Sisempi vai ulompi vetari entinen?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
uudestakaupungistasaab
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 16:01
Paikkakunta: Turku 10

Sisempi vai ulompi vetari entinen?

Viesti Kirjoittaja uudestakaupungistasaab »

Tuosta kun lähdin äsken futista pelaamaan, niin toisessa liikenne-ympyrässä kiihdyttäessäni ulos, renkaat käännettynä hieman vasemmalle, niin alkoi kuulumaan ensin sellainen kolina, joka pienen ajomatkan jälkeen muuttui rutinaksi, ja ohjaus alkoi vemputtamaan. Ihan enne kotiinpääsyä, alkoi rutina kuulumaan ja tuntumaan myös suoraan ajettaessa.

Rutina tuli mielestäni ennemmin keskeltä kuin sivulta, auton edestä.

Ulommat nivelt ovat ääriasennossa rutisseet jo vähän aikaan, mutta ne eiole mulla koskaan hajonneet tällä tavalla yhdellä kertaa.

Mitä meni ja onko suuri homma, hajosiko joku minkä voi ja kannattaa vaihtaa?

Terveisin barcelonan lämpimästä ilmastosta, nolla asteessa mennään tällä hetkellä.. :saab:


vastaan mielellläni mahdollisiin lisäkysymyksiinne
:saab: :mrgreen:
Sobrealimentación es la ostia.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Sisempi vai ulompi vetari entinen?

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Ulompaa veikkaan, se puoli kumpaan suuntaan rattia "vemputtaessaan" kampeaa.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8111
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Sisempi vai ulompi vetari entinen?

Viesti Kirjoittaja mestari »

kannattaa melkein mennä kurkkaan auton alle niin saa varmenpaa tietoa sinne barceloonaan kuin täältä suomesta.....
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Sisempi vai ulompi vetari entinen?

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Todennäköisesti ulommasta vetonivelestä hajonnut/haljennut kuulia paikallaa pitävä metalli kehä.

Alta katsomalla ei purkamatta niveliä juuri nää mitään.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
uudestakaupungistasaab
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 16:01
Paikkakunta: Turku 10

Re: Sisempi vai ulompi vetari entinen?

Viesti Kirjoittaja uudestakaupungistasaab »

Joo tuota ulompaa veikkaan itse kanssa.

Pitää kattoo.

kiitämme
Sobrealimentación es la ostia.
jka
"Aero"
Viestit: 408
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:32
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Sisempi vai ulompi vetari entinen?

Viesti Kirjoittaja jka »

Voisko keskimalja olla halki, en tiedä onko mahdollista.
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
uudestakaupungistasaab
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 16:01
Paikkakunta: Turku 10

Re: Sisempi vai ulompi vetari entinen?

Viesti Kirjoittaja uudestakaupungistasaab »

Onko tavalista että hajoaa jotain muuta kun tuo ulompi vetonivel hajoamisen yhteydessä? Vikoihin viitaten mietin vaan että onko mennyt vaan tuo ulompi siis?
Sobrealimentación es la ostia.
Jortsu
"Viggen"
Viestit: 588
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 10:41

Re: Sisempi vai ulompi vetari entinen?

Viesti Kirjoittaja Jortsu »

uudestakaupungistasaab kirjoitti:Onko tavalista että hajoaa jotain muuta kun tuo ulompi vetonivel hajoamisen yhteydessä? Vikoihin viitaten mietin vaan että onko mennyt vaan tuo ulompi siis?
Aikoinaan kun omassa satkussani alkoi ulompi vetonivel ilmoitella itsestään, ajelin täristävällä vetonivelellä olosuhteiden pakosta muutaman viikon kunnes se vaihdettiin. Puolitoista vuotta ja 15000 km myöhemmin hajosi saman puolen sisemmästä vetonivelestä maljaa laatikossa kiinnipitävä pidätinrengas, minkä seurauksena malja pääsi liikkumaan ja oli n. sentin toista puolta ulompana. Eron näki helposti paljaalla silmällä. Korjaukseksi tosin riitti sillä kertaa pelkkä pidätinrenkaan uusiminen.

En tietysti ole varma, liittyvätkö tapaukset toisiinsa, mutta voisi kuvitella, että rikkinäisen vetonivelen aiheuttama värinä on edesauttanut pidätinrenkaan hajoamista. Joka tapauksessa kannattanee katsella sisempiä vetoniveliä silloin tällöin "sillä silmällä".
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
uudestakaupungistasaab
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 16:01
Paikkakunta: Turku 10

Re: Sisempi vai ulompi vetari entinen?

Viesti Kirjoittaja uudestakaupungistasaab »

Kiitos hyvästä esimerkistä.

Kuulostaa mielestäni siltä että tuo sisempi vetonivel/malja-osasto ei niin helpolla hajoa, olenko oikeassa?

Tuntui meno vaan niin rajulta kun eilen hajosi, luulin/luulen jotain suurempaa hajonneen. Kävin äsken katsomassa auton vetarien suojakumeja, vasen oli rikki, ja sisälokasuojassa oli grafiittirasvan näköistä tavaraa, siihen roiskinut rasvat kumin hajoamisen jälkeen.

Oikeapuolinen kumi oli uudenoloinen ja kunnossa, ilmeisesti edellinen omistaja vaihtanut.

Voinko olettaa että pelkkä vasemmanpuoleisen ulomman vetonivelen nyt hajottua aiheuttaa vähänkin vasemmalle käännyttäessä tulevan paukkeen ja rutinan? Oikealle muistaakseni käännyttäessä ei rutinaa tullut, mutta kaikki oli hyvin hermostuttavaa tapahtuman aikana, saabini ei ole koskaan tehnyt mitään vastaavaa. Järkyttävää :?
Olen "neitsyt" asian suhteen, koskaan ei ole mennyt ns. totaalisesti vetonivel ajossa.
Sobrealimentación es la ostia.
Vastaa Viestiin