9satku ei käynnisty- apuva

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Red Dragon
"Hirsch"
Viestit: 993
Liittynyt: Ti Kesä 24, 2003 08:10
Paikkakunta: Turku

9satku ei käynnisty- apuva

Viesti Kirjoittaja Red Dragon »

Moron,

Tuli vähän asenneltua autovahvistina eilen sillä tuloksella, että auto starttaa kylläkin, mutta erittäin heikosti eikä lähde käyntiin apukaapeleillakaan... :cry:

Kaveri veikkasi, että akku sökö, mutta kai se pitäis apukaapeleilla lähteä ihan normaalisti käyntiin?

Mitähän se vahvarin liittäminen on mahtanut hajoittaa satkusta?
(vahvarin virtajohto menee akulta-> vahvariin.
Auto on tosiaan 900i16v -91.

Etten vaan ostaisi uutta akkua turhaan....


Terv Sami R.
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Joo, kai sulla oli akun ja vahvarin välissä siinä virtapiuhas sulake :?:
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Red Dragon
"Hirsch"
Viestit: 993
Liittynyt: Ti Kesä 24, 2003 08:10
Paikkakunta: Turku

Joo

Viesti Kirjoittaja Red Dragon »

Kyllä siinä vahvarin virtajohdossa oli joku sulakemötikkä. Ihme juttu se että vahvaristakin meni sulake hajalle....

Eräs korjaaja antoi vinkin, että tarkista akun maajohto, jos se olis tärveltynyt. Tuntuu vaan omituiselta, että apukaapeleillakaan ei lähde käyntiin...

Hemmetti, kun eilen oli niin pimeää ja sateista jo ennen kahdeksaa, niin en viitsinyt jäädä analysoimaan tarkemmin.

(Hmm, en kyllä tarkastanut oliko siinä mötikässä sulaketta... , mitäs jos ei ollut.... )



Terv Sami R.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

En tiedä millainen kytkentä sulla on, mutta periaatteena olen pitänyt sellaista, että jos vie jonkun virtajohdon suoraan akusta muualle autoon, niin siinä pitää olla alkupäässä jo sulake välissä. Jos jotain tapahtuu, niin sulake palaa, eikä johto kärvenny missään verhoilujen alla. Ja kun kerran on vahvistimesta kyse, niin olethan kytkenyt siihen herätevirran radiolta, ettei se syö akkua tyhjäksi olemalla päällä koko ajan? Uskoisin sinun kuitenkin lukeneen manuaalin. Onhan tietysti mahdollista, että akun miinusjohto on huonossa kunnossa, jolloin apuvirtakaan ei tuota kunnollista tulosta. Onko miinusjohto sellainen punottu paljas vai normaali kumikaapeli? Jos sellainen punottu, niin johto irti ja putsaus taivuttelemalla tai sitten uusi johto. Toki se maadoituspiste kannattaa myös puhdistaa, oli johto kumpi tahansa. Toivottavasti vika löytyy ja saat auton kuntoon.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Jep, tsekkaa nyt ainakin että siinä mötikäs oli sulake:)
Ja, toiseksi eihän se vahvistimelle tullut miinus johto ole osunut akulta tulevalle plus johdolle? Jos, ne on osunut yhteen ja sulaketta ei ole ollut välissä niin silloin akku menee oikkariin. Huonoimmassahan tapauksessa vahvistinkin on oikkarissa jos ne on yhteen osunut :cry:
Mutta toivotaan nyt että siinä akun ja vahvarin välis oli se sulake :lol:
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7775
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Ja siinä mötikässä ei ole sulaketta, onpi häiriönpoisto kela.
Ja vielä vanhan kertausta...punainen johdin on yleensä +
Ja se musta on -
Vahvistin on syytä maadoittaa hyvin, ja ainakin yhtä paksulla johtimella kuin syöttö akulta on.
Sulake palaa ainoastaan oikosulun johdosta, tai sitten kuormaa on liikaa
W / V = A
esim jos laite ottaa tehoa 100W
Jännite on 12V
Niin 100 / 12 = 8.3A ( 10A sulake pitäisi kestää tässä tapauksessa )


Kokeile starttia apukaapeleilla, mutta kytke se miinus ( musta ) kaapeli moottoriin ei akun - napaan.

Josko se moottorin maadoitus olisi saanut siipeensä.
Omassa satkussani oli se paksu maajohto hässäkkä siellä etupalkissa todella huonossa kunnossa.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Juu, jos on antoteholtaan 200W vahvari, niin niissä voi olla about 50% hyötysuhde (AB-luokka), niin ottoteho voisi olla tuplat tuosta näin teoriatasolla, eli 400W kuormitus tehonsyötössä...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Red Dragon
"Hirsch"
Viestit: 993
Liittynyt: Ti Kesä 24, 2003 08:10
Paikkakunta: Turku

Väärä hälytys

Viesti Kirjoittaja Red Dragon »

Eli vanhan herran akku sanoi soronoo.
Syy miksei auto lähtenyt käyntiin oli naapurin surkeat käynnistyskaapelit eli ostin eilen uudet ja lähti käyntiin kuin enkeli. :D

Tämä aamu oli kiva, nimittäin auto käyntiin kaapeleilla ja sen jälkeen akkuliikkeeseen, jossa luvattiin asennettuna! No firman toinen hemmo oli kipeenä ja firmassa ei ole hallia, niinpä jouduin ite vaihtamaan akun vesisateessa :evil:

Vahvarin johdon mötikkä ei ollutkaan sulake vaan joku typerä liitosklimppi, mutta onneksi vahvarissa on tulopuolelle sulake, joka oli mossahtanut, eli mitään ei mennyt rikki.Huh huh

Aina oppii jotain lisää kun tuhoaa jotain, vaikka tässä tapauksessa selvisin pelkällä säikähdyksellä.

Kiitos kaikille vinkeistä

Terv Sami R ja vanha herra (900i 16v -91)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Loppujen lopuksi oli ihan hyvä että akku poksahti nyt eikä kovalla talvipakkasella. Nuissa autohifien laittohommissa akku menee helposti tyhjäksi, jos vielä tulee soiteltua enemmänkin ja tottakai koko asennusajan on sisävalotkin päällä.

Nuista huonoista apukäynnistyskaapeleista on kokemusta mullakin. Viimetalvena oli päässyt kaverin autosta akku tyhjenemään sisävalon avustuksella aivan totaalisesti. Laitettiin mun apukaapelit paikalleen ja tuntui ettei se akku lähde varautumaan, no haettiin yleismittari apuun ja todettiin mun apukaapeleihin hukkuvan jännitettä volttisotalla! Starttaamisesta ei voinut haaveillakkaan, kun startti naksahteli vaan. Otettiin kaverin toiset apukaapelit apuun, eli laitettiin tuplana apukaapelit. Näitä toisia kaapeleita kytkettäessä löi vielä kipinää, vaikka oli jo yhdet johdot paikallaan. Tällä jipolla alkoi vasta jännitehäviö olla jotenkin siedettävää, mutta vieläkin oli turha yrittää starttia.

Jouduimme sellaiset 10-15minuuttia lataamaan sitä tyhjentynyttä akkua mun autolla, jonka jälkeen starttikin jopa pyöräytti avustettavan pelin käyntiin. Pitäisi kai hommata itelle jotkut kuorma-autojen käynnistykseen tarkoitetut apukaapelit, joissa on kunnon paksut johtimet...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Mertmi kirjoitti:Pitäisi kai hommata itelle jotkut kuorma-autojen käynnistykseen tarkoitetut apukaapelit, joissa on kunnon paksut johtimet...
Jossain marketin hyllystä otetuissa halpiskaapeleissa ei ole juuri panostettu johdon liittämiseen siihen akkunanipistimeen. Johtoa oli kuorittu reilun sentin matkalta, sitten taitettu kuorittu osuus johdon kylkeen eristeen päälle ja prässätty löysästi nipistimen kynnet siihen eristeen päälle. Eli koko johto oli eristeineen siellä liitoksessa prässättynä, ja kuorittu johto vähän nojasi sitten siihen nipistimeen. Aikaa myöten vaan johtimien paksu eriste painui kasaan ja liitos löystyi. Avasin prässäykset, kuorin johdot uusiksi ja prässäsin kiinni ilman eristeitä. Alkoi toimia olennaisesti paremmin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Red Dragon
"Hirsch"
Viestit: 993
Liittynyt: Ti Kesä 24, 2003 08:10
Paikkakunta: Turku

Onni onnettomuudessa

Viesti Kirjoittaja Red Dragon »

Että akku päätti simahtaa kotipihalle eikä esim. työpaikalle tai muualle.

Otti vaan pattiin tänä aamuna vaihtaa akkua akkuliikkeen edessä vesisateessa.

Tonnaristani meni viime syksynä samoihin aikoihin akku ja sain asentaa sen kaatosateella. 3 vuotta sitten edelliseen satkuun vaihdoin myös syksyllä ja sateella...

Eli seuraavaksi kun vaihdan akun, niin taatusti sataa vettä :cry:

Ihme homma, että yleensähän akut simahtaa ekoilla pakkasilla, mutta kaikissa saabeissani akku on alkanut vinoilemaan syksyllä ennen pakkasia...


Terv Sami R.
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Se pitää omistajansa tyytyväisenä... Ilmoittaa vioista hyvissä ajoin. Aina roiskuu kun rapataan=sataa vettä :lol:
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Djjules
"Turbo"
Viestit: 270
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 15:11
Paikkakunta: UK

Viesti Kirjoittaja Djjules »

joo mullakin oli muuten onkelmia ton maapiuhan kanssa kun ihmettelin ettei aina tahtonu startata... :cry:

No kun sitten laitoin uuden kaapelin paikalleen, niin kylläpä kirkastu kaikki paikat ja tarttas kun eläin, ja veikkaanpa että akun käyttöikäkin lisäänty :twisted:
- Juha -
Saab 9-3SS 1.9TiD Vector '06
Vastaa Viestiin