1999 etu jousijalka
1999 etu jousijalka
Eli kysymyksessä emännän og 9-3.
Onko tuon irroituksessa mitään erikoista joka tulisi tietää/ottaa huomioon? Tonnarin rakenne on tuttu mutta tuon "Opelin" ei.
Kiitos etukäteen vinkeistä!
-markus-
Onko tuon irroituksessa mitään erikoista joka tulisi tietää/ottaa huomioon? Tonnarin rakenne on tuttu mutta tuon "Opelin" ei.
Kiitos etukäteen vinkeistä!
-markus-
Re: 1999 etu jousijalka
Ei siinä mitään kovin erikoista, tonnarista rakenne eroaa mm. siinä että tässä täytyy jousijalka irrottaa pyörännapoineen päivineen, eli jarrusatula irti ja omanmaun mukaan levy, napamutteri auki ja vetonivel booreiltaan vetämällä pois kun on ensin irrotettu alapallo. Näissä alapallonivel on ikävällä kartiotapilla ahtaassa paikassa kiinni, ja tämän irrotusta on juuri käsitelty tässä ketjussa: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=95345
Raidetangon pää voi olla olka-akselissa hyvinkin lujassa (Kartio taas) ja itseltäni levisikin kerran ulosvetäjä tilanteessa jossa ei päässyt uutta hakemaan joten päädyin irrottamaan raidetangon sisäpään ohjausvaihteesta ja vetämään sen tolpan kera ulos, onnistuu niinkin jos (hätä)tilanne vaatii..
Raidetangon pää voi olla olka-akselissa hyvinkin lujassa (Kartio taas) ja itseltäni levisikin kerran ulosvetäjä tilanteessa jossa ei päässyt uutta hakemaan joten päädyin irrottamaan raidetangon sisäpään ohjausvaihteesta ja vetämään sen tolpan kera ulos, onnistuu niinkin jos (hätä)tilanne vaatii..
Re: 1999 etu jousijalka
Onko kyseessä kuskin puoleinen jalka? Jos, niin kannattaa tsekata vetarin holkin kunto samalla, kun on paikat auki. Säästää ihan jonkin verran työajassa.nakkimake kirjoitti:Eli kysymyksessä emännän og 9-3.
Onko tuon irroituksessa mitään erikoista joka tulisi tietää/ottaa huomioon? Tonnarin rakenne on tuttu mutta tuon "Opelin" ei.
Kiitos etukäteen vinkeistä!
-markus-
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: 1999 etu jousijalka
Kyseessä on hantin puoli. Jousijalka on yläpäästä (kierteen juuresta) poikki, niin otan sen sieltä huomenna pois.
Tuohan on siis tyyppivika ja tilasin ruotsista yksityiseltä tuohon korjauspalan.
Kiitos vinkeistä. Koska en ole rakennetta sen kummemmin tutkinut niin ajattelin että jos siinä olisi jotain huomioonotettavaa vs 9000. Toivottavasti se raidetangonpää lähtee helposti sivuun lyömällä irti. Minä kun en omista ulosvetäjiä enkä lyöntihaarukkaa (ei niitä ole ennenkään tarvittu
)
Onkohan se alapallo kiinni kolmella pultilla kuten tonnarissa? Ja yläpää varmastikin kolmella pultilla kuten tonnarissa ja melkein kaikissa.
Tuohan on siis tyyppivika ja tilasin ruotsista yksityiseltä tuohon korjauspalan.
Kiitos vinkeistä. Koska en ole rakennetta sen kummemmin tutkinut niin ajattelin että jos siinä olisi jotain huomioonotettavaa vs 9000. Toivottavasti se raidetangonpää lähtee helposti sivuun lyömällä irti. Minä kun en omista ulosvetäjiä enkä lyöntihaarukkaa (ei niitä ole ennenkään tarvittu

Onkohan se alapallo kiinni kolmella pultilla kuten tonnarissa? Ja yläpää varmastikin kolmella pultilla kuten tonnarissa ja melkein kaikissa.
Re: 1999 etu jousijalka
Ei, vaan alapallo on kiinteästi prässätty tukivarteen. On siis pakko irrottaa olkakappale pallonivelen kartiosta.Onkohan se alapallo kiinni kolmella pultilla kuten tonnarissa?
Suosittelisin hommaamaan jonkinlaisen pallonivelen ulosvetäjän, helpottaa suuresti raidetangon pään irrotusta. Vielä kun löytyisi sellainen malli, joka sopisi myös alapallon ja vetoakselin väliin...
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: 1999 etu jousijalka
Tuota raidetangon päätä ei oikein perinteisesti sivuille lyömällä pois saa, sillä tolpan olkavarsi vain murjoutuu koska on näppärästi prässätty ja hitsattu kahdesta peltilevynpuolikkaasta, huomaat kyllä kun näet sen. Kannattaa hankkia nivelletty haarukkamallinen ulosvetäjä tai perinteinen "Kukko"-yleismallinen ulosvetäjä tähän kohtaan, eivät vaikkapa Motonetissä montaa kymppiä maksa.nakkimake kirjoitti:Koska en ole rakennetta sen kummemmin tutkinut niin ajattelin että jos siinä olisi jotain huomioonotettavaa vs 9000. Toivottavasti se raidetangonpää lähtee helposti sivuun lyömällä irti. Minä kun en omista ulosvetäjiä enkä lyöntihaarukkaa (ei niitä ole ennenkään tarvittu)
Onkohan se alapallo kiinni kolmella pultilla kuten tonnarissa? Ja yläpää varmastikin kolmella pultilla kuten tonnarissa ja melkein kaikissa.
Ja kun tuo iskaritolppa on jo kerran poikki niin kannattaa laitella ja kiristellä jousipuristimia kierteille valmiiksi jo ennenkuin tolppaa lähtee pois repimään, ettei ponnahda jousi ja rojut silmille kun sopivasti tilaa tulee, ts. nyt sitä tolpan totaalipurkautumista estää ainoastaan alatukivarren rajallinen liikerata joka ei anna pituussuunassa varoja purkautua ja vääntää iskaripatruunaa murtuneen tolpan seinämille, mutta tilanne muuttuu heti kun saat alapallon irti.
En nyt tosin muista että oliko noissa NG:n ja Kolkkien jousissa kovakin esijännitys mutta varovainen saa kyllä olla.
Iskarin yläpään mutteri, ja napamutterihan kannattaa toki avata ja löysätä kierros jo auton maatessa pyörillään.
Re: 1999 etu jousijalka
Kiitos Minuteman! Tuo oli kullanarvoista tietoa.
Mietinkin sitä raidetangonpään kiinnitystä kun olen sen kerran ohimennen nähnyt ja muistelin peltiseksi. Ei taida tosiaan naputtelua paljon kestää. Mitäs jos ottaisin sen kierteeltä ulos, luulisi sen ainakin onnistuvan? (En vieläkään ajatellut hankkia erikoistyökaluja tähän
)
Täytyy tosiaan vähän tarkkailla sen jousen esijännitystä, eipä tullut tämä mieleen.
Ja hyvä idea on löysätä yläpäätä ihan ensimmäiseksi.
Mietinkin sitä raidetangonpään kiinnitystä kun olen sen kerran ohimennen nähnyt ja muistelin peltiseksi. Ei taida tosiaan naputtelua paljon kestää. Mitäs jos ottaisin sen kierteeltä ulos, luulisi sen ainakin onnistuvan? (En vieläkään ajatellut hankkia erikoistyökaluja tähän

Täytyy tosiaan vähän tarkkailla sen jousen esijännitystä, eipä tullut tämä mieleen.
Ja hyvä idea on löysätä yläpäätä ihan ensimmäiseksi.
Re: 1999 etu jousijalka
Sain jousijalan eilen illalla ulkona pakkasessa (-8) otettua irti.
Ei siinä ollut juurikaan jännitystä siinä jousessa.
Vakaajan välitanko (se lyhyt pätkä) katkesi, kuten se niin helposti tekee tonnarissakin. Noh, ei se kallis osa ole.
Raidetangonpään kanssa meinasi mennä homma vaikeaksi, mutta lähti lopulta irti.
Seuraavaksi hitsaillaan...
-markus-
Ei siinä ollut juurikaan jännitystä siinä jousessa.
Vakaajan välitanko (se lyhyt pätkä) katkesi, kuten se niin helposti tekee tonnarissakin. Noh, ei se kallis osa ole.
Raidetangonpään kanssa meinasi mennä homma vaikeaksi, mutta lähti lopulta irti.
Seuraavaksi hitsaillaan...
-markus-
Re: 1999 etu jousijalka
No mites tarina jatkuu oliko sopivat osat paljoko maksoi
Re: 1999 etu jousijalka
Vein tuossa pari tuntia sitten jousijalan ja sen tilatun palikan kaverin faijalle jolla on metallikoneistamo. Siellä huomenna oikein luokkahitsari hitsaa sen (puikolla tai mikillä) ja toivottavasti tulee hyvä
Osat sopivat kyllä hyvin paikoilleen.
Tilasin siis sen hylsyn ja mutterin Ruotsista, täällä olleen linkin avittamana. Yhteensä noille tuli hintaa toimituskuluineen 83€. Osat on todella laadukasta työtä.
Sitten pitää ostaa vielä se vakaajan pystytanko Motonetistä (6.90€) ja viikon päästä vasta laitan paikoilleen nuo. Toivottavasti hillitön etupään kolina on silloin enää muisto vain
-markus-

Tilasin siis sen hylsyn ja mutterin Ruotsista, täällä olleen linkin avittamana. Yhteensä noille tuli hintaa toimituskuluineen 83€. Osat on todella laadukasta työtä.
Sitten pitää ostaa vielä se vakaajan pystytanko Motonetistä (6.90€) ja viikon päästä vasta laitan paikoilleen nuo. Toivottavasti hillitön etupään kolina on silloin enää muisto vain

-markus-
Re: 1999 etu jousijalka
Kestää varmasti, mutta itse olisin käyttänyt tigiä.nakkimake kirjoitti:hitsaa sen (puikolla tai mikillä) ja toivottavasti tulee hyvä
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: 1999 etu jousijalka
Itseasiassa kun en noista hitsaustavoista paljoa tiedä, niin voi hyvinkin olla että se on tehty tigillä. Luullut aina että tig hitsaus on alumiinihitsausta... Voisinhan katsoa googlesta, mutten nyt jaksa... Luotan sokeasti ammattimieheen tässä kohtaa
On kuulemma nyt valmis, haen huomenna päivällä pois. Voisin ottaa kuvia ja laittaa johonkin jos olisi paikka minne laittaa. Hmm... youtubessa mulla on profiili, ehkä laitan sinne...
-markus-

On kuulemma nyt valmis, haen huomenna päivällä pois. Voisin ottaa kuvia ja laittaa johonkin jos olisi paikka minne laittaa. Hmm... youtubessa mulla on profiili, ehkä laitan sinne...
-markus-
Re: 1999 etu jousijalka
Tuossa videot, ennen ja jälkeen:
http://www.youtube.com/watch?v=OGD59sela4I
http://www.youtube.com/watch?v=iA8fDPT0srw
-markus-
http://www.youtube.com/watch?v=OGD59sela4I
http://www.youtube.com/watch?v=iA8fDPT0srw
-markus-
Re: 1999 etu jousijalka
Siistiltä näyttää, kannattaa varmaan vetää joku kunnon ruosteenestomaali pintaan ja kotelosuojaa tms. kierteisiin.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: 1999 etu jousijalka
Juu tarkoitus olisi hakea jokin edullinen maali, esim. punamulta ja vetää se pensselillä paksusti. Sitte pensselimassaa päälle.
Nyt kun tämä on vihdoin ehjätty, niin olen 110% tyytyväinen että lähdettiin korjaamaan vanhaa
-markus-
Nyt kun tämä on vihdoin ehjätty, niin olen 110% tyytyväinen että lähdettiin korjaamaan vanhaa

-markus-