Lasikuitupulkka

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
veijostin
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Kesä 15, 2006 12:41
Paikkakunta: Oulu/Ii

Re: Lasikuitupulkka

Viesti Kirjoittaja veijostin »

Saab.96 kirjoitti:Mitä tuollainen maksoi?
800 kruunua, eli n. 80€.
veijostin
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Kesä 15, 2006 12:41
Paikkakunta: Oulu/Ii

Re: Lasikuitupulkka

Viesti Kirjoittaja veijostin »

Keskiviikkona otettiin taas sonett talvisäilöstä työn alle ja pari päivää onkin mennyt iloisesti tallissa sen jälkeen. Flektille piti ensin tehdä kiinnitysraudat. Ne syntyi 3mm teräkestä:
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... G_1160.jpg

Ylävesiletku piti laittaa poikki ja väliin adapteri flektin anturille. Vesiletkun ulkohalkaisijaksi mittasin 40mm ja päättelin, että 38mm adapteri siihen menee.. no jälkeenpäin voin sanoa, että se 36mm olis ollut ihan maksimi, jos joku tollasta samanlaista viritelmää biltema osista on tekemässä. Mutta kuten kuvassa näkyy, kyllä se adapteri siihen letkuun meni, kun "hetken" väänsi liukkariaineen kanssa:
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... G_1157.jpg
Onhan se kyllä vähän bling.. :lol:

Tuossa vielä flekti paikoillaan:
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... G_1166.jpg
Vähän riskillä tuli ostettua, kun ei ollut täyttä varmuutta mahtuuko, eikä sinne kyllä yhtään isompi sopisikaan. Toinen vaihtoehto olis ollut 10", kun tämä kuvassa oleva on 14". Pitäisi jäähdytyksen riittää.

Ja sain tuota uutta pakosarjaakin soviteltua paikoilleen. Tuokin homma olisi ollut paljon helpompi, jos konehuone ei olisi ollut jo täynnä. Elikkäs eihän tuo pakosarja niistä pohjan rei´istä mahtunut sisään ilman, että purki kuskin puolelta sen moottorin tukikolmion.

Tuossa vielä kuva vanhasta viritelmästä:
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... G_1170.jpg

Tämmöstä tällä kertaa ja tulihan tuota konettakin käytettyä näytös luontosesti tänään.. :) Syyläri se vaan tahtoo vähän vuotaa nuista kiinnitysrei´istään. Mietinkin, että uskaltaisko tuollaista tiivistysainetta lorauttaa tilkan tuonne vesikierron sekaan?? Raadilta kommenttia tähän pyydän.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Lasikuitupulkka

Viesti Kirjoittaja tetammi »

veijostin kirjoitti:Syyläri se vaan tahtoo vähän vuotaa nuista kiinnitysrei´istään. Mietinkin, että uskaltaisko tuollaista tiivistysainetta lorauttaa tilkan tuonne vesikierron sekaan?? Raadilta kommenttia tähän pyydän.
Korjaa ennemmin se syyläri, saattaa tulla kesäl lämpöonkelmii ku vedenkierto heikkenee. Ompahan jollaki lämppärin kennon tehoki hyytyny vaikka tuossa se ei taida olla onkelma.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
veijostin
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Kesä 15, 2006 12:41
Paikkakunta: Oulu/Ii

Re: Lasikuitupulkka

Viesti Kirjoittaja veijostin »

tetammi kirjoitti: Korjaa ennemmin se syyläri, saattaa tulla kesäl lämpöonkelmii ku vedenkierto heikkenee. Ompahan jollaki lämppärin kennon tehoki hyytyny vaikka tuossa se ei taida olla onkelma.
Joo, niin ne meinas vähän muutkin asiantuntijat, että tahtoo tuo tiivistysaine täyttää kyllä kaikki muut paikat paitsi sitä reikää.. Ei tuo syyläri muualta vuotanut kun kuskinpuolen yläkiinnitysreiästä. Laitoin tuollasta tiiviste"mänkkiä" siihen kiinnityspultin päähän ja kiersin paikalleen. Ei enää vuotanut, kun sitten uudestaan konetta käytin. Seuraa nyt sitä, jos alkaa vuotaa, täytyy irrottaa syyläri ja korjata.

Tuon uuden pakosarjan kiristin paikoilleen eilen. Paljon kovempi oli meteli uuden sarjan kanssa verrattuna noihin vanhoihin kuupan käyriin. Ens viikonloppuna olisi tarkotus vetää sitten putkisto ja laittaa vaimentimet. Saa nähdä, riittääkö yhdet vaimentimet per puoli vai tarviiko kahdet.
Nuo ovien kuoret sain myös niitattua runkoihin. Vielä piti kuituhommiin alkaa noiden ovikuorien kans: 2 reikää per kuori piti täyttää joista on joskus sähköjä oviin kulkenut, joitakin halkeamia kuorissa oli ja kuskin ovesta oli lukon pulttien reiät revenneet.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3367
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Lasikuitupulkka

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

veijostin kirjoitti: Tuon uuden pakosarjan kiristin paikoilleen eilen. Paljon kovempi oli meteli uuden sarjan kanssa verrattuna noihin vanhoihin kuupan käyriin. Ens viikonloppuna olisi tarkotus vetää sitten putkisto ja laittaa vaimentimet. Saa nähdä, riittääkö yhdet vaimentimet per puoli vai tarviiko kahdet.
Jos ajomukavuutta haluat, niin laita kahdet. Itsellä on 45 mm Simonsin vaimentimet laitettu viime kesänä korvaamaan vuotavat. Lisäksi on päissä vaimentimet, jotka on vaihtokunnossa, vaikkakin pintapuolisesti ehjät. Äänet on aika terävät. Tarkoitus olisi pistää myös yhdysputkelta lähtien putkisto uusiksi, säilyttäen tosin nuo viime kesänä hankitut Simonsit. Meinaatko itse taivutella vai onko sinulla joku luottomies tekemässä?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
veijostin
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Kesä 15, 2006 12:41
Paikkakunta: Oulu/Ii

Re: Lasikuitupulkka

Viesti Kirjoittaja veijostin »

tsaarela kirjoitti: Jos ajomukavuutta haluat, niin laita kahdet. Itsellä on 45 mm Simonsin vaimentimet laitettu viime kesänä korvaamaan vuotavat. Lisäksi on päissä vaimentimet, jotka on vaihtokunnossa, vaikkakin pintapuolisesti ehjät. Äänet on aika terävät. Tarkoitus olisi pistää myös yhdysputkelta lähtien putkisto uusiksi, säilyttäen tosin nuo viime kesänä hankitut Simonsit. Meinaatko itse taivutella vai onko sinulla joku luottomies tekemässä?
Mistö hankit nuo Simonsit ja oliko minkä hintaset? Ei kai tuossa paljon taivuteltavaa ole, lähinnä alkupäässä, kun ne alkukäyrät osoittaa hieman maahan päin.

Tänään laitoin nuo ovet sitten paikoilleen, aika kova homma oli saada ovet niin ettei hangannut mistään. Kuvia:
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... G_1171.jpg
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... G_1173.jpg
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3367
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Lasikuitupulkka

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

veijostin kirjoitti:
tsaarela kirjoitti: Jos ajomukavuutta haluat, niin laita kahdet. Itsellä on 45 mm Simonsin vaimentimet laitettu viime kesänä korvaamaan vuotavat. Lisäksi on päissä vaimentimet, jotka on vaihtokunnossa, vaikkakin pintapuolisesti ehjät. Äänet on aika terävät. Tarkoitus olisi pistää myös yhdysputkelta lähtien putkisto uusiksi, säilyttäen tosin nuo viime kesänä hankitut Simonsit. Meinaatko itse taivutella vai onko sinulla joku luottomies tekemässä?
Mistö hankit nuo Simonsit ja oliko minkä hintaset? Ei kai tuossa paljon taivuteltavaa ole, lähinnä alkupäässä, kun ne alkukäyrät osoittaa hieman maahan päin.
Motonetistä nuo tuli hommattua. En nyt tarkkaa hintaa muista mutta jossain neljänkympin korvilla taisi olla kappaleelta. Nykyputkisto on jotain 38-millistä, joten pitäisi hommata vähän isompaa, joka passaisi noihin Simonseihin. Samalla pitäisi laittaa taka-akselin ylittävä käyrä oikeaan kohtaan.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
veijostin
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Kesä 15, 2006 12:41
Paikkakunta: Oulu/Ii

Re: Lasikuitupulkka

Viesti Kirjoittaja veijostin »

Nyt on putkisto asennettu ja koekäytetty. Putket oli 45 mm ja yhdellä ovaalivaimentimella per puoli. Päissä sitten simonsin "loppuvaimentimet".
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... 851670.jpg
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... 851671.jpg
Eihän nuo äänet aivan mahdottomat olleet ja koeajolla se vasta selviää, pitääkö tuonne päihinkin laittaa oikeat vaimentimet. Muita huomioita kun tuota konetta käytin, oli, että flektin anturi pelaa aivan mallikkaasti ja flekti lähtee pyörimään, kun lämmöt nousee yli puolen. Tuota koeajoahan ei voinut suorittaa, kun kytkimen pääsylinterin kansi vuotaa.. Eli siihen pitää uusi kansi ensin sorvauttaa. Nyt tuo neste on syövyttänyt maalit konehuoneen lattiasta sieltä kuskin nurkasta. Se onkin tosi mielenkiintonen homma lähtä tuo kytkin sylinteri irrotteleen, lattia putsaamaan ja maalaamaan, kun konehuone on täynnä.

Putkien lisäksi sain vaihdettua tuon vuotavan lommin tilalle uuden, joka pitää. Lisäksi polkimelle menevä kaasuvipu on nyt hitsattu ja laitettu paikoilleen. Seuraavaksi alkaisi sitten ne pohjien hiontatalkoot.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3367
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Lasikuitupulkka

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Hyvältä näyttää. Minkäsnäköinen sulla on taka-akselin ylitys?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
veijostin
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Kesä 15, 2006 12:41
Paikkakunta: Oulu/Ii

Re: Lasikuitupulkka

Viesti Kirjoittaja veijostin »

tsaarela kirjoitti:Hyvältä näyttää. Minkäsnäköinen sulla on taka-akselin ylitys?
Eikös se tässä tapauksessa ole alitus? :D
No joo.. taka-akselin kohdan tein joustoputkella. Sillä sai muutenkin putkiston sopivasti kääntymään hiukka yläviistoon. Voin ottaa kuvaa, kun oon taas auton kimpussa.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3367
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Lasikuitupulkka

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

veijostin kirjoitti:
tsaarela kirjoitti:Hyvältä näyttää. Minkäsnäköinen sulla on taka-akselin ylitys?
Eikös se tässä tapauksessa ole alitus? :D
No joo.. taka-akselin kohdan tein joustoputkella. Sillä sai muutenkin putkiston sopivasti kääntymään hiukka yläviistoon. Voin ottaa kuvaa, kun oon taas auton kimpussa.
Niin, alitushan se on itselläkin, joka menee pikkaisen väärästä paikkaa, vaikka menoa ei haittaakaan.

Tässä kuva tuosta omasta virityksestä, alkuperäisillä vaimentajilla:
Kuva
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
veijostin
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Kesä 15, 2006 12:41
Paikkakunta: Oulu/Ii

Re: Lasikuitupulkka

Viesti Kirjoittaja veijostin »

Viime viikolla hankin sonettiin etuvilkut. Ne löytyi Hellan kuvastosta:
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... 851675.jpg

Viikonloppuna käytin keulapalasta paikoillaan ja tein reiät noille vilkuille:
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... 851679.jpg
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... 851680.jpg
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... 851684.jpg
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... 851683.jpg
Dremel on kyllä aika ehdoton työkalu ton kuitukorin kans. :)

Myös pohjien hierominen alkoi viikonloppuna:
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... 851687.jpg
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... 851692.jpg
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... 851695.jpg
Sellasta kivaa appelsiinipintaa tuo peräosa täynnä, niin sai tuota perää vähän rankemmalla kädellä hinkata. Ovissa tätä ongelmaa ei ollut, niin ne sai suoraan hioa nienommalla(paitsi nuo ovien sisäreunat, joista lohkeili maali paineilman ja puukon avustuksella, kun oli aikasempi maalari vähän vissiin oikassut pohjien teossa).

Käyntiin olin perjantaina laittamassa tuota, niin ekan käynnistyksen jälkeen sammui, kun oli kierroksia liian vähän. Toisella yrityksellä ei sitten tapahtunutkaan enää mitään, kun avainta käänsi. Taitaa virtalukon pohja olla kaput. :x
Niin, ja laturin remmin vaihdoin lyhyempään, kun tuli eka kerralla laitettua niin pitkä, ettei kiristysvaraa jäänyt yhtään ja laturi melkein vastasi runkoon. Myös tuon kytkimen pääsylinterin irrotin, putsasin konehuoneen lattian sen alta ja maalasin. Sylinterille sorvautan uuden kannen.
Viimeksi muokannut veijostin, Ti Syys 22, 2015 18:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
veijostin
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Kesä 15, 2006 12:41
Paikkakunta: Oulu/Ii

Re: Lasikuitupulkka

Viesti Kirjoittaja veijostin »

Hiontahommat jatkuneet; tänään oli jo tarpeeksi lämmin päivä, että pystyi pihalla pakkeloimaan. Hagmansin kuitukittiä menikin sitten koko purkki. :)
Tuli sellainen kysymys, että kuinka paljon tuo tuulilasi kannattelee tuota KUITUKORIA? Kun pitäisi käyttää lasi irti, että saa vaihdettua vanhan tiivisteen uuteen. Onko tuota tuulilasia joku käyttänyyt sonetistaan irti?
Kytkinsylinterillekin on nyt sorvattu kansi, luulis pitävän.

Edit: piti korjata, kun väsyneenä olin mennyt kirjotteleen mitä sattuu..
veijostin
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Kesä 15, 2006 12:41
Paikkakunta: Oulu/Ii

Re: Lasikuitupulkka

Viesti Kirjoittaja veijostin »

Tuossa vähän tilannekuvaa hiontahommista:
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... 851710.jpg

Tuohon tuulilasikysymykseen tulikin vastaus jo ruotsin sonettklubilta: kestää irrottaa, ilman että kori kärsii. Ajattelin kuitenkin, kun tuo auto saattaa seisoa pitämmän ajan ilman tuulilasia, niin tein tuollaisen kehikon auton sisään tukemaan kattoa:
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... 851715.jpg

Vanha tiiviste on tuollaisen näköstä:
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... 851714.jpg

Ja lasikin lähti ehjänä irti.
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... 851717.jpg
http://i187.photobucket.com/albums/x109 ... 851718.jpg

EDIT: Tuossa jälkimmäisessä kuvassa näkyy noita kumitappeja, joita vasten keulapalanen tulee. Löytysköhän saman tyylisiä mistä? Ja sellanen kysymys, että missä sais kestävän pinnoituksen jalkkisvanteiden pulteille, kun ovat aika rumassa kunnossa?
Juha K
"Hölösuu"
Viestit: 1131
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Lasikuitupulkka

Viesti Kirjoittaja Juha K »

Hyvä että joku sentää jaksaa painaa, itellä menny ihan vapun veittämiseksi :lol: no jos sitä sais yhden oven huomenna maalattua.
Vastaa Viestiin