The Space Banana: Ajokuntoon 2019?
Re: The Space Banana: "Turbo edition"
Pidä pakosarjan putkikoko maks 42mm ulkopuolelta,eli onko n.38 sisältä tuon kokoinen vesijohtoputki.
Downpipe vähintään 2,5'',3tuumainen mielummin.
Downpipe vähintään 2,5'',3tuumainen mielummin.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4073
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: The Space Banana: "Turbo edition"
Joo, juuri noin olin ajatellut. Saan ostettua 9-5:sen vakio Dp:n joka on uo 2,5" siitä saan aihion...Suppari kirjoitti:Pidä pakosarjan putkikoko maks 42mm ulkopuolelta,eli onko n.38 sisältä tuon kokoinen vesijohtoputki.
Downpipe vähintään 2,5'',3tuumainen mielummin.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4073
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: The Space Banana: "Turbo edition"
Homma edistyy taas vähän:

Nyt ei saa nauraa! Kuvassa ahtimen "pakosarja". Ehkä kaikkien aikojen lyhyin ikinä? Ford V4 koneessa on siis vain yksi pakoaukko kannessa kahta sylinteriä kohden, siksi "pakosarja on hullun näköinen!

Pakosarja paikallaan

Ahdin pultattuna paikalleen.

Tästä kuvasta saa käsityksen ahtimen ja moottoorin keskinäisistä mittasuhteista.
Hommat jatkuu edelleen, seuraavaksi valmistan paineputket ja pakoputken...
Lisää kuvia ja juttuja löytyy myös omilta nettisivuilta: http://www.kolumbus.fi/toni_koskinen/sa ... ektit.html

Nyt ei saa nauraa! Kuvassa ahtimen "pakosarja". Ehkä kaikkien aikojen lyhyin ikinä? Ford V4 koneessa on siis vain yksi pakoaukko kannessa kahta sylinteriä kohden, siksi "pakosarja on hullun näköinen!

Pakosarja paikallaan

Ahdin pultattuna paikalleen.

Tästä kuvasta saa käsityksen ahtimen ja moottoorin keskinäisistä mittasuhteista.
Hommat jatkuu edelleen, seuraavaksi valmistan paineputket ja pakoputken...
Lisää kuvia ja juttuja löytyy myös omilta nettisivuilta: http://www.kolumbus.fi/toni_koskinen/sa ... ektit.html
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: The Space Banana: "Turbo edition"
Siis hetkonen, meinaat tehdä yhdellä turbolla epäsymmetrisesti ahdettuna? Onnea 
No ehkä noin ei pala kuin toisen puolen kansipahvi?

No ehkä noin ei pala kuin toisen puolen kansipahvi?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4073
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: The Space Banana: "Turbo edition"
Siis yksi ahdin ahtaa tietysti koko konetta niin että kyllä ne kansipahvit palaa molemmilta puoliltaf-19 kirjoitti:Siis hetkonen, meinaat tehdä yhdellä turbolla epäsymmetrisesti ahdettuna? Onnea
No ehkä noin ei pala kuin toisen puolen kansipahvi?

Näin hurjaa konseptia lähdetään kokeilemaan! Paljon olen kysellyt ammattilaisilta asiasta eikä kukaan ole onnistunut keksimään syytä miksi tämä ei voisi toimia. Toki on selvää että mitään yli 0.5 barin ahtoja ei tolla voida edes saavuttaa mutta tavoitteena onkin 0.4 barin ahdot.
Varmaa on että tämä konsepti täällä teilataa epäonistumaan mutta sehän selviää vain kokeilemalla.
Vastaavia toteutuksia löytyy kuullema automaalimasta muutenkin, merkkejä tai malleja en kyllä juuri nyt muista.
Ja tietysti tämä jattää mahdollisuuden käyttää kahta ahdinta, siis jos ei toimi yhdellä

Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: The Space Banana: "Turbo edition"
Ahtaa juu koko konetta, mutta pakokaasut turbiinin pyörittämiseen tulee kyllä tuolla tavalla ainoastaan "puolikkaalta" moottorilta, eli kahdelta sylinteriltä. Näin ollen toisen puolen sylintereillä on turbo ahdistamassa virtauksia kun taas toisella puolella ei.Saab.96 kirjoitti:Siis yksi ahdin ahtaa tietysti koko konetta niin että kyllä ne kansipahvit palaa molemmilta puoliltaf-19 kirjoitti:Siis hetkonen, meinaat tehdä yhdellä turbolla epäsymmetrisesti ahdettuna? Onnea
No ehkä noin ei pala kuin toisen puolen kansipahvi?![]()
...
Joku eksoottinen valmistaja jostain eksoottisesta pohjoisesta maasta, vissiin joku Saab ja muistaakseni Ruotsista, on käyttänyt tuota "asymmetristä" ahtamista 9-5 mallin V6 3.0t bensiinikoneessa. Siinä siis kerätään pakokaasut turbolle kolmelta pytyltä.Saab.96 kirjoitti: Vastaavia toteutuksia löytyy kuullema automaalimasta muutenkin, merkkejä tai malleja en kyllä juuri nyt muista.
EDIT: Kuvalinkki Speedpartsin sivuilta, jossa tuo V6 motin toiseen pakosarjaan integroitu turbo. http://www.speedparts.se/images/prod/turbo/59,0119.jpg
No olis kyllä noheva peli, Saab 96 twin turboSaab.96 kirjoitti: Ja tietysti tämä jattää mahdollisuuden käyttää kahta ahdinta, siis jos ei toimi yhdellä

-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4073
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: The Space Banana: "Turbo edition"
Just, olin epävarma tosta Saabin V6 turbosta siksi en sitä uskaltanu mainita.
Mutta ahdistaa siis pakokaasuja epäsymmetrisesti totta. Kukaan vaan ei osaa sanoa tuottaako se jotakin ongelmia. Eli kokeilemalla sekin selviää. Voi olla että kaivan verta nenästä tällä konseptilla mutta eihän sitä usko ellei itte näe
Jos sen saan toimimaan on ainakin aika uniikki toteutus.
Ja saahan sinne sen toisen ahtimen sitte jos se sitä alkaa vaatimaan..
Mutta ahdistaa siis pakokaasuja epäsymmetrisesti totta. Kukaan vaan ei osaa sanoa tuottaako se jotakin ongelmia. Eli kokeilemalla sekin selviää. Voi olla että kaivan verta nenästä tällä konseptilla mutta eihän sitä usko ellei itte näe

Jos sen saan toimimaan on ainakin aika uniikki toteutus.
Ja saahan sinne sen toisen ahtimen sitte jos se sitä alkaa vaatimaan..
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: The Space Banana: "Turbo edition"
Siittä vaan. Todennäköisesti toimii paremmin, kuin mitä epäilijät luulevat. Ei tuolla huipputehoja saada, korkeintaan erilaista luonnetta moottoriin. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4073
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: The Space Banana: "Turbo edition"
Sitähän juuri haetaankin!Jope kirjoitti:Siittä vaan. Todennäköisesti toimii paremmin, kuin mitä epäilijät luulevat. Ei tuolla huipputehoja saada, korkeintaan erilaista luonnetta moottoriin.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: The Space Banana: "Turbo edition"
jos 0.4bar ahdoilla meinaa pärjätä niin menee varmaan ok.
Huomioitavaa vaan on että eri täytöt tulee, mutta sama kaasari kaikille? Lähinnä kun täytöt eri, niin toiset pytyt saattaa mennä laihalle.. tai sitten toiset ovat rikkaalla.
Jos kaasari antaa myöden että vain ahdoilla rikastaa, niin sittenhän toi menee kivasti, että se puoli jossa on turbo, menee rikkaalle -> ahdot nousee nopeammin.
Turbon painekoteloa voi kääntää, tossa on hukkaportin kellon kiinnitys tosin suoraan tossa alumiinissa, mutta ranea vaan niin ei tartte mennä kenties pyöräkotelon kautta. Jos jossain on tigi niin voihan ton korvakkeen paikankin vaihtaa.
Tulee kyl komee peli.
Huomioitavaa vaan on että eri täytöt tulee, mutta sama kaasari kaikille? Lähinnä kun täytöt eri, niin toiset pytyt saattaa mennä laihalle.. tai sitten toiset ovat rikkaalla.
Jos kaasari antaa myöden että vain ahdoilla rikastaa, niin sittenhän toi menee kivasti, että se puoli jossa on turbo, menee rikkaalle -> ahdot nousee nopeammin.

Turbon painekoteloa voi kääntää, tossa on hukkaportin kellon kiinnitys tosin suoraan tossa alumiinissa, mutta ranea vaan niin ei tartte mennä kenties pyöräkotelon kautta. Jos jossain on tigi niin voihan ton korvakkeen paikankin vaihtaa.
Tulee kyl komee peli.

99T-museopeli
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4073
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: The Space Banana: "Turbo edition"
Tuota täyttö asiaa on eräs toinenkin kysellyt, sitä en iste oiken ymmärrä miten ne voisi olla eri? Koska sama paine ja sama polttoaine/ilma seos menee kaikkiin sylintererihin ja myös siis sama ahtopaine. Miten ne täytöt voisi sillon olla eri?Passi kirjoitti:jos 0.4bar ahdoilla meinaa pärjätä niin menee varmaan ok.
Huomioitavaa vaan on että eri täytöt tulee, mutta sama kaasari kaikille? Lähinnä kun täytöt eri, niin toiset pytyt saattaa mennä laihalle.. tai sitten toiset ovat rikkaalla.
Tulee kyl komee peli.
Paineistettu ilma tulee kaasarille siellä mukaan sekoittuu bensa ja imusarja jakaa seoksen niin tasaisesti kun Superin orkkis imusarja sen osaa jakaa, eikös sillon kaikkiin sylintereihin tule sama täyttö?
Vai meneekö multa ohi nyt jotain suurempaa matematiikkaa?

Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: The Space Banana: "Turbo edition"
Myös pakopuolen virtaavuus vaikuttaa VE-lukemaan ja sullahan on puolessa konetta tulppa pakoputkessa, jolloin pakokaasun poistuminen pytystä ei ole niin täydellistä.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Re: The Space Banana: "Turbo edition"
Tosiaan olihan Saabillakin se epäsymmetrisesti ahdettu V6 ja onhan autoja silläkin mosalla myyty ja toimivat. Mutta silti tosiaan ihteä ko. viritelmä vähä mietityttää.
Erilaisesti nyt nuo sylinterilohkot tulevat vaan toimimaan mutta se mihin se vaikuttaa... Toisella puolella on tosiaan tulppa sarjassa ja toisella ei.
Mutta en missään nimessä teilaa rojektia, yllätyin ratkaisusta. Odotin vaan että molemmat puoliskot olisivat turboon puhaltaneet.
Erilaisesti nyt nuo sylinterilohkot tulevat vaan toimimaan mutta se mihin se vaikuttaa... Toisella puolella on tosiaan tulppa sarjassa ja toisella ei.
Mutta en missään nimessä teilaa rojektia, yllätyin ratkaisusta. Odotin vaan että molemmat puoliskot olisivat turboon puhaltaneet.
Re: The Space Banana: "Turbo edition"
Noh,mä torppaan tän ku ei kukaa muu viitti 
Sanotaanko että mun mielestä mennään nyt metsään aika kovasti.Mun nähdäkseni ongelma ei ole nyt se että tuo turbo tulis olemaan tulppana,vaan päinvastoin.Veikkaan että ahtopainetta alkaa kertymään siellä 5000rpm paremmalla puolella,tuon kokoinen ahdin vakiokansilla (?),kaasarilla ja vakiohkolla nenulla niin että kaikki pytyt ahtaisivat,heräilis 1.5 koneessa noin 35oorpm täydet.Mun huonolla laskupäällä tohon saa lisätä puolet,sama ilmiöhän käy jos lisäät toiselle puolelle samanlaisen ahtimen,tosin sitten voi voimaakin saada
Oletuksena tässä siis mulla nyt että ahtimena on se gt17,jossa pakosiipi ilm. luokkaa 40mm? Taas,huonolla laskupäällä toi kertois mulle että on sama kun olis tuossa koneessa ahdin kokoluokkaa hx60
Voi "toimia"=antaa suhinoita,mutta ei tuolla turbolla.Pitäs olla luokkaa smart 20mm turbiinilla
yks laitto viel silmään,kannakoi turbo todella hyvin,tuo normi pakoputki tuskin kannattelee pidemmän päälle mitenkään hyvin..

Sanotaanko että mun mielestä mennään nyt metsään aika kovasti.Mun nähdäkseni ongelma ei ole nyt se että tuo turbo tulis olemaan tulppana,vaan päinvastoin.Veikkaan että ahtopainetta alkaa kertymään siellä 5000rpm paremmalla puolella,tuon kokoinen ahdin vakiokansilla (?),kaasarilla ja vakiohkolla nenulla niin että kaikki pytyt ahtaisivat,heräilis 1.5 koneessa noin 35oorpm täydet.Mun huonolla laskupäällä tohon saa lisätä puolet,sama ilmiöhän käy jos lisäät toiselle puolelle samanlaisen ahtimen,tosin sitten voi voimaakin saada

Oletuksena tässä siis mulla nyt että ahtimena on se gt17,jossa pakosiipi ilm. luokkaa 40mm? Taas,huonolla laskupäällä toi kertois mulle että on sama kun olis tuossa koneessa ahdin kokoluokkaa hx60

Voi "toimia"=antaa suhinoita,mutta ei tuolla turbolla.Pitäs olla luokkaa smart 20mm turbiinilla

yks laitto viel silmään,kannakoi turbo todella hyvin,tuo normi pakoputki tuskin kannattelee pidemmän päälle mitenkään hyvin..
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Re: The Space Banana: "Turbo edition"
Jep. Putkien taivuttelu moottorin takapuolelle (molemmilta puolilta) ei todellakaan ole niin iso homma, että sitä ei kannattaisi tehdä. Miksi tehdä tuollasta väliaikaista ratkaisua?