Onhan sekin toki mainittu laissa.wesku kirjoitti:
Mutta entä sitten jos risteyksessä onkin sellaisia jotka ovat vihreillä tulleet risteykseen mutta jääneet siihen ruuhkan takia ? Millä perusteella väistäminen silloin ratkaistaan ? Selvää on ettei tietyllä hetkellä palava valo enää pitäisi vaikuttaa asiaan koska valo on voimassa ainoastaan pääopastimen tai pysäytysviivan kohdalla mutta ei risteksessä.
"15§
Väistämisen osoittaminen. Ajo risteykseen
...
Lähestyessään risteystä tai sinne ajaessaan kuljettajan on sovitettava ajotapansa niin, ettei risteävän tien liikenne häiriinny, jos ajoneuvo joudutaan pysäyttämään risteykseen. "
"23§
Tilannenopeus
Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet. Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa. Ennen kaukovaloilta lähivaloille vaihtamista nopeus on sovitettava uusia näkyvyysolosuhteita vastaavaksi.
Kuljettajan on sovitettava ajoneuvonsa nopeus sellaiseksi, etteivät muut tienkäyttäjät joudu kohtuuttomasti lian tai soran roiskumiselle alttiiksi. "
Tämä kuitenkin laittaa syyt sen pysähtyneeseen törmänneen piikkiin. Ruuhkassa kaistalle pysähtynyt auto on varmastikin "ennalta arvattava" tilanne.
Mutta toki, laissa on paljon viittauksia toisiin pykäliin jne. Ei se ihan yksiselitteistä aina ole.
Mutta edelleen tuossa laissa kyllä YKSISELITTEISESTI mainitaan, että valo-ohjausta on noudatettava muista ohjauslaitteista huolimatta. Eli se kyllä on selvästi kirjattu, että valot "marssivat liikennemerkkien yli".