1989 900i 16v käyntiongelmia [ARVOT KOHDILLAAN!]

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Sapetti
"Turbo"
Viestit: 212
Liittynyt: Ke Joulu 19, 2007 16:51

Re: 1989 900i 16v käyntiongelmia [TOIMII, MUTTA KÄY LAIHIALLA]

Viesti Kirjoittaja Sapetti »

Oven liitin voi olla siinä karmin ja oven välisessä kumiputkessa? Siellä ainakin yksi liitin on..
½miljoonan projekti 900c -88, ajossa 900i -90, löytyy myös varaosa 900c -89
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: 1989 900i 16v käyntiongelmia [TOIMII, MUTTA KÄY LAIHIALLA]

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

takaluukussa lukkomekanismin luona on takaluukun liitin.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: 1989 900i 16v käyntiongelmia [PE PK ANALYSAATTORIIN...]

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

Nyt toimii keskuslukituskin. Huippujuttu.

Mutta sitten niin huippujuttu ei ole että puhaltimen suuntaussäädin ei enää toimi. Tosin alipainevuotoakaan ei ole, koska käynti on samanlaista jos tulpaa sen säätimelle menevän alipainelähdön tahi ei. :?
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: 1989 900i 16v käyntiongelmia [PE PK ANALYSAATTORIIN...]

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Onko säiliöltä imusarjaan menevä letku kunnossa? Noin pieni alipainevuoto ei ainakaan omassani vaikuta käyntiin. Nimim. säädöt välillä hukassa. No korjaan kun ehdin. Tai sitten säiliöltä säätimelle menevä letku. En usko että muussa on vikaa.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: 1989 900i 16v käyntiongelmia [PE PK ANALYSAATTORIIN...]

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

Naxu kirjoitti:Onko säiliöltä imusarjaan menevä letku kunnossa? Noin pieni alipainevuoto ei ainakaan omassani vaikuta käyntiin. Nimim. säädöt välillä hukassa. No korjaan kun ehdin. Tai sitten säiliöltä säätimelle menevä letku. En usko että muussa on vikaa.
No kun nyppäsee letkun irti imusarjasta niin tyhjäkäynti romahtaa 500 kierrokseen...
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: 1989 900i 16v käyntiongelmia [PE PK ANALYSAATTORIIN...]

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

se säätimelle menevä letku menee sen keskuslukituksen ohjain poksin vierestä että saatais olla vaikka irronnut rintapellin päästä.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: 1989 900i 16v käyntiongelmia [PE PK ANALYSAATTORIIN...]

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

antti.hakamaa kirjoitti:se säätimelle menevä letku menee sen keskuslukituksen ohjain poksin vierestä että saatais olla vaikka irronnut rintapellin päästä.
Tämä olikin oiva veikkaus. Pitää katsella :) Kiitoksia!
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: 1989 900i 16v käyntiongelmia [PE PK ANALYSAATTORIIN...]

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

ahietalahti kirjoitti:se säätimelle menevä letku menee sen keskuslukituksen ohjain poksin vierestä että saatais olla vaikka irronnut rintapellin päästä.
Ja siellähän se vika lymysi! Kiitos vinkistä, se oli hyvin valaiseva. nyt toimii säädin taas :)
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: 1989 900i 16v käyntiongelmia [ARVOT KOHDILLAAN!]

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

Nyt on leima Saabilla ja pakokaasuarvot kunnossa :)

Happi oli EGR:n tulppauksen jälkeen laskenut alle yhteen prosenttiin ja häkä oli hiukan päälle 1 prosentti. En voinut mittarissa ruuvata CO ruuvia, mutta käsivaralta käänsin kaksi kierrosta. TK laski hiukan ja se on nyt 900 kierrosta. Tältä osin case closed. Kiitos kaikille auttajille!

Nyt vielä ihmettyttää pari asiaa. Kuskin puoleleta edestä kuuluu pieni narina kun auto liikkuu? Onko se joku tyyppivika. Katsuri ei löytänyt mitään väljää, joten vakavasta asiasta ei ole kai kyse.

Lämpötilasäätö ei toimi, tulee vain kuumaa. Jos vaijeri on irti ei säätimen päästä, niin onko se suuri homma laittaa takaisin?
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
Simbe
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: La Marras 20, 2004 20:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: 1989 900i 16v käyntiongelmia [ARVOT KOHDILLAAN!]

Viesti Kirjoittaja Simbe »

lämmönsäätimestä lähtee nivelletty tanko siihen lämppärin hanaan, kuskinpuolen kajarin kun ottaa siitä kojelaudan päältä irti niin pitäs näkyä se hananpuoleinen pää. Ainakin kun omaan sitä laitoin takasin hananvaihdon jälkeen, niin piti löysätä sitä kojelaudan pystyseinää että antoi sen verran periks, jotta sai sen tangon paikalleen. Aika helposti katkeaa sieltä hanan päästä se tappi mihin tanko tulee kiinni, eli kovin kummoista väkivaltaa ei sen kanssa kannata harrastaa.
#6298
Saab 900 T16 -84
Saab 9000 2,0t CSE -94 (rahareikä)
99 Turbon kun sais...
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: 1989 900i 16v käyntiongelmia [ARVOT KOHDILLAAN!]

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

Nyt tulee kylmääki. Oli päässy hahlo pois paikoiltaan. Maharottoman helppo homma oli laittaa se takasi siitä kaiutin reiästä. Vielä pitäis keksiä tohon natinaan syy. Tuntuu kuuluvan jousen yläpäästä. Kuulu hiljaa ylös alas heilutettaessa :?
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
myllypa
"Turbo"
Viestit: 201
Liittynyt: Ma Tammi 14, 2008 18:32
Paikkakunta: rovaniemi

Re: 1989 900i 16v käyntiongelmia [ARVOT KOHDILLAAN!]

Viesti Kirjoittaja myllypa »

olisko yläpallonivel tai alapallonivel kuivana? koita laittaa neulalla öljyä palloniveliin josko narina loppuisi...
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: 1989 900i 16v käyntiongelmia [ARVOT KOHDILLAAN!]

Viesti Kirjoittaja Naxu »

yhdestä og:sta poistettiin narina laittamalla silikonia iskarin yläpään kumeihin. Eli irroitettiin yläpää, ja voideltiin kumit.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Nonnis
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Su Maalis 21, 2010 15:26
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: 1989 900i 16v käyntiongelmia [ARVOT KOHDILLAAN!]

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Tässä ilmoittautuu toinen lada"mies" jonka talouteen saapui vastaava saappi mutta 1991 kattipaska, samoin murhein. Saas nähdä löytyikö tästä topicista jo vastaukset. Nimittäin tyhjäkäynti huitelee siinä n. 1400:ssa ja kiihdyttäessä nykii lohduttomasti. Auto on seissyt lähemmäks vuoden.
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: 1989 900i 16v käyntiongelmia [ARVOT KOHDILLAAN!]

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

Tää sivusto on yllättävän hyvä. Sanoisin että perusimuilmavuotojen tarkistukset ja lambdajännitten mittaus olisivat ekat jutut. Myös lambdaa voi mitata Sdelanon ladaboardilla antamien ohjeiden mukaan. Onko se sun laitos 8 vai 16 tappinen? 16 tappisesta taitaa olla LH 2.4.X ruiskunohjaus ja siitä saa vikakoodit ulos vähän samaan tapaan kun GM ladasta.
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
Vastaa Viestiin