Ajovalot ei toimi valokytkimen 2-asennossa

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Jusa L
"Kaasari"

Ajovalot ei toimi valokytkimen 2-asennossa

Viesti Kirjoittaja Jusa L »

Moi!

Onko kellään vinkkiä, mikä voisi olla vikana? Ajovalot ei pala lainkaan ajovalokytkimen 2-asennossa eli varsinaisessa ON-asennossa. Ei pala myöskään mittarivalot, takavalot tai rekisterikilven valot. Auto on 9-5 2.3tA vm. 1998.

Valot toimii kuitenkin normaalisti 0-asennossa. Tällöin ei tietenkään saa pitkiä jäämään päälle. Pitkiä voi kyllä vilkutella molemmissa asennoissa. Samoin follow me home -toiminto toimii.

Olen kokeillut toista valonvalvontarelettä (oranssi Hellan piiri konehuoneessa) ja toista ajovalokytkintä, mutta mikään ei ole auttanut. Lisäksi kokeilin vaihtaa pitkien ja lyhyiden releitä. Sulakkeet ja releet on siis ehjiä.

Vika alkoi yhtenä aamuna laakista, eikä mitään aiempia oireita ole ollut. Ajotietokone ei valita mitään. Onko mitään, mitä voisin vielä itse tarkistaa, vai onko syytä tsekata auto TECHillä?
Jusa L
"Kaasari"

Re: Ajovalot ei toimi valokytkimen 2-asennossa

Mimmi kirjoitti:Maxisulake 4 akun vieressä, virtalukon pohja.
Kiitos vinkeistä Mimmi! Pitänee lukea WIS:n ja foorumin tarjoama informaatio virtalukon pohjasta. Sen verran minulla alkoi raksuttaa, että vaimon ajossa auto sammui 2 kertaa viime viikolla. (auto on automaatti, ei ollut hätäinen kytkimen nosto). Sammuminen voisi kai liittyä myös virtalukon pohjaan. Sinänsä hauskaa, että kakkosautoon pikku-Citikkaan vaihdoin viikko sitten virtalukon.
Saab 900i combi -85
muut: Volvo 240 Gli A -88, Mercedes S 320 CDI -03 jne
Jusa L
"Kaasari"

Re: Ajovalot ei toimi valokytkimen 2-asennossa

Vaihdoin tänään virtalukon pohjan ja valot alkoivat taas palaa niinkuin pitääkin. Näköjään automaattivaihteisessa WISin ohjeesta poiketen vaihteenvalitsimen vaijeria ei tarvitse irrottaa. Niinpä virtalukon kytkimen vaihto olikin melko nopea homma.
Saab 900i combi -85
muut: Volvo 240 Gli A -88, Mercedes S 320 CDI -03 jne
Vastaa Viestiin