Kotipoliisit

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Kotipoliisit

Viesti Kirjoittaja aero »

georgahti kirjoitti:
aero kirjoitti:......oikean kautta (<clip>) suoritetuista ohituksista nyrpistelen
minun mielestä se on kyllä turhaa vakkarin säätimen räpläämistä jos joku on unohtunut haaveilemaan "väärälle" kaistalle. vilkku vaan ajoissa päälle, niin yleensä ne havahtuu. ja jos ei, niin sitten vikkelästi ohi sieltä mistä mahtuu.. 8)
Unohtuminen on juu eri asia, mutta se turvavälin ottaminen, että voi palata takaisin omalle kaistalle kiilaamatta ja roiskuttamatta hirveätä rapakerrosta ohitetun tuulilasille tuskin voi olla niin kauheata, että tuossa välissä pitää kiilata ohi. Siinä ei montaa sekuntia mene. Toinen ärsyttävä tapaus on, että kun pidempi jono henkilöautoja ohittaa esim. kahta raskassarjalaista, joilla on 100-200m väliä, pysyy koko jono suosilla vasemmalla - paitsi joku suicidebomber, joka vetää lyhyessä välissä oikealta ohi, kiilaa ohitetun eteen, jolloin koko takanatuleva jono jarruttelee haitariefektin kera pitkällekin taaksepäin (joo, turvavälit on toinen juttu joka tähän vaikuttaa, ne tosin lyhenee jo automaattisesti entisestäänkin kun yhdellä kaistalla on kahden kaistan autot).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5668
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Kotipoliisit

Viesti Kirjoittaja tturku »

Mä ajelen päivittäin noin 80 km motarilla ja mua ärsyttää suuresti ne vasemman kaistan nutaajat, jotka näkee peilistä jo pitkältä matkalta että takaa tulee nopeampaa ajava auto, ja ajavat jääräpäisesti vasemmalla, vaikka voisivat hyvin käydä oikealla kaistalla nostamatta kaasuaan, ja palata takaisin vasemmalle kun taas tarve. Talvikelillä nyt on tietysti pidettävä suuremmat etäisyydet mutta jos on vaikka 100 metrin välein ne rekat ja pitää väkisin pysyä siinä vasemmalla niin menen pokkana kyllä oikealta ohi, jos ei tajua väistää. Ja kaverin ei todellakana tarvitse olla silloin painamassa jarrua mun takia.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Kotipoliisit

Viesti Kirjoittaja aero »

tturku kirjoitti:Mä ajelen päivittäin noin 80 km motarilla ja mua ärsyttää suuresti ne vasemman kaistan nutaajat, jotka näkee peilistä jo pitkältä matkalta että takaa tulee nopeampaa ajava auto, ja ajavat jääräpäisesti vasemmalla, vaikka voisivat hyvin käydä oikealla kaistalla nostamatta kaasuaan, ja palata takaisin vasemmalle kun taas tarve. Talvikelillä nyt on tietysti pidettävä suuremmat etäisyydet mutta jos on vaikka 100 metrin välein ne rekat ja pitää väkisin pysyä siinä vasemmalla niin menen pokkana kyllä oikealta ohi, jos ei tajua väistää. Ja kaverin ei todellakana tarvitse olla silloin painamassa jarrua mun takia.
Khyl. Yksittäisenä autona tuossa käy helposti oikealla kaistalla päästämässä nopeamman ohi. Jonossa ajaessa taasen ihan turhaa poukkoilua, joka vain aiheuttaa haitaria siihen jonoon, kun ei se nopeampikaan siitä montaa kymmentä metriä saavuta.

Samasta syystä mä näitä pohdin, arkipäivässä tulee 120km moottoritieajoa...
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4219
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Kotipoliisit

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Mä en välttämättä (heti) väistä pois ohituskaistalta vaikka joku nopeampi tulisikin takapuskuriin kiinni. Itsellä käytännössä aina se rajoitus+10kmh todellista nopeutta ja cruise päällä, joten aika harvoin tuota tapahtuu. Jos itellä on ohitus kesken tai joutuisin oikealle väistämisen lisäksi hidastamaan omaa vauhtiani, niin en väistä. Ts. en halua joutua sen nopeamman "pussittamaksi" jonkun rekan tms. taakse. Annan tilaa sitten kun siitä ei ole mulle haittaa :P
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Kotipoliisit

Viesti Kirjoittaja wesku »

aero kirjoitti:
tturku kirjoitti:Mä ajelen päivittäin noin 80 km motarilla ja mua ärsyttää suuresti ne vasemman kaistan nutaajat, jotka näkee peilistä jo pitkältä matkalta että takaa tulee nopeampaa ajava auto, ja ajavat jääräpäisesti vasemmalla, vaikka voisivat hyvin käydä oikealla kaistalla nostamatta kaasuaan, ja palata takaisin vasemmalle kun taas tarve. Talvikelillä nyt on tietysti pidettävä suuremmat etäisyydet mutta jos on vaikka 100 metrin välein ne rekat ja pitää väkisin pysyä siinä vasemmalla niin menen pokkana kyllä oikealta ohi, jos ei tajua väistää. Ja kaverin ei todellakana tarvitse olla silloin painamassa jarrua mun takia.
Khyl. Yksittäisenä autona tuossa käy helposti oikealla kaistalla päästämässä nopeamman ohi. Jonossa ajaessa taasen ihan turhaa poukkoilua, joka vain aiheuttaa haitaria siihen jonoon, kun ei se nopeampikaan siitä montaa kymmentä metriä saavuta.

Samasta syystä mä näitä pohdin, arkipäivässä tulee 120km moottoritieajoa...
Miten suuri on todennäköisyys että sadan tai edes viidensadankaan metrin väliin oikealle väistäessä ei joutuisi hidastamaan ennen takaisin vasemmalle siirtymistä ? Perääntunkijallahan ei ole enää mitään kiirettä siinä vaiheessa kun edellä ollut on painostettu oikealle ja pussittaminen on 99-prosenttisesti varmaa. Kannattaa mieluummin pysyä vasemalla ja pussittaa oikealta ohi yrittävät :)
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Kotipoliisit

Viesti Kirjoittaja wesku »

tturku kirjoitti:Mä ajelen päivittäin noin 80 km motarilla ja mua ärsyttää suuresti ne vasemman kaistan nutaajat, jotka näkee peilistä jo pitkältä matkalta että takaa tulee nopeampaa ajava auto, ja ajavat jääräpäisesti vasemmalla, vaikka voisivat hyvin käydä oikealla kaistalla nostamatta kaasuaan, ja palata takaisin vasemmalle kun taas tarve. Talvikelillä nyt on tietysti pidettävä suuremmat etäisyydet mutta jos on vaikka 100 metrin välein ne rekat ja pitää väkisin pysyä siinä vasemmalla niin menen pokkana kyllä oikealta ohi, jos ei tajua väistää. Ja kaverin ei todellakana tarvitse olla silloin painamassa jarrua mun takia.
Niinpä. Mielenkiintoiseksi menisi liikenne motarilla jos viimeisenä vasemman kaistan jonossa oleva väistäisi aina oikealle ns. "nopeamman" saavuttaessa :)
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Kotipoliisit

Viesti Kirjoittaja wesku »

Mawerick kirjoitti:Mä en välttämättä (heti) väistä pois ohituskaistalta vaikka joku nopeampi tulisikin takapuskuriin kiinni. Itsellä käytännössä aina se rajoitus+10kmh todellista nopeutta ja cruise päällä, joten aika harvoin tuota tapahtuu. Jos itellä on ohitus kesken tai joutuisin oikealle väistämisen lisäksi hidastamaan omaa vauhtiani, niin en väistä. Ts. en halua joutua sen nopeamman "pussittamaksi" jonkun rekan tms. taakse. Annan tilaa sitten kun siitä ei ole mulle haittaa :P
Aivan sama täällä paitsi en anna tilaa vaikka nopeus olisi rajoitus + 0 km/h todellista.
Turbolag
"Viggen"
Viestit: 598
Liittynyt: Ti Syys 16, 2008 20:01
Paikkakunta: Espoo

Re: Kotipoliisit

Viesti Kirjoittaja Turbolag »

Itse saatan antaakin, ts. palata sellaiseen rakoon oikealle kaistalle johon en välttämättä palaisi jos ei joku olisi perässä. Tosin oma nopeus rajoitus + 20, joten harvoin tarvitsee.

En odota keneltäkään kanssaliikkujalta, vähintään sallittua nopeutta ajavalta mitään muita väistötoimenpiteitä kuin normaalia moottoritiekäyttäytymistä vain - eli aina pois vasemmalta kun siihen on tilaa. Nopeutta ei toki tarvitse minun takiani hidastaa / kiihdyttää, jos ei halua. Ohitan sitten herkästi oikealtakin jos joku ei ymmärrä riittävään rakoon oikealle palata.
#3892
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Kotipoliisit

Viesti Kirjoittaja aero »

Mulla on tapana palata oikealle kaistalle, kun ohitettu näkyy kokonaan (molemmat valot, olettaen että ovat ehjät) peruutuspeilistä. Laskeskelin eilen raskassarjalaisia "vastaan", että siihen meneen pisimmillään n. 7 sekuntia siitä kun mun perä on Scanian keulan kohdalla. Olettaen että tuo raskassarjalainen menee niinkin hitaasti kuin 75km/h (mulla todellista aika tarkkaan sallittu 100km/h), on meidän nopeusero 25km/h. Tuo 25km/h on n. 7m/s, eli etäisyys ohitettuun on n. 7m/s*7s=49m eli ~50m - todennäköisesti hiukan alle, koska kaverin nopeusarvio on pessimistinen. Tuon vajaan 50 metrin kaulan otto on siis joidenkin mielestä liikaa ja syy vilkutella valoja, tööttäillä ja/tai lähteä kiilamaan oikealta ohi.

Onko 50m kaulan ottaminen ohitettuun mielestänne liian pitkä ennen paluuta oikealle kaistalle? Minusta ei.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
keskikonsoli
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04

Re: Kotipoliisit

Viesti Kirjoittaja keskikonsoli »

tturku kirjoitti:Mä ajelen päivittäin noin 80 km motarilla ja mua ärsyttää suuresti ne vasemman kaistan nutaajat, jotka näkee peilistä jo pitkältä matkalta että takaa tulee nopeampaa ajava auto, ja ajavat jääräpäisesti vasemmalla, vaikka voisivat hyvin käydä oikealla kaistalla nostamatta kaasuaan, ja palata takaisin vasemmalle kun taas tarve.
Palata takaisin vasemmalle kaistalle???
aero kirjoitti:Yksittäisenä autona tuossa käy helposti oikealla kaistalla päästämässä nopeamman ohi. Jonossa ajaessa taasen ihan turhaa poukkoilua, joka vain aiheuttaa haitaria siihen jonoon, kun ei se nopeampikaan siitä montaa kymmentä metriä saavuta.
Juu, vasenta kaistaa vaan kaikki tyynni!
Mawerick kirjoitti:Mä en välttämättä (heti) väistä pois ohituskaistalta vaikka joku nopeampi tulisikin takapuskuriin kiinni. Itsellä käytännössä aina se rajoitus+10kmh todellista nopeutta ja cruise päällä.. ..tai joutuisin oikealle väistämisen lisäksi hidastamaan omaa vauhtiani, niin en väistä.
Cruice päällä moottoritien vasenta kaistaa??? Oot jo toinen tällä foorumilla!
wesku kirjoitti:Kannattaa mieluummin pysyä vasemalla ja pussittaa oikealta ohi yrittävät
Voi v- mitä tyyppejä!
aero kirjoitti:Niinpä. Mielenkiintoiseksi menisi liikenne motarilla jos viimeisenä vasemman kaistan jonossa oleva väistäisi aina oikealle ns. "nopeamman" saavuttaessa.
8O
Tyypit siis kilpaa kehuu täällä että kuinka päin persettä oikein ajelevat moottoritiellä?? 8O Vai onko tämä ihan yleistä siellä "etelässä" että kukaan ei edes tiedä kuinka siellä pitäisi ajaa? En ihmettele enään yhtään noita uutisointeja sieltäpäin joita vähän väliä tulee!

Ps. toivottovasti ajatte siellä moottoritiellä jollain muulla autolla kuin Saabilla!
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Kotipoliisit

Viesti Kirjoittaja aero »

keskikonsoli kirjoitti:Palata takaisin vasemmalle kaistalle???
Ohittaakseen seuraavan raskassarjalaisen. Sen, joka ajaa 100-200m edellisen edellä.
keskikonsoli kirjoitti:
aero kirjoitti:Yksittäisenä autona tuossa käy helposti oikealla kaistalla päästämässä nopeamman ohi. Jonossa ajaessa taasen ihan turhaa poukkoilua, joka vain aiheuttaa haitaria siihen jonoon, kun ei se nopeampikaan siitä montaa kymmentä metriä saavuta.
Juu, vasenta kaistaa vaan kaikki tyynni!
Jonossa juuri näin, se jonon pilkkominen pieneksi hetkeksi aiheuttaa turhia tilanteita, haitaria ja pumppausta.
keskikonsoli kirjoitti:
aero kirjoitti:Niinpä. Mielenkiintoiseksi menisi liikenne motarilla jos viimeisenä vasemman kaistan jonossa oleva väistäisi aina oikealle ns. "nopeamman" saavuttaessa.
8O
Tyypit siis kilpaa kehuu täällä että kuinka päin persettä oikein ajelevat moottoritiellä?? 8O Vai onko tämä ihan yleistä siellä "etelässä" että kukaan ei edes tiedä kuinka siellä pitäisi ajaa? En ihmettele enään yhtään noita uutisointeja sieltäpäin joita vähän väliä tulee!
Nyt pientä tarkkuutta siihen touhuun, minä en tuota ole kirjoittanut. Moottoritiellä pysytään oikealla, paitsi ohittaessa ja ruuhkatilanteissa. Ohitukset suoritetaan turvallisesti, hätiköimättä ja ohitettavaa turhaan häiritsemättä - ollaanhan siitä itse vastuussa.

Kerrotko meille, kuinka siellä sitten pitäisi ajaa?
keskikonsoli kirjoitti:Ps. toivottovasti ajatte siellä moottoritiellä jollain muulla autolla kuin Saabilla!
Miksi?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
keskikonsoli
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04

Re: Kotipoliisit

Viesti Kirjoittaja keskikonsoli »

aero kirjoitti:Kerrotko meille, kuinka siellä sitten pitäisi ajaa?
Taisit jo itse vastata tuohon...
aero kirjoitti:Moottoritiellä pysytään oikealla, paitsi ohittaessa ja ruuhkatilanteissa. Ohitukset suoritetaan turvallisesti, hätiköimättä ja ohitettavaa turhaan häiritsemättä - ollaanhan siitä itse vastuussa.
... ja minä en ole mikään sanomaan että miten pitää ajaa mutta liikennesäännöt eli lait sen sanoo ja tuo vastauksesi on muutoin oikein mutta laissa ei puhuta kyllä ruuhkista mitään että se oikeuttaisi tuolla moottoritien vasemmalla kaistalla "cruise päällä" köröttelyn. Ilmeisesti on kuitenkin ihan "maan tapana" tuo monissa paikoin kun porukkaa on paljon liikkeellä mutta on myös paljon kuskeja jotka eivät edes tiedä tuota sääntöä ja täälläkin tuo tulee aika usein esiin.
aero kirjoitti:
keskikonsoli kirjoitti:Ps. toivottovasti ajatte siellä moottoritiellä jollain muulla autolla kuin Saabilla!
Miksi?
No, siksi ettei mene kaikkien Saabistien maine jos noin ajatte kuin mitä tuossa yllä kirjoitatte. :roll:
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Kotipoliisit

Viesti Kirjoittaja aero »

keskikonsoli kirjoitti:
aero kirjoitti:Moottoritiellä pysytään oikealla, paitsi ohittaessa ja ruuhkatilanteissa. Ohitukset suoritetaan turvallisesti, hätiköimättä ja ohitettavaa turhaan häiritsemättä - ollaanhan siitä itse vastuussa.
... ja minä en ole mikään sanomaan että miten pitää ajaa mutta liikennesäännöt eli lait sen sanoo ja tuo vastauksesi on muutoin oikein mutta laissa ei puhuta kyllä ruuhkista mitään että se oikeuttaisi tuolla moottoritien vasemmalla kaistalla "cruise päällä" köröttelyn. Ilmeisesti on kuitenkin ihan "maan tapana" tuo monissa paikoin kun porukkaa on paljon liikkeellä mutta on myös paljon kuskeja jotka eivät edes tiedä tuota sääntöä ja täälläkin tuo tulee aika usein esiin.
Laissa - tai oikeammin asetuksessa (TLA 7§) - puhutaan oikeanpuolimmaisimmasta vapaasta ajokaistasta. Jos oikeanpuoleinen kaista ei ole vapaana käytettäväksi, on kyseessä joko ohitus tai ruuhkatilanne. Vai tuleeko muita mieleen? Moottoritieltä harvemmin ryhmitytään kääntymään vasemmalle.

Mitä cruisen käyttöön tulee, ei ohitustilanne anna oikeutta ylittää suurinta sallittua nopeutta, joten nopeuden täsmääminen suurimpaan sallittuun cruisen avulla on ohituksen keston optimointia mahdollisimman lyhyeksi lain sallimissa rajoissa. Se ei myöskään ole ongelma, ellei ohitettava riko lakia kiihdyttämällä vauhtiansa kesken ohituksen (TLL 19§) niin, että ohitustilanne häiriintyy tai jopa estyy. Tämäkään ei anna oikeutta ajaa ylinopeutta, joten ainoa laillinen keino selvitä moisesta sumpusta on hidastaa ja palata ohitettavan taakse (joka todennäköisesti taas hidastaa vauhtia, jos niin tekee).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
keskikonsoli
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04

Re: Kotipoliisit

Viesti Kirjoittaja keskikonsoli »

aero kirjoitti: Laissa - tai oikeammin asetuksessa (TLA 7§) - puhutaan oikeanpuolimmaisimmasta vapaasta ajokaistasta. Jos oikeanpuoleinen kaista ei ole vapaana käytettäväksi, on kyseessä joko ohitus tai ruuhkatilanne. Vai tuleeko muita mieleen? Moottoritieltä harvemmin ryhmitytään kääntymään vasemmalle.
No, ei kyllä tule moottoritien vasempaan kaistaan liittymiäkään missään eli aina kun tulet liittymästä moottoritielle tulet moottoritien oikeanpuoleiselle kaistallle ja jos on ruuhkaa niin sinun tulisi säännön mukaan pysyä siellä oikealla kaistalla, mutta jos näet että muutaman auton voit ohittaa niin sitten ohitat ne ja tulet takisin oikealle kaistalle. Siellä vasemalla köröttely on minun tulkintani mukaan selvästi kielletty kun sanotaan että pitää ajaa aina oikeanpuolimmaista vapaata kaistaa. :roll:
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Kotipoliisit

Viesti Kirjoittaja aero »

keskikonsoli kirjoitti: No, ei kyllä tule moottoritien vasempaan kaistaan liittymiäkään missään eli aina kun tulet liittymästä moottoritielle tulet moottoritien oikeanpuoleiselle kaistallle
Jep. Eli vasemmalla ollaan joko ruuhkatilanteessa tai ohittaessa.
keskikonsoli kirjoitti: ja jos on ruuhkaa niin sinun tulisi säännön mukaan pysyä siellä oikealla kaistalla, mutta jos näet että muutaman auton voit ohittaa niin sitten ohitat ne ja tulet takisin oikealle kaistalle. Siellä vasemalla köröttely on minun tulkintani mukaan selvästi kielletty kun sanotaan että pitää ajaa aina oikeanpuolimmaista vapaata kaistaa. :roll:
Se ruuhkahan ei välttämättä yllä siihen liittymän kohdalle. Ruuhkaisella moottoritiellä on aina molemmat kaistat käytössä - jos siihen oikealle kaistalle kasautuu jono, lähtevät ihmiset ohittamaan sitä jonoa (ohitustilanne) ja kun eivät mahdu tulemaan takaisin oikealle ennen seuraavaa pullonkaulaa (hitaampi ajoneuvo oikealla, onnettomuus, moottoritien päättyminen, rajoituksen lasku), kasautuu jono myös vasemmalle kaistalle (ruuhka). Tässä tilanteessa (ruuhka) ei se oikeanpuoleisin kaista ole vapaana, joten pykälän mukaan on aivan perusteltua pysyä siinä vasemmalla kaistalla, eikä aiheuttaa pumppaamista ja haitaria sooloilemalla kaistanvaihtoa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin