Kotipoliisin hommia miettiä selvää asiaa. Yhtä vähän kiinnostaa kuin vähäpäästöisen auton moottorimuutoksen laillisuus.wesku kirjoitti: Yleensä ottaen luulisi porukkaa kiinnostavan vähintäänkin tietää milloin toimii laillisesti ja milloin ei mutta tällä foorumilla ei aina siltä näytä.
Biopowerit ja Etanolia Suomeen
Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen
Kulutuskäyttäytymisesi muuttuminen näkyy jo otsikoissa:Ässä kirjoitti:Nyt on minullakin etanolia tankissa. En ole huomannut eroa muutten kuin sidin kulutusnäytössä. Ajoin perjantaina keskustan läpi aamuruuhkassa, ja päätin nollata kulutusmittarin. Viiden kilometrin ajon jälkeen keskikulutus oli vaivaiset 27.5 litraa per 100kmÄssä kirjoitti:Nyt on 9-5 Aerossa Biopower-softa.
Tankki on vielä pullollaan bensaa, joten viinalla en ole vielä päässyt kokeilemaan. Tuossa ecuprojectista löytyneessä Biopower-ohjelmassa taitaa olla muutakin eroa normi-aeroon, ainakin turbomittarin viisari menee punaisen puolella yllättävän pitkälle.![]()
Kun siitä jatkoin vielä kehä kolmoselle ja takaisin, niin noin 60 kilsan jälkeen kulutus oli tasaantunut 15.5 litraan...
Eberikin tuntuu toimivan, ehkä teho on hieman normaalia alempi.

http://www.taloussanomat.fi/kauppa/2010 ... 0102100/12
Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen
Kävin eilen hakemassa kolkkiin "uransa" toisen tankillisen E85:a. Ekalla tankillisella muodostui kulutukseksi sekä itse laskien, että SID:n mukaan 11,8L/100km.
Lukema ilmeisesti ihan OK, huomioiden se, että 99% ajosta on PKS:lla ja autossa ei ole erillistä moottorilämmitintä.
Minkälaisia adaptaatiolukemia olette saaneet "talvietanolille"? Omani näytti Second Adaptation:n jälkeen E85-pitoisuudeksi 67% - eli bensaa on joukossa aika reippaasti?
Lukema ilmeisesti ihan OK, huomioiden se, että 99% ajosta on PKS:lla ja autossa ei ole erillistä moottorilämmitintä.
Minkälaisia adaptaatiolukemia olette saaneet "talvietanolille"? Omani näytti Second Adaptation:n jälkeen E85-pitoisuudeksi 67% - eli bensaa on joukossa aika reippaasti?
Saabiton Saabisti
Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen
T5 ei pahemmin pitoisuuksista kerro
Kaupunkiajossa samainen T5-automaatti näyttäis kuluttavan ~16L/100km
Vastaavasti bensaa meni samanlaisella ajolla ~13L/100km
n.1400km nyt yhtäjaksoisesti etanolilla

Kaupunkiajossa samainen T5-automaatti näyttäis kuluttavan ~16L/100km
Vastaavasti bensaa meni samanlaisella ajolla ~13L/100km
n.1400km nyt yhtäjaksoisesti etanolilla

Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06
- 9-3SC 1.8t Aut. -07 NoPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen
Eikös tämä E85 (tai ST1 RE85) ole jonkin sortin bensan ja alkoholin sekoite, ja ainakin maalaisjärjellä ajateltuna siis bensaan verrattava polttoaine, tosin hitusen vähempipäästöistä tavaraa.
Voisinpa kysäistä duunipaikalla yhdeltä mitä siellä otteessa lukee, hällä kun on flexifuel-auto.
Voisinpa kysäistä duunipaikalla yhdeltä mitä siellä otteessa lukee, hällä kun on flexifuel-auto.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen
Mietiskelin vielä tätä käynnistysongelmaa ja juolahti mieleen yks parempi idea tuommosten konepellin avaamita vaativien temppujen sijaan. Jos imusarjaan asentaisikin moottorikelkoista tutun primerin, niin voisi napista ruikata bensatujut koneelle silloin, jos sattuu etanoli syttymään huonosti.Mertmi kirjoitti:Tuossa kun jotkut valitteli, ettei lähde käyntiin kovalla pakkasella, juolahti mieleen yksi "konnuus". Vanhojen autojen parissa touhuilleille on tuttua kauraa kipata ruokalusilallinen bensaa imusarjaan, jos ei ala kone lähtemään käyntiin. Eikös yhtälailla voisi tommosenkin hienomman auton kanssa olla hätäkonstina pikku puteli bensiiniä messissä ja vaikkapa injektioruiskulla tuikkaa johonkin imusarjan reikään annoksen? Ei mikään mahdoton temppu ja saa koneen pyörimään about 5 sekkaa bensiinillä. Paljon hellävaraisempi vaihtoehto tuo on, kuin esim. starttipilotti.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen
Olen tässä kysellyt muutamilta tahoilta E85-asioista. Toistaiseksi näyttää siltä ettei veromääräykset mitenkään estä käyttämästä E85 missä tahansa bensiinikäyttöisessä autossa.
Pientä parantamisen varaa olisi kyllä tiedon tasossa esim TraFi:lla josta tuli seuraavaa infoa: "Kyllä lukee käyttövoimana bensiini noissa autoissa, joissa on "valmius" käyttää E85 polttoainetta. Näissähän ei siis ole pakko käyttää tätä alempioktaanista polttoainetta." - näinhän se meneekin
Onneksi matalapuristeisten omistajat taitavat olla keskimäärin melko hyvin teknisesti tietoista harrastajaporukkaa ettei kovin moni laita E85 tankkiin varmistuttuaan siitä että auto käy 85-oktaanisella.
Muutamien vastausten perusteella tosiaan näyttää siltä että 85-prosenttinen etanoli on Suomessa bensiiniä. Onkohan tulevaisuudessa bensiiniä mikä vain kunhan verot on maksettu ?
http://fi.wikipedia.org/wiki/Bensiini mukaan "Bensiinin pääkomponentteja ovat 4–10 hiiliatomia sisältävät hiilivedyt.", Suomessa siis katsotaankin bensiiniksi myös 85-prosenttisesti 2-hiiliatomista sisältävä neste. No ihan hyvä että kerran näinkin päin, yleensä täällä ollaan paljon tarkempia aineesta kuin aineesta, muihin maihin verrattuna.
Kunhan saisin vielä kommentteja katsastusfirmoilta voin sitten raportoida tarkemmin vaikka Mimmin, muiden ja ecopower-tuunareiden iloksi
Pientä parantamisen varaa olisi kyllä tiedon tasossa esim TraFi:lla josta tuli seuraavaa infoa: "Kyllä lukee käyttövoimana bensiini noissa autoissa, joissa on "valmius" käyttää E85 polttoainetta. Näissähän ei siis ole pakko käyttää tätä alempioktaanista polttoainetta." - näinhän se meneekin

Muutamien vastausten perusteella tosiaan näyttää siltä että 85-prosenttinen etanoli on Suomessa bensiiniä. Onkohan tulevaisuudessa bensiiniä mikä vain kunhan verot on maksettu ?
http://fi.wikipedia.org/wiki/Bensiini mukaan "Bensiinin pääkomponentteja ovat 4–10 hiiliatomia sisältävät hiilivedyt.", Suomessa siis katsotaankin bensiiniksi myös 85-prosenttisesti 2-hiiliatomista sisältävä neste. No ihan hyvä että kerran näinkin päin, yleensä täällä ollaan paljon tarkempia aineesta kuin aineesta, muihin maihin verrattuna.
Kunhan saisin vielä kommentteja katsastusfirmoilta voin sitten raportoida tarkemmin vaikka Mimmin, muiden ja ecopower-tuunareiden iloksi

Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen
Koska tätä ketjua lukee myös sellaiset ihmiset, joiden kiinnostuksen kohde on E85:n käyttö polttoaineena, on lienee hyvä oikaista pari asiavirhettä:
- E85 ei ole 85-oktaanista, kuten lähitulevaisuudessa myyntiin tuleva E10 ei myöskään ole 10-oktaanista
- Ainakaan turboahdetussa Saabissa ei E85:n käyttö vaadi alemmalla puristussuhteella olevaa moottoria
Saabiton Saabisti
Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen
Millähän ihmeellä Tommy saa autonsa kulkemaan noin pienellä
Viikonloppuna jouduin ajamaan säästöliekillä, kun SID meinas että kotiin et sitten pääse jos näin jatketaan. Meni sitten enimmät maantieajot kiltisti 85km/h 100:n alueellakin, ja kansa kiitteli.
Lopputulos oli onnistunut kotiinpaluu etanoliasemalle reilulla marginaalilla, 460km maantieajoa takana ja laskennallinen keskikulutus 10.8L/100km. Sinänsä ihan ok, sillä ei tuo bensallakaan paljon alle 10L/100km kulje

Viikonloppuna jouduin ajamaan säästöliekillä, kun SID meinas että kotiin et sitten pääse jos näin jatketaan. Meni sitten enimmät maantieajot kiltisti 85km/h 100:n alueellakin, ja kansa kiitteli.
Lopputulos oli onnistunut kotiinpaluu etanoliasemalle reilulla marginaalilla, 460km maantieajoa takana ja laskennallinen keskikulutus 10.8L/100km. Sinänsä ihan ok, sillä ei tuo bensallakaan paljon alle 10L/100km kulje

Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06
- 9-3SC 1.8t Aut. -07 NoPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen
Tuli vaan mieleen, että kuinkahan kaikkeen nipottavasti suhtautuvat Suomen viranomaiset voisivat hyväksyä tuon BSR:n etanolikonversiosarjan kun ei muutakaan ohjelmistopuolen muutosta tahdota oikein hyväksyä ?Nappe kirjoitti: Laillisestihan E85 muutoksen VOI tehdä BSR:n hyväksytyllä softalla, tai sitten 9-5 malleihin jotka muuten vastaavat myynnissäolevia bifuel-autoja, asentamalla tällaiseen VAKION bifuelin softan, hankkimalla tästä todistuksen Saabilta/GM:ltä/Spykeriltä, ja muutoskatsastamalla softamuutoksen.
Maalaisjärkihän jo sanoo, että ylläolevan pitäisi olla mahdollista mutta onko jostain tullut jolle kulle vastaan ihan virallista tietoa ?
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen
Se on Nappe tää iän mukana tullut rauhallisuusNappe kirjoitti:Millähän ihmeellä Tommy saa autonsa kulkemaan noin pienellä![]()

En edes muista, milloin varvikello ylitti 3000RPM


Tuota samaa 11,8 se SID lupaa tälläkin hetkellä - sen alle ei tunnu Kehäteiden sisällä pääsevän.
Plussakeleillä varmaan pääsee sitten vähemmällä, kun näyttää tuo enrichment factor olevan melko korkea kylmälle pannulle...
Saabiton Saabisti
Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen
Joo, kyllähän näitä konversioita koskee samat muutoskatsastusehdot kuin muitakin autoja. Eli auton pitää teknisesti vastata verrokkiautoa (vai miksi sitä sanottiin). Toisaalta näissä uudemmissa se on paljon helpompaa, kun autoissa on kaiken maailman vakiovarusteet joten vaivaa tuottaa vain nuo jarru- ja alusta-asiat.9-5T kirjoitti:2,3t vaatii myös isommat etujarrut.koistha kirjoitti:Tuli vaan mieleen, että kuinkahan kaikkeen nipottavasti suhtautuvat Suomen viranomaiset voisivat hyväksyä tuon BSR:n etanolikonversiosarjan kun ei muutakaan ohjelmistopuolen muutosta tahdota oikein hyväksyä ?Nappe kirjoitti: Laillisestihan E85 muutoksen VOI tehdä BSR:n hyväksytyllä softalla, tai sitten 9-5 malleihin jotka muuten vastaavat myynnissäolevia bifuel-autoja, asentamalla tällaiseen VAKION bifuelin softan, hankkimalla tästä todistuksen Saabilta/GM:ltä/Spykeriltä, ja muutoskatsastamalla softamuutoksen.
Maalaisjärkihän jo sanoo, että ylläolevan pitäisi olla mahdollista mutta onko jostain tullut jolle kulle vastaan ihan virallista tietoa ?
Kannattaa kuitenkin maahantuojalta pyytää se vaatimuksenmukaisuustodistus.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen
Harvassa ahtamattomassakaan Saabissa tai muussa autossa joutuu alentamaan puristussuhdetta jotta voisi käyttää 106-oktaanista.TommyW kirjoitti: Ainakaan turboahdetussa Saabissa ei E85:n käyttö vaadi alemmalla puristussuhteella olevaa moottoria
Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen
Kyselitkö onko siinä jotain merkintää asiasta ?dimebak kirjoitti: Voisinpa kysäistä duunipaikalla yhdeltä mitä siellä otteessa lukee, hällä kun on flexifuel-auto.
Re: Biopowerit ja Etanolia Suomeen
En ole vielä.wesku kirjoitti:Kyselitkö onko siinä jotain merkintää asiasta ?dimebak kirjoitti: Voisinpa kysäistä duunipaikalla yhdeltä mitä siellä otteessa lukee, hällä kun on flexifuel-auto.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001