
nostimet vaihettu
Re: nostimet vaihettu
naputus pysyi samanlaisena ja imupuolella kuuluis olevan ainakin noin korvakuulolla kuunneltuna ja en kyllä tehnyt kyseistä tippakannu täyttöä elikkä kaikissa taitaa olla sitä ilmaa sitten kunpa ois tuonkin tehnyt ja tiennyt ennen kun kasas
ei inspiroi purkaa toista kertaa oli se vaan sellainen homma varsinkin se kiristimen kanssa taiteilu muuten aika simppeli homma kun oli hyvät ohjeet näiltä sivuilta.

Re: nostimet vaihettu
No nopeastihan teet saman homman uudestaan kun menee jo rutiinilla?ruttunen kirjoitti:naputus pysyi samanlaisena ja imupuolella kuuluis olevan ainakin noin korvakuulolla kuunneltuna ja en kyllä tehnyt kyseistä tippakannu täyttöä elikkä kaikissa taitaa olla sitä ilmaa sitten kunpa ois tuonkin tehnyt ja tiennyt ennen kun kasasei inspiroi purkaa toista kertaa oli se vaan sellainen homma varsinkin se kiristimen kanssa taiteilu muuten aika simppeli homma kun oli hyvät ohjeet näiltä sivuilta.
Eli samaan tyyliin nappaat kiristimen, venakopan ja nokat irti, ja sitten koetat esim peukalolla (mieluummin jollain puutapilla niin saat tarkemman käsityksen) painella niitä venanpainimia, pitäisi tuntua pieni jousto jokaisessa, ne joissa ei tunnu joustoa ovat jumissa tahi rikki.
Itse olen uittanut painimia dieselissä/löpössä ennen asennusta, ja ovat kyllä toimineetkin, paitsi kerran oli kaksi paininta niin jumissa ettei saanut toimimaan vaan ne piti vaihtaa.
Jos jaksat ajella Espoosta saakka (

Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: nostimet vaihettu
mulla on ne entiset nostimet laatikossa pitää ottaa ja pestä niitä ja tutkia kunnolla mikä niissä oli sitten se naputtava 

Re: nostimet vaihettu
Joo laita ne painimet johonkin astiaan niin että ovat dieselissä/löpössä kokonaan, ja huljuttele niitä välillä. Ennen asennusta voisi kokeilla laittaa tipan pari öljyäniihin (etenkin sivureunoihinsa), mutta kait ehjän nostimen luulisi osaavan täyttyä öljystä ja ruveta toimimaan?ruttunen kirjoitti:mulla on ne entiset nostimet laatikossa pitää ottaa ja pestä niitä ja tutkia kunnolla mikä niissä oli sitten se naputtava
Voisi noita kait kokeilla niinkin että ensin pesee ne löpöllä, ja sitten koettaa kuivata ne, ja sitten koettaisi saada niiden sisälle öljyä, ja sitten testata osaavatko joustaa sen millin pari painaessa kun ovat ottaneet öljyä sisäänsä?
Itse en ole mikään asiantuntija noiden painimien suhteen, en ole saanut koskaan edes yhtäkään paininta purettua

Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: nostimet vaihettu
motonetistä kun ostaa nostimet onko ne asennus valmiit että ei tarvitse öljyllä täytellä kun vaan lyö kiinni koneesen 

Re: nostimet vaihettu
Suuttimetkin naputtaa sitten jonkin verran, muistakaas se
Saab 9000T B202 -89 200hp & 300Nm @ 0.6Bar -> 1.3-1.8bar= ?Hp & ?Nm
Re: nostimet vaihettu
Kannattaa varmaan purkaa ne vanhat nostimet, jos niiden asennusta takaisin suunnittelee. Se ei kuitenkaan ole mitään ydinfysiikkaa. Joku lankku tai muu sopiva puu alustaksi ja eikun hakkaamaan paininta osiin. Kuppipuoli alaspäin reilulla iskulla ja rennolla ranneliikkeellä (jos liikaa jännittää, niin ei tunnu välttämättä kivalle kädessä
) Usko voi olla ekana kovilla ja tuntua ettei mitään tapahdu, mutta kyllä se mäntä, jousi ja venttiili ulos tulee...
Kasatessa voi sitten lorauttaa vähän öljyä valmiiksi sisään. Ei kuitenkaan liikaa ettei mene kovaksi, kuten joku jo neuvoikin.
Tuon näköiset osat ja tuossa järjestyksesä sieltä tulee pihalle:
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img2560007.jpg

Kasatessa voi sitten lorauttaa vähän öljyä valmiiksi sisään. Ei kuitenkaan liikaa ettei mene kovaksi, kuten joku jo neuvoikin.
Tuon näköiset osat ja tuossa järjestyksesä sieltä tulee pihalle:
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img2560007.jpg
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Re: nostimet vaihettu
Pitää vielä antaa omakin ääni nostimen purkamiselle; siihen perustuivat oman aiemmin antamt neuvoni. Tosin:
tuo edellinen kuva oli valaiseva mullekin; en ole saanut tuota jousta ja kuulaa erikseen, vain tuon "ytimen" ulos kupista. Siksi aiemmissa neuvoissani selitin "kuula sisään painettuna jne.". Jos onnistut saamaan nostimen tuohon kuvankaltaiseen jamaan, on perusteellinen pesu tietysti helppoa kuin heinänteko ilman mitään kikkailuja.
Jousen ja kuulan liikkeitä kannattanee varmaan purkaessa seurata aika tarkkaan, tod. näk. kuulat päätyvät sinne tallin pimeimpään nurkkaan umpirautaisen, täyteenladatun työkalulaatikon alle...
tuo edellinen kuva oli valaiseva mullekin; en ole saanut tuota jousta ja kuulaa erikseen, vain tuon "ytimen" ulos kupista. Siksi aiemmissa neuvoissani selitin "kuula sisään painettuna jne.". Jos onnistut saamaan nostimen tuohon kuvankaltaiseen jamaan, on perusteellinen pesu tietysti helppoa kuin heinänteko ilman mitään kikkailuja.
Jousen ja kuulan liikkeitä kannattanee varmaan purkaessa seurata aika tarkkaan, tod. näk. kuulat päätyvät sinne tallin pimeimpään nurkkaan umpirautaisen, täyteenladatun työkalulaatikon alle...

Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Re: nostimet vaihettu
Kuulat ei pääse tuosta mihinkään karkaamaan, mutta jousessa on tietty aina potentiaalia... Ja muutenkin pienissä osissa on oma riskinsä, etenkin kun niitä on 48 kappaletta
Selvennetään vielä sen verran, että ekana tuolla "hakkaamisella" lähtee tuo "ydin" ja siitä pitää käsin vetämällä irrottaa loput osat. Eivät ole kovin tiukassa. Sormivoimin lähteny kaikista purkamistani 32 kappaleesta irti.

Selvennetään vielä sen verran, että ekana tuolla "hakkaamisella" lähtee tuo "ydin" ja siitä pitää käsin vetämällä irrottaa loput osat. Eivät ole kovin tiukassa. Sormivoimin lähteny kaikista purkamistani 32 kappaleesta irti.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Re: nostimet vaihettu
Tuli mieleen että jos joku noita purkaa ja ei näytä täysin samalta kun tuossa kuvassa niin ei kannata ihmetellä http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img2560007.jpg
Nostimia taitaa olla kahta mallia, jotka kuitenkin käy ristiin. Toisissa ei vissin ole tuota ns sokkaa ollenkaan ja olikohan jokin muu pieni ero. On itselläkin pari sarjaa noita nostimia eri ikäisistä tonnareista odottanut putsailua, mutta muutaman vaan toistaiseksi jaksanut putsata ihan testiksi...
Nostimia taitaa olla kahta mallia, jotka kuitenkin käy ristiin. Toisissa ei vissin ole tuota ns sokkaa ollenkaan ja olikohan jokin muu pieni ero. On itselläkin pari sarjaa noita nostimia eri ikäisistä tonnareista odottanut putsailua, mutta muutaman vaan toistaiseksi jaksanut putsata ihan testiksi...
Re: nostimet vaihettu
Oma tonttuni oli aikoinaan pitkään ilmatointikorjauksessa Länsiautossa ja pitkään seisseenä oli sitten alkanut nostimet pitämään kovasti ääntä autoa käynnistettäessä. Hain pelästyneenä huollon kaveria paikalle, joka vain totesi sen olevan ihan normaalia, meni auton sisälle ja polkaisi kunnolla pari kertaa kaasua, jolloin loppui sitten naputuskin siihen paikkaan. Joten tuo alle 3000 rpm lienee ristiriitainen tieto?
Hanaa hillitysti!
Re: nostimet vaihettu
no niin tulipa ajeltua terveisiä pitkin etelä-suomea ja kappas kun aamulla laitoin tulille eipä se enää paljon naputtanutkaan oli taitanut ilmat pikkuhiljaa poistua ääni jopa melkein siedettävä vähän rallattaa käynnistäessä 

Re: nostimet vaihettu
Tulipa sitten purettua kaikki nostimet isku lankkua vasten ja avot kalut pihalla yks oli tosi jumissa varmaankin se naputtava ei lukkorengaskaan pyörinyt ja ruosteessa kyllä kaikissa oli sonta ja se on kovassa ei se kyllä hirveen hyvin voi puhistua fortellakaan jos ei tee sitä joka öljyn vaihdon yhteydessä .jos nyt heittäs vanhat pestyt ja koe täytetyt takasin niin enhän minä millään saa niitä samoille paikoille onko suuresti väliä vaikka eri paikat nostimilla mitkä oli aluks 

Re: nostimet vaihettu
Mä ainakin olen surutta pistäny minne sattuu ne, kun ei ole mitään kummempaa kulumista näkyny ja en ole huomannu mitään ongelmia siitä.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Re: nostimet vaihettu
Oon kanssa ymmärtänyt että tuo "samoihin paikkoihin takaisin"-ohje perustuu siihen että jokainen painin on moottorissa säätynyt omalle venttiililleen oikeaksi. Jos siis painimiin liittymättömän pikkuremontin ajaksi joudutaan painimet poistamaan, on teoriassa hyvä ettei niitä siinä kohtaa sekoita keskenään.
Sinun tapauksessasi kuitenkin kaikki painimet on välillä tyhjennetty ja purettu (ehkä esitäytettykin?), joten jokainen painin on aluksi yhtä lailla pois säädöistä, tosin "turvallisella" eli löysällä=äänekkäällä puolella. Säätyminenhän tapahtuu sitten ensimmäisen startin jälkeen - ennemmin tai myöhemmin jos kaikki on suunnilleen kunnossa.
Sinun tapauksessasi kuitenkin kaikki painimet on välillä tyhjennetty ja purettu (ehkä esitäytettykin?), joten jokainen painin on aluksi yhtä lailla pois säädöistä, tosin "turvallisella" eli löysällä=äänekkäällä puolella. Säätyminenhän tapahtuu sitten ensimmäisen startin jälkeen - ennemmin tai myöhemmin jos kaikki on suunnilleen kunnossa.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)