OG9-3 185hv automaatti Oikeasti laiska.

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Jusaba
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Ti Joulu 22, 2009 16:13

Re: OG9-3 185hv automaatti Oikeasti laiska.

Viesti Kirjoittaja Jusaba »

vesa67 kirjoitti:Ei ole omissa automaateissa vuotanut eli en osaa sanoa miten yleistä, mutta on täällä muitakin Aisinin automaattien käyttäjiä.
Öljyn tason tarkistukseen ja tyyppiin löydät foorumilta hakemalla ohjeet.

Orkkishukkiksen jousen vaihdon voit unohtaa, ensin yritetään ihan tangon mittaa säätämällä laittaa asia kuntoon. Mutta sekin homma on kulkemisen keveyttä hakevalle aivan riittämätön muutos, mankkuvena ja softa lpt pirssiin auttaa vasta oikeasti. Tästäkin löytyy runsaasti keskusteluja.

Autohan on tosi vähän ajettu tuon ikäiseksi, ja juuri on tulossa isompi määräaikaishuolto vastaan joten sen maksaja kannattaa ottaa huomioon ja tarkistaa huotokirjasta sisältö. Ellei ole tehty jo.
Mitähän noissa aikaisemmissa huolloissa olisi pitänyt tehdä ja tulevassa 100tkm huollossa. Aikaisemmat huollot oli tehty Paraisten paikallisessa huollossa. Huoltoja oli tehty vuoden välein kysymysmerkiksi jäi, että onko aikaisemmat huollot olleet öljyjen vaihtoja, että onko edes laatikon öljyjä vaihdettu.
Mitähän kaikkea tuossa noiden vuosien aikana olisi pitänyt huoltaa.
Pitäisikö tuo nokka remmi/ketju vaihtaa nyt tässä tulevassa huollossa?
Jos löytyy linkkiä huolto ohjeisiin niin laittakaa?

Ostajana on vanha mies henkilö joka oli sitä mieltä, että tehoa on riittävästi.
Omasta mielestäni on kamala ajaa noin tehottomalla Turbo Saabilla.

Jos joku innokas foorumilainen haluaisi autoa huoltaa tai katsoa rahasta Turun seudulla niin Paappa olisi tyytyväinen? Voisi siinä samassa laittaa kulkupuolen entiselleen.
Ilmeisesti tuota tankoa voisi kanssa säätää itse vai olisiko syytä omistaa painemittari.
Eli Saabismi on tarttunut näillä tietoa sukuun. Huomenna selviää lopullisesti meneekö auto Paapalle vai Kummisedälle. Kummisetä oli 10 v sitten koe ajamassa uutta samallaista, mutta otti Volvon silloin. Silloin saabin osto jäi kiinni huonosta vasemman jalan tilasta jäi vissiin harmittamaan päätös.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: OG9-3 185hv automaatti Oikeasti laiska.

Viesti Kirjoittaja peinu »

110 tkm on normihuoltojen lisäksi moniurahihnan ja sen rullien vaihto ja ajotain nesteitä, eli n.100e normihuoltoa kalliimpi.

Harvemmin kai nuo autolootat mistään muusta vuotaa kuin poistopropusta. Voisko olla o-rengas tms. tiiviste laitettu huonosti edelisessä lootaöljyn vaihdossa.

Puuttuvat paineet on aika helposti löydetty ilman ammattiauttajaa tämän foorumin ohjeillakin. Jos on todellakin matalapaine, eikä siis magneettiventtiiliä löydy ahtopaineiden säätöön, niin tuo hukkaportin jousen kiristäminen ei ole mikäänb ameriikan temppu. Turbon lämpösuojapelti pois, sokka irti hukkaportista ja kääntämään vartta lyhyemmäksi ja kokeilemaan sopivaa kireyttä. Auto alkaa kyllä pätkimään täyskaasulla kun ahdot nousee sen mielestä matalapaineeksi liikaa. Siitä sitten pari kiekkaa takas päin, niin avot.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
TjK
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 12:43
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: OG9-3 185hv automaatti Oikeasti laiska.

Viesti Kirjoittaja TjK »

Huoltoja oli tehty vuoden välein kysymysmerkiksi jäi, että onko aikaisemmat huollot olleet öljyjen vaihtoja, että onko edes laatikon öljyjä vaihdettu.
Nyt en ihan varmasti muista, mutta eikös Aisinin automaatin öljynvaihtoväli ollut juuri tuo 100/110tkm?
Öljyä se kait käytännössä vuotaa vain vetoakselin stefoista.
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
Jusaba
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Ti Joulu 22, 2009 16:13

Re: OG9-3 185hv automaatti Oikeasti laiska.

Viesti Kirjoittaja Jusaba »

Anteeksi off topic kysymys!

Missä olisi hyvä huoltaa saabbia Naantalin seudulla lähempänä sen parempi?
Kiitokset vastauksista jo etukäteen!
Yhtenä vaihtoehtona on aurinkotienauto mutta itse en kyllä kyseisestä paikasta pidä. Kuulemma Turbon paineiden säätö on vaikee, että eihe tiedä voivatko tehdä mitään niille näin soitettaessa kyseiseen firmaan..
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: OG9-3 185hv automaatti Oikeasti laiska.

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Vai on turbon paineiden säätö vaikeaa vaikka sama periaate on kaikissa turbollisissa autoissa. Ei taida kannattaa sinne rahojansa kantaa jos tollanen on asenne.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: OG9-3 185hv automaatti Oikeasti laiska.

Viesti Kirjoittaja peinu »

Turbon paineiden säätö on vaikeaa todellakin, jos ei tiedä miltä se turbo näyttää ja missä se on. Jos on kerran katsonut huolella turboa tarpeeksi läheltä osaa kyllä säätää paineenkin.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
saabdaas
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: Su Touko 09, 2010 14:05

Re: OG9-3 185hv automaatti Oikeasti laiska.

Viesti Kirjoittaja saabdaas »

Nyt en ihan varmasti muista, mutta eikös Aisinin automaatin öljynvaihtoväli ollut juuri tuo 100/110tkm?
Öljyä se kait käytännössä vuotaa vain vetoakselin stefoista.[/quote]


Ohjekirjan mukaan 120tkm
Vastaa Viestiin