Kotipoliisit

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1141
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Kotipoliisit

Viesti Kirjoittaja meverkko »

wesku kirjoitti:
Mutta entä sitten jos risteyksessä onkin sellaisia jotka ovat vihreillä tulleet risteykseen mutta jääneet siihen ruuhkan takia ? Millä perusteella väistäminen silloin ratkaistaan ? Selvää on ettei tietyllä hetkellä palava valo enää pitäisi vaikuttaa asiaan koska valo on voimassa ainoastaan pääopastimen tai pysäytysviivan kohdalla mutta ei risteksessä.
Onhan sekin toki mainittu laissa.

"15§
Väistämisen osoittaminen. Ajo risteykseen
...
Lähestyessään risteystä tai sinne ajaessaan kuljettajan on sovitettava ajotapansa niin, ettei risteävän tien liikenne häiriinny, jos ajoneuvo joudutaan pysäyttämään risteykseen. "

"23§
Tilannenopeus

Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet. Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa. Ennen kaukovaloilta lähivaloille vaihtamista nopeus on sovitettava uusia näkyvyysolosuhteita vastaavaksi.

Kuljettajan on sovitettava ajoneuvonsa nopeus sellaiseksi, etteivät muut tienkäyttäjät joudu kohtuuttomasti lian tai soran roiskumiselle alttiiksi. "

Tämä kuitenkin laittaa syyt sen pysähtyneeseen törmänneen piikkiin. Ruuhkassa kaistalle pysähtynyt auto on varmastikin "ennalta arvattava" tilanne.

Mutta toki, laissa on paljon viittauksia toisiin pykäliin jne. Ei se ihan yksiselitteistä aina ole.

Mutta edelleen tuossa laissa kyllä YKSISELITTEISESTI mainitaan, että valo-ohjausta on noudatettava muista ohjauslaitteista huolimatta. Eli se kyllä on selvästi kirjattu, että valot "marssivat liikennemerkkien yli".
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1674
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Kotipoliisit

Viesti Kirjoittaja mike »

Ei pitäs sortua yleistykseen, mutta eräille ammatikseen autoileville ilmeisesti opetetaan seuraavat perusasiat:

Jos ajat kuorma-autolla niin aja aina rajoitinta vasten 89 km/h todellista nopeutta.
Käytä sumuvaloja aina kelissä kuin kelissä.
Koristele autosi erilaisilla valoilla joulukuuseksi. Muista laittaa paljon sääntöjen vastaisia valoja.

Jos ajat taksilla niin muista käyttää etusumuvaloja kelissä kuin kelissä, mutta älä missään tapauksesessa käytä takasumuvaloa sankassakaan lumipyryssä (kuten tänään).
Älä näytä suuntamerkkiä jos käännyt tai poistut ympyrästä.
Nopeurajoitukset ja muut liikennesäännöt koskevat ainoastaan muita kuin ammatikseen autoilevia.


Tuommosia mielikuvia tuli kun ajelin tänään lumipyryssä reilut 300 kilsaa. Eniten kyllä ihmetytti miksi autoilijat ei tosiaan saa sitä takasumaria päälle? Ja sitten taas lumen häivyttyä sitä ei saa pois päältä? Lulis käyvän itellä mielessä laittaa sumari päälle jos edellä ajavan takavaloista ei näy mitään?

Yks asia kuitenkin on takuuvarma - törppöjä ja huippuja löytyy ihan joka ammattiryhmästä.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Re: Kotipoliisit

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Raimo Miettinen kirjoitti:Käsi pystyyn kuinka moni ajaa neljän sekunnin turvavälillä taajaman ulkopuolella? Itse tajusin vasta kuinka pitkä väli se onkaan 80 saatikka 100 km/h alueella. Tämä neljä sekuntia on siis poliisin keksimä ei minun.
Yleensä kun olen kiinnittänyt asiaan huomiota, ajan noin vajaan kolmen sekunnin turvavälillä tai ehkä hiukan yli.
Ankea ajaa perässä, kaikki paska naamalle, kiviäkin tahtoo ropsia lasille...
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1674
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Kotipoliisit

Viesti Kirjoittaja mike »

Eikös Enska aikanaan sanonut että hyvä turvavälimittari on se, että otat kiintopisteen tiestä tai tien reunasta. Sitten kun edellä ajava auto sivuttaa tuon kiintopisteen niin sanot rauhallisesti "ajanko liian lähellä?". Jos et ehdi sanoa niin olet liian lähellä.

Tähän kun vielä saat lisäksi sanottua vaikka "...en todellakaan" niin sitten taitaa jo turvaväli riittää - tai sitten puhut liian nopeaa! :lol:

No joka tapauksessa turvavälit on monesti aivan olemattomia niin hekilöautoilla kuin raskaallakin kalustolla.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
masas
"Hölösuu"
Viestit: 1189
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kotipoliisit

Viesti Kirjoittaja masas »

4.sekunnin turvaväli satasen alueella, niinkö? ... se on sitten 112 metrii :wink:. auto kulkee 28m/s :arrow: 100 km/h
saabit: 900-86 (1990-1998) 900i-92 (1998-2004 )
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)

Jäsen no: 1839
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1674
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Kotipoliisit

Viesti Kirjoittaja mike »

Eikös ne keskivertopuuduksissa ajelevan keskivertoautoilijan keskiverto reaktioajat ole luokkaa 1,5 sekuntia. Siihen nähden tuo nelisen sekuntia turvaväliä on ihan aiheellinen.

Mistähän ne muuten johtuu nämä nykyään niin yleiset ketjukolarit ja peräänajot? Varmaan siitä että siellä keulilla on ajanut joku ylitehokkailla jarruilla varustetulla autolla körryyttävä keskivertoa nopeammin reagoiva kuski.

Nooh - minusta enimmäkseen samaa sarjaa kuin se liukas keli joka suistaa autopoloja aina tien oheen.

Sanontahan se on sekin että kun turvaväli takanasi käy liian pieneksi niin lisää sitä eteesi. Siinä on sentään vinha perä.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Kotipoliisit

Viesti Kirjoittaja wesku »

meverkko kirjoitti: Mutta edelleen tuossa laissa kyllä YKSISELITTEISESTI mainitaan, että valo-ohjausta on noudatettava muista ohjauslaitteista huolimatta. Eli se kyllä on selvästi kirjattu, että valot "marssivat liikennemerkkien yli".
Ainoastaan punainen valo, ei muut valot.
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1141
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Kotipoliisit

Viesti Kirjoittaja meverkko »

wesku kirjoitti:
meverkko kirjoitti: Mutta edelleen tuossa laissa kyllä YKSISELITTEISESTI mainitaan, että valo-ohjausta on noudatettava muista ohjauslaitteista huolimatta. Eli se kyllä on selvästi kirjattu, että valot "marssivat liikennemerkkien yli".
Ainoastaan punainen valo, ei muut valot.
Mulla on varmaan väärän väriset silmälasit, kun en näe lakitekstissä värierottelua...

" 24 §
Liikennettä estävän tai haittaavan ajon kielto

Liikennettä ei saa estää tai haitata ajamalla aiheettoman hitaasti tai tarpeettomasti äkkiä jarruttamalla."

Koitapa pysähtyä vihreisiin valoihin kärkikolmion kohdalle väistelemään. Tee se vaikka poliisiauton edessä ja kerro meille sitten mikä on lopputulos. Täällä on kyllä pokkaa väittää moista, mutta mittaapa mielipiteesi tosielämässä.
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Kotipoliisit

Viesti Kirjoittaja wesku »

meverkko kirjoitti: Mulla on varmaan väärän väriset silmälasit, kun en näe lakitekstissä värierottelua...
Värierottelu on siinä että punainen valo määrää pysähtymään tiettyyn kohtaan, vihreä taas ei määrää pysähtymään. Vihreä ei missään tilanteessa velvoita mihinkään tai "edellytä" mitään, punainen taas velvoittaa. Toivottavasti ymmärrät nyt että väreillä on eroa :)

Yhteistä värille kuin värille on toki se että ne ovat voimassa vain pääopastimen tai pysäytysviivan kohdalla eikä sen jälkeen. Eikä sitä ole laissa mitenkään yksiselitteisesti laissa mainittu miten väistämisvelvollisuus määräytyy kun risteyksessä on useampia eri suuntiin menevilä jotka ovat jokainen tulleet vihreillä risteykseen. Ruuhkatilanteiden ja tukkoon ajettujen risteysten ongelmista näissä epäselvyyksissä on lähinnä kyse.

Jos risteävälllä tiellä on yhtenäinen jono tukkimassa risteystä ja sinulle vaihtuu vihreä valo, oletko täysin varma että voit mennä tunkemaan jonoon väliin ? Ja oletko täysin varma ettei tuollaisessa tilanteessa olisi kärkikolmioista tai oikealta tulemisessa mitään merkitystä ? Muista että sillä ei ole enää risteyksessä ollessa ainakaan lakitekstin mukaan mitään merkitystä mikä valo milläkin hetkellä palaa. Jos pääset vihreillä eteenpäin pysäytysviivan/pääopastimen kohdalta mutta risteys ei ole vapaa on täysin hämärän peitossa kenen tulisi väistää ja ketä.
meverkko kirjoitti: Koitapa pysähtyä vihreisiin valoihin kärkikolmion kohdalle väistelemään. Tee se vaikka poliisiauton edessä ja kerro meille sitten mikä on lopputulos. Täällä on kyllä pokkaa väittää moista, mutta mittaapa mielipiteesi tosielämässä.
Olenko väittänyt että vihreillä pitäisi pysähtyä kärkikolmion kohdalle ? Ei toki. Vihreillä saa tietysti ajaa risteykseen jos on varmistunut siitä että risteys on vapaa. Jos se onnistuu pysähtymättä, siitä vaan risteykseen.
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1141
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Kotipoliisit

Viesti Kirjoittaja meverkko »

wesku kirjoitti:
meverkko kirjoitti: Mulla on varmaan väärän väriset silmälasit, kun en näe lakitekstissä värierottelua...
Värierottelu on siinä että punainen valo määrää pysähtymään tiettyyn kohtaan, vihreä taas ei määrää pysähtymään. Vihreä ei missään tilanteessa velvoita mihinkään tai "edellytä" mitään, punainen taas velvoittaa. Toivottavasti ymmärrät nyt että väreillä on eroa :)
Voisitko mielipiteittesi ja käsityksiesi tueksi näyttää lakipykälän mihin käsityksesi perustuu.
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Kotipoliisit

Viesti Kirjoittaja wesku »

meverkko kirjoitti:
wesku kirjoitti:
meverkko kirjoitti: Mulla on varmaan väärän väriset silmälasit, kun en näe lakitekstissä värierottelua...
Värierottelu on siinä että punainen valo määrää pysähtymään tiettyyn kohtaan, vihreä taas ei määrää pysähtymään. Vihreä ei missään tilanteessa velvoita mihinkään tai "edellytä" mitään, punainen taas velvoittaa. Toivottavasti ymmärrät nyt että väreillä on eroa :)
Voisitko mielipiteittesi ja käsityksiesi tueksi näyttää lakipykälän mihin käsityksesi perustuu.
Sehän oli jo tässä ketjussa (edit) eilen:

Kerrataan nyt vielä Finlex TLA 22§:stä: 2) Vihreä valo osoittaa, että ajoneuvo saa sivuuttaa pääopastimen ja pysäytysviivan. Vihreästä valosta huolimatta kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka asianmukaisessa järjestyksessä on astunut tai astumassa suojatielle. Risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä myös risteävää tietä ylittävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa. Vasemmalle kääntyvän kuljettajan on lisäksi väistettävä vastaantulevaa liikennettä.
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1141
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Kotipoliisit

Viesti Kirjoittaja meverkko »

wesku kirjoitti: Sehän oli jo tässä ketjussa (edit) eilen:

Kerrataan nyt vielä Finlex TLA 22§:stä: 2) Vihreä valo osoittaa, että ajoneuvo saa sivuuttaa pääopastimen ja pysäytysviivan. Vihreästä valosta huolimatta kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka asianmukaisessa järjestyksessä on astunut tai astumassa suojatielle. Risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä myös risteävää tietä ylittävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa. Vasemmalle kääntyvän kuljettajan on lisäksi väistettävä vastaantulevaa liikennettä.
Koska liikennevalot sinänsä ovat määrääviä, eivät normaalit suojatien väistämissäännöt ole voimassa. Juuri siitä syystä liikennevalo-opastukseen on pitänyt tämä lisämääräys laittaa.

Saivarrella kai tällä asialla voi loputtomiin...
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Kotipoliisit

Viesti Kirjoittaja wesku »

meverkko kirjoitti: Koska liikennevalot sinänsä ovat määrääviä
Ole sitten siinä uskossa ainakin sen välittömästi valojen jälkeen olevan suojatien suhteen. Minä en olisi niin varma.

Entä sitten niiden muiden saman risteyksen suojateiden suhteen ?

Jos risteyksen jälkeen olevan suojatien eteen on joku pysähtynyt, saatko mielestäsi ohittaa sen pysähtymättä koska ajoit risteykseen vihreillä ja noudatat vihreän valon "määräystä" ?

Entä jos käännyt oikealle, ja samaan aikaan viereisellä kaistalla on omassa suunassaan vasemmalle kääntynyt auto pysähtyneenä suojatien eteen ? Saatko ohittaa tämänkin pysähtymättä koska ajoit risteykseen vihreillä ja noudatat vihreän valon "määräystä" ?
Alihankkija
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 29, 2007 19:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kotipoliisit

Viesti Kirjoittaja Alihankkija »

wesku kirjoitti:
meverkko kirjoitti: Koska liikennevalot sinänsä ovat määrääviä
Ole sitten siinä uskossa ainakin sen välittömästi valojen jälkeen olevan suojatien suhteen. Minä en olisi niin varma.

Entä sitten niiden muiden saman risteyksen suojateiden suhteen ?

Jos risteyksen jälkeen olevan suojatien eteen on joku pysähtynyt, saatko mielestäsi ohittaa sen pysähtymättä koska ajoit risteykseen vihreillä ja noudatat vihreän valon "määräystä" ?

Entä jos käännyt oikealle, ja samaan aikaan viereisellä kaistalla on omassa suunassaan vasemmalle kääntynyt auto pysähtyneenä suojatien eteen ? Saatko ohittaa tämänkin pysähtymättä koska ajoit risteykseen vihreillä ja noudatat vihreän valon "määräystä" ?
Löytyykö jostain valo-ohjattu risteys jonka yhteydessä ei suojatiellä ole valo-ohjausta ?
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1141
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Kotipoliisit

Viesti Kirjoittaja meverkko »

Alihankkija kirjoitti:
wesku kirjoitti:
meverkko kirjoitti: Koska liikennevalot sinänsä ovat määrääviä
Ole sitten siinä uskossa ainakin sen välittömästi valojen jälkeen olevan suojatien suhteen. Minä en olisi niin varma.

Entä sitten niiden muiden saman risteyksen suojateiden suhteen ?

Jos risteyksen jälkeen olevan suojatien eteen on joku pysähtynyt, saatko mielestäsi ohittaa sen pysähtymättä koska ajoit risteykseen vihreillä ja noudatat vihreän valon "määräystä" ?

Entä jos käännyt oikealle, ja samaan aikaan viereisellä kaistalla on omassa suunassaan vasemmalle kääntynyt auto pysähtyneenä suojatien eteen ? Saatko ohittaa tämänkin pysähtymättä koska ajoit risteykseen vihreillä ja noudatat vihreän valon "määräystä" ?
Löytyykö jostain valo-ohjattu risteys jonka yhteydessä ei suojatiellä ole valo-ohjausta ?
Ei. Lakitekstissä on mainittu metrilukemien kera kuinka kaukana liikennevaloista olevat suojatiet pitää varustaa valoin.

Vihreän valon yhteydessähän on mainittu, että kääntyessä pitää tietyissä tilanteissa väistää. Ne ohjeet löytyy ihan lakitekstistä, saat sieltä itse lukea.

Sitä paitsi jos kerran halutaan vääntää oikein.

Vihreä valo antaa ohjeet ajaa risteykseen.

Aiemmassa lainauksessani valo-ohjauksen suuremmasta prioriteetista liikennemerkkeihin "...liikennevalo-ohjauksen OHJETTA ON NOUDATETTAVA". Tuleekos äidinkielen sääntöjen mukaan nyt vihreästä valostakin määräys...
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
Vastaa Viestiin