Turbo-kuumetta lääkitty ;)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Turbo-kuumetta lääkitty ;)

Viesti Kirjoittaja jariha »

Saabismi on sairautta ja Turbo-Saabismi mielisairautta... vai miten se menee? Lääkkeeksi kelpaa vain sellaisen hankinta. No, ei vaineskaan, en minä niin sen turbon perään, mutta jokin tässä kiehtoi niin, että pitihän se käydä hakemassa pois.

Kuva

Lisää kuvia ja juttua: http://www.vippet.net/jari/900turbo


PS: Ei, en ole suistumassa pois 99 Saabien parista. Kaipaan tähänkin ainakin sitä 99 kojelautaa ;)
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Hiano

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Turbo-saabismi (/turbaasmi) on vain merkki terveestä mielestä, miksi muutenkaan aikuiset ihmiset ostaisivat vanhoja turboja..:)

Tuli mieleen, että jos on tottunut tehostamattomaan, niin hyvin toimivalla tehostimella satkukin (raskas, etuvetoinen) on melko kevyt pyöriteltävä, varsinkin jos käytössä on pienemmät 185- tai jopa 165-sarjalaiset renkaat. Tietenkin tulee muistaa, että Saabeihin (ainakin myöhempiin satkuihin?) on saanut myös lisävarusteena "yli-tehostavaa" ohjaustehostinta, tarkoitettu invalidikäyttöön samoin kuin esim. pyörivää "kapteenintuoli"-ajoistuinta.

Ahto-ongelmiin löytyy varmasti useampikin thread, jotkut ovat huhujen mukaan saaneet jopa ongelmat ratkaistua. Onko tuon ikäisessä vielä APC:tä?

Sinänsä hienoa, että noinkin vanha turbo on säilynyt ja jos km-määrään on luottaminen, niin melko vähillä ajoilla. Vaikka ensimmäisten vuosikertojen korroosiosuojaus on ollut moitittavana, niin ihmeellisesti tämäkin yksilö on säilynyt - ja vielä valkoisena. Maassamme ei liene myyty 80-luvun alussa kovinkaan paljoa kalliita & erikoisia autoja, mihin 3-ovinen turbo kuuluu. Muistaakseni vuoden -84 TM:ssä Scan-Auton edustaja totesi, että Scan-Auto on myynyt siihen (vuoteen -84) mennessä hiukan yli 1400 turboa..eli kyse on harvinaisuudesta.

Ehkä minäkin hankin vielä joskus sen pystykeulaisen TurboTomaattiSatkuSedanin..:)
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: Hiano

Viesti Kirjoittaja jariha »

petteri75 kirjoitti:Tuli mieleen, että jos on tottunut tehostamattomaan, niin hyvin toimivalla tehostimella satkukin (raskas, etuvetoinen) on melko kevyt pyöriteltävä, varsinkin jos käytössä on pienemmät 185- tai jopa 165-sarjalaiset renkaat. Tietenkin tulee muistaa, että Saabeihin (ainakin myöhempiin satkuihin?) on saanut myös lisävarusteena "yli-tehostavaa" ohjaustehostinta, tarkoitettu invalidikäyttöön samoin kuin esim. pyörivää "kapteenintuoli"-ajoistuinta.
Kaupungissa tuo ohjaus on tuntunut olevan nyt ihan asiallinen. Mutta tosiaan eilen maantiellä tuntui niin kevyeltä...
petteri75 kirjoitti:Ahto-ongelmiin löytyy varmasti useampikin thread, jotkut ovat huhujen mukaan saaneet jopa ongelmat ratkaistua. Onko tuon ikäisessä vielä APC:tä?
Lähden hukkaportista ja tutkin muutenkin, että kaikki tuolla konehuoneessa olisi kunnossa, sikäli mikäli pystyn sitä itse arvioimaan. Ahdot tuntuu käyttäytyvän muuten ihan asiallisesti, mutteivät vain nouse tarpeeksi. Tässä ei ole vielä APC:tä.

Mitenkäs tuon ahtomittarin asteikko menee?
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
pkoisti
"Tuplakaasari"
Viestit: 89
Liittynyt: To Helmi 26, 2004 20:52
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja pkoisti »

Kyllä tuo viittaa melko selvästi hukkaporttiin ja tarkemmin sen ajan kuluessa kuoleentuneeseen jouseen. Eli helppo säätö homma. Meidän turboissa on ollut jokaisessa tuo sama "vika".
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

pkoisti kirjoitti:Kyllä tuo viittaa melko selvästi hukkaporttiin ja tarkemmin sen ajan kuluessa kuoleentuneeseen jouseen. Eli helppo säätö homma. Meidän turboissa on ollut jokaisessa tuo sama "vika".
Toivottavasti näin ja itse ainakin uskon, että sieltä se "vika" löytyy. Mutta katsotaan ja tutkitaan ensin.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

Älä lisää sitä ahtoa tankoa lyhentämällä, vaan laita lisäjousi värkkäämällä siihen vivun päähän kiinni ja toinen pää kellon taakse. Muuten saattaa mennä liikkumavara hukkaportilla liian pieneksi ja ahdot karkaa kierroksilla liian korkealle. Seuraa nakutusta ja muuta ikävää.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Kattos perhanaa mitä mies meni tekemään :D . Nyt alkaa täällä päässä se tunnettu kainuulainen kateus nostaa päätään... :lol: Onneksi suvussa on myös hämäläistä hitautta ja pohojalaista jäykkyyttä, niin eiköhän tilanne ole jo rauhoittunut, kun seuraavan kerran Kajaaniin olen tulossa. Pidä nyt autoa ainakin siihen saakka ja saapahan sitten näyttää omaakin projektia sulle.

Onnea uudelle hankinnalle!!

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

rr kirjoitti:Älä lisää sitä ahtoa tankoa lyhentämällä
Niin, ei ole tarkoitus lisätä ahtoja sen enempää, vaan saada tämä ahtamaan normaalisti. Eli kyseessä on vian paikannus ja sen korjaus, mitä keinoja se sitten vaatikaan.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

Jos painekellon jousi on väsynyt, joudut vaihtamaan kellon tai sitten virittämään tuon lisäjousen. Mulla on muuten jossain uusi painekello varaston kätköissä...

Mutta ennen sitä:

- tulpat, sytkäennakko, virranjakajan kellon toiminta
- pakosarjan vuodot pois
- riittävä bensansaanti (CO:ta isommalle?) ja lisärikastimen toiminta
- kaikkien turboon liittyvien letkujen ja putkien vuodot pois

Taitaa olla tuossa satkussa ne vihertävät etusivulasit, mitä turbo 99 kaipaili aikoinaan :roll:
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Kaipailisin säätö- ja irroituskuvia/-ohjeita tuohon painesäätimeen sekä turboon. Mun korjaamon käsikirja on vuoden 1978 mallin turboon, jossa ainakin tuo hukkaportti poikkeaa tästä. Eli jos olis heittää vinkillä.. eiku linkillä.

Kiitos Rami tarkistuslistasta. Samainen korjaamon käsikirja tietää, että liian alhaisen ahtopaineen syy on:
- vuotoja välillä ahdin-sylinterinkansi tai välillä sylinterinkansi-turbiini
- väärin säädetty ahtopaine
- ahtopaineensäätimen venttiili takertunut aukiasentoon
- pakoputkisto osittain tukossa
- ilmansuodatin tukossa
- turboakseli takertelee

Muistuttaisin, että ahtoviisari reagoi nätisti alhaisilla paineilla, mutta ei nouse kello kahdentoista yli. Edelleen tuo asteikko on hakusessa, mutta jos 0-paineet keltaisen rajalla ja 0,7 on punaisen rajalla (arvaus), niin 0,3 luokkaa vois olla nyt maksimi ahdot. Ja se on aina siinä, eli olettaisin, että hukkaportin säädöillä vois varmistaa vian olevan siinä.

Mitenkäs minä nuo vuodot pystyn havaitsemaan, vai käynkö vain kiristämässä pultit läpi?

Niin ja kyllä lasit näyttävän vihertävän...
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Jyki
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 07:55
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Jyki »

Onneksi olkoon komean Saabin hankinnasta. Mulla on saman ikäinen, värinen ja turbollinen kolmiovinen itsellänikin. :D . Huonolle ahtamisen syynä minulla on aina ollut vuoto jossain päin, yleensä turbon ja imusarjan väliset liitosputken pätkät ovat vuotaneet.

- Jyrki #956
Vastaa Viestiin