läppäri sylissä ja tilausta vetämään klapikauppiaalle.ahdinmoppe kirjoitti:elikkäs mitenkäs toi nyt onnistuu.
jakkaralla istuen
(Sorry , oli ihan pakko)
Kyllä Jaska puhuu asiaa! Kävin tänään tommosen ostamassa ja pitihän sitä tallin mäellä kokeilla. Puu oli närettä, halkaisija = pituus = 50 cm ja pilkettä tuli. Samaista olin kokeillut Fiskarsilla, tuloksetta.Firges9000 kirjoitti:Tuosta rautakankiversiosta kannattaisi siirtyä kunnon kirveeseen.
http://www.vipukirves.fi/etusivu.htm

Sitähän on tehty oikeen empiiristä kokeilua. Vaikuttaako pöllin halkeemiseen jos se on jäässä? Meinaan vaan tota sun eilistä kokeilua....9000 automaatilla kirjoitti: Kyllä Jaska puhuu asiaa! Kävin tänään tommosen ostamassa ja pitihän sitä tallin mäellä kokeilla. Puu oli närettä, halkaisija = pituus = 50 cm ja pilkettä tuli. Samaista olin kokeillut Fiskarsilla, tuloksetta.
Aluksi oli mietinnässä nämä mm. halpahalleissa myytävät hydrauliset sähkökoneet, mutta väittäisin, että järki voitti. Vipukirves Heikki pilkkoi mun testi pöllin (näreen tyvipala, halk. about 55 cm, pituus 50 cm) ja antautui kovin helpon näköisesti.
Suosittelen ilman mitään varauksia kaikille, joiden tarvii puita pilkkoa enemmän kuin korillinen talvessa!
Ohjeessa on tämäkin huomioitu:Ääni kirjoitti:Ei viitti kovin löysästikään pitää ettei ole kirves ikkunasta läpi.
Ehkä se voisi toimia harjoittelemalla, mutta viimeksi oli monta päivää kädet kipeänä. Vähän kaipaisi vielä jatkojalostusta tuo kirves. Ilman hanskoja sitä ei kai voi käyttää ollenkaan.
Hyvin sillä kyllä klapi lohkeaa.

Kyllä pölli luultavasti pakkasella halkeaa paremmin, kuin märkänä ja sulana. Tosin tällä kirveellä kun ei "halkaista", vaan mielestäni enemmänkin lohkaistaan siivuja, niin itse ainakin uskon, että toimii myös sulaneissa, kosteissa pölleissä.VKe kirjoitti:Sitähän on tehty oikeen empiiristä kokeilua. Vaikuttaako pöllin halkeemiseen jos se on jäässä? Meinaan vaan tota sun eilistä kokeilua....9000 automaatilla kirjoitti: Kyllä Jaska puhuu asiaa! Kävin tänään tommosen ostamassa ja pitihän sitä tallin mäellä kokeilla. Puu oli närettä, halkaisija = pituus = 50 cm ja pilkettä tuli. Samaista olin kokeillut Fiskarsilla, tuloksetta.
Aluksi oli mietinnässä nämä mm. halpahalleissa myytävät hydrauliset sähkökoneet, mutta väittäisin, että järki voitti. Vipukirves Heikki pilkkoi mun testi pöllin (näreen tyvipala, halk. about 55 cm, pituus 50 cm) ja antautui kovin helpon näköisesti.
Suosittelen ilman mitään varauksia kaikille, joiden tarvii puita pilkkoa enemmän kuin korillinen talvessa!
Kyllä käy perinteiselläkin halkasukirveellä äkkiä ranteiden päälle jos puristaa varresta rystyset valkosena kun terä uppoaa puuhun, kyllä se sen verta tärähtääÄäni kirjoitti:Ei viitti kovin löysästikään pitää ettei ole kirves ikkunasta läpi.
Ehkä se voisi toimia harjoittelemalla, mutta viimeksi oli monta päivää kädet kipeänä. Vähän kaipaisi vielä jatkojalostusta tuo kirves. Ilman hanskoja sitä ei kai voi käyttää ollenkaan.
.

). Lienee taas halkohommia tiedossa tässä keväämmällä, kun puuvarasto ammottaa tyhjyyttään ja mettääkin pitäis vissiin vähän "siistiä"...
 ). Lienee taas halkohommia tiedossa tässä keväämmällä, kun puuvarasto ammottaa tyhjyyttään ja mettääkin pitäis vissiin vähän "siistiä"...Tänä talvena tullut hakattua aika paljonkin tuommosia miestä paksumpia about 50cm pitkiä koivupöllejä ja oksattomina halkeavat keskeltä kerralla. Mitä perus kesällä hakkaamisiin vertaa niin en usko että samalla tavalla halkeaisi kesällä... (tai sitten mies ja kirves on nyt paremmassa terässäKyllä pölli luultavasti pakkasella halkeaa paremmin, kuin märkänä ja sulana. Tosin tällä kirveellä kun ei "halkaista", vaan mielestäni enemmänkin lohkaistaan siivuja, niin itse ainakin uskon, että toimii myös sulaneissa, kosteissa pölleissä.
 )
 )Se miksi puu halkeaa paremmin talvella kuin kesällä johtunee siitä, että sen nesteet on jäässä. Tämä vähentää kitkaa, mikä seikka perinteisellä (kiila) kirveellä työskennellessä helpottaa halkaisua. En usko, että puun rakenne sinänsä heikkenee sen ollessa jäätynyt.j0ne kirjoitti:Tänä talvena tullut hakattua aika paljonkin tuommosia miestä paksumpia about 50cm pitkiä koivupöllejä ja oksattomina halkeavat keskeltä kerralla. Mitä perus kesällä hakkaamisiin vertaa niin en usko että samalla tavalla halkeaisi kesällä... (tai sitten mies ja kirves on nyt paremmassa terässäKyllä pölli luultavasti pakkasella halkeaa paremmin, kuin märkänä ja sulana. Tosin tällä kirveellä kun ei "halkaista", vaan mielestäni enemmänkin lohkaistaan siivuja, niin itse ainakin uskon, että toimii myös sulaneissa, kosteissa pölleissä.)

(ok, hellä ote piti olla mutta silti jos tappamisen meininki kyseessä)
 (ok, hellä ote piti olla mutta silti jos tappamisen meininki kyseessä)Ei ole mitään järkeä " apinan raivolla" käydä puiden kimppuun, kun on käytettävissä helpompiakin tapoja. Nyt kyllä astuu mukaan "korvien väli" mitä seikkaa on vaikea opettaa. Harjoittelulla ja kokemuksen kartuttamisella pääset huimiin tuloksiin jo lyhyessäkin ajassa. Vipukirves sallii aivan " tumpelonkin" käytön ilman, että turvallisuus vaarantuisi.j0ne kirjoitti:Mitäs muuten käy kun tuolla vipukirveellä koittaa kunnon oksasta pölliä hakata, se vääntää ranteet ja puulle ei tapahdu mitään?(ok, hellä ote piti olla mutta silti jos tappamisen meininki kyseessä)