Päästöt ilman kattia
Päästöt ilman kattia
Onko kukaan sattumoisin mittaillut päästöjä ilman katalysaattoria (B234R, tai edes joku muu T5 kiinnostaisi) meneekö kunnossa ollessa (vakio) vähäpäästöisen rajoihin?
Eikä tarvi tulla mutuilemaan ettei voi millään mennä jos ei ole kokemusta...
Eikä tarvi tulla mutuilemaan ettei voi millään mennä jos ei ole kokemusta...
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Aero Cabriolet M01
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Re: Päästöt ilman kattia
Ei mene, olen mitannut. Kyseessä oli B204R. Menee yli sekä HC että CO. Täydellisestä stoikiometrisestä palamisesta syntyy käytännössä molempia enemmän kuin mitä rajat sallii, eli siten ne on hyvin valittu. Eli ilman kattia ei pääse läpi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Päästöt ilman kattia
Kiinnostaa ihan uteliasuudesta tietää että mitä ajat takaa ?
Nimittäin vaikka menisikin niin leimasetä kyllä silmämääräisesti myöskin vilkaisee että se katti on paikallaan, ja sehän pitää olla. Muutahan väliä niillä päästöillä ei varmaan ole kuin katsastus
Nimittäin vaikka menisikin niin leimasetä kyllä silmämääräisesti myöskin vilkaisee että se katti on paikallaan, ja sehän pitää olla. Muutahan väliä niillä päästöillä ei varmaan ole kuin katsastus

Re: Päästöt ilman kattia
Tämä nyt ei suoraan vastaa kysymykseen, mutta olen kyllä eräällä 90-luvun alkupuolen kattiautolla saanut reilulla marginaalilla hyväksyttävät arvot vaikka katista oli pelkät kuoret jäljellä.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Re: Päästöt ilman kattia
Rautakankituning?Kaide kirjoitti:Kiinnostaa ihan uteliasuudesta tietää että mitä ajat takaa ?
Nimittäin vaikka menisikin niin leimasetä kyllä silmämääräisesti myöskin vilkaisee että se katti on paikallaan, ja sehän pitää olla. Muutahan väliä niillä päästöillä ei varmaan ole kuin katsastus
OG vehkeissä missä otteessa lukee vain katista mutta ei mitään vähäpäästöisestä, on halvin virikatti pamauttaa rautakangella katista sisälmykset ulos.
Re: Päästöt ilman kattia
Melkein, tyhjät katin kuoret 3" putken päälle oli tällä kertaa ajatus..DIggItaLLr kirjoitti: Rautakankituning?
Tiedä sitten oliko se katti nyt ihan täysin kuollut, ei tyhjä ainakaan mutta pari vuotta sitten pienellä kikkailulla saatiin B202I menemään rajojen sisälle.
Sattuuko jcarlson muistamaan oliko lukemat kaukana ja oliko esim tulpat ja öljyt miten vanhoja?
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Aero Cabriolet M01
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Re: Päästöt ilman kattia
Ei olleet vanhat öljyt eikä tulpat. En todellakaan usko että menee täysin ilman kattia läpi jos seos on stoikiometrinen, "täydellisestä" palamisestakin syntyy sen verran hiilimonoksidia että raja ylittyy (taisi olla 0,6 vs 0,5 raja tyhjäkäynnillä ja 0,3 kierroksilla).
HC riippuu sitten niin monesta asiasta, varmaan T7 männillä saisi helpommin rajan alle kuin vaikka T5 tai vanhemmilla.. Mutta vaikka sytytysjärjestelmä olisi täysin kunnossa niin helposti se yli 100ppm kiipeää ilman kattia.
Hieman laihalle säätämällä saa CO:n alle rajojen kyllä, mutta HC voi tehdä aika tiukkaa. Lambda-arvokin tietty mitataan mutta sallittu 1,03 = 15,1 AFR joka lienee riittävän laiha että CO painuu alle rajan.
Tuossa omassa kokemuksessa oli kuitenkin kyse täysin kunnossa olevasta Trionic 5-autosta, uudella lambdalla ja normaalisti lambdasäätö päällä, lambda 1.00. Vain katti puuttui putkesta.
Melko hyvinhän se katti HC:ta poistaa eli jos siellä on vähän kennoston jämiä, seokset on sopivasti vähän laihalla jne. niin voi tuurilla juuri mennä.
HC riippuu sitten niin monesta asiasta, varmaan T7 männillä saisi helpommin rajan alle kuin vaikka T5 tai vanhemmilla.. Mutta vaikka sytytysjärjestelmä olisi täysin kunnossa niin helposti se yli 100ppm kiipeää ilman kattia.
Hieman laihalle säätämällä saa CO:n alle rajojen kyllä, mutta HC voi tehdä aika tiukkaa. Lambda-arvokin tietty mitataan mutta sallittu 1,03 = 15,1 AFR joka lienee riittävän laiha että CO painuu alle rajan.
Tuossa omassa kokemuksessa oli kuitenkin kyse täysin kunnossa olevasta Trionic 5-autosta, uudella lambdalla ja normaalisti lambdasäätö päällä, lambda 1.00. Vain katti puuttui putkesta.
Melko hyvinhän se katti HC:ta poistaa eli jos siellä on vähän kennoston jämiä, seokset on sopivasti vähän laihalla jne. niin voi tuurilla juuri mennä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1500
- Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
- Paikkakunta: Pietarsaari
Re: Päästöt ilman kattia
itse katsastin edesmenneen aeron jossa oli 3" jt putki ja vain viimeisellä änkällä. kelpasi katsastusmiehelle
mutta arvot oli otettava toisesta autosta (katilla) kokeilin kans ottaa omasta mutta niinkuin aikaisemmin oli kirjoitettu niin CO ja HC oli aivan liian korkeita. älkää kysykö miten katsastin ilman kattia 


9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Päästöt ilman kattia
Miten katsastit ilman kattia?scorpio_88 kirjoitti: älkää kysykö miten katsastin ilman kattia
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1500
- Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
- Paikkakunta: Pietarsaari
Re: Päästöt ilman kattia
Vähän jänskättää tuon "kisa" katalyysipöntön kanssa että pomppaako 

M97CSB234EFM57001 RE85
Re: Päästöt ilman kattia
Ei kai se pomppaa jos poljet kunnolla putket punaisiksi ennen konttorille vientiä.ysikoo kirjoitti:Vähän jänskättää tuon "kisa" katalyysipöntön kanssa että pomppaako
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Re: Päästöt ilman kattia
Tämä toimenpide on täysin normaali jos haluaa E36M biimerin leiman...Mawerick kirjoitti: Ei kai se pomppaa jos poljet kunnolla putket punaisiksi ennen konttorille vientiä.

Re: Päästöt ilman kattia
Mitä jos pistäis E85 tankkiin testin ajaksi? Luulisi vaikuttavan 

M97CSB234EFM57001 RE85