T5-nokkien vaihto T7 koneeseen?

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: T5-nokkien vaihto T7 koneeseen?

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

jcarlson kirjoitti:Ne on tehtaaltakin vähän miten sattuu, toleranssit ei oo niin tarkkoja.. Ei noissa kovin monista asteista ole kysymys.

Optimihan olisi että se hihnapyörän merkki olisi juuri YKK:ssa kun nokatkin on merkeissä mutta väistämättä jompaan kumpaan suuntaan se heittää. Makuasia sitten miten laittaa. Jos haluaa alavääntöä niin laittaa vähän aikaiselle, jos huipputehoa niin vähän myöhäiselle. Tai sitte lähtee pienimmän virheen tavoitteesta ja laittaa siihen asentoon jossa on vähemmän absoluuttista heittoa nollakohtaan nähden.

Tuo parin kymmenesosapinnan puristussuhteen ero on täysin merkityksetön jota ei huomaa sen enempää kulutuksessa kuin perstuntumassakaan. T5 mäntien suuremmat kitkahäviötkin näkyy tätä selvemmin, käytännössä siis muutaman desin korkeampi kulutus kuin T7 männillä.

Eiköhän se luonne-ero johdu kuitenkin lähinnä nokista ja jossain määrin niiden asennosta.
Jeps, tuli tuossa mieleen että mistäs sitä tietää vaikka ne nokkien tai sen imunokan ajoitus on ollut pielessä siitä ketjurempasta asti, kun mielestäni auton tyhjäkäynti on nyt paljon tasaisempi kuin ennen tätä remppaa. Oulun reissulla sid näytti keskikulutukseksi 8,2L/100km mutta veikkaan ettei se pidä paikkaansa koska autossa on paikallaan 3,5bar bensanpaineensäädin, oikea kulutus on varmaan n.8,5-9l/100km. Autossa oli boksi katolla joka lisää kulutusta varmaan n.0,5l sekä jos noista männistä tulee se paridesiä ja sitten mitä ne T5 nokat tuo tullessaan sekä koneessa oli 10w-40 mineraaliöljyt joka voi tietenkin myös lisätä kulutusta. Toisaalta se on ihan sama viekö se auto sen 7 vai 8.5, koska kilometrejä tulee kuitenkin aika vähän, n.20tkm vuoteen. Täytyy harkita niitä säädettäviä nokkapyöriä jos alkaa siltä näyttämään :wink:
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: T5-nokkien vaihto T7 koneeseen?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Minusta maantiekulutus ei noussut mäntien vaihdolla tossa meidän 9-5:ssä. Alkutalvesta seka-ajokulutus oli melkein litraa isompi, kuin ennen remppaa. Nyt kun kilometrejä on tullut lisää mittariin, on seka-ajokulutuskin alkanut laskea. Olisiko kone tiivistynyt vielä entisestään, kun rempasta on jo 16tkm?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: T5-nokkien vaihto T7 koneeseen?

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Nyt on tullut rempan jälkeen n.3tkm ja hyvin se tuntuu toimivan. Pohjoisen reissulla oli kulutus Hirvaskangas-Rovaniemi-Salla välillä 8.2L/100km (sama mitä sid näytti), boksi oli koko ajan katolla sekä Rovaniemellä tuli heitettyä vähän kylän lenkkiä (ja pitihän sitä myös käydä hakemassa torikeitaasta lordin kebabit :wink: ), että ei toi nyt niin paha ole. Tuntuu myös että kun kilometrejä on tullut lisää niin auto kulkisi ehkä aavistuksen paremmin ja pienemmällä kaasun käytöllä. Tänään kiusasin autoa hieman lisää ja latasin ecuun oman stagen paikalleen ja ei voi muuta sanoa kuin että aaahhh kyllä sitä olikin ikävä :lol: Ahdin herää nyt kyllä todella hyvin, nyt tuolla stage:lla ahdin antaa n.2200kierroksessa jo täydet 1,4-1,5bar. Tankissa on nyt nesteen 98octaanista, enkä saanut kuin pari nakutusta aikaiseksi n.15km testilenkillä sekä sytytys häiriöitä tuli n.20/sylinteri. Saabin omalla 185hv softalla nakutuksia ja sytytyshäiriöitä tuli paljon ennemmän sekä Akw1&2 arvot olivat "huonommat" Akw1 n.45-50 Akw2 40-50 ja nyt Akw1 n.50-60 Akw2 55-60. Eli ilmeisesti tuo T5 modi vaikutti aika raakasta noihin Akw arvoihin koska ennen esim.Akw2 arvo ei tippunut koskaan alle 80 ja talvella se pyöri siellä 100-120 välillä. Mutta tällä ei ole varmaan mitään merkitystä koska nakutuksia ei kuitenkaan tule, vaikka tankissa on "vain" 98octaanista bensaa.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: T5-nokkien vaihto T7 koneeseen?

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Tuli tuossa vielä pähkäiltyä tuota nokka-akseli hommaa ja eteeni tuli tälläinen sivu tuolta 9000 osastolta http://900aero.com/main/tech_main_cams.htm Muistelisin että niissä ostamissani nokissa oli pakonokan viimeiset numerot 708 eli se viittaisi -90-92 vuosimallin B234 nokkiin eli jos tuo minun pehmeä pää muistaa oikein niin nokissa on sitten menty vähän metsään koska tarkoitus oli ostaa uudemman T5 nokat :? Tämä myös selittäisi sen heikon ala väännön koska noi vanhemmat nokat on ilmeisesti sitten vähän "jyrkemmät". Vaikka ei toi vääntö nyt niin huono ole etteikö sillä pärjää mutta ainakin bensan kulutukseen se tod.näk vaikuttaa kun kaasua joutuu käyttämään normaalia ennemmän ja kyllä se jaksaa vääntää myös siellä alhaalla sitten ahdin herää mukaan. Täytyy vielä avata se venttiilinkoppa ja tarkastaa niiden nokkien numerot uudestaan, sitten joskus kun jaksaa. Jos ne nokat ovat noi vanhemmat niin onko niiden käyttö järkevää (jos teho tavoite on max 350hv), ja kun niillä menetetään lisää sitä muutenkin heikkoa ala vääntöä?
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: T5-nokkien vaihto T7 koneeseen?

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

No niin, tänään avasin taas venttiilikopan ja tarkastin ne nokat ja ihan oikeat ne oli. Ne numerot on vaan niin himmeällä ettei niitä tahtonut löytää sitten millään. Käänsin jakoa nyt hampaalla toiseen suuntaan, ja nyt auto toimii huomattavasti paremmin alakierroksilla kuin ennen (liikkeelle lähtö on jouheampaa ja maantienopeuksissa ei kaasua tarvii painaa niin paljon kuin ennen), ja yläkierroksillakin on kohtuu hyvä. Mutta voi olla kyllä että se jako olisi sopiva just noiden kahden asetuksen puolivälissä (eli silloin kun jako merkit olisi just kohillaan), koska kyllä sen huomaa että edellisellä asetuksella yläkierroksilla kone hengitti kuitenkin hieman paremmin. Voi olla että sitä joutuu vielä ostamaan ne säädettävät nokkapyörät että tuon ajoituksen saisi just kohilleen :roll: Vielä kun saisi kytkimen vaihdettua niin sitten voisi viedä auton Karalan pajaan tehon mittaukseen.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1857
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: T5-nokkien vaihto T7 koneeseen?

Viesti Kirjoittaja mikan »

Mites tämän nokkahomman kanssa lopulta kävi? Tuliko säädettävät nokkapyörät hankittua ja tehot mitattua (allekirjoituksessa 290hv)? ;-)
Astekiekko ja heittokello on ajoituksen säädössä iso apu.

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Vastaa Viestiin