Olen ostamassa itselleni huomenna tonnaria. Kun ei ole kokemusta näistä saabeista joissa on elektroninen polttoaineen suihkutus niin semmoista olisin udellut että onko normaalia että että tyhjäkäynti putoaa n. 400 rpm kun esim. vaihtaa vaihdetta. Eli kun kiihdytän ja nostan kytkimen ylös, tipahtaa tyhjäkäynti hetkeksi alas ja samantien kapuaa normaaliin? Kun tässä näitä vikoja kaavailen että mitä sille joutuu tekemään...
Edit: juu ja se vuosimalli on 1985.
Edit:tosiaan kun aloittelija näissä hommissa olen, niin toivottavasti en ihan tyhmiä kysele, kun en haullakaan oikein mitään löytänyt
9000 käynnistä?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1993
- Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
- Paikkakunta: Porvoo
Omassani oli samaa ongelmaa. Yksi vikakohde voi olla tyhjäkäyntimoottori (AIC) joka sijaitsee imusarjan päällä, tulee kaksi putkea kaasuläpän molemmin puolin ja liitin päähän. Liitin on 3-napainen, 1-2 ja 2-3 napojen välistä piti muistaakseni löytyä ~23 ohm. AIC:n avaaminen ja puhdistus on myös suotavaa. Varmasti ehjääkin kannattaa kokeilla vianhaussa.
Kannattaa myöskin tutkia kaasuläpän asentoanturin kohdistus. Tyhjäkäynnille mentäessä (läppä menee kiinni) pitäisi kuulua pieni naksahdus asentoanturin mikrokytkimestä ja muistaakseni pinnit 1 ja 2 mennä oikosulkuun. Näin LH tietää että ollaan tyhjäkäynti-tilassa ja ilmeisesti alkaa ohjaaman AIC:tä. Samaan soppaan liittyy vielä kaasuläpän hidastin jonka tulisi pitää läppää hitusen auki (n.5sek ?) itsestään kunnes läppä sulkeutuu. Kaikkien em. kapistuksien pitää toimia keskenään oikein niin tyhjäkäynninkin pitäisi löytyä.
(Vastaavasti täyskaasulla pitää asentoanturin navoista 2-3 tulla jokin resistanssilukema mitä nyt en muista, mutta jokin arvo pitää siis tulla kaasu pohjassa, tämä liittyy siis asentoanturin kohdistukseen)
Kannattaa myös pestä läppäkotelo läpän ympäriltä jollakin pesuaineella (itse käytin WD40:stä joka hoisi homman hyvin) ja hammasharjalla. Varo ettei imusarjaan joudu mitään isoa roskaa. Puhdistus tulee tehdä siksi että läppä menisi täysin kiinni eikä jäisi öljytöhnän takia auki.
Kannattaa myöskin tutkia kaasuläpän asentoanturin kohdistus. Tyhjäkäynnille mentäessä (läppä menee kiinni) pitäisi kuulua pieni naksahdus asentoanturin mikrokytkimestä ja muistaakseni pinnit 1 ja 2 mennä oikosulkuun. Näin LH tietää että ollaan tyhjäkäynti-tilassa ja ilmeisesti alkaa ohjaaman AIC:tä. Samaan soppaan liittyy vielä kaasuläpän hidastin jonka tulisi pitää läppää hitusen auki (n.5sek ?) itsestään kunnes läppä sulkeutuu. Kaikkien em. kapistuksien pitää toimia keskenään oikein niin tyhjäkäynninkin pitäisi löytyä.
(Vastaavasti täyskaasulla pitää asentoanturin navoista 2-3 tulla jokin resistanssilukema mitä nyt en muista, mutta jokin arvo pitää siis tulla kaasu pohjassa, tämä liittyy siis asentoanturin kohdistukseen)
Kannattaa myös pestä läppäkotelo läpän ympäriltä jollakin pesuaineella (itse käytin WD40:stä joka hoisi homman hyvin) ja hammasharjalla. Varo ettei imusarjaan joudu mitään isoa roskaa. Puhdistus tulee tehdä siksi että läppä menisi täysin kiinni eikä jäisi öljytöhnän takia auki.
Olikohan kuitenkin niin, että 85-mallisessa tonnarissa ei ole aktiivista tyhjäkäynninsäätöä, vaan ainoastaan K-jetistä tuttu lisäilmaventtiili joka ainoastaan antaa hiukan lisäilmaa koneen ollessa kylmä ja sulkeutuu bimetallijousen voimalla sähkölämmityksen ansiosta, ja lämpimänä startatessa on koneen lämmön vaikutuksesta jo valmiiksi kiinni.
Toki jos siinä kuitenkin on tyhjäkäyntimoottori, se kannattaa putsata.
Paljon hyvää infoa voi lukea tonnarin korjaamokäsikirjasta:
http://marge.datium.fi/~knox/Polttoaine ... 985-93.zip
Hakusanalla tyhjäkäyntimoottori, AIC, IAC yms löytyy täältä foorumista myös paljon keskustelua.
Toki jos siinä kuitenkin on tyhjäkäyntimoottori, se kannattaa putsata.
Paljon hyvää infoa voi lukea tonnarin korjaamokäsikirjasta:
http://marge.datium.fi/~knox/Polttoaine ... 985-93.zip
Hakusanalla tyhjäkäyntimoottori, AIC, IAC yms löytyy täältä foorumista myös paljon keskustelua.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00