Nyt on käynyt niin että vannoutunut Golffaaja on sairastunut Saabbi kuumeeseen Haaveissa on ysitonninen ja olisin kysellyt vähän mielipiteitä.
Kiikarissa ois kaks vaihtoehtoa, CSE 2.3i automaatilla ja vähillä kilometreillä vs. 2.3T viritetty Aero jolla tuplasti enemmän matkaa takana kuin CSE 2.3i:llä . Auto tulisi ihan arkikäyttöön ja tarkoitus olisi saada varmoja (halpoja) kilometrejä useiksi vuosiksi. Himottais kovasti tuo piristetty Aero mutta onko ne yleensä poljettu paskoiksi ja odotettavissa olisi rahareikä joka imisi kaikki säästöt? Normaali matka-ajossa Aero kaiketi kuluttaa vähemmän kuin 2.3i automaatti?
Muutakin mielipidettä/vinkkiä saa kertoa jos siltä tuntuu
Mun mielestä Saabissa pitää olla turbo. Noista mallien ongelmista löytyy hyvin tietoa tuolta usein kysytyistä kysymyksistä (mm. ostajan opas). Samat ongelmat taitaa noissa vapareissa ja turboissa olla, turbon kilometrit tulee tietysti jossain vaiheessa täyteen.
toin autoni Saksasta ja kaikki piti olla hyvin..mutta mutta.
..eräänä kauniina aamuna olin matkalla töihin uudella SAABilla, pysähdyin
liikennevaloihin ja odottelin valon vaihtumista vihreäksi, no niin vaihtuihan
se jalka pois jarrullta ja D pykälään, kaasua...mitä mitä mikä ääni tuo on..( todella kova rytinä ja tärinä kuului konehuoneesta ) ja auto ei liiku mihinkään.
Ja jono perässä kasvaa..ei kun hyppäsin ulos autosta ja rupesin yksin työntämään autoa pois risteyksestä ( ja torvet huusivat takana ) onneksi yksi jenkki pakun kuljettaja tajusi tulla auttamaan työntämisessä.
Vika diagnoosi. Apukuljettajan puoleinen vetoakselin pätkä, toisen pään boorit oli antaneet periksi, vika korjattu uudella akselilla.
Onneksi boorit olivat menneet akselista eikä esim vaihdelaatikon päästä.
Hurraa taas auto pelittää..mutta...mutta...
Taas sama risteys samoissa touhuissa oltiin sinäkin aamuna....valo vaihtuu
mieleeni hiipi ajatus polkaista, ja niinhän minä teinkin voi juma että se hyökkäsi...mikäs nyt..??? nykii mitä tämä on..??
Kojetaulun varoitus valot syttyivät yksitellen ja smmuivat ja syttyivät.........
( SAAB disco ) nykinä ei kun paheni...ja ravistus, ja tehot rupesivat hiipumaan..vilkaisin peiliin..????
Todella älytön harmaa savupilvi peitti koko tien, tässä vaiheessa arvasin
mistä oli kysymys.
Olin oikeassa pahvi rikki.
Ei kun kansi auki ja koneistamoon, siellä kansi oikaistiin ja uudet kumit ja venttiilit hiottiin.
Kansi kiinni ja käyntiin...( eipä lähtenyt ) jaa nyt lähti käypä se kummallisesti..?
Missähän mahtanee olla vika kun ei käy kuin kolmella sylinterillä..?
hmm...hmmm...( ankaraa tutkimista ja miettimistä ) heureka...nyt syy selvisi yksi tulppa oli poikki..ei kun uusi tulppa ja käyntiin, no hyvinhän se käy.
Kyllä elämä on ihanaa kun auto taas toimii, hmmm onpas se likainen taidanpa pestä sen.
No niin tulipas hieno, käydäänpäs kylillä.
No mikäs valo se tuo oikein on...? ANTI LOCK ja mikäs valo se tuo on
( jarrujen varoitusvalo ) ei pe####e.
Varmaankin ABS boksi on mennyt rikki, vai olisiko releet..?
No vaihdetaan boksi ja releet, no niin taas toimii.
Onpas se taas likainen, ei kun pesuun.
......ANTI LOCK ja mikäs valo se tuo on
( jarrujen varoitusvalo ) ei pe####e.
Ei tämä ei voi olla totta...
( purin puoli autoa ja löytyihän se syy...)
ABS boksin liittimen tiiviys oli hiukan kärsinyt, vesi valui suoraan liittimeen
ja aiheutti oikosulun..( boksi hommattiin aivan turhaan )
Joten tuskin ne siellä auto baanalla 100Km/h ajelee..( en minä ainakaan ajaisi )
Kyllä tämä yksilö on kenkää saanut, mutta mitä siitä..kyllä SAAB monotusta kestää, ja uusilla osilla vielä pitempään.
Ja sitä paitsi SELLAISTA AUTOA EI OLE TEHTY JOKA EI MENISI RIKKI.
( ainakaan minulla ei ole vielä ollut sellaista.. )
Lisätään vielä listaan joitakin vaihdettuja romppeita.
DI-Kasetti, IMM, Takajarrulevyt+palat, Vesipumppu, Laturin säädin/hiilet,
Lämmityslaitteen hiilet, Kompressori ( etulaippa ), Sisäilman lämpötila
haistelija, Pakoputki ( kaksi takimmaista pätkää ), Keskipakosäätäjän
tiivisteet, pari kappaletta matolaatikoita, automaattilaatikko.
Mutta mutta....vaikka remonttia jouduinkin tekemään, ikinä minulla ei ole
ollut noin MAHTAVAA laitetta ( ja tuskin taitaa enää tullakkaan ) siis aivan
älytön kokemus päästä tuolla laitoksella baanalle.
Huvikseenki jo painaa varmaan 300km tuosta vaan, ja oikein odottaa niitä
ohituskaistoja..
Ja miten auto voi olla hiljainen sisälle ( sitä rupeaa nyt arvostamaan ) ja TILAVA.
Aivan hillitön keksintö.. SAAB 9000CD 2.3T.
Kyllä jos kysytään niin aina tuo Aero noista vaihtoehdoista. Siellä kilometreistä ja ajotavasta riippuen suurimpina huolina lienee kansipahvin ja vaihdelaatikon kohtalo, ja molemmat kuitenkin on vaihdettavissa ilman mielettömiä kustannuksia (ellei ole jo vaihdettu). Sitten tietysti kaikki tyyppiviat, jotka vaan tietyn kilometrimäärän täyttyessä tulee oli piristetty tai poljettu tai vaikka mitä (ja melko samat tyyppiviat on 2.3i:ssä)...
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
jopas oli huonoa tuuria tuontiautossa, riippuu tietysti mitä ostelee ja mistä...
omassa tuonti tonnarissani ei muistini múkaan ole tehty kuin seuraavat korjaukset ja huollot 07-10:
1 alatukivarren takapuslat
2 molemmat vetonivelen suojakumit
3 apukuskin vetarin öljyvuodon korjaus
4keskuslukon boksin tinaus
5 kytkinremontti
6 imusarjan viereen joku tunnistin
7 kannenpäähän lämpömittarin anturi
8 ilmastoinnin huolto
8 plus normi öljynvaihdot yms huollot
10 pakosarjan tiiviste
täytyy myöntää että ostopäätökseen vaikutti tosin edellisen naisomistajan ns kovalla kädellä tehdyt huollot ja korjaukset jo saksan päässä (kuitit on)
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
kerrotaampas omia kokemuksia täällä. eli ekana "isona" saabina oli tuo 9000cse -93 ja koneena 2.3i manuaali. oli cruisea, automaatti-ilmastointia jne. ja ajelin itse n.70tkm ja auton myydessäni oli karvan alle 300tkm mittarissa. oli siis aivan mahtava auto! isoin remppa minkä tein oli kytkinremppa. koneessa ei koskaan ollut mitään. SRS-valon sytytti kerran ja se johtui huonosta akusta. ja tosiaan autohan sai monoa, eli en säästellyt sitä. jäin todella kaipaamaan sitä. (maalasin sen ja kävin koko alustan läpi eli uutta jousta,iskaria,puslaa,vannetta jne. vaikka ei olisi tarvinnut) muttakun pihassa odotti jo 9000 Aero -95 niin ei ollut tarvetta toiselle. ja tämän Aeron aikana yksi jos jokin oli varmaa, saab on ja pysyy. no nyt on sitten sekin auto myyty ja 9-5 farkku aero alla. mutta tosta Aerosta sen verran eli se oli italian-tuonti ja oli 2.0 padalla. mutta sitä viriteltiin ja laiteltiin ja omasta syystä laatikko antautui ja sylki rattaat pihalle. samalla vaihdettiin uusi kytkin kun kerran laatikko oli pois. ja kannentiivisteen vaihdoin sen seurauksena että mcdonaldsin autokaistalla kesäiltana oli tuo dumppiventtiili hinkannut flektin johdot oikosulkuun ja auto keitti kun en päässyt eteen enkä taakse. mutta kuten aikaisemmin täällä sanottiin, ei ole autoa jossa ei ole vikaa. nämäkin saabit sai monoa ja aina vaan ne liikkuu. aivan mahtavavia autoja.! osta ihmeessä se aero! et tule pettymään! mutta varaudu siihen että aina vanhaan autoon tulee jotain vikaa, siitä ei pääse yli eikä ympäri. jos käyt koeajamassa sen aeron niin kuuntele ettei laatikko pidä ylimääräisiä ääniä ja että vaihteet menee hyvin päälle ilman turhia rusahduksia. ja sekin vielä että kyllä se uusikin saabin laatikko rusahtaa jos yrität maailman nopeinta vaihtoa, koska saabin laatikko ei koskaan ole ollut mikään "nopea" laatikko.
toivottavasti saat tonnarin läyttöautoksi, suosittelen todella!
CSE 2.3i oli kaikin puolin siistin oloinen ja vaikutti kaikin puolin hyvältä osto vaihtoehdolta jolla on paljon ajovuosia edessä. Ainoa miinus oli tuulilasi jossa oli muutama kiveniskemä mut tuulilasejahan menee vaihtelevaan tahtiin. Auto oli kaksilla hyvillä rengassarjoilla. Tämä auto olis reilut pari tonnia halvempi kuin aero.
Aero 2.3T puolestaan oli selvästi nähnyt satojatuhansia ajokilometrejä. Tuulilasi oli halki ja lasin liimausten alta pilkisteli ruostetta ja maalia oli lohkeillut muutamista paikoista. Etulokareiden kaaret olivat kuulemma ruosteessa listojen alta. Kolmosvaihteen syncro rusahteli ja oli kuulemma tehnyt sitä jo muutaman vuoden. Kone oli täysremontoitu parisen vuotta sitten. Sisältä auto oli ihan asiallisessa kunnossa. Molemmat rengassarjat olivat ihan loppu ja kaiken kaikkiaan auton laittoon menis ainaski pari-kolme tonnia helposti.
No valinta olisi erittäin helppo jos ajattelisi järjellä mutta samperi soikoon se fiilis minkä Aeron lähes kolmesataa hevosvoimaa aiheuttivat. CSE 2.3i kiihtyi ihan hyvin näin VW 1.9TD tottuneen mielestä mutta Aero oli aivan eri planeetalta mitä olen koskaan kokenut. Vieläkin on kauhee kliimaksi tuosta aero kokemuksesta
Osaisko joku kertoa kuinka kallista lystiä tuo vaihdelaatikon kuntoonlaitto/vaihtaminen on? Entä mitä ysitonnisen tuulilasi maksaa vaihdettuna? Entä mitä tuulilasin alla olevan (laajan) ruostevaurion korjaus vois maksaa?
*ei olisi koskaan pitänyt käydä koeajamassa viritettyä turbo Saabbia *
Itse kallistuisin tuohon CDE malliin. Pelkästään jo tuulilasin, hyvien renkaiden ja vaihdelaatikon toimivuuden takia.
Rahaa menee varmasti myös tuohon mutta kyseiseen Aeroon varmasti tuo mainitsemasi pari tonnia osto hintaan ja useampi tuhat remppoihin.
Omassa tonnarissa oli myös paha ruoste ongelma tuulilasin alalaidassa.
Tuttu lasi liike vaihtoi lasin ja samallahan se ongelma paljastui.
Kaveri teki hirmuisen työn että sai lasin takaisin ja totesi sarkastisesti autoa haettaessa että pakkohan tämä oli kuntoon laittaa kun sovittiin ja kavereita ollaan mutta ensi kerralla ei hommaan ryhdy.
Ei kuulemma ole ;tavaraa; mihin lasin kiinnittäisi, eli rautaa iso kasa, hitsausta, puunausta, jälkihoitoa ja iso lasku..ja auton arvon ollessa alle tonnin...
Vaihteistojahan saa suht halvalla täältä foorumilta, hinnat vaihtelee 100-400€. Ainahan tietty riski on käytetty loota ostaa. Ammattimies sen alle päivässä sitten rahaa vastaan vaihtaa, muttei pitäisi olla myöskään olla mahdotonta tehdä itse.
Jos kallistut tuohon 2.3i vehkeeseen, veikkaan että puolen vuoden sisään se turbokuume iskee. Toisaalta onko huonokuntoisen aeron ostaminenkaan järkevää, mene ja tiedä...
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
Ikkunankarmin ruosetfiksaus on sitten hyvällä todennäköisyydellä todella perseellinen tehtävä. Jos karmin reuna jo kukkii, niin lasin alta voi löytyä vaikka mimmonen kukkamultakeko. "Amattikorjaajalle" vietynä maksaa paljon ja työnjälkikin voi olla mitä sattuu.
Vaihdelootan vaihto ei tosiaan ole mikään mahoton projekti, Ruotsista ANA:lta (entinen SDCC) saa nyt erikoistarjouksessa mm. tonnarin vaihdelootia 3000 kruunulla (n. 300€): http://www.anatrollhattan.com/sdcc/premiarerbjudande
Ainakin pitkälohkon 2.3T loota löytyy listalta, samoin 2.3i:n laatikoita.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84