Mitkä talvirenkaat?
Mitkä talvirenkaat?
Kysytty ja keskusteltu auheesta varmaan aikaisemminkin, mutta silti.. Eli pitäisi tonnariin ostaa uudet talvipyörät, ihan perusrenkaat eli 185 tai 195/65 varmaankin olisi koko. Olen katsellut itse Michelin Ivaloja (uudemmalla kuvioinnilla, kokemuksesta erinomaisen pitävät renkaat). Toinen vaihehto olisi Nokian uudet Hakkapeliitat (olisko ollut 4 vielä tyyppimerkinnän perässä), joissa on jotenkin paremmat nastat.
Onko antaa kommentteja puoleen tai toiseen em. renkaista tai ehdotuksia muiksi hyviksi vaihtoehdoiksi?
Onko antaa kommentteja puoleen tai toiseen em. renkaista tai ehdotuksia muiksi hyviksi vaihtoehdoiksi?
Annan oman "ääneni" Nokian talvirenkaille, tosin itsellä on Hakkapeliitta 2:set. 4:set ovat kuulemma hieman pitävämmät jäisemmällä tiellä, mutta mene ja tiedä. Hyvät ne kuitenkin ovat.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
-
- "Hirsch"
- Viestit: 746
- Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
- Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Samaa mieltä edellisten postaajien kanssa Hakkapeliitta 4:sta. Olen ajanut NG900:lla yhden talven niillä ja nyt kun täytyy hommata Sport Sedaniin talvirenkaat, niin ostan siihen ehdottomasti Hakkapeliitta 4:t. Ovat olleet sen verran hyvät renkaat, ettei viitsi ostaa mitään muuta merkkiä/mallia.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Viime talven kitkarenkailla liukasteltuani varastossa odottaa nyt iskemätön satsi Hakkis nelosia (eli minulta ei saa minllään konstilla suositusta vaihtaa ainakaan jo vähän kuluneisiin Hakkapeliitta Q-kitkoihin, kertakaikkiaan paskat kumit).
Rengasliikkeessä yrittivät kyllä melkein väkisin myydä minulle "vanhanmalliset" Hakkapeliitta kakkoset, väittivät että hintaero on paljon suurempi kuin laatuero! Lisäksi väittivät, että kakkosissa nastat pysyvät paremmin kiinni.
Tiedä sitten, mikä on totta ja mikä myyntipuhetta. Joka tapauksessa sielläkään edes yritetty kiistää Hakkisten laatua. Tosin Continental Vikingiä olisivat myös innokkaasti olleet tarjoamassa vaihtoehdoksi.
Rengasliikkeessä yrittivät kyllä melkein väkisin myydä minulle "vanhanmalliset" Hakkapeliitta kakkoset, väittivät että hintaero on paljon suurempi kuin laatuero! Lisäksi väittivät, että kakkosissa nastat pysyvät paremmin kiinni.
Tiedä sitten, mikä on totta ja mikä myyntipuhetta. Joka tapauksessa sielläkään edes yritetty kiistää Hakkisten laatua. Tosin Continental Vikingiä olisivat myös innokkaasti olleet tarjoamassa vaihtoehdoksi.
Saabisti #2397
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
185/65-15 on pikkasen halvempi koko kuin 195/65-15.
Noin yleisesti ottaen ei voi mennä kovin pahasti pieleen jos ostaa merkkirenkaat: Nokian, Continental, Gislaved, Michelin tai Bridgestone. Näillä sekä nasta- että kitkarenkaat on hyviä. Pirellillä on puolestaan ihan hyvä nastarengas.
Eli anna lompakon ohjata valintaa kuten minä tein kun Bridgestonen Blizzakit oli 195/65-15 kokoisina 203 euroa/sarja halvemmat kuin Nokian RSI:t.
Onko taas kitkat vai nastat paremmat niin siitä on jo nini paljon täälläki kiistelty että turha tässä topicissa jatkaa...toinen tykkää toisesta ja toinen toisesta.
Noin yleisesti ottaen ei voi mennä kovin pahasti pieleen jos ostaa merkkirenkaat: Nokian, Continental, Gislaved, Michelin tai Bridgestone. Näillä sekä nasta- että kitkarenkaat on hyviä. Pirellillä on puolestaan ihan hyvä nastarengas.
Eli anna lompakon ohjata valintaa kuten minä tein kun Bridgestonen Blizzakit oli 195/65-15 kokoisina 203 euroa/sarja halvemmat kuin Nokian RSI:t.
Onko taas kitkat vai nastat paremmat niin siitä on jo nini paljon täälläki kiistelty että turha tässä topicissa jatkaa...toinen tykkää toisesta ja toinen toisesta.
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 9-3 cabriolet 2.0t A SE -00, 900i 16valve 3d - 93
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Yrittivät tietty päästä eroon vanhasta rengasvarastosta myymällä vanhat mallit (Hakkapeliitta 2) pois alta.Toby kirjoitti:Rengasliikkeessä yrittivät kyllä melkein väkisin myydä minulle "vanhanmalliset" Hakkapeliitta kakkoset, väittivät että hintaero on paljon suurempi kuin laatuero! Lisäksi väittivät, että kakkosissa nastat pysyvät paremmin kiinni.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Mä suosittelisin 195:ia. Mulla on sellaiset ja ne ovat olleet hyvät. Sitä ennen mulla oli Hakkapeliitta 2:t 185, mutta ehkä toi 195 on optimaalinen talvirengaskoko 9000,NG900,OG9-3,9-5 ja 9-3SS -Saabeille.Juha Laitinen kirjoitti:Ja mitä leveyttä suosittelette, riittäisikö 185 vai kannattaako ottaa tonnarin vakiokoko 195?
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Hakka-neloset eivät ainakaan tuota pettymystä.
Itsellä oli viime talven 205/55R16:t (kapein mahdollinen), ja ennakkopelot leveydestä osoittatuivat täysin turhiksi. Ensimmäinen yllätys tuli sulalla asfaltilla liikenneympyrään ajaessa; ei ollenkaan talvirenkaille ominaista liukkauden tuntua, saati alle kaatumista. Olo oli lähes kuin kesäkumeilla.
Edellisenä talvena oli HKPL2:set, jotka olivat mielestäni hyvät. Neloset peittosivat kakkoset komeasti ainakin melun ja ajettavuuden suhteen. Toki Hakka-2:den koko 185/15, mikä on se "perinteinen" talvirenkaan koko.
Ainoa haittapuoli oli se, että ostin neloseni liian varhain syksyllä, eli sain niitä ekojen sarjojen renkaita. Niinpä keväällä eturenkaiden nastoista puuttui aika tarkkaan puolet. Saman kuskin samassa autossa edellisen talven pyörineet kakkoset eivät hukanneet kuin YHDEN AINOA nastan kuskin puolen eturenkaasta.
Nokian ei kuitenkaan jättänyt mitään sattuman varaan, vaan nyt on ensi talveksi tulossa uuden nakit takuuseen. Tietysti aihetta on sen verran laajalti puitu mm. netissäkin, että tehtaalla ei paljoa ole valinnan varaa, jos haluaa kasvonsa säilyttää. Joka tapauksessa rengaskauppiaita oli kuulemma Nokianin toimesta ohjeistettu nastojen katkeamiseen liittyvissä takuuasioissa: "ei mitään mutinoita vaan hoitakaa homma kuntoon".
Kaiken kaikkiaan hyvin hoidettu tapaus; tehoaa minuun. Loistavat renkaat, joiden alkutaipaleen valmistusongelmat on asiallisesti hoidettu "jälkeenpäin". Ei syytä harkita muita kiekkoja!
Itsellä oli viime talven 205/55R16:t (kapein mahdollinen), ja ennakkopelot leveydestä osoittatuivat täysin turhiksi. Ensimmäinen yllätys tuli sulalla asfaltilla liikenneympyrään ajaessa; ei ollenkaan talvirenkaille ominaista liukkauden tuntua, saati alle kaatumista. Olo oli lähes kuin kesäkumeilla.
Edellisenä talvena oli HKPL2:set, jotka olivat mielestäni hyvät. Neloset peittosivat kakkoset komeasti ainakin melun ja ajettavuuden suhteen. Toki Hakka-2:den koko 185/15, mikä on se "perinteinen" talvirenkaan koko.
Ainoa haittapuoli oli se, että ostin neloseni liian varhain syksyllä, eli sain niitä ekojen sarjojen renkaita. Niinpä keväällä eturenkaiden nastoista puuttui aika tarkkaan puolet. Saman kuskin samassa autossa edellisen talven pyörineet kakkoset eivät hukanneet kuin YHDEN AINOA nastan kuskin puolen eturenkaasta.
Nokian ei kuitenkaan jättänyt mitään sattuman varaan, vaan nyt on ensi talveksi tulossa uuden nakit takuuseen. Tietysti aihetta on sen verran laajalti puitu mm. netissäkin, että tehtaalla ei paljoa ole valinnan varaa, jos haluaa kasvonsa säilyttää. Joka tapauksessa rengaskauppiaita oli kuulemma Nokianin toimesta ohjeistettu nastojen katkeamiseen liittyvissä takuuasioissa: "ei mitään mutinoita vaan hoitakaa homma kuntoon".
Kaiken kaikkiaan hyvin hoidettu tapaus; tehoaa minuun. Loistavat renkaat, joiden alkutaipaleen valmistusongelmat on asiallisesti hoidettu "jälkeenpäin". Ei syytä harkita muita kiekkoja!
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Menestyy myös vanhempien mallien alla. Itsellä on 99:ssä 195-leveät H2:set alla. Mielestäni parempi kuin 185-leveät.Turbo Sensonic kirjoitti:Mä suosittelisin 195:ia. Mulla on sellaiset ja ne ovat olleet hyvät. Sitä ennen mulla oli Hakkapeliitta 2:t 185, mutta ehkä toi 195 on optimaalinen talvirengaskoko 9000,NG900,OG9-3,9-5 ja 9-3SS -Saabeille.
Takana kaksi talvea H2:lla ja kaikki nastat tallella.Suomik kirjoitti:Ainoa haittapuoli oli se, että ostin neloseni liian varhain syksyllä, eli sain niitä ekojen sarjojen renkaita. Niinpä keväällä eturenkaiden nastoista puuttui aika tarkkaan puolet. Saman kuskin samassa autossa edellisen talven pyörineet kakkoset eivät hukanneet kuin YHDEN AINOA nastan kuskin puolen eturenkaasta.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001