Kertokaa kun olette noita kouluja käyneet...

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Djjules
"Turbo"
Viestit: 270
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 15:11
Paikkakunta: UK

Kertokaa kun olette noita kouluja käyneet...

Viesti Kirjoittaja Djjules »

...että tekis mieli pistää tuo saabbi säilöön pariksi vuodeksi ennen käyttöönottoa, niin ilmaisesti se pitää pitää reksiterissä (eikös nykyään joudu romuttamaan jos luovuttaa kilvet :?: ) eli joutuu kait maksamaan autoverot. Tai siis kun ei ole varaa ajella sillä nyt opiskellessa, niin vois laittaa säilöön että sitten (kun) saa koulun jälkeen kunnon töitä ja on taas varaa sitä kunnostella / maksaa pensat niin että se pysyy kanssa kunnossa.

Mutta miten usein moottoria tulis pyöritellä / miten usein ajella pieniä matkoja että jarrut pelaa etc.

Onko jotain erikoisöljyä, mitä laittaa koneeseen / vaihteistoon (tomaatti) että pysyy kunnossa?

Entäpä pellit, mitä toimenpiteitä pitäs tehdä (ilmeisesti vähän pestä ja vahailla sillontällön vai?)

Ainoa huono puoli taitaa olla se, että mun pitää pitää sitä ainakin jonkin aikaa ulkosalla :!: pressukatoksessa, ja pitäs estää sitten se ettei homehdu sisältä jne, eli tuulettaa aika-ajoin

Kun en haluis paalata, ja toisaalta toi ois hyvä kruisailuauto sitten tallinperukoilla kun oon vanha ja rikas :lol:

Kertokaa oi te gurut... :roll:
- Juha -
Saab 9-3SS 1.9TiD Vector '06
kms
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: Ma Loka 27, 2003 18:23
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja kms »

Vastaan, vaikken Guru olekaan... :?

Itse olen menestyksekkäästi ratkaissut ko. ongelman "Liisamalla" autoni määräajaksi kaverille.

Eli, annan auton jollekin luotettavalle sukulaiselle/tutulle/kaverille. Tämä henkilö maksaa käyttömaksut ja vakuutukset. Ja sopimukseen kuuluu, että auto pidetään katsastuskunnossa koko ajan.

Julma tosiasia on, ettei auto parane säilytyksessä.
Kuten Jaakko Parantainen on sanonut:
"Auto on hyötylaite. Auto tykkää, että sillä ajetaan:"
Djjules
"Turbo"
Viestit: 270
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 15:11
Paikkakunta: UK

Viesti Kirjoittaja Djjules »

Nii no mutta tässä tapauksessa se on "vähän" kallis ajettava kellekkään tutulle, kun tuo syöppö imasee rapiat 12 litraa kaupunkiajossa eikä lähipiirissä ole ketään saabitonta saabistia :x ... Nii eli vaihtoehto on kai sitten jättää se jonnekkin lepäämään
kms kirjoitti: Julma tosiasia on, ettei auto parane säilytyksessä.
Kuten Jaakko Parantainen on sanonut:
"Auto on hyötylaite. Auto tykkää, että sillä ajetaan:"


-eihän se auto paranekkaan, mutta kun saabistina tekisin kaikkeni että se pysyy kunnossa; joko joku rohkea sen ostaa multa, tai sitten pidän sitä mahdollisimman hyvänä parkissa :cry:
- Juha -
Saab 9-3SS 1.9TiD Vector '06
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Jaah juu gurusta kaukana yritän silti.

Liqui molyllä on "engine preservation" ainetta. (motonet myy)

Mutta paras on varmaankin, että aikaajoin ajelee. Silloin ei jumitu laakerit, kuivu tiivisteet yms yms. (niinkuin kms jo totesikin)

Elä hyvä mies paaliin saabbia laita, kyllä kai autoa voi säilöä pressun alla ja välillä ajamalla yrittää pitää kunnossa.

Nimim. "ei näitä liikaa liikenteessä ole..
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
kms
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: Ma Loka 27, 2003 18:23
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja kms »

Luin juuri, ettei autoa tarvi romuttaa jos kilvet vie pois. Eli vanha systeemi toimii kuten ennenkin, mutta autosta pääsee nykyjään myös eroon jos tahtoo.
Säilytys vinkkejä:
Pese auto ja alusta makealla vedellä. Huuhdo huolella.
Vahaa reilusti.
Pressu alle. Ei päälle! Jos löytyy, niin autokatos on oiva paikka.
Tunkkaa auto pukeille/puupölkkyjen varaan: Siis pyörät irti maasta.
Puolan johto irki ja ruiskuta CRC tms. sprayöljy kaasariin kun kaveri starttaa n.5sekuntia
Tai käytä konetta 3-5kk välein.
Akku lämpimään.
Tarkista pakkasnesteen pakkasenkesto.
Tyhjennä bensatankki.
Kukkivat kohdat kannatta raapia auki ja suihkuttaa jollain sopivalla massalla.
Venekaupasta/Biltemasta ns.kuivapallo talveksi. Kesällä ikkunat rakosellaan.
Jarrulevyt vois myös öljytä, mutta usein on helpompi suosiolla hankkia uudet levyt pitkän ulko säilytyksen jälkeen.

Muuta ei näin yömyöhällä läikähdä mieleen.
Djjules
"Turbo"
Viestit: 270
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 15:11
Paikkakunta: UK

Viesti Kirjoittaja Djjules »

Kiitoksia teille oivista vinkeistä, enhän minä nyt hyvää autoa paalaakaan, mutta kilvet varmaankin joutuu palauttamaan, kun auton käyttöveroa tuntuu olevan turha maksaa kun ei sitä kuitenkaan "käytetä"...

No ei mutta kun varaosakauppaan CRC:tä laatikollinen ostamaan :P
- Juha -
Saab 9-3SS 1.9TiD Vector '06
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2083
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

kotelot, ovet, lokasuojat ja takaluukunpohja sisäpuolelta kannattaa öljytä ihan tavallisella moottori öljyllä. mys lokasuojien reunalistat kannattaisi puhdistukasen yhteydessä ottaa irti ettei kosteus ja lika muhi niiden alla. turvavyöt kannattaa myös vetää ulos keloistaan etteivät pääse homeehtumaaan jos autoa pitää ulkona. mottoriöljy, vaihteistoöljy, jäähjdytinneste ja jarrunestekin olisi hyvä vaihtaa uusiin niin paikkojen jumiutuminen tulee ehkäistyä suht hyvin.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

kotelot, ovet, lokasuojat ja takaluukunpohja sisäpuolelta kannattaa öljytä ihan tavallisella moottori öljyllä?

Eikös moottori öljyt ole tarkoitettu moottoriin? Itse en kaataisi kotelo aineita moottoriin.
Koteloihin käyttäisin kyllä ihan esim spray kotelo aineita .
Täysin ilman riidan hakua tämä
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Vastaa Viestiin