Turbosta vapariksi ja katalysaattori

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9408
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Turbosta vapariksi ja katalysaattori

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

T5.5-tonnarin turbo kajahti kunnon savupilven ja räminän säestyksellä, jonka vuoksi piti muuttaa tienpäällä auto vapariksi (öljyntuloputki tulpaten umpeen, läppäkotelolta irti imuputki, ja venakopan huohotusnippa irti), koneella on ajettu tuollaisenaan nyt 280km, ja hyvin tuntuisi pelaavan, mitä nyt tehot lienevät maks 80hv :D
Koneeseen ei tullut vaurioita mutta mahtaakohan katalysaattori olla entinen, eli mistä sen kunnon voisi todeta, ihanko vain tsekkaamalla sen sisään ja katsomalla onko mehiläiskenno puhki, vai voiko katti vaurioitua jotenkin muutenkin esim poltettuaan sellaisen 2,5l öljyä?

Minkähän vuoksi auto polttaa CE-valoa, vaatiiko T5.5 ahtopainetta että on tyytyväinen, vai pitääkö sen läppäkotelolle menevän ilmaputken kautta olla virtausta jotta se imuilman lämpötila-anturi saa jotain lukemia tms?

Mietin vaan että pitäisiköhän tilata jostain toinen katti tilalle, enkä pääse autoa purkamaan, koska se on päivittäisessä ajossa, eli varaosat pitäisi olla valmiiksi hankittuna.
ps.Kiitokset Hookille ja Jus:ille online-konsultoinnista haverin satuttua :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Turbosta vapariksi ja katalysaattori

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Koneeseen ei tullut vaurioita mutta mahtaakohan katalysaattori olla entinen, eli mistä sen kunnon voisi todeta, ihanko vain tsekkaamalla sen sisään ja katsomalla onko mehiläiskenno puhki, vai voiko katti vaurioitua jotenkin muutenkin esim poltettuaan sellaisen 2,5l öljyä?
Kait se voi mennä niin skeidaan ettei enää suodata? Päästöt mittaamalla ainakin näkee tai viimeistään leimalla :lol:
Minkähän vuoksi auto polttaa CE-valoa, vaatiiko T5.5 ahtopainetta että on tyytyväinen, vai pitääkö sen läppäkotelolle menevän ilmaputken kautta olla virtausta jotta se imuilman lämpötila-anturi saa jotain lukemia tms?
Montakos väläystä antaa? Kenties MAPpia herjaa tai lambdaa?
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9408
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Turbosta vapariksi ja katalysaattori

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

j0ne kirjoitti:
Kait se voi mennä niin skeidaan ettei enää suodata? Päästöt mittaamalla ainakin näkee tai viimeistään leimalla :lol:
Montakos väläystä antaa? Kenties MAPpia herjaa tai lambdaa?
No siinä se onkin että auto pitäisi katsastaa 21.4. mennessä, ja pakoputki pitäisi uusia katilta taaksepäin jo muutenkin, eli pitänee kait uusia kerralla koko roska.

Mielestäni ei anna väläytyksiä ollenkaan, vaan CE-valo jää palamaan koneen käynnistyttyä, täyty vielä kokeilla uudestaan vilkuttaisiko se.

Edit: joo vilkuttihan se kun antoi virtojen olla päällä tarpeeksi kauan :oops: kolme vilkahdusta.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Turbosta vapariksi ja katalysaattori

Viesti Kirjoittaja j0ne »

3 Intake air temperature sensor

Eli herjaa nimenomaan siitä imuilman lämpöanturista, vaikuttaa mahdollisesti seoksiin hieman.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9408
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Turbosta vapariksi ja katalysaattori

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

j0ne kirjoitti:3 Intake air temperature sensor

Eli herjaa nimenomaan siitä imuilman lämpöanturista, vaikuttaa mahdollisesti seoksiin hieman.
Kiitos, tuo vikaherja varmaankin syntyi siitä kun Kyröskoskella turboporsimisen jälkeen ajoin ranekorjauksen jälkeisen testilenkin, jolloin jäi tuon lämpöanturin liitin irti. Näemmä tuo T5 jää herjaamaan tuomiopäivään asti havaittua vikaa, ja polttelee aktiivisesti CE-valoa, kun T7:ssa taisi häiriövalot sammua ja vikatieto tallentua ainoastaan T7:n boksin muistiin?

No joka tapauksessa käytin akunkengän irti 15min ajan, ja länttäsin takaisin, ainakaan noin 10km:n testiajon aikana ei sytyttänyt enää CE-valoa.
T5 saa nyt sitten kait oikeaa tietoa imuilman lämpötilasta (eli ulkoilman lämpötilaa, koska kone hörppii suoraan ulkoilmaa kiduksiinsa), ainakin kone käy ja toimii ihan ok (siis ei nyi, ryi, tms).
Onhan kettumainen ajettava tuollainen turbolla kuristettu vapari, menee jotenkuten (siis että pärjää mopoautolle) pintakaasulla, kaasupoljinta puoleenväliin, ja yli, poljettaessa vain "moomottaa" (moomoo-ääni koska ilmanputsarina toimii tällä hetkellä vaimoni sukkahousun kantapääosa joka on teipattu läppäkotelon sisääntuloon :D). Aika hyvin näemmä käytöstä poistettu ahdin osaa ahdistaa pakokaasujen ulospääsyä :D

Edit: olikos CS-tontun IC kiinni alapinnastaan syylärissä vaiko ilmastoinnin kennossa? Pitäisi varmaankin ottaa varmuuden vuoksi IC irti, ja puhdistaa se öljystä ja mahdollisista siivenpaloista.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Turbosta vapariksi ja katalysaattori

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Edit: olikos CS-tontun IC kiinni alapinnastaan syylärissä vaiko ilmastoinnin kennossa? Pitäisi varmaankin ottaa varmuuden vuoksi IC irti, ja puhdistaa se öljystä ja mahdollisista siivenpaloista.
Ei taida olla kummassakaan vaan kumitulpista painettu läpi, ylhäältä pultti irti ja syyläri edestä niin nousee ylös.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Turbosta vapariksi ja katalysaattori

Viesti Kirjoittaja jus »

ng900aero kirjoitti:Edit: olikos CS-tontun IC kiinni alapinnastaan syylärissä vaiko ilmastoinnin kennossa?
Minulla on ollut pitkillä IC:n päädyn läpi menevillä pulteilla ilmastoinnin kennon alakulmien korvakkeet IC:ssä kiinni. Liekö sitten vanhanmallisen taaksepäin olevilla lähdöillä olevan IC:n ominaisuus? http://www.jus.liitin.net/ATF-jaahdytys ... _2102.html
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Turbosta vapariksi ja katalysaattori

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

jus kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:Edit: olikos CS-tontun IC kiinni alapinnastaan syylärissä vaiko ilmastoinnin kennossa?
Minulla on ollut pitkillä IC:n päädyn läpi menevillä pulteilla ilmastoinnin kennon alakulmien korvakkeet IC:ssä kiinni. Liekö sitten vanhanmallisen taaksepäin olevilla lähdöillä olevan IC:n ominaisuus? http://www.jus.liitin.net/ATF-jaahdytys ... _2102.html
Juurikin noin on myös uudemmissa tonnareissa.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Vastaa Viestiin