Kotipoliisit
Re: Kotipoliisit
Eikös ne keskivertopuuduksissa ajelevan keskivertoautoilijan keskiverto reaktioajat ole luokkaa 1,5 sekuntia. Siihen nähden tuo nelisen sekuntia turvaväliä on ihan aiheellinen.
Mistähän ne muuten johtuu nämä nykyään niin yleiset ketjukolarit ja peräänajot? Varmaan siitä että siellä keulilla on ajanut joku ylitehokkailla jarruilla varustetulla autolla körryyttävä keskivertoa nopeammin reagoiva kuski.
Nooh - minusta enimmäkseen samaa sarjaa kuin se liukas keli joka suistaa autopoloja aina tien oheen.
Sanontahan se on sekin että kun turvaväli takanasi käy liian pieneksi niin lisää sitä eteesi. Siinä on sentään vinha perä.
Mistähän ne muuten johtuu nämä nykyään niin yleiset ketjukolarit ja peräänajot? Varmaan siitä että siellä keulilla on ajanut joku ylitehokkailla jarruilla varustetulla autolla körryyttävä keskivertoa nopeammin reagoiva kuski.
Nooh - minusta enimmäkseen samaa sarjaa kuin se liukas keli joka suistaa autopoloja aina tien oheen.
Sanontahan se on sekin että kun turvaväli takanasi käy liian pieneksi niin lisää sitä eteesi. Siinä on sentään vinha perä.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Kotipoliisit
Ainoastaan punainen valo, ei muut valot.meverkko kirjoitti: Mutta edelleen tuossa laissa kyllä YKSISELITTEISESTI mainitaan, että valo-ohjausta on noudatettava muista ohjauslaitteista huolimatta. Eli se kyllä on selvästi kirjattu, että valot "marssivat liikennemerkkien yli".
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1141
- Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Re: Kotipoliisit
Mulla on varmaan väärän väriset silmälasit, kun en näe lakitekstissä värierottelua...wesku kirjoitti:Ainoastaan punainen valo, ei muut valot.meverkko kirjoitti: Mutta edelleen tuossa laissa kyllä YKSISELITTEISESTI mainitaan, että valo-ohjausta on noudatettava muista ohjauslaitteista huolimatta. Eli se kyllä on selvästi kirjattu, että valot "marssivat liikennemerkkien yli".
" 24 §
Liikennettä estävän tai haittaavan ajon kielto
Liikennettä ei saa estää tai haitata ajamalla aiheettoman hitaasti tai tarpeettomasti äkkiä jarruttamalla."
Koitapa pysähtyä vihreisiin valoihin kärkikolmion kohdalle väistelemään. Tee se vaikka poliisiauton edessä ja kerro meille sitten mikä on lopputulos. Täällä on kyllä pokkaa väittää moista, mutta mittaapa mielipiteesi tosielämässä.
Re: Kotipoliisit
Värierottelu on siinä että punainen valo määrää pysähtymään tiettyyn kohtaan, vihreä taas ei määrää pysähtymään. Vihreä ei missään tilanteessa velvoita mihinkään tai "edellytä" mitään, punainen taas velvoittaa. Toivottavasti ymmärrät nyt että väreillä on eroameverkko kirjoitti: Mulla on varmaan väärän väriset silmälasit, kun en näe lakitekstissä värierottelua...

Yhteistä värille kuin värille on toki se että ne ovat voimassa vain pääopastimen tai pysäytysviivan kohdalla eikä sen jälkeen. Eikä sitä ole laissa mitenkään yksiselitteisesti laissa mainittu miten väistämisvelvollisuus määräytyy kun risteyksessä on useampia eri suuntiin menevilä jotka ovat jokainen tulleet vihreillä risteykseen. Ruuhkatilanteiden ja tukkoon ajettujen risteysten ongelmista näissä epäselvyyksissä on lähinnä kyse.
Jos risteävälllä tiellä on yhtenäinen jono tukkimassa risteystä ja sinulle vaihtuu vihreä valo, oletko täysin varma että voit mennä tunkemaan jonoon väliin ? Ja oletko täysin varma ettei tuollaisessa tilanteessa olisi kärkikolmioista tai oikealta tulemisessa mitään merkitystä ? Muista että sillä ei ole enää risteyksessä ollessa ainakaan lakitekstin mukaan mitään merkitystä mikä valo milläkin hetkellä palaa. Jos pääset vihreillä eteenpäin pysäytysviivan/pääopastimen kohdalta mutta risteys ei ole vapaa on täysin hämärän peitossa kenen tulisi väistää ja ketä.
Olenko väittänyt että vihreillä pitäisi pysähtyä kärkikolmion kohdalle ? Ei toki. Vihreillä saa tietysti ajaa risteykseen jos on varmistunut siitä että risteys on vapaa. Jos se onnistuu pysähtymättä, siitä vaan risteykseen.meverkko kirjoitti: Koitapa pysähtyä vihreisiin valoihin kärkikolmion kohdalle väistelemään. Tee se vaikka poliisiauton edessä ja kerro meille sitten mikä on lopputulos. Täällä on kyllä pokkaa väittää moista, mutta mittaapa mielipiteesi tosielämässä.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1141
- Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Re: Kotipoliisit
Voisitko mielipiteittesi ja käsityksiesi tueksi näyttää lakipykälän mihin käsityksesi perustuu.wesku kirjoitti:Värierottelu on siinä että punainen valo määrää pysähtymään tiettyyn kohtaan, vihreä taas ei määrää pysähtymään. Vihreä ei missään tilanteessa velvoita mihinkään tai "edellytä" mitään, punainen taas velvoittaa. Toivottavasti ymmärrät nyt että väreillä on eroameverkko kirjoitti: Mulla on varmaan väärän väriset silmälasit, kun en näe lakitekstissä värierottelua...![]()
Re: Kotipoliisit
Sehän oli jo tässä ketjussa (edit) eilen:meverkko kirjoitti:Voisitko mielipiteittesi ja käsityksiesi tueksi näyttää lakipykälän mihin käsityksesi perustuu.wesku kirjoitti:Värierottelu on siinä että punainen valo määrää pysähtymään tiettyyn kohtaan, vihreä taas ei määrää pysähtymään. Vihreä ei missään tilanteessa velvoita mihinkään tai "edellytä" mitään, punainen taas velvoittaa. Toivottavasti ymmärrät nyt että väreillä on eroameverkko kirjoitti: Mulla on varmaan väärän väriset silmälasit, kun en näe lakitekstissä värierottelua...![]()
Kerrataan nyt vielä Finlex TLA 22§:stä: 2) Vihreä valo osoittaa, että ajoneuvo saa sivuuttaa pääopastimen ja pysäytysviivan. Vihreästä valosta huolimatta kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka asianmukaisessa järjestyksessä on astunut tai astumassa suojatielle. Risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä myös risteävää tietä ylittävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa. Vasemmalle kääntyvän kuljettajan on lisäksi väistettävä vastaantulevaa liikennettä.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1141
- Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Re: Kotipoliisit
Koska liikennevalot sinänsä ovat määrääviä, eivät normaalit suojatien väistämissäännöt ole voimassa. Juuri siitä syystä liikennevalo-opastukseen on pitänyt tämä lisämääräys laittaa.wesku kirjoitti: Sehän oli jo tässä ketjussa (edit) eilen:
Kerrataan nyt vielä Finlex TLA 22§:stä: 2) Vihreä valo osoittaa, että ajoneuvo saa sivuuttaa pääopastimen ja pysäytysviivan. Vihreästä valosta huolimatta kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka asianmukaisessa järjestyksessä on astunut tai astumassa suojatielle. Risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä myös risteävää tietä ylittävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa. Vasemmalle kääntyvän kuljettajan on lisäksi väistettävä vastaantulevaa liikennettä.
Saivarrella kai tällä asialla voi loputtomiin...
Re: Kotipoliisit
Ole sitten siinä uskossa ainakin sen välittömästi valojen jälkeen olevan suojatien suhteen. Minä en olisi niin varma.meverkko kirjoitti: Koska liikennevalot sinänsä ovat määrääviä
Entä sitten niiden muiden saman risteyksen suojateiden suhteen ?
Jos risteyksen jälkeen olevan suojatien eteen on joku pysähtynyt, saatko mielestäsi ohittaa sen pysähtymättä koska ajoit risteykseen vihreillä ja noudatat vihreän valon "määräystä" ?
Entä jos käännyt oikealle, ja samaan aikaan viereisellä kaistalla on omassa suunassaan vasemmalle kääntynyt auto pysähtyneenä suojatien eteen ? Saatko ohittaa tämänkin pysähtymättä koska ajoit risteykseen vihreillä ja noudatat vihreän valon "määräystä" ?
-
- "Aero"
- Viestit: 480
- Liittynyt: Ma Loka 29, 2007 19:46
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Kotipoliisit
Löytyykö jostain valo-ohjattu risteys jonka yhteydessä ei suojatiellä ole valo-ohjausta ?wesku kirjoitti:Ole sitten siinä uskossa ainakin sen välittömästi valojen jälkeen olevan suojatien suhteen. Minä en olisi niin varma.meverkko kirjoitti: Koska liikennevalot sinänsä ovat määrääviä
Entä sitten niiden muiden saman risteyksen suojateiden suhteen ?
Jos risteyksen jälkeen olevan suojatien eteen on joku pysähtynyt, saatko mielestäsi ohittaa sen pysähtymättä koska ajoit risteykseen vihreillä ja noudatat vihreän valon "määräystä" ?
Entä jos käännyt oikealle, ja samaan aikaan viereisellä kaistalla on omassa suunassaan vasemmalle kääntynyt auto pysähtyneenä suojatien eteen ? Saatko ohittaa tämänkin pysähtymättä koska ajoit risteykseen vihreillä ja noudatat vihreän valon "määräystä" ?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1141
- Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Re: Kotipoliisit
Ei. Lakitekstissä on mainittu metrilukemien kera kuinka kaukana liikennevaloista olevat suojatiet pitää varustaa valoin.Alihankkija kirjoitti:Löytyykö jostain valo-ohjattu risteys jonka yhteydessä ei suojatiellä ole valo-ohjausta ?wesku kirjoitti:Ole sitten siinä uskossa ainakin sen välittömästi valojen jälkeen olevan suojatien suhteen. Minä en olisi niin varma.meverkko kirjoitti: Koska liikennevalot sinänsä ovat määrääviä
Entä sitten niiden muiden saman risteyksen suojateiden suhteen ?
Jos risteyksen jälkeen olevan suojatien eteen on joku pysähtynyt, saatko mielestäsi ohittaa sen pysähtymättä koska ajoit risteykseen vihreillä ja noudatat vihreän valon "määräystä" ?
Entä jos käännyt oikealle, ja samaan aikaan viereisellä kaistalla on omassa suunassaan vasemmalle kääntynyt auto pysähtyneenä suojatien eteen ? Saatko ohittaa tämänkin pysähtymättä koska ajoit risteykseen vihreillä ja noudatat vihreän valon "määräystä" ?
Vihreän valon yhteydessähän on mainittu, että kääntyessä pitää tietyissä tilanteissa väistää. Ne ohjeet löytyy ihan lakitekstistä, saat sieltä itse lukea.
Sitä paitsi jos kerran halutaan vääntää oikein.
Vihreä valo antaa ohjeet ajaa risteykseen.
Aiemmassa lainauksessani valo-ohjauksen suuremmasta prioriteetista liikennemerkkeihin "...liikennevalo-ohjauksen OHJETTA ON NOUDATETTAVA". Tuleekos äidinkielen sääntöjen mukaan nyt vihreästä valostakin määräys...
Re: Kotipoliisit
Tuosta ylempää:
Kerrataan nyt vielä Finlex TLA 22§:stä: 2) Vihreä valo osoittaa, että ajoneuvo saa sivuuttaa pääopastimen ja pysäytysviivan. Vihreästä valosta huolimatta kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka asianmukaisessa järjestyksessä on astunut tai astumassa suojatielle. Risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä myös risteävää tietä ylittävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa. Vasemmalle kääntyvän kuljettajan on lisäksi väistettävä vastaantulevaa liikennettä.
Eli: Jos suojatietä ennen on autoille liikennevalot, ja ne näyttää vihreää, on väistettävä suojatietä pitkin ylittävää vaikka olisikin oikeutettu ajamaan. Typeräähän sinänsä on suojatietä lähteä ylittämään jos myös jalankulkijoille on valot. Jos näyttää punaista, ei mennä.
Joissakin paikoissa on ollut outoja yhdistelmiä valojen vaihtumisille, esim. Kauhavalla voi ylittää kävellen suojatien samaan aikaan kuin samaan suuntaan menevä auto saa ajaa suoraan tai kääntyä oikealle. Taksit ei säännöistä piittaa vaan ajavat sokkona sinne oikealle vilkkua näyttämättä valoista, mutta jos minua tönäisee (kuka tahansa, autolla) kun vihreillä suojatietä ylitän niin johan tulee kallis lasku.
Johan terve maalaisjärkikin sanoo ettei kenenkään päälle saa ajaa... (vai onko jonku mielestä suojatietä ylittävien tappaminen jotenki oikeutettua?)
Kerrataan nyt vielä Finlex TLA 22§:stä: 2) Vihreä valo osoittaa, että ajoneuvo saa sivuuttaa pääopastimen ja pysäytysviivan. Vihreästä valosta huolimatta kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka asianmukaisessa järjestyksessä on astunut tai astumassa suojatielle. Risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä myös risteävää tietä ylittävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa. Vasemmalle kääntyvän kuljettajan on lisäksi väistettävä vastaantulevaa liikennettä.
Eli: Jos suojatietä ennen on autoille liikennevalot, ja ne näyttää vihreää, on väistettävä suojatietä pitkin ylittävää vaikka olisikin oikeutettu ajamaan. Typeräähän sinänsä on suojatietä lähteä ylittämään jos myös jalankulkijoille on valot. Jos näyttää punaista, ei mennä.
Joissakin paikoissa on ollut outoja yhdistelmiä valojen vaihtumisille, esim. Kauhavalla voi ylittää kävellen suojatien samaan aikaan kuin samaan suuntaan menevä auto saa ajaa suoraan tai kääntyä oikealle. Taksit ei säännöistä piittaa vaan ajavat sokkona sinne oikealle vilkkua näyttämättä valoista, mutta jos minua tönäisee (kuka tahansa, autolla) kun vihreillä suojatietä ylitän niin johan tulee kallis lasku.
Johan terve maalaisjärkikin sanoo ettei kenenkään päälle saa ajaa... (vai onko jonku mielestä suojatietä ylittävien tappaminen jotenki oikeutettua?)
Re: Kotipoliisit
Ei tässä nyt siitä olekaan kyse. Jos risteys on ajettu tukkoon voi hyvin olla tilanne että risteyksen jälkeen olevalla suojetiellä palaa jo vihreät kun autoja on vielä risteyksessä.Alihankkija kirjoitti: Löytyykö jostain valo-ohjattu risteys jonka yhteydessä ei suojatiellä ole valo-ohjausta ?
Ja kääntyvien suhteen pitää myös muistaa että suojatiellä palaa vihreät samaan aikaan kuin suojatien yli ajaville kääntyville autoille.
Re: Kotipoliisit
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/200901 ... 6_ul.shtml
Lainvartijaksi haluava 14-vuotias poika huijasi Chicagon poliisit uskomaan olevansa yksi heistä ja pääsi partioautoon päiväksi.
Richardsonin äidin mukaan kyseessä oli jo kolmas kerta, kun poika oli tekeytynyt poliisiksi
Lainvartijaksi haluava 14-vuotias poika huijasi Chicagon poliisit uskomaan olevansa yksi heistä ja pääsi partioautoon päiväksi.
Richardsonin äidin mukaan kyseessä oli jo kolmas kerta, kun poika oli tekeytynyt poliisiksi
Re: Kotipoliisit
Useasti täällä tulee esiin nimittely kotipoliisi. Onko mielipiteitä, miten se oikeasti määritellään ? Onko kotipoliisi se joka ei päästä ruuhkassa tunkevaa idioottia ohi ? Vai se joka ilmiantaa poliisille tyypin joka kolhi jonkun toisen autoa ? Itse tunnustaudun kotipoliisiksi molemmissa em. tapauksissa, onko muita ?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Kotipoliisit
Ei.wesku kirjoitti: Itse tunnustaudun kotipoliisiksi molemmissa em. tapauksissa, onko muita ?
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84