Moottoriantenni ahdistaa
Moottoriantenni ahdistaa
Tonnarin antenni ryhtyi n. vuosi sitten kenkkuilemaan
ja asiaa tutkittuani totesin että se antennin muovinen hammasketju lyö tyhjää.
No sitten kattellin, että Motonetissä on niitä antenneja myytävänä
ihan sen hammasketjun kanssa.
Tolkun miehenä ryhdyin tietty välittömästi puuhaan
eli ensin Motonettiin ja sitten vaihtamaan tätä osaa.
En saanut millään konstilla sitä vanhaa pois,
siinä on kai joku ihme lukitus, kun edes voimapihdit ei tehonneet.
Kamppailin sen kanssa tuntikausia
käyttäen kaikki mieleentulevat konstit, mutta eipä vaan onnistunut.
Hirveä häpeä laskeutui päälleni, kun jouduin lopulta luovuttamaan
pimeän laskeudutta minun ja Saabini ylle.
Olisiko kenelläkään tietoa ja kokemusta siitä, kuinka sen vanhan antenniosan saa pois siitä moottoriantennista ja onko se ylipäätään mahdollista?
Ja jos on, niin hyvät ohjeet uuden pujottelusta sinne otettaisiin kiitollisena vastaan.
Vai pitääkö kuitenkin ostaa kokonainen moottoriantenni?
Ja jos pitää, niin löytyisikö joku joutilaana lojuva jonkun Klubilaisen nurkista?
Maksan siitä maltaita ellei neuvoja pelkän antenniosan vaihtoon löydy.
t. Osku
ja asiaa tutkittuani totesin että se antennin muovinen hammasketju lyö tyhjää.
No sitten kattellin, että Motonetissä on niitä antenneja myytävänä
ihan sen hammasketjun kanssa.
Tolkun miehenä ryhdyin tietty välittömästi puuhaan
eli ensin Motonettiin ja sitten vaihtamaan tätä osaa.
En saanut millään konstilla sitä vanhaa pois,
siinä on kai joku ihme lukitus, kun edes voimapihdit ei tehonneet.
Kamppailin sen kanssa tuntikausia
käyttäen kaikki mieleentulevat konstit, mutta eipä vaan onnistunut.
Hirveä häpeä laskeutui päälleni, kun jouduin lopulta luovuttamaan
pimeän laskeudutta minun ja Saabini ylle.
Olisiko kenelläkään tietoa ja kokemusta siitä, kuinka sen vanhan antenniosan saa pois siitä moottoriantennista ja onko se ylipäätään mahdollista?
Ja jos on, niin hyvät ohjeet uuden pujottelusta sinne otettaisiin kiitollisena vastaan.
Vai pitääkö kuitenkin ostaa kokonainen moottoriantenni?
Ja jos pitää, niin löytyisikö joku joutilaana lojuva jonkun Klubilaisen nurkista?
Maksan siitä maltaita ellei neuvoja pelkän antenniosan vaihtoon löydy.
t. Osku
Re: Moottoriantenni ahdistaa
Ainakin Mimmi:ltä kannattaa kysyä. Se osaa tuon(kin) tehdä.
Re: Moottoriantenni ahdistaa
Se kelahan on tehty ihan avattavaksi, eli sitä kautta sen saa ainakin irti, jos ei vetämällä lähde. (vetämällä esim silloin, kun moottori pyörittää sitä ulospäin)
Itse avasin kotelon ja otin katkenneen hammasketjun pätkän pois kelalta. Tämän jälkeen kotelo vain kasaan ja uuden antennin syöttö kelalle onnistuu helposti ihan itsekseen, eli avustaja laittaa mankan päälle ja toinen syöttää hammasketjua kelalle. Ainakin motonetin antennin hammasketju on sen verran lyhyt (tai sitten kela pyörii oletuksena sen verran pitkään), että kelaaminen onnistuu näin hyvin.
Itse asiassa näin kelaamalla moottori pyörii edelleen hivenen liikaa, sillä sen jälkeen kun moottori on vetänyt antennin kokonaan sisään, naksahtaa se edelleen muutaman kerran voimakkaasti (eli vetäisi vielä pidemmällekin, jos tarve vaatisi)
Itse avasin kotelon ja otin katkenneen hammasketjun pätkän pois kelalta. Tämän jälkeen kotelo vain kasaan ja uuden antennin syöttö kelalle onnistuu helposti ihan itsekseen, eli avustaja laittaa mankan päälle ja toinen syöttää hammasketjua kelalle. Ainakin motonetin antennin hammasketju on sen verran lyhyt (tai sitten kela pyörii oletuksena sen verran pitkään), että kelaaminen onnistuu näin hyvin.
Itse asiassa näin kelaamalla moottori pyörii edelleen hivenen liikaa, sillä sen jälkeen kun moottori on vetänyt antennin kokonaan sisään, naksahtaa se edelleen muutaman kerran voimakkaasti (eli vetäisi vielä pidemmällekin, jos tarve vaatisi)
Re: Moottoriantenni ahdistaa
Ei se vaihto kauhean paha rasti ollut.
Toi motonetin piiskahan on CD-malliin, mutta sain sen jotenkuten istutettua CS:äänkin.
Koko kotelo vaan auki ja kyllä se purkautuu osiin. Uudet rasvat koneistoon ja kasaan. Voin yrittää autella, jos ei onnistu.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=31651
Toi motonetin piiskahan on CD-malliin, mutta sain sen jotenkuten istutettua CS:äänkin.
Koko kotelo vaan auki ja kyllä se purkautuu osiin. Uudet rasvat koneistoon ja kasaan. Voin yrittää autella, jos ei onnistu.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=31651
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Re: Moottoriantenni ahdistaa
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Re: Moottoriantenni ahdistaa
Vanha antenni pitäisi tulla pois avaamalla antennin juuresta lokasuojan päältä se mutteri ja kytkemällä radio päälle -> antenni nousee ja lopulta tulee koko ruoto ulos, loput viimeistään vetämällä.
Tämä ei kuitenkaan onnistu jos maston teleskoopin juuressa oleva lyhyt nysä on hapettunut kiinni antennin runkoputkeen. Tai vaikka teleskoopin alimmainen holkki olisikin kulunut niin että mahtuu tulemaan nysän läpi, uutta mastoa ei saa paikalleen ennen kuin vanha nysä on poistettu.
Tässä nysä irrallaan:

Pari kuvaa lisää: http://s192.photobucket.com/albums/z211 ... b/Antenni/
Kannattaa ottaa se moottoriantennipaketti pöydälle, ruuvata se alumiininen putki irti moottorirungosta (kaksi ruuvia putken juuressa). Näin saa maston vedettyä alakautta putkesta pois. Sitten tarvittaessa vaikka piikillä lyö sen jämähtäneen nysän pois putkesta ja putsaa hapettumat pois. Mekanismin kannattaa putsata ja voidella, erityisesti anteniruotokelan sisäpuoli. Sitten vaan paketti kokoon ja kiinni autoon.
Jos maston teleskooppi liikkuu täysin kokoon ja täyteen pituuteensa, todennäköisesti riittää teleskoopin ja mekanismin puhdistaminen ja voitelu, varaosamaston voi säästää myöhemmin käytettävksi.
EDIT: päätynuppia ei tarvitse irrottaa, teleskooppimasto mahtuu tulemaan alakautta juurinysän läpi muutenkin.
Tämä ei kuitenkaan onnistu jos maston teleskoopin juuressa oleva lyhyt nysä on hapettunut kiinni antennin runkoputkeen. Tai vaikka teleskoopin alimmainen holkki olisikin kulunut niin että mahtuu tulemaan nysän läpi, uutta mastoa ei saa paikalleen ennen kuin vanha nysä on poistettu.
Tässä nysä irrallaan:

Pari kuvaa lisää: http://s192.photobucket.com/albums/z211 ... b/Antenni/
Kannattaa ottaa se moottoriantennipaketti pöydälle, ruuvata se alumiininen putki irti moottorirungosta (kaksi ruuvia putken juuressa). Näin saa maston vedettyä alakautta putkesta pois. Sitten tarvittaessa vaikka piikillä lyö sen jämähtäneen nysän pois putkesta ja putsaa hapettumat pois. Mekanismin kannattaa putsata ja voidella, erityisesti anteniruotokelan sisäpuoli. Sitten vaan paketti kokoon ja kiinni autoon.
Jos maston teleskooppi liikkuu täysin kokoon ja täyteen pituuteensa, todennäköisesti riittää teleskoopin ja mekanismin puhdistaminen ja voitelu, varaosamaston voi säästää myöhemmin käytettävksi.
EDIT: päätynuppia ei tarvitse irrottaa, teleskooppimasto mahtuu tulemaan alakautta juurinysän läpi muutenkin.
Viimeksi muokannut jus, Su Loka 28, 2012 10:46. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Moottoriantenni ahdistaa
Onko tietoa, onko noiden keskinäinen ero piiskan kokonaispituudessa, pätkän pituudessa, pätkien määrässä vai missä?teesalama kirjoitti: Toi motonetin piiskahan on CD-malliin, mutta sain sen jotenkuten istutettua CS:äänkin.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Moottoriantenni ahdistaa
Juu ja nuppi lähtee ruuvaamalla irti.
Tosin en tiedä onko noilla antenneilla värieroakin, motonetistä ostamani on musta, kun originaali oli metallinvärinen.
Ei minua tuo värierokaan ole haitannut.
Mutta kuten tuossa aikaisemmassa säikeessä on todettu on aivan turhaa ruveta sovittelemaan tuota CD:n antennia CS:ään. PCS:stä vaan tilaamaan sitä suoraan sopivaa. Minä tein ylimääräistä työtä jostakin selittämättömästä syystä
Tosin en tiedä onko noilla antenneilla värieroakin, motonetistä ostamani on musta, kun originaali oli metallinvärinen.
Ei minua tuo värierokaan ole haitannut.
Mutta kuten tuossa aikaisemmassa säikeessä on todettu on aivan turhaa ruveta sovittelemaan tuota CD:n antennia CS:ään. PCS:stä vaan tilaamaan sitä suoraan sopivaa. Minä tein ylimääräistä työtä jostakin selittämättömästä syystä

Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Re: Moottoriantenni ahdistaa
Kiitos kaikille arvokkaista neuvoista!
Noiden perusteella ryhdyn uudelleen tonkimaan sitä antennia jahka kohta taas kelit sallii ottamaan tuon KesäSaabin antenneineen taas käyttöön. Ilmoittelen sitten kuinka kävi.
t. Osku
Noiden perusteella ryhdyn uudelleen tonkimaan sitä antennia jahka kohta taas kelit sallii ottamaan tuon KesäSaabin antenneineen taas käyttöön. Ilmoittelen sitten kuinka kävi.
t. Osku
Re: Moottoriantenni ahdistaa
Musta antenni muuttuu kirkkaaksi kun maali kuluu pinnasta pois.
Korjausta edelliseen ohjeeseeni sen verran, että ainakin Motonetin CC/CD-antennista juurinysä mahtuu tulemaan nupin yli, eli nuppia ei tarvitse irrottaa jotta maston saa alakautta pois.
Korjausta edelliseen ohjeeseeni sen verran, että ainakin Motonetin CC/CD-antennista juurinysä mahtuu tulemaan nupin yli, eli nuppia ei tarvitse irrottaa jotta maston saa alakautta pois.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Moottoriantenni ahdistaa
Vaikea sanoa, kummin tossa omassani oli käynyt.
Mutta ainaski Elkparts myy "metal finish" ja "black finish" antennimastoja.
TOisaalta elkpartsin mukaan antenni käy kaikkiin 1985-1998 tonnareihin, mehän tiedetään että CC/CD ja CS mallin antennit on erilaisia.
Hyvin on kuitenkin talvellakin tuo kunnostamani antenni rullannut
Mutta ainaski Elkparts myy "metal finish" ja "black finish" antennimastoja.
TOisaalta elkpartsin mukaan antenni käy kaikkiin 1985-1998 tonnareihin, mehän tiedetään että CC/CD ja CS mallin antennit on erilaisia.
Hyvin on kuitenkin talvellakin tuo kunnostamani antenni rullannut

Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Re: Moottoriantenni ahdistaa
Tarkemmin asiaa muisteltuani,
kamppailin viime kesänä sen homman kanssa,
että antennimasto ei millään irronnut siitä putkesta.
Oli varmaankin ruostunut kiinni.
Pitänee suihkutella CRC:tä sinne ja odotella pari päivää,
jos vaikka sitten piikillä naputtamalla + vääntämällä irtoaisi.
Helppoa ei varmaan ole,
on se siellä kuitenkin jo 20 vuotta majaillut.
Tuo mastonvaihto sinänsä ei ole kovinkaan kummoinen toimenpide,
kunhan saa sen vanhan irrotettua.
t. Osku
kamppailin viime kesänä sen homman kanssa,
että antennimasto ei millään irronnut siitä putkesta.
Oli varmaankin ruostunut kiinni.
Pitänee suihkutella CRC:tä sinne ja odotella pari päivää,
jos vaikka sitten piikillä naputtamalla + vääntämällä irtoaisi.
Helppoa ei varmaan ole,
on se siellä kuitenkin jo 20 vuotta majaillut.
Tuo mastonvaihto sinänsä ei ole kovinkaan kummoinen toimenpide,
kunhan saa sen vanhan irrotettua.
t. Osku
-
- "Kaasari"
- Viestit: 21
- Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 09:45
- Paikkakunta: Eura
Re: Moottoriantenni ahdistaa
Mäkin ostin kele tuon väärän motonetista,eipäs sopinutkaan cs:sään,nyt on kiinteä piiska...
9000CD T+hestec+750cc msd:t
9000CSE 2,0t
9000CS 2,3t
Yamaha XTz-900i
9000CSE 2,0t
9000CS 2,3t
Yamaha XTz-900i
Re: Moottoriantenni ahdistaa
EI, kun se 20-v. vanha antenni ei irronnut siitä putkesta.
EISENYTMIKÄÄNONGELMAOLESENUUDENASENTAMINEN !!!
Kun saisi ensin sen vanhan siitä putkesta pois...
Pliis, lukekaa edelliset viestit ennenkuin teette sen enempää...
t. Osku
EISENYTMIKÄÄNONGELMAOLESENUUDENASENTAMINEN !!!
Kun saisi ensin sen vanhan siitä putkesta pois...
Pliis, lukekaa edelliset viestit ennenkuin teette sen enempää...
t. Osku
Re: Moottoriantenni ahdistaa
Oliko se nyt niin, ettei siihen teleskooppiin saanut mennä ruiskimaan mitään öljyjä? Kerää paskaa ja jumii vaan pahemmin?
M97CSB234EFM57001 RE85