
Moottorin lämpötila
Moottorin lämpötila
Tästä on jo kulunu vähän aikaa mut tiedustelen nyt tässä vaiheessa. Tän talven ekat kovat pakkaset alko ja lähin ajamaan satkulla. Huomasin että moottorin lämpö nousi nousemistaan eikä pysähtyny siihen mittarin keskivaiheille. Avasin konepeiton ja paisuntasäiliö oli täpötäynnä ja korkin välistä tulu hiukan nestettä. Kun moottori jäähtyi niin paisuntasäiliö tyhjeni lähes täysin. Pakkasta oli yli -20. Osaisiko joku vähän valaista missä vika. Autolla ei ole ajettu tämän jälkeen, koska en ole ehtiny tutkia autoa armeijan takia. 

Re: Moottorin lämpötila
No en. Olenhan nuori ja kokematon. Kysehän on ekasta autostani.
Jos nesteet on jäässä niin täytynee odottaa lämpimämpiä kelejä, kun ei ole lämmintä tallia, jossa sulatella auto. Harmittaa vaan, kun autoon on seisomisen takia alkanu tulla lievää pintaruostetta. Auto oli pintapuolisesti lähes ruosteeton, kun ostin sen.

Re: Moottorin lämpötila
Kaada sinne raakaa ainetta, ja nauti ajosta. Nythän on jo lauhtunut. Pakkasproput kannattaa ensin tarkistaa, että ovat paikallaan.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Re: Moottorin lämpötila
Jäähynesteellä on huonompi lämmönsiirtokyky kuin vedellä.
Jos neste on liian raakaa voi lämmöt nousta liikaa.
Jos neste on liian raakaa voi lämmöt nousta liikaa.
saab 900c -87 etukäsijarru
Re: Moottorin lämpötila
Ei saakaan mennä toiseen ääripäähän. Jos se on keittämisen takia heittänyt vähän nestettä ulos, niin raa'alla nesteellä saa vähän stydimpää seosta. Tuskin se lähes tyhjä on. Mytta järki mukana lisätessä, vahventaa sitä silti täytyy.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Re: Moottorin lämpötila
En nyt sit oo saanu mitää aikaseks. Käynnistelin kuitenki saabi ja ajoin pienen lenki. Ulkona oli +10 astetta, mutta samat oireet alko ihan samalla tavalla ku ennenki. Annoin käydä tyhjäkäynnillä ja sammutin ku lämpö nousi yli mittarin puolivälin. Normaalisti lämmöt on ollu vähän alle puolenvälin. Paisuntasäiliö alko taas kerätä nestettä. Oon alkanu epäilee termostaatin vikaa, kun tuntuu, että nesteet ei pääse kiertää. Jäähdyttimeltä termostaatiikoteloon tuleva nesteletku oli viileä, mutta mutta sen jälkeen letkut oli letkut keränny lämpöö... No pitää taas odottaa seuraavia lomia intistä, että ehtis tehdä jotai.
Re: Moottorin lämpötila
Niin ja sit toi jarrun varotusvalo se huutomerkki punasella pohjalla on alkanu palaa ilmeisesti seisonnasta johtuen. Muuten auto toimii aivan normaalisti.
Re: Moottorin lämpötila
Jarruneste vähissä?
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: Moottorin lämpötila
Voi hyvinki olla. Mut en oo sitä ehtiny kattoo tarkemmi ku toine ongelma ajaa hermoromahduksen partaalle.
Re: Moottorin lämpötila
niin siis lisäsitkö nestettä ja ilmasit järjestelmän?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Re: Moottorin lämpötila
No vihdoinkin saabi ajokunnossa. Eli innostuin sitte vaihtelee useammanki osan. Eli uutta on syyläri, termostaatti, laturi, vesipumppu ja sitte vaihoin jäähdytysnesteet. Meinasi homma mennä perseelleen ku laitoin termostaatintiivisteen väärin aluks mut nyt on homma hanskassa. Saabbi pelaa mainiosti n. 6kk:n seisonnan jälkeen. Ihmettelen itekki, että kaikki pelaa. 
