9000CD23T kirjoitti:toin autoni Saksasta ja kaikki piti olla hyvin..mutta mutta.
..eräänä kauniina aamuna olin matkalla töihin uudella SAABilla, pysähdyin
liikennevaloihin ja odottelin valon vaihtumista vihreäksi, no niin vaihtuihan
se jalka pois jarrullta ja D pykälään, kaasua...mitä mitä mikä ääni tuo on..( todella kova rytinä ja tärinä kuului konehuoneesta ) ja auto ei liiku mihinkään.
Ja jono perässä kasvaa..ei kun hyppäsin ulos autosta ja rupesin yksin työntämään autoa pois risteyksestä ( ja torvet huusivat takana ) onneksi yksi jenkki pakun kuljettaja tajusi tulla auttamaan työntämisessä.
Vika diagnoosi. Apukuljettajan puoleinen vetoakselin pätkä, toisen pään boorit oli antaneet periksi, vika korjattu uudella akselilla.
Onneksi boorit olivat menneet akselista eikä esim vaihdelaatikon päästä.
Hurraa taas auto pelittää..mutta...mutta...
Taas sama risteys samoissa touhuissa oltiin sinäkin aamuna....valo vaihtuu
mieleeni hiipi ajatus polkaista, ja niinhän minä teinkin voi juma että se hyökkäsi...mikäs nyt..??? nykii mitä tämä on..??
Kojetaulun varoitus valot syttyivät yksitellen ja smmuivat ja syttyivät.........
( SAAB disco ) nykinä ei kun paheni...ja ravistus, ja tehot rupesivat hiipumaan..vilkaisin peiliin..????
Todella älytön harmaa savupilvi peitti koko tien, tässä vaiheessa arvasin
mistä oli kysymys.
Olin oikeassa pahvi rikki.
Ei kun kansi auki ja koneistamoon, siellä kansi oikaistiin ja uudet kumit ja venttiilit hiottiin.
Kansi kiinni ja käyntiin...( eipä lähtenyt ) jaa nyt lähti käypä se kummallisesti..?
Missähän mahtanee olla vika kun ei käy kuin kolmella sylinterillä..?
hmm...hmmm...( ankaraa tutkimista ja miettimistä ) heureka...nyt syy selvisi yksi tulppa oli poikki..ei kun uusi tulppa ja käyntiin, no hyvinhän se käy.
Kyllä elämä on ihanaa kun auto taas toimii, hmmm onpas se likainen taidanpa pestä sen.
No niin tulipas hieno, käydäänpäs kylillä.
No mikäs valo se tuo oikein on...? ANTI LOCK ja mikäs valo se tuo on
( jarrujen varoitusvalo ) ei pe####e.
Varmaankin ABS boksi on mennyt rikki, vai olisiko releet..?
No vaihdetaan boksi ja releet, no niin taas toimii.
Onpas se taas likainen, ei kun pesuun.
......ANTI LOCK ja mikäs valo se tuo on
( jarrujen varoitusvalo ) ei pe####e.
Ei tämä ei voi olla totta...
( purin puoli autoa ja löytyihän se syy...)
ABS boksin liittimen tiiviys oli hiukan kärsinyt, vesi valui suoraan liittimeen
ja aiheutti oikosulun..( boksi hommattiin aivan turhaan )
Joten tuskin ne siellä auto baanalla 100Km/h ajelee..( en minä ainakaan ajaisi )
Kyllä tämä yksilö on kenkää saanut, mutta mitä siitä..kyllä SAAB monotusta kestää, ja uusilla osilla vielä pitempään.
Ja sitä paitsi SELLAISTA AUTOA EI OLE TEHTY JOKA EI MENISI RIKKI.
( ainakaan minulla ei ole vielä ollut sellaista.. )
Lisätään vielä listaan joitakin vaihdettuja romppeita.
DI-Kasetti, IMM, Takajarrulevyt+palat, Vesipumppu, Laturin säädin/hiilet,
Lämmityslaitteen hiilet, Kompressori ( etulaippa ), Sisäilman lämpötila
haistelija, Pakoputki ( kaksi takimmaista pätkää ), Keskipakosäätäjän
tiivisteet, pari kappaletta matolaatikoita, automaattilaatikko.
Mutta mutta....vaikka remonttia jouduinkin tekemään, ikinä minulla ei ole
ollut noin MAHTAVAA laitetta ( ja tuskin taitaa enää tullakkaan ) siis aivan
älytön kokemus päästä tuolla laitoksella baanalle.
Huvikseenki jo painaa varmaan 300km tuosta vaan, ja oikein odottaa niitä
ohituskaistoja..
Ja miten auto voi olla hiljainen sisälle ( sitä rupeaa nyt arvostamaan ) ja TILAVA.
Aivan hillitön keksintö.. SAAB 9000CD 2.3T.
Älkää nyt tykätkö houonoa, mutta edellämainittu vikalista muistuttaa harmittavan monesti juuri Saksasta tuotua auotoa. Ei siis pelkästään Saabia. Valitetavan usein samantyyppisiä oireita "vähän ajetuissa" Audeissa, Mersuissa ja BMW:issä myös.
Vastaavissa Suomi-autoissa samalla ajomäärällä ei vastaavia vikoja välttämättä ilmenny näin yleisesti.
Itse epäilen, että oikein vikaiset tuontiautot ovat oikeasti paljon enemmän ajettuja, kuin mitä mittarissa lukee.
Ei sitten herneitä nenään.