9000 sammui eikä enää käynnisty.

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Subman
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Su Joulu 20, 2009 16:05

9000 sammui eikä enää käynnisty.

Viesti Kirjoittaja Subman »

Eli ihan normaalin sammutuksen jälkeen ei enää lähtenyt käyntiin. Polttoaine ei nouse tankista. Nyt pitäis alkaa vikaa paikallistamaan. Ensioireet oli että kävi tyhjäkäyntiä erittäin vaivalloisesti eikä kestänyt yhtään kaasua. Sitten ei enää käynnistynyt ollenkaan. Starttisuihkeella heti käyntiin. Pitääkö polttoainepumpusta kuulua ääntä heti virtojen kytkennän jälkeen vaiko vasta startatessa. Sulakkeet on tarkistettu. Miten nyt kannattais alkaa vikoja sulkemaan pois ennenkuin ryntää pumppukauppaan.

Niin ja kyseessä 2,0 16V -91
LPT
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Ti Kesä 09, 2009 22:43

Re: 9000 sammui eikä enää käynnisty.

Viesti Kirjoittaja LPT »

Subman kirjoitti:Eli ihan normaalin sammutuksen jälkeen ei enää lähtenyt käyntiin. Polttoaine ei nouse tankista. Nyt pitäis alkaa vikaa paikallistamaan. Ensioireet oli että kävi tyhjäkäyntiä erittäin vaivalloisesti eikä kestänyt yhtään kaasua. Sitten ei enää käynnistynyt ollenkaan. Starttisuihkeella heti käyntiin. Pitääkö polttoainepumpusta kuulua ääntä heti virtojen kytkennän jälkeen vaiko vasta startatessa. Sulakkeet on tarkistettu. Miten nyt kannattais alkaa vikoja sulkemaan pois ennenkuin ryntää pumppukauppaan.

Niin ja kyseessä 2,0 16V -91

Pumpusta pitäisi kuulua ääntä heti virtojen kytkennän jälkeen. Bensatankin koputtelu voi myös herättää pumpun hetkellisesti eloon. Jos polttoaine ei nouse tankista niin kyseessä lienee pumppuvika :D
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9000 sammui eikä enää käynnisty.

Viesti Kirjoittaja jus »

Bosch LH Jetronic pyörittää pumppua vasta kun saa kierroslukusignaalin. Eli pumpusta ei pidä kuulua ääntä ennen kuin moottoria pyöritetään starttimoottorilla.

Jos pumppu on väljä tai muuten vaan heikossa kunnossa, se ei välttämättä jaksa nostaa paineita yli bensanpaineensäätimen rajan. Omassa 91:ssä pumppuvika oli pahennuttuaan sellainen, että käynnistäminen varsinkaan lämpimänä ei onnistunut ilman että ensiksi pumppasi paineet ylös käyttämällä pumppua hyppylangalla. Kun paineet nousi niin että paluuvirtaus paineensäätimeltä takaisin tankkiin alkoi, kuului pumpun äänessäkin pieni muutos. Tämän jälkeen pystyi käynnistämään avaimesta ja ajelemaankin kevyellä kaasulla.

Sulaketaulusta saa helposti tarjottua pumpulle virtaa hyppylangalla yhdistämällä varoitusvilkkujen sulakkeen ja bensapumpun sulakkeen. Virrat saa olla pois päältä ja pumpun ääni kuuluu hyvin jos pumppu yleensäkään pyörii.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Subman
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Su Joulu 20, 2009 16:05

Re: 9000 sammui eikä enää käynnisty.

Viesti Kirjoittaja Subman »

Joo ei tullut jännitettä pelkästään virroilla. Laitoin hyppylangalla virrat sulakerasiasta ja mittarilla tarkistin että on jännite ja eipä pumppu päästä inahdustakaan. Kuolleelta vaikuttaa eli pumppukauppaan. Miten nuo muoviset 90 asteen kulmat letkuille, lähteekö ne ihan nostamalla. Tiukassa tuntuis olevan.

Nyt on pumppu kädessä ja ei siihen elämää saa vaikka kokeilee jännitettä.


EDIT: Saipa sittenkin. Sehän alkoi pyörimään rajumman kopautuksen jälkeen.
Subman
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Su Joulu 20, 2009 16:05

Re: 9000 sammui eikä enää käynnisty.

Viesti Kirjoittaja Subman »

Niin se auto ponnisti henkiin uudella pumpulla. Eikä ollu tuo vaihto isokaan homma. Sen verran vaan että nyt kun laittaa virrat päälle niin edu sanoo Err. Vähän matkan ajon jälkeen kyllä näyttää ihan normaalit lukemat kaikille mutta mistä johtuu tuo ilmoitus käynnistyksessä.


EDIT: Nyt sain se err ilmoituksen pois. Vanhoja viestejä selaamalla huomasin ettei kukaan ole kertonut miten kävi samassa ongelmassa. Eli otin akun miinuskaapelin irti yön ajaksi (ei tietoa paljonko tarvii olla irti) ja aamulla nollasin edun jännitteennäytön. Nyt näyttää kaikki normaalisti.
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Re: 9000 sammui eikä enää käynnisty.

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

itellä tuo lh ei suostunut koskaan lopettamaan err:n näyttämistä, vaikka mitä teki... samalla check engine vilkutteli jotkin koodit, joitten perusteella ei kuitenkaan koskaan mitään elimellistä vikaa löytynyt..
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: 9000 sammui eikä enää käynnisty.

Viesti Kirjoittaja wesku »

jus kirjoitti: Sulaketaulusta saa helposti tarjottua pumpulle virtaa hyppylangalla yhdistämällä varoitusvilkkujen sulakkeen ja bensapumpun sulakkeen. Virrat saa olla pois päältä ja pumpun ääni kuuluu hyvin jos pumppu yleensäkään pyörii.
Täällä reissussa ei ole kytkinkaavoja mukana mutta voisiko olla niin että releen miinuspuolellakin on jotain eli parempi olisi ottaa releet alas ja yhdistää bensapumpun releen koskettimet ?

Hämärästi muistaisin äskettäin bensapumpun kytkentää tutkiessani että miinuspuolella olisi ollut ylipainekatkaisija ja LH-jetronic, en kuitenkaan varmaksi muista.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9000 sammui eikä enää käynnisty.

Viesti Kirjoittaja jus »

wesku kirjoitti:voisiko olla niin että releen miinuspuolellakin on jotain
Ei ole väliä mitä releen plus- ja miinuspuolella on silloin kun bensapumpun sulakkeelle tarjotaan hyppylangalla jännite. Bensapumpun sulakkeelta menee johto suoraan pumpulle ja pumpulta menee johto suoraan maahan. Hyppylangalla jännitteen tarjoaminen bensapumpun sulakkeelle riittää mainiosti tarkistettaessa että pumppu käynnistyy kun annetaan jännitettä.

Toki vikaa voi olla releissäkin tai niiden kytkennässä, mutta kirjoitukseni koski pumpun testaamista.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin