Itse pidän enemmän noista vesiväreistä, satavarmaan ei lähde hiontavärit kiehumaan vesivärin alta, ja vesivärin maalauskin on mielestäni helpompaa kuin liukkarimaalin (ja tietty ruiskun puhdistus, ja mahdollisen maalausmokien korjauskin on helpompaa koska ei tarvitse kuin pyyhkiä märällä rievulla värimassaa pois, eikä vedellä pyyhittäessä lähde taasen liuotinohenteinen pohjamaalikaan sulamaan pyyhittäessä).
Eli vesiväreillä maalatessa ensin vain ohut harsokerros tartunnaksi, antaa sen kuivua noin 10-15 min, ja sitten päälle täysi kerros, ja antaa sen kuivua kunnolla (mieluiten vaikka tunti, värimassakerroksen pitäisi siis olla oikeasti täysin kuiva ennen toisen kerroksen ruiskuttamista), ja sen päälle toinen täysi maalikerros.
Ja lämpötila on aikas tärkeä, optimi olisi sellainen +20 astetta, ja lopullisen vesivärimassapinnan tulee antaa kuivua omasta mielestäni yön yli, koska ainakin hopean värisellä maalatessa jää värimassa helposti erisävyiseksi jos ei ole kunnolla kuivunut, eli loistaa sieltä täältä vihreän- ja sinisensävyisenä.
Mielestäni värimassan päälle ei tule suht puhtaassa maalaustilassa yön aikana niin paljon pölyä että sillä olisi mitään merkitystä lopputuloksen kannalta, enemmänkin tulee pölyä välihionnasta, eikä työlään välihionnan jälkeen lopullisesta lakkausjäljestä tule ollenkaan yhtä hienoa kuin kerralla (tarkoitan siis kahteen kertaan lakaten, ilman välihiontaa).
Maalimassan päältä voi tietysti puhaltaa paineilmalla pölyä pois ennen lakkausta, mutta siihen ei sovi sattua kuin ehkä korkeintaan pinseteillä napsien isoimmat kärpäset veke ennen lakkakerroksia
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Miksi muuten meinaatte tehdä välihionnan lakatessa, omasta mielestäni paras lopputulos syntyy kun vetää värimassan päälle täyden lakkakerroksen, ja noin 15-20min? Tai ainakin koettaa pitää min. 10min. taukoa että ehtii enimmät liuottimet haihtumaan, eikä toiseen lakkakerrokseen tule ilmakuplia?
Sitten ensimmäisen lakkakerroksen päälle toinen täysi lakkakerros, tuo 10-20 min. aika riittää siihen ettei alempi lakkakerros enää valu eikä sula toisen lakkakerroksen myötä, mutta lakkapinnasta tulee silti hieno ja "puhdas"?
Valoahan ei ole ikinä lakatessa/maalatessa tarpeeksi, itse pidän oikeassa kädessäni (koska olen oikeakätinen) maaliruiskua, ja vasemmassa kädessäni loisteputkivaloa, ja tsekkaan maalatessa sillä loisteputkivalolla maali/lakkapintaa läheltä ja valon haijastumista siitä, aika hyvin näkee maali/lakkakerroksen tasaisuuden, eikä tuolla tavalla tehden ei jää mistään puuttumaan maalia/lakkaa, eikä tule sumutettua liian paksua kerrosta, eli ei ole valumariskiäkään.
Itse kanssa maalaisin erikseen pelkän korin, eli siis konepelti, ovet ja takaluukku erikseen. Kattoa maalatessa/lakatessa olisi hyvä jos apumies pitäisi huolen siitä ettei maaliruiskun ilmaletku pääsisi osumaan auton kylkeen sinne katon päälle kurkotellessa (jonkinlaisen pukin päältä kuitenkin katto tulisi maalata?), eikä apumies tietenkään saisi kiskoa ilmaletkusta silloin kun maalari on hommissa
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Konepelti on aikas vaikea kohde, johtuen sen isosta pinta-alasta, itse maalaisin sen roikotettuna, ja sellaisella korkeudella että ruiskun kanssa pääsee maalaamaan sen alaosaa kunnolla. Jonkinlaiset työtasot tulisi olla konepellin molemmilla puolilla, jotta ulottuisi kunnolla pellin yläosaan ruiskun kanssa?
99:in ovet kannattaa mielestäni maalata roikottaen, itse laitoin koukulliset liinat kiinni sinne ovien sisäpuolisiin aukkoihin niin että ovi oli hiukan kenollaan (eli siis liinat eivät vastanneet karmin yläosaan), ja minulla oli lisäksi vielä rautalangat vetämässä ovia enemmään "kenoon".
Itse maalasin ovien sisä- ja ulkopuolet samalla kerralla, niin ei syntynyt mitään rajoja sinne ulkosyrjiin, eikä maalimassaa tai lakkaa päässyt ei-maalattuun pintaan, ts. aina parempi lopputulos jos maalaa/lakkaa yksittäisestä osasta/korista kaiken kerralla.
Tässä ihan vain amatöörin mietteitä asiasta, saa vapaasti olla eri mieltä kaikesta
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Edit: kun en tiedä kuinka kokeneita maalareita olette, niin kirjoittelen itsesäänselvyyksiä:
älkää nyt ainakaan maalatko alasäiliöllisellä ruiskulla, sillä kun on oikeasti hankalaa maalata muuta kuin pystysuoria pintoja. Itse käytän 1,2mm:n suuttimella olevaa halpis-maaliruiskua jossa on yläsäiliö. On minulla myöskin kalliimpi alasäiliöllinen ruisku, jolla saa kyllä hienompaa sumua aikaiseksi, mutta ongelmia syntyy aina jos joutuu ruiskua kallistamaan.
Niin ja tietenkin värimassa ja lakka tulisi ruiskuttaa samalla ruiskulla, siis maalimassa kaiken aikaa samalla ruiskulla, ja lakka myöskin, ainakin vesiväreissä huomaa ihan selkeän eron jos on maalannut vaikkapa etulokasuojan eri ruiskulla kuin etuoven, ruiskun hajotuskuviosta johtuen tulee ainakin hopeisessa maalissa esiin värisävy (
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
Vaikein kohta tuossa proggiksessasihan on katto, johtuen niistä vesikouruista, eli maalaus/lakkaus on siellä main aika vaikeeta, ja tulee tsekata ettei maalia tai lakkaa tule syötetyksi liikaa sitä kourua vasten, jolloin tulee juoksuttamaan valumanorot C-pilareita pitkin.
Lakkavalumathan on kuitenkin mahdollista korjata aikas helpostikin, eli jos ekaan lakkakerrokseen tulee valuma, niin itse vetäisin silti päälle toisen lakakkerroksen (haihduttamistauon jälkeen, kuten normaalistikin), ja sitten kun lakka on kuivunut noin viikon, niin koettaisin vesihioa valumaa matalaksi, ja sitten kyseisen panelin vesihionta pölynpoistoineen, ja uusi siihen lakkakerros päälle?