Mitkä talvirenkaat?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
vesil
Matalapaineturbo
Viestit: 164
Liittynyt: Pe Kesä 11, 2004 18:16
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vesil »

Defeat kirjoitti:Minäkin kaipailisin talvirengassuosituksia. Koko olisi 195/65 R15
Myös jonkinlaiset hintatiedot olisi hyödyllisiä. Hakkapeliitta nelosia tarjottiin ~480€ sarja ja ilmeisesti asennettuna..
Juuri tuollaiset ostin Espoon Rengasmaailmasta heinäkuussa vanteelle laitettuna 455€ sarja. Allelaitettuna olisi maksanut 24€ enemmän. Vianoristakin kävin tinkimässä ja se taisi jäädä viidensadan yli.

Seuraavassa TM:n numerossa on muuten luvassa perinteinen talvirengastesti. Jostain vanhasta vertailusta muistan lukeneeni, että korkeamman nopeusluokan kitkarenkaat kannattaa kiertää kaukaa, jos haluaa talvirenkailta muitakin ominaisuuksia kuin hyvän ulkonäön. Kova kumi ei lumella ja jäällä pidä, vaan ne on tarkoitettu keskieuroopan melkein aina sulille moottoriteille.
ex: 9-5 2.0t wagon -03 (2004-2007)
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

mulla paha lukihärö. Luin mistä, vaikka puhuttiin mitkä. :oops: :oops:


Pankaas mulle YV:nä toiveenne, kerään listan ja kysyn Matin Renkaan tarjouksen.

-koko
-merkki

Muistuttaisin, että Matti on parhaimmillaan sellaisen rengasmerkin kanssa, jota on ostanut junavaunullisen.

Kesärenkaiden tarjous on vanhentunut, se lista joka oli täällä keväällä.

Saab-klubi ei saa Matilta alennusta, automaattisesti.
Saab-klubilaiset saavat yhteisostoina huomattavan alennuksen, sellaisesta tilauksesta, joka on koottu yhteen listaan ja vain yksi utelee Matilta
( minä)


Mä "uhraannun" toimimaan välimiehenä. :oops: :oops:

En saa Matilta lisäalennuksia itselleni, enkä provikaa.
Turpiini meinasin saada, kun keväällä joku jäsen tinkas lisäalennusta. Tunnen Matin ja lyön takasin. :lol: :lol: :lol:
Ostakaa ennen talviruuhkaa.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

vesil kirjoitti:Juuri tuollaiset ostin Espoon Rengasmaailmasta heinäkuussa vanteelle laitettuna 455€ sarja. Allelaitettuna olisi maksanut 24€ enemmän. Vianoristakin kävin tinkimässä ja se taisi jäädä viidensadan yli.
Oho! No täytyykin käydä kysymästä myös sieltä, jos sieltä on irronnut nuo renkaat tuohon hintaan! Mä kävin kysymässä Euromastersilta ja Matin Renkaasta. Euromastersilla renkaat maksoi 489 euroa (firman alennuksilla) ja Matin Renkaassa vähän yli 500 euroa.
vesil kirjoitti:Seuraavassa TM:n numerossa on muuten luvassa perinteinen talvirengastesti. Jostain vanhasta vertailusta muistan lukeneeni, että korkeamman nopeusluokan kitkarenkaat kannattaa kiertää kaukaa, jos haluaa talvirenkailta muitakin ominaisuuksia kuin hyvän ulkonäön. Kova kumi ei lumella ja jäällä pidä, vaan ne on tarkoitettu keskieuroopan melkein aina sulille moottoriteille.
Joo, ja nyt ne talvirenkaat kannattaa hommata, ennen kuin tuo TM tulee myyntiin. Sen jälkeen kun kaikki "tavalliset autoilijat", jotka lukevat noita testejä kuin "piru raamattua", ovat lukeneet testin, niin he ryntäävät sankoin joukoin kyselemään/ostamaan itselleen testin voittanutta talvirengasta ja sitten alkaa rengasliikkeissä sellainen "hulabaloo", että renkaiden hinnat voi nousta ja saatavuus vaikeutua.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
jsuomi
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:17
Paikkakunta: Somero
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jsuomi »

Ei kanata iskee hirmusen leveet rengasta se ei lumella saa niin hyvää pitoo kuin kapee rengas, mutta toisaalta jäisillä sillä on parempi pito ja se ei hae uriin niin herkäst, mut sit taas se voi jäädä kapeen uran päälle jollon renkaan keskel ei oo pitoo ollenkaan.
Saab 9000 CS 2.3 vm.92
http://www.garaget.org/?car=21212
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Mulla on goodyera ultragrip500 nekin on hyvät, mutta en tiedä mitkä tuohon uuteen tulee. Mutta jos uutta niin hakkaapäälle 4:set 8)
9-3.1972
2,3T sport
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
Paikkakunta: E-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

Mulla on edessä yhden talven ajetut Hakkapeliitta 2:t ja takana viime helmi/maaliskuun ajetut Hakkapeliitta 4:t.

4:ssa jonkunverran parempi sivuttaispito kuin kakkosissa, mut nastat eivät pysy ihan yhtä mallikkaasti. Tosin minä nyt ajankin vähän "poikkeavasti" :oops:

Suosittelisin "kiireisille" kuskeille kakkosia jos niitä vielä uusina saa ja normaaleille kuljettajille ehdottomasti nelosia.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

2,3T sport kirjoitti:Suosittelisin "kiireisille" kuskeille kakkosia jos niitä vielä uusina saa ja normaaleille kuljettajille ehdottomasti nelosia.
Joistain rengasliikkeistä saa vielä tuota kakkostakin, ainakin Euromastersilta. Matin Renkaasta sitä ei enää löytynyt.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

jsuomi kirjoitti:mut sit taas se voi jäädä kapeen uran päälle jollon renkaan keskel ei oo pitoo ollenkaan.
Siksi kannattaa pitoa "hakea" ajamalla urasta pois. Ja totta tosiaan, joskus on noillakin 195-leveillä käyty leveissä sladeissa, kun on renkaan laita ottanut ylimääräistä pitoa kapean uran reunasta.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
frenzy
"Aero"
Viestit: 356
Liittynyt: To Elo 12, 2004 10:30
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja frenzy »

Löytyykö markkinoita 195/ 16''
nasta tai kitkarenkaita?
#2599
Audi A6 -17
MB ML320 -07
Ex-93SS
TiDS -08 Ex-ng900SE T
kooamas
"Aero"
Viestit: 313
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:24

Viesti Kirjoittaja kooamas »

Ei Michelin Ivaloista kenelläkään muilla ole kokemuksia? Jotenkin tuntuisi mielekkäämmältä ostaa mieluummin ne kuin Hakkapeliitta 2:t, jotka ovat sangen vanhat kehitysversiot. Eivät Ivalotkaan uudet ole, mutta niissähän kuvio muuttui jokunen vuosi sitten ja omasta mielestäni nimenomaan siinä uudessa kuviossa pito on erinomainen eivät mitenkään kovat ole kulumaankaan. Erityisen hiljaiset Ivalot eivät ole, mutta Hakkapeliitta 4:ia en ole koskaan kokeillutkaan. Ivalot kuitenkin halvemmat kuin Hakkapeliitta 4:t, jonkun verrankin muistaakseni, mikä tietysti pistää hieman miettimään.

Ivalot saivat aika ristiriitaiset pisteet viime vuoden suomalaisissa talvirengastesteissä, Tuulilasi rankkasi muistaakseni toiseksi kun taas TM taisi rankata vasta kahdeksenneksi tai jotain sinne päin. Jakaa siis mielipiteitä, mielenkiintoista nähdä TM:n seuraava numero, onko ko. rengas edes mukana ja jos niin miten sijoitetaan. Molemmissa viime vuoden testeissä Hakkapeliitta 4 oli ykkösenä.

Eli kokemuksia myös muista kuin Nokialaisista kuulen mielelläni, esim. juuri muidenkin ajatuksia ja kokemuksia Michelin Ivaloista ja vertailua Nokialaisiin.
vesil
Matalapaineturbo
Viestit: 164
Liittynyt: Pe Kesä 11, 2004 18:16
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vesil »

Juha Laitinen kirjoitti:Ei Michelin Ivaloista kenelläkään muilla ole kokemuksia?
Suoraa vertailupohjaa samanlaisella Nokian gummeihin ei valitettavasti ole, mutta kolme viime talvea ajelin Ivaloilla. About 30 tkm ja eturenkaat menivät nastattomiksi. Ja ilman turboa... :evil: Eipä noissa muuten suurempaa vikaa ollut, 205/55/16 oli yhtä hiljaiset kuin samankokoiset Michelin kesärenkaat.
ex: 9-5 2.0t wagon -03 (2004-2007)
kooamas
"Aero"
Viestit: 313
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:24

Viesti Kirjoittaja kooamas »

Juha Laitinen kirjoitti: Ivalot kuitenkin halvemmat kuin Hakkapeliitta 4:t, jonkun verrankin muistaakseni, mikä tietysti pistää hieman miettimään.
Itseäni vielä jatkaen, eli ovat n. 100 euroa Nokialaisia halvemmat riippuen tietysti myyjästä, eli aika suuresta hintaerosta on minusta kyse rengassettiä kohden. Jatketaan..: :D
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kunhan vaan malttaa ajaa renkaat alussa rauhallisesti sisään ekat 500-1000km, niin hakkapeliitta2:ssa ainakin näyttäis nastat kestävän levottomammassakin ajotavassa. Mulla on 900i -88:ssa 195/60R15 joilla alkaa neljäs talvi piakkoin. Pintaa on vielä 6-8mm ja nyt on ajettu jo about 45tkm. Näyttäisivät siis kestävän kulutustakin. Pidon heikkenemistä tosin havaitsin viime talvena, vaikka vain kaksi nastaa puuttuu kaikkiaan. :)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
make206
"Viggen"
Viestit: 624
Liittynyt: Ti Kesä 17, 2003 12:23
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja make206 »

Good Year:n UG500:set jo kaksi talvea olleet alla, kaikki nastat vieläkin tallella ja pito on todella hyvä. Suositteln edelleenkin.
#1430
2,3T sport
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
Paikkakunta: E-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

Mertmi kirjoitti:Kunhan vaan malttaa ajaa renkaat alussa rauhallisesti sisään ekat 500-1000km, niin hakkapeliitta2:ssa ainakin näyttäis nastat kestävän levottomammassakin ajotavassa
Mä olen kanssa harrastanut tota nastojen n.1000km sisäänajoa jo useiden renkaiden kohdalla ja aika hyvällä menestyksellä. Hakkapeliitta 1:ssä ja 2:ssa on nastat säilyneet hyvin varsinkin takana. Ostan yleensä joka talvi taakse uudet 2 rengasta ja siirrän ed talvena ostetut eteen.

Kun nyt pistin nastat kesäsäilöön niin 2:ssa jotka olivat edessä on kaikki nastat tallella, mut tuoreemmissa 4:ssa jotka ovat olleet vain takana, puutui 4-5 nastaa per rengas, eli ainakaan toistaiseksi en ole vakuuttunut "neliöiden" kiinnipysymisestä...
Vastaa Viestiin