APC 7521818

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
666
Matalapaineturbo
Viestit: 194
Liittynyt: Pe Marras 11, 2005 14:21
Paikkakunta: Tallinna-Helsinki

APC 7521818

Viesti Kirjoittaja 666 »

Tuli hommattua tällainen APC (7521818) kaikkine johtoineen ja antureineen, onko mitään toivoa saada se toimimaan vm -93 katilla varustetussa autossa?
#2951

Saab 9-5 TiD -08 (KA), Saab 9-3 SC TiD -08
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: APC 7521818

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kyllä se toimii mutta koska on 8-venttiilisen versio niin antaa aika heikosti paineita ja on "yliherkkä" nakutukselle joten saattaa tiputella paineita sen takia tarpeettomastikin. 16v kone on äänekkäämpi joten on säädetty hieman erilailla.

Tuo taitaa olla se vanha harmaa purkki, 16v malleissa oli versio lisäpiirilevyllä joten paha sanoa toimisiko jos K-potikan veivaa samaan vastusarvoon kuin vastaavassa T16 purkissa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
rökösö
"Turbo"
Viestit: 216
Liittynyt: To Touko 07, 2009 11:20
Paikkakunta: Haapavesi

Re: APC 7521818

Viesti Kirjoittaja rökösö »

Oheisen googlatun listan mukaan on 16V-mallista:

9353657 -1982 8V 145hp
9353665 -1982 8V Cat
9358342 1983-1985 8V
9358359 1983-1985 8V Cat
7509961 1984 16V 175hp
7521818 1985 16V 175hp
7521826 1985 16V Cat 160hp
7524119 1986-1989 8V
7567704 1986-1989 8V Cat
7524127 1986-1993 16V 175hp w/o Cat / 87-89 Aero(SPG) US,CA 165hp Cat
7524135 1986 16V Cat 160hp
7566599 1987-1993 16V Cat 160hp
9119330 1989-1993 16V (157hp/116Kw) BE
8857427 1990-1991 Aero(SPG) 175hp US,CA
7583172 1990-1993 16V Cat 175hp
4393971 1990-1993 185hp/136Kw
Saab 900 Aero -90, Saab 9-5 Aero -01
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: APC 7521818

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Joo niinpä näkyy, vanhaa harmaata mallia on mutta numeron perusteella 16v. Ei ole EPC:tä tässä auki niin ei voi varmistaa mutta eiköhän tuo lista pidä paikkansa.

Ei siinä sitten muuta kuin kiinni vaan, ei mitään ongelmaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
666
Matalapaineturbo
Viestit: 194
Liittynyt: Pe Marras 11, 2005 14:21
Paikkakunta: Tallinna-Helsinki

Re: APC 7521818

Viesti Kirjoittaja 666 »

Tässä kyllä sanoo, että on käynyt 16V koneeseenkin: http://www.saabcentral.com/forums/archi ... -2048.html
Ensimmäistä kertaa, kun tekemässä tätä turbotusprojektia, en oikein tiennyt minkälaista APC-ta kannattaisi hankkia. Tämmöisen nyt sain täältä foorumista.
jcarlson kirjoitti:Kyllä se toimii mutta koska on 8-venttiilisen versio niin antaa aika heikosti paineita ja on "yliherkkä" nakutukselle joten saattaa tiputella paineita sen takia tarpeettomastikin. 16v kone on äänekkäämpi joten on säädetty hieman erilailla.

Tuo taitaa olla se vanha harmaa purkki, 16v malleissa oli versio lisäpiirilevyllä joten paha sanoa toimisiko jos K-potikan veivaa samaan vastusarvoon kuin vastaavassa T16 purkissa.
#2951

Saab 9-5 TiD -08 (KA), Saab 9-3 SC TiD -08
666
Matalapaineturbo
Viestit: 194
Liittynyt: Pe Marras 11, 2005 14:21
Paikkakunta: Tallinna-Helsinki

Re: APC 7521818

Viesti Kirjoittaja 666 »

Mitää viriosaa muuten tähän projektiin vielä kannattaisi hankkia? Tarkoitus on saada tehoa lisää, muttei hajottaa turboa, laatikkoa tai vetoakselistoa. Missä rajoissa kannattaa mennä näillä eväillä?
#2951

Saab 9-5 TiD -08 (KA), Saab 9-3 SC TiD -08
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: APC 7521818

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Järkevät lukemat on noin 0,9 bar ahdot (yläkierroksilla, keskialueella saa piikata hieman enemmän mutta ei mielellään yli 1,2 bar). Tämä kohtuullisella intercoolerilla, lastulla ja APC:lla. Vetoakseleita et saa rikki, laatikon saa rikki sitä helpommin mitä enemmän ahtoja ja vääntöjä on. Turbo kestää aikamoista rääkkiä joten todennäköisesti sitäkään et saa näillä eväillä rikki.

Tuolla 0,9 bar irronnee n. 220hv riippuen coolerin hyvyydestä, väännöt 300Nm kieppeillä joka ei vielä ole liian paha OG:n laatikolle.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
666
Matalapaineturbo
Viestit: 194
Liittynyt: Pe Marras 11, 2005 14:21
Paikkakunta: Tallinna-Helsinki

Re: APC 7521818

Viesti Kirjoittaja 666 »

Mulla on nyt tonnarin cooleri, minkä aion laittaa siihen, luin tässä jostain "turbo timer"-istä, että kuulemma jäähdyttää turbon ajon jälkeen, mutta kun itsellä ei ole kokemusta, niin en tiedä, onko tuo edes tarpeellinen. Ja jonkun tarkemman ahtopainemittarin ajattelin laittaa, mulla jo on autossa täysturbon mittaristo, mut se ei paljoa näytä.
#2951

Saab 9-5 TiD -08 (KA), Saab 9-3 SC TiD -08
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: APC 7521818

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Se vakiomittari antaa enemmän suuntaa antavaa eli ei mikään tarkka. Ex-käyttis (og900T16) nosti ahtopaineet sinne keltaisen ja punaisen rajalle, kaupunkiajossa jäi alle mutta eipä se vakiocooleri mikään hirmuisen iso ole.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: APC 7521818

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

666 kirjoitti:Mulla on nyt tonnarin cooleri, minkä aion laittaa siihen, luin tässä jostain "turbo timer"-istä, että kuulemma jäähdyttää turbon ajon jälkeen, mutta kun itsellä ei ole kokemusta, niin en tiedä, onko tuo edes tarpeellinen. Ja jonkun tarkemman ahtopainemittarin ajattelin laittaa, mulla jo on autossa täysturbon mittaristo, mut se ei paljoa näytä.
Tonnarin cooleri on OK kevyille tehoille joskin nykyiset "kiinacoolerit" on huomattavasti parempia.

Turbotimer on turha varsinkin OG:ssa pakkilukon takia eikä se muutenkaan niin hyödyllinen ole. Turbo on kuitenkin vesijäähdytetty.

Asteikollinen ahtomittari kannattaa olla, täyspaineen mittaristolla saa vain suuntaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: APC 7521818

Viesti Kirjoittaja Naxu »

jcarlson kirjoitti:Tuolla 0,9 bar irronnee n. 220hv riippuen coolerin hyvyydestä, väännöt 300Nm kieppeillä joka ei vielä ole liian paha OG:n laatikolle.
Tuntuu kovalta teholta. Minulla on ässä, ahdot käy max 0,9 bar, orkkis cooleri, eikä se tunnu lähellekään 200 heppaiselta. Paljonko ässän turbon saa maksimissaan puhaltamaan? 0,9 riittäisi, kun pysyisi siinä.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: APC 7521818

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ahdot pitää olla 0,9 bar siellä 5000rpm+ jotta reilu 200hv tehoista voisi puhua.. Keskialueen piikki ei paljoa lämmitä.

Vaatii jäykempää hukkiksen kelloa tai lisäjousta että ahdot pysyy ylös asti ässän orkkisahtimella.

Keskialueella saa vaikka 1,7 bar piikkiä jolla saa lootan rikottua mutta ylhäällä ei tuon 0,9-1bar enempää ole järkeä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: APC 7521818

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Kello maksaa parisataa, tankoa ei saa väännellä. Ilmeisesti kytkimen palautusjousi viritettynä jotenkin käy. Tai käytetty bolt on ahdin. Pitäisi kyllä tyytyä nykyiseen.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10501
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: APC 7521818

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

666 kirjoitti:Mulla on nyt tonnarin cooleri, minkä aion laittaa siihen, luin tässä jostain "turbo timer"-istä, että kuulemma jäähdyttää turbon ajon jälkeen, mutta kun itsellä ei ole kokemusta, niin en tiedä, onko tuo edes tarpeellinen. Ja jonkun tarkemman ahtopainemittarin ajattelin laittaa, mulla jo on autossa täysturbon mittaristo, mut se ei paljoa näytä.

Turbotimeriä ei näihin voi laittaa, koska vaihde pitäisi voida jättää vapaalle timerin käyttäessä konetta jäähdyttelyn ajan kuljettajan häivyttyä paikalta. Pitää ite ymmärtää jäähdytellä turboa ennen koneen sammuttamista. Käyttää siihen aikaa sen mukaan, kuinka raskaalla kaasujalalla on saapunut paikalle.

Olen ollut siinä käsityksessä, että peruspaineet pitää säätää noin puoleen siitä paineesta, mitä aikoo saada apc-boksin käskemänä maksimissaan. Toisin sanoen peruspaineet kelloa vaihtaen jäykemmäksi tai lisäämällä jousia esim. 0,5baariin, jolloin apc:n maksimipaine olisi 1bar. Tämä on tullut todettua käytännössä ihan ite. Sain vakion harmaan apc-boksin nostamaan maksimiahdot ylemmäs pelkällä peruspaineiden säädöllä. Peruspaineiden nosto muuten parantaa turbon heräämistäkin alakierroksilla. Tämän huomaa etenkin, jos ahtimena on joku vakiota isompi hyrrä.

Peruspaineiden nostamisen jälkeen on aina muistettava, että nakutuksen ilmetessä APC-boksi pudottaa ahtopaineita, mutta se ei voi pudottaa paineen vain hukkaportista mekaanisesti säädettyyn peruspaineeseen asti. Tästä johtuen suosittelenkin nakuledin asennusta, etenkin jos ajaa nuukuuksissaan 95E:llä ja ahtopaineita on nostettu. Ledi palaa yhtäjaksoisesti, jos apc ei pysty pudottamaan enempää ahtoja ja kone vieläkin nakuttaa. (Edellinen tapaus tuli todettua käytännössä, kun virranjakajan kellon tanko irtosi ja kone nakutti jo 0,2bar ahdoilla. Nakutuksen tosin kuulikin selvästi...) Sanon vielä varmuuden vuoksi ettei tule väärinkäsityksiä, kyllä ahtopainetta voi laskea oikein pahassa nakutustilanteessa sitä kaasupoljinta hölläämällä. Tosin, jos kaasua voi pitää pohjassa nakuttamisen takia, on lähtökohtaisesti jotakin pielessä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin