Kuupan kaasaripäivitys

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
dieselmies
"Aero"
Viestit: 458
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 07:41
Paikkakunta: Halikko

Kuupan kaasaripäivitys

Viesti Kirjoittaja dieselmies »

Mulla -1974 kuuppa. Aikomuksena päivittää 2 kurkkuiseen Fordin kaasariin. Mitä tarvitaan jotta esim. 1977 mallisen kaasari käy?
T5 ja T7 ohjelmointivehkeet sekä Tech 2 Turussa, #1629, 0504821897 wa
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4073
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Kuupan kaasaripäivitys

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Tarvitset siihen Superin imusarjan jotta saat kaksikurkkuisen kaasarin asennettua.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Playboy
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 22:47
Paikkakunta: Espoo

Re: Kuupan kaasaripäivitys

Viesti Kirjoittaja Playboy »

Pikku modifikaatioita joutuu kaasarista riippuen tekemään. Ainakin välilaippa ja imusarja pitää kairata isommiksi, jos kaasarin sisäkurkkujen läpimitta on yli 26mm/puoli. Välilaippaa pitää ainakin Webereitä varten hioa myös siitä kohtaa, mistä lähtee huohotusletku venttiilikoppaan. Muuten ei mahdu kaasari paikalleen. Huohotus kannattaa myös muuttaa vastaavanlaiseksi kun uudemmissa vuosimalleissa, joten oikeanpuoleiseen venttiilikoppaan kannattaa hommata Superin öljykorkki. Vesiletkuilla saattaa myös joutua hieman kikkailemaan, riippuen siitä onko kaasarissa automaattihuikkaa vai ei.
Tämänhetkiset räpsät:
Saab 96 V4 Super RS 1979
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8097
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Kuupan kaasaripäivitys

Viesti Kirjoittaja mestari »

vesiletkuilla joutuu kikkaileen oli ryypyn malli mikä tahansa.
ainakin mitä vesipumpun perässä olevaan runttiin tulee.

osia löytyy tarvittaessa vapaasti varastosta
niin ja venttiillinkopat joudutan vaihtamaan
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Turbob
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Su Touko 03, 2009 12:51

Re: Kuupan kaasaripäivitys

Viesti Kirjoittaja Turbob »

Itellä ois saappiin tiedossa lasketut kannet joihin ois kunnon kansiremontit tehty. Imusarjaa pitäis tosin laskea ja mulla olis tiedossa weeberin imusarja V4 koneeseen jossa olis sitte valmiiksi laskettu imusarja ja kysymys kuuluukin, onko Weberin 32/36 DGV kaasutin liian suuri matalaviritteiseen V4 koneeseen, jos on niin mikä ois nuille kansille ja yleensäkkin koneelle sopivasti mitoitettu pikkusen parempi kaasutin kuin FoMoCo:n 1-kurkkuinen? Uus putkisto on vielä varmaankin tulossa kaveriksi, Konetta en oo käyttämässä irti/auki joten nokkaa ei vaihdeta eikä vauhtipyörää.
Juha K
"Hölösuu"
Viestit: 1131
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Kuupan kaasaripäivitys

Viesti Kirjoittaja Juha K »

Paremmin se sillä weberillä toimii kuin huonolla Fomoco:lla saatika solex:illa. Ehkä vähän turhan paljon se saa kakkua mutta onpahan potentiaalia seuraavaan moottori versioon :lol: Itelläki paikoillaan miltein vakiossa V4:ssä toi DGV ja ei valittamista. Pikkuhiljaa tuolta valmistuu toi 1,7 litranen motti.
MNeva
"Viggen"
Viestit: 504
Liittynyt: Ti Kesä 03, 2003 18:25
Paikkakunta: Söörmarkku

Re: Kuupan kaasaripäivitys

Viesti Kirjoittaja MNeva »

Suuttimia muuttamalla saa toimimaan hyvinkin suht vakiossa. Lambda pakoputkeen, mittari kiinni ja maantielle testaamaan/säätämään.
Vastaa Viestiin