Jäätyykö huohotin, leviskö turbo => toimii :)

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Re: Jäätyykö huohotin, leviskö turbo => LÖYTÖPALKKIO!

Viesti Kirjoittaja Vigge »

milinna kirjoitti:Pistän pojille tiedoksi jos ehtisivät sen tekemään. Mimmosia arvoja voisi tulla?
Tyhjää käydessä/ normi ajossa tulis sieltä atmosfäärin paine löytyä. Orkksi baasin mosista en ole mitannut mutta viggenistä mittasin joskus (100tkm ajettu "virikone" takomännillä, kannessa pakovenojen ohjurit/varren gumpat kaput mittaushetkellä), painekäyrä siitä piirtyi tähän tyyliin (nimetty back pressure ko. logissa)
http://www.stcf.net/viggen/rpm7500.jpg
Nousi siis ahtopaineen/tehon funktiona.
Max mitattu ylipaine 0.04bar ei lukuna kuulosta isolta mutta riittää nostamaan vesipatsaan 40cm korketueen. Tällä on merkistystä, koska loukon paluu orkkis huohotussysteemissä lohkoon/ölepohjaa loppuu öletason alapuolelle ja kama alkaa nousta sitäpitkin jos paine pääsee kampikammiossa nousemaan.
Verokkina voi olla vähän huono tämä esimerkki, mutta idea varmaan selvis?
#1730
500whp.net member
milinna
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: Pe Heinä 31, 2009 21:09
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: Jäätyykö huohotin, leviskö turbo => LÖYTÖPALKKIO!

Viesti Kirjoittaja milinna »

fender kirjoitti:Onko teillä kaaviokuva huohitinpäivityksestä ja onko sitä myös noudatettu asennuksessa?
Käsittääkseni näin on toimittu ja tarkistettu kytkentä "useasti".
fender kirjoitti:Kuinka huohotusjärjestelmä käyttäytyy silloin, jos banjoliitin on irroitettu turbon hanhenkaulasta huohotinkaasujen päästessä vapaasti ulkoilmaan? Kokeilussa syytä tukkia imuputken aukko vastaavalla pultilla.
Mimmoset saatesanat tuohon voisi laittaa, kuinka sen tulisi käyttäytyä?
Saab 9-5 2.0t Wagon -01
Saab OG900 2.1 -93
milinna
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: Pe Heinä 31, 2009 21:09
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: Jäätyykö huohotin, leviskö turbo => LÖYTÖPALKKIO!

Viesti Kirjoittaja milinna »

fender kirjoitti:Toki sinulla voi olla turbo viottunutkin
Mistäs turbon toiminnan voisi tässä kohden varmentaa, auto kulkee kuin muuli kuitenkin eli tehot tuntuu olevan tallessa kun sitä kävin jossain vaiheessa kattomassa.
Saab 9-5 2.0t Wagon -01
Saab OG900 2.1 -93
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1721
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Jäätyykö huohotin, leviskö turbo => LÖYTÖPALKKIO!

Viesti Kirjoittaja A.L. »

milinna kirjoitti:
fender kirjoitti:Kuinka huohotusjärjestelmä käyttäytyy silloin, jos banjoliitin on irroitettu turbon hanhenkaulasta huohotinkaasujen päästessä vapaasti ulkoilmaan? Kokeilussa syytä tukkia imuputken aukko vastaavalla pultilla.
Mimmoset saatesanat tuohon voisi laittaa, kuinka sen tulisi käyttäytyä?
Senhän tulisi pelata täysin normaalisti. KAikki letkut olisi paikoillaan ja huohotus käryt tulisi banjo liittimestä ulkoilmaan.


Mutta kun lueskelin tätä sieltä täältä läpi niin tuli pari tarkentavaa kysymystä mieleen.
Onko nyt tilanne se että kun auto on käynnissä ja venttiilikopan letku on irti niin tuleeko siihen minkäänlaista painetta?

Vai huohottaako kone nyt öljypohjan kautta?
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
milinna
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: Pe Heinä 31, 2009 21:09
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: Jäätyykö huohotin, leviskö turbo => LÖYTÖPALKKIO!

Viesti Kirjoittaja milinna »

Elikkä kun otetaan venttiilikopasta irti se paksu letku mihin se pienempikikin letku tulee kiinni ja jätetään se irralleen ja laitetaan venttiilikopasta uusi letku suoraan auton alla, toimiii ok muuten paitti että kaasutinkotelosta tiputtaa öljyä pakoputken päälle. Jos laitetaan huohotin letkut oikein alkaa öljyä tulemaan ulos öljypohjasta siitä kohtaa mihin öljyloukolta tuleva letku tulee kiinni eli muodotunee nähtävästi painetta.

Tässä kait 2 eri vikaa päällä jos yhtään olen ymmärtänyt

1. Kampikammioon muodostuu painetta joka ei jostain syystä pääse purkautumaan oikeasta paikasta ulos

2. Oisko joku tiiviste/O-rengas mennyt kaasutinkotelosta ?
Viimeksi muokannut milinna, Su Huhti 11, 2010 23:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 2.0t Wagon -01
Saab OG900 2.1 -93
milinna
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: Pe Heinä 31, 2009 21:09
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: Jäätyykö huohotin, leviskö turbo => LÖYTÖPALKKIO!

Viesti Kirjoittaja milinna »

No niin, meni hermot eli oli pakko hakia auto kotiin :)
Ajelin sillä 120 km ja auto pelaa lähes ok, nyt se huohotinletku on irti venttiilikopasta ja siitä menee erillinen latku auton alle.

Pikkasen kone kuitenkin tuntuu tahmaavan, ei mene ihan niin helpolla kuin aiemmin mutta vääntää silti hyvin.Kulutus oli ihan normaalin oloinen ajotietokoneen mukaan tuolla auton kotianouto-lenkillä.

Mutta kun tulee risteykseen ja päästä tyhjäkäynnille, vähän niinkus meinaa sammua, jaksaa silti kuitenkin. Myös hieman vaeltelee tuo käynti...otin videota siitä miten se käy sekä kuvia konehuoneesta ja pakokaasuista, hieman runsaan oloista - koitan saada niitä kuvia/videoita linkiksi tähän kun kerkiän. Öljytikku on musta eikä sitä valkoista mömmöä ole (ajettu öljyillä 250 km), ei myöskään öljyä kulunut tällä ajelureissuilla sekä mitä huollossa ovat testanneet tuon reilu 100 km.

Edit:
Video konehuoneesta
http://linna.netikka.fi/auto/saab/konehuone.mp4
http://linna.netikka.fi/auto/saab/konehuone.avi
* varsinkin lopussa kuulee miten käy huonosti

Videoa pakokaasuista
http://linna.netikka.fi/auto/saab/kaasut.mp4
http://linna.netikka.fi/auto/saab/kaasut.avi

Pääseekö asiantuntijat näillä eväillä yhtään lähemmäksi totuutta?

Eli auto on nyt pihassa, minnekäs seuraavaksi nokka käännetään että saataisiin tämä kuntoon (ja löydettäisiin se vika) - ajatuksia?
Saab 9-5 2.0t Wagon -01
Saab OG900 2.1 -93
milinna
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: Pe Heinä 31, 2009 21:09
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: Jäätyykö huohotin, leviskö turbo => LÖYTÖPALKKIO!

Viesti Kirjoittaja milinna »

A.L. kirjoitti:Onko nyt tilanne se että kun auto on käynnissä ja venttiilikopan letku on irti niin tuleeko siihen minkäänlaista painetta?
Venttiilikopalta auton alle lähtevän putken päässä tuntuu pientä painetta
Saab 9-5 2.0t Wagon -01
Saab OG900 2.1 -93
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Re: Jäätyykö huohotin, leviskö turbo => LÖYTÖPALKKIO!

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Jos ja kun se pikkuletku on auki atmosfääriin, kuten videon lopussa oli, niin pannu höräsee sitä kautta ilmaa, kun läppäkotelos alipaine. Koska tämä ilmamäärä kulkee ohi MAFin aiheuttaa se kaikenlaista "kivaa" ja näkyy voimakkaimmin muutostilanteissa lähellä tyhjistä jolloin letkun kautta tulevan ilmamäärän osuus suuri suhteessa MAFin läpi kulkeneeseen ilmamäärään.
#1730
500whp.net member
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1721
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Jäätyykö huohotin, leviskö turbo => LÖYTÖPALKKIO!

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Ihan vain mielenkiinnosta voisin tulla perjantai illalla tai lauantaina katsomaan
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
milinna
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: Pe Heinä 31, 2009 21:09
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: Jäätyykö huohotin, leviskö turbo => LÖYTÖPALKKIO!

Viesti Kirjoittaja milinna »

Jos auto on pihassa perjantaina, tervetuloa :)
Mutta laita sähköpostia tai privaa...

Parit asiantuntijaehdotukset on tullut privana, koitan näitä saada puhelimella kiinni ja kysellä ehtisivätkö jossain välissä kurkata.
Saab 9-5 2.0t Wagon -01
Saab OG900 2.1 -93
milinna
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: Pe Heinä 31, 2009 21:09
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: Jäätyykö huohotin, leviskö turbo => LÖYTÖPALKKIO!

Viesti Kirjoittaja milinna »

Vigge kirjoitti:Jos ja kun se pikkuletku on auki atmosfääriin, kuten videon lopussa oli, niin pannu höräsee sitä kautta ilmaa, kun läppäkotelos alipaine.
Koska tämä ilmamäärä kulkee ohi MAFin aiheuttaa se kaikenlaista "kivaa" ja näkyy voimakkaimmin muutostilanteissa lähellä tyhjistä jolloin letkun kautta tulevan ilmamäärän osuus suuri suhteessa MAFin läpi kulkeneeseen ilmamäärään.
Tuota samaa se tekee oli letku kiinni tai ei, ajattelin siinä videolla näyttää miten se käy ja tuolla tavalla se oire tuli hyvin näkyviin :)

Voiko jokin kaasutinkotelon letkuista olla väärin tms, onko jokin oista semmonen mikä kannentiivisteen vaihdon yhteydessä irrotetaan ja olisi mennyt väärin? Tai tukkoon tuosta talvisesta öljyn tulosta? Nimittäin tekee satunnaisesti tuota, tänään sammu kun kaupan pihasta yritin lähteä, pikkasen kun pistää kaasua lisää niin homma paranee mutta ei taho jaksaa käydä pienillä kierroksilla.
Saab 9-5 2.0t Wagon -01
Saab OG900 2.1 -93
samih
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2010 23:41

Re: Jäätyykö huohotin, leviskö turbo => Ei vielä toimi...

Viesti Kirjoittaja samih »

Uusi lukija ilmoittautuu. Katselin milinnan ensimmaista videota ja naytti silta etta lappakotelon ja venakopan valisesta pikkuletkusta puuttuu takaisku, minka voisi kuvitella nostavan kampikammion paineet korkealle ahtopaineilla ajettaessa.

Voi tietenkin olla etta omaa autoani on tuunattu selvasti milinnan kulkinetta isomalla takaiskulla.

Edit: Luin koko ketjun uudestaan, eli siella on joku pissapojan takaisku paikallaan sen isomman takaiskun sijaan. Eihan tuo voisi aiheuttaa ongelmia? Mielenkiintoista etta koko huohotinjarjestelma on ilmeisesti uusittu mutta tuo pissapojan takaisku on vaihtamatta...
9-5 2.0 kevytaero TD04-15 -00
LEAF 40 -18
Sprinter 313 CDi matkailuauto -14
milinna
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: Pe Heinä 31, 2009 21:09
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: Jäätyykö huohotin, leviskö turbo => Ei vielä toimi...

Viesti Kirjoittaja milinna »

samih kirjoitti:siella on joku pissapojan takaisku paikallaan sen isomman takaiskun sijaan. Eihan tuo voisi aiheuttaa ongelmia? Mielenkiintoista etta koko huohotinjarjestelma on ilmeisesti uusittu mutta tuo pissapojan takaisku on vaihtamatta...
Tämän ei kuulemma pitäisi aiheuttaa ongelmaa, tämäkin selvinnee ensi viikolla kun saan auton saab-huoltoon, pistetään tuokin osa uusiksi - mistäs se tähän hätään nopeiten tulisi?
TD04
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: To Loka 20, 2005 20:11
Paikkakunta: Nastola

Re: Jäätyykö huohotin, leviskö turbo => Ei vielä toimi...

Viesti Kirjoittaja TD04 »

milinna kirjoitti:
samih kirjoitti:siella on joku pissapojan takaisku paikallaan sen isomman takaiskun sijaan. Eihan tuo voisi aiheuttaa ongelmia? Mielenkiintoista etta koko huohotinjarjestelma on ilmeisesti uusittu mutta tuo pissapojan takaisku on vaihtamatta...
Tämän ei kuulemma pitäisi aiheuttaa ongelmaa
Meinasin ite ja käyttää tota pissapojan takaiskua mutta eihän siitä jaksa edes puhaltaa läpi.(on varmaan niin paskat keuhkot :( ) ja totesin että juu en laita.
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1721
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Jäätyykö huohotin, leviskö turbo => Ei vielä toimi...

Viesti Kirjoittaja A.L. »

paiskasin yv:llä
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Vastaa Viestiin