9000CS 2.3turbo läppäkotelo ongelma!
ASR
Moro,
Niin tuo ASR (automatic slip reduction) on se sutimisenesto automaagivaihteisissa malleissa.
Manuaalivaihteisissa sutimisenesto on nimeltään TCS (traction control system).
Ero noilla on periaatteessa se että ASR ei operoi jarrujen kautta ollenkaan vaan säätelee kaasuläppää ja kickdown-kaapelia kun taas tuo TCS hämmentää kaasuläpän lisäksi myös (etu)jarruja jos havaitsee sutimista.
Jarmo
Niin tuo ASR (automatic slip reduction) on se sutimisenesto automaagivaihteisissa malleissa.
Manuaalivaihteisissa sutimisenesto on nimeltään TCS (traction control system).
Ero noilla on periaatteessa se että ASR ei operoi jarrujen kautta ollenkaan vaan säätelee kaasuläppää ja kickdown-kaapelia kun taas tuo TCS hämmentää kaasuläpän lisäksi myös (etu)jarruja jos havaitsee sutimista.
Jarmo
Re: läppäkotelosta
Mittaukset tehdään virrat poissa ja ETS-boksi (ja ASR irti jos on automaatti). Mittaukset voidaan tehdä suoraan läppämoottorin liittimestä silloinkin kun läppämoottori on pöydällä, mutta johdotuksessa mahdollisesti olevat viat tulevat samalla tarkastettua kun teet mittaukset auton johtosarjan läpi, boksin johdosta boksin ollessa irtikytkettynä.sari kirjoitti:Sytysvirta piti olla katkaistuna kun mitattiin läppäkoteloa tarkoittaako se että virta pois virta-avaimesta vai akunjohto irti,oikeammat tulokset tuli johto irrallaan.
Navoista 3 ja 5 piti tulla 0-1200 ohm.
Pitääkö läppä kinni olla 0 ohm ja auki 1200 ohm vai onko kunnossa kun tulee akun johto irrallaan 253-585 ohm?
Mittaat ETS-boksin johtoliittimen navoista 3 ja 16 väliltä läppä kiinni 5-50 ohm ja läppä auki 800-1200 ohm.
Saman potentiometrin kokonaisvastus mitataan napojen 3 ja 5 väliltä, sen arvo pitäisi olla likimain sama kuin edellisen mittauksen suurin arvo läppä auki.
Jos mitataan suoraan läppämoottorin liittimen navoista johdon ollessa irrotettuna, asennon mukaan säätyvä vastusarvo mitataan napojen 2 ja 4 väliltä, ja potentiometrin kokonaisvastus napojen 2 ja 6 väliltä.
Tuolla on nyt kuva, jossa tarkkuus ja resoluutio pitäisi riittää vaikka mihin.
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... 0_3083.JPG
Edelleenkään, en ole koskaan nähnyt livenä moista läppäkoteloa enkä ronkkinut moista, mutta tavasin taas vähän korjaamokäsikirjaa Saab 9000 2:5 Traction Control System (TCS) M 1991-1992
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
läppäkotelo
No niin nyt olen saanut tcs toimimaan
.Eli kaasuläpässä ongelmana oli että se ei saanut kunnolla virtaa kun putsailin liittimiä akun vieressä josta käsittääkseni järjestelmä ottaa virran niin vastusarvot alkoivat tulla oikein.
Silloin kun se ei saanut tarpeeksi hyvin virtaa niin 3 ja 5 navan arvot elivät polkimen mukaan ,jota se ei saanut tehdä.Napojen 3ja 16 arvo oli kiinteä ,jonka olisi pitänyt elää polkimen mukaan.Silloin kun akunjohto oli irti arvot tulivat oikein mutta johto kiinni ei.Josta joku jo päätteli että johdotuksessa on vikaa jonka jälkeen aloin katsella liittimiä.Aluksi kun mittailin läppää niin poljimme polkimesta ,jonka vuoksi arvot joita ilmoittelin noin 250 ohm - 585ohm ei olleet oikein ja luulin että läppä on rikki.Sain hommattua hyvän käytetyn panin kiinni sama asia.Siinä läppää rassatessa hokasin että se ei tee täyttä liikettä polkimesta vaan sen täytyy käsin kääntää suoraan läpästä ääriasentoihin ,kuten jossain ohjeessa yritettin kertoa.Näin tehden läpästä alkoi tulla aivan oikeita arvoja.Seuraavaksi menin SAABILLE poistattamaan vika koodit.Poiston jälkeen yksi koodi jäi joka oli varmuusventtiili.Vaihdoin venttiilin ja niin alkoi PELITTÄÄ.TCS valo sammui,tyhjäkäynti normaali,kylmäkone alkoi pelittää,cruisekin heräsi tosin vahtelevasti.CHEKCK ENGINE valo välkkyy kiidytettäessä syytä en tiedä ,johtuisko vikakoodeista?
KIITOKSET KAIKILLE ASIAN TIIMOILLA HÄÄRINEILLE ILMAN APUA EI OLIS OLLU MITÄÄN KÄSITYSTÄ ASIASTA

Silloin kun se ei saanut tarpeeksi hyvin virtaa niin 3 ja 5 navan arvot elivät polkimen mukaan ,jota se ei saanut tehdä.Napojen 3ja 16 arvo oli kiinteä ,jonka olisi pitänyt elää polkimen mukaan.Silloin kun akunjohto oli irti arvot tulivat oikein mutta johto kiinni ei.Josta joku jo päätteli että johdotuksessa on vikaa jonka jälkeen aloin katsella liittimiä.Aluksi kun mittailin läppää niin poljimme polkimesta ,jonka vuoksi arvot joita ilmoittelin noin 250 ohm - 585ohm ei olleet oikein ja luulin että läppä on rikki.Sain hommattua hyvän käytetyn panin kiinni sama asia.Siinä läppää rassatessa hokasin että se ei tee täyttä liikettä polkimesta vaan sen täytyy käsin kääntää suoraan läpästä ääriasentoihin ,kuten jossain ohjeessa yritettin kertoa.Näin tehden läpästä alkoi tulla aivan oikeita arvoja.Seuraavaksi menin SAABILLE poistattamaan vika koodit.Poiston jälkeen yksi koodi jäi joka oli varmuusventtiili.Vaihdoin venttiilin ja niin alkoi PELITTÄÄ.TCS valo sammui,tyhjäkäynti normaali,kylmäkone alkoi pelittää,cruisekin heräsi tosin vahtelevasti.CHEKCK ENGINE valo välkkyy kiidytettäessä syytä en tiedä ,johtuisko vikakoodeista?
KIITOKSET KAIKILLE ASIAN TIIMOILLA HÄÄRINEILLE ILMAN APUA EI OLIS OLLU MITÄÄN KÄSITYSTÄ ASIASTA

Onko tämmöisestä kokemuksia kenelläkään?
http://www.thesaabsite.com/9000/9000electrical.htm
TCS TURN OFF KIT 9000
APPLICATION PART # PRICE Click to enlarge!
9000 92-94 TCS Turn Off Switch Kit OES 8549214 $ 94.00 Buy Now
Click here for more 9000 Faqs!
http://www.thesaabsite.com/9000/9000electrical.htm
TCS TURN OFF KIT 9000
APPLICATION PART # PRICE Click to enlarge!
9000 92-94 TCS Turn Off Switch Kit OES 8549214 $ 94.00 Buy Now
Click here for more 9000 Faqs!
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Se turnoff-kit on ainoastaan paketti, joka sisältää TCS:n on/off kytkimen + asennusohjeen. Kytkin on periaatteessa asennettavissa vanhempiin TCS-järjestelmiin. Uudemmissa ( 94-95) se on jo valmiina. Aika kova hinta parista johdosta ja kytkimestä.
Olen nähnyt muutosohjeen muistaakseni Saabmasters:n sivuilla.
Olen nähnyt muutosohjeen muistaakseni Saabmasters:n sivuilla.
http://www.quasimotors.com/tcsonoff.htmpevi kirjoitti:Olen nähnyt muutosohjeen muistaakseni Saabmasters:n sivuilla.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
- Paikkakunta: Vaasa
- Viesti:
Re: 9000CS 2.3turbo läppäkotelo ongelma!
Kysytääs nyt mielipidettä, etsiäkkö vikaa läppäkotelosta, vai onko jollain ehdottaa jotain muuta: 9000 Aero -95 TCS /manuaali.
Autoon vaihdettu juuri alipaineletkuja.
Ahto-ongelmat alkoi eilen. Tasaisella kaasulla kiihdyttäessä ahtaa hetken, tämän jälkeen ahdot putoavat hieman vaihtelevasti lähelle keltaisen ja valkoisen rajaa. Kun lisää kaasua, ahdot nousevat taas "pienellä viiveellä" normaalisti.. Täydellä kaasulla ahtaa minkä pitää, ei pudota ahtoja missään vaiheessa. Eilen ei minkään sortin valot vilkkuneet.
Tänään aamulla sama homma, ahdot putoavat, muttei täyskaasulla. N. 15km lenkin jälkeen tasainen kiihdytys kakkosella, ahdot putoavat, auto limb homeen. Auton sammutus ja uusi startti, kaikki taas normaalia. Moottoritiellä muutama kokeilu kaasu pohjassa, vaihteet 2,3,4, ei ongelmia.
Tämän jälkee tasainen kiihdytys, limb home + check engine. Auton sammutus, check engine jäi palamaan, tyhjäkäynti ym normaali.
Nyt check engine palaa jatkuvasti, vilkuttaa 5 kertaa (kaasuläpän asentoanturi).
Haulla ei aivan vastaavia oireitä löytynyt, mutta kovasti kuitenkin viittaisi "KA:han", joskin haun perusteella oli jotain poikkeuksiakin ollut vian aiheuttajassa huolimatta check enginen antamasta "5-koodista"
Onko siis muuta epäilyä aiheuttajasta kuin "KA"? (joudun poistumaan auton äärestä nyt pariksi viikoksi, joten esim. mittaustoimenpiteitä en vielä pääse tekemään.)
Autoon vaihdettu juuri alipaineletkuja.
Ahto-ongelmat alkoi eilen. Tasaisella kaasulla kiihdyttäessä ahtaa hetken, tämän jälkeen ahdot putoavat hieman vaihtelevasti lähelle keltaisen ja valkoisen rajaa. Kun lisää kaasua, ahdot nousevat taas "pienellä viiveellä" normaalisti.. Täydellä kaasulla ahtaa minkä pitää, ei pudota ahtoja missään vaiheessa. Eilen ei minkään sortin valot vilkkuneet.
Tänään aamulla sama homma, ahdot putoavat, muttei täyskaasulla. N. 15km lenkin jälkeen tasainen kiihdytys kakkosella, ahdot putoavat, auto limb homeen. Auton sammutus ja uusi startti, kaikki taas normaalia. Moottoritiellä muutama kokeilu kaasu pohjassa, vaihteet 2,3,4, ei ongelmia.
Tämän jälkee tasainen kiihdytys, limb home + check engine. Auton sammutus, check engine jäi palamaan, tyhjäkäynti ym normaali.
Nyt check engine palaa jatkuvasti, vilkuttaa 5 kertaa (kaasuläpän asentoanturi).
Haulla ei aivan vastaavia oireitä löytynyt, mutta kovasti kuitenkin viittaisi "KA:han", joskin haun perusteella oli jotain poikkeuksiakin ollut vian aiheuttajassa huolimatta check enginen antamasta "5-koodista"
Onko siis muuta epäilyä aiheuttajasta kuin "KA"? (joudun poistumaan auton äärestä nyt pariksi viikoksi, joten esim. mittaustoimenpiteitä en vielä pääse tekemään.)
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."