Moottorinlämpö(mittari) nousee liian hitaasti?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
HMK
"Hölösuu"
Viestit: 1239
Liittynyt: Su Syys 07, 2003 14:01
Paikkakunta: Espoo/Huittinen

Moottorinlämpö(mittari) nousee liian hitaasti?

Viesti Kirjoittaja HMK »

Pisti tuossa silmään, että käynnistäessä (13 asteen lämpötilassa) auton lämpömittari on ihan pohjassa eli siinä sinisellä alueella ja se nousee erittäin hitaasti normaaliajossa eli saa ajaa ainakin 10 km 80-vauhdilla, että mittari nousee normaaliin eli keskelle. Voi olla. että tämä on turha huoli, mutta jotenkin vain muistelisin, että lämmöt nousi aikaisemmin nopeammin.

Pitäisikö huolestua asiasta?
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Re: Moottorinlämpö(mittari) nousee liian hitaasti?

Viesti Kirjoittaja Vigge »

HMK kirjoitti:Pisti tuossa silmään, että käynnistäessä (13 asteen lämpötilassa) auton lämpömittari on ihan pohjassa eli siinä sinisellä alueella ja se nousee erittäin hitaasti normaaliajossa eli saa ajaa ainakin 10 km 80-vauhdilla, että mittari nousee normaaliin eli keskelle. Voi olla. että tämä on turha huoli, mutta jotenkin vain muistelisin, että lämmöt nousi aikaisemmin nopeammin.

Pitäisikö huolestua asiasta?
Vesikierron venttiili hirttänyt asentoon "auki" ?
#1730
500whp.net member
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 878
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

Jep, kuuloistais siltä, että termostaatti on mennyt rikki. Ei siitä tartte hirveästi huolestua, mutta vaihtaa se kyllä kannatta. Moottori käy oikean lämpöisenä puhtaammin ja kuluttaa vähemmän polttoainetta. Talvella voi myös ajellessa tulla vilu, jos lämmöt ei nouse riittävän korkealle. Ainakin vanhemmissa Saabeissa vaihto on helppo työ eikä osakaan maltaita maksa.
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Joo, tyyppivikalistalle voisi lisätä termarin ja lämpötilanturin hajoilemisen

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

vikaa..

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Minulla oli samanlaisia oireita talvella, mutta lämpötila oli 1/4 osaa vain maksimista. No, ei muuta kuin termostaattia paikoilleen, joka taisi maksaa jotain muistaakseni 16 euro, ja onkkelma ratkesi kokonaan. 8)
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
HMK
"Hölösuu"
Viestit: 1239
Liittynyt: Su Syys 07, 2003 14:01
Paikkakunta: Espoo/Huittinen

Viesti Kirjoittaja HMK »

Kiitos vastauksista. Pitää hotaa homma kuntoon.
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
Vastaa Viestiin