Minkälaisia arvoja sait dynosta ulos?Lanius kirjoitti:6000rpm on rajoitin, ja siellä myös maksimitehot. Kun itse koitin viritellä edellistä satkua joka oli juurikin tuo 2.1, muodostui tuo rajoitin ongelmaksi josta ei olisi päässyt yli kuin vaihtamalla lh-jet 2.4.2 toiseen. Miedosti hiotuilla nokilla veto vaan kasvoi kierrosten noustessa, ja erittäin v-tumainen tunne oli kun katkes aina kun seinään tuon 6000rpm tullessa vastaan. Varmasti ois löytynyt lisää tehoa korkeammilta kierroksilta. Kuulemma hydrauliset painimet kestäis yli 7000rpm.
OG900 2.1i ja dyno
Re: OG900 2.1i ja dyno
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: OG900 2.1i ja dyno
Voiko 2.1i:tä virittää? Kyselen tietämöttänä asiasta.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: OG900 2.1i ja dyno
moottori kuin moottori niin voi virittää...juhokare kirjoitti:Voiko 2.1i:tä virittää? Kyselen tietämöttänä asiasta.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Re: OG900 2.1i ja dyno
Moottorinohjauksella? Minkä hintainenhan lienee?mikkoimp kirjoitti:moottori kuin moottori niin voi virittää...juhokare kirjoitti:Voiko 2.1i:tä virittää? Kyselen tietämöttänä asiasta.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: OG900 2.1i ja dyno
jos meinasit saada lastuttamalla eli moottorinohjausta muokkaamalla lisää tehoa, niin eipä ole apua. Tai voi kierrosrajotinta tietenki vähän nostaa ylöspäin, muutaman hevosen voi saada mutta kestääkö saabin maamoottori kiertoo yli 6500 rpm ilman muutoksia on sitte eri asia. Perinteiset konstit kunniaan, nokkia vaihtoon, kansi työn alle, kevennystä vähän pyöriviin osiin, peltisarjaa, läppärunkoja, ja moottorinohjauksen päivitys jne.juhokare kirjoitti:Moottorinohjauksella? Minkä hintainenhan lienee?mikkoimp kirjoitti:moottori kuin moottori niin voi virittää...juhokare kirjoitti:Voiko 2.1i:tä virittää? Kyselen tietämöttänä asiasta.
#3506
9-5 2.3 aero wagon -06 (projektina)
9-5 2.0t BioPower -06 (kauppakassi)
Audi TT 8N Quattro -99 (Saab korvike)
900 t16 -90 (projekti), Toyota BJ-40 3.0D -80 avo (kesäauto)
BMW X3 2.0d -19 käyttis
9-5 2.3 aero wagon -06 (projektina)
9-5 2.0t BioPower -06 (kauppakassi)
Audi TT 8N Quattro -99 (Saab korvike)
900 t16 -90 (projekti), Toyota BJ-40 3.0D -80 avo (kesäauto)
BMW X3 2.0d -19 käyttis
Re: OG900 2.1i ja dyno
... ja ahdinjakaraik kirjoitti:jos meinasit saada lastuttamalla eli moottorinohjausta muokkaamalla lisää tehoa, niin eipä ole apua. Tai voi kierrosrajotinta tietenki vähän nostaa ylöspäin, muutaman hevosen voi saada mutta kestääkö saabin maamoottori kiertoo yli 6500 rpm ilman muutoksia on sitte eri asia. Perinteiset konstit kunniaan, nokkia vaihtoon, kansi työn alle, kevennystä vähän pyöriviin osiin, peltisarjaa, läppärunkoja, ja moottorinohjauksen päivitys jne.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: OG900 2.1i ja dyno
Ahdinhan se antaa lopullisen voiman Saabeissa.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: OG900 2.1i ja dyno
B202 alakerta kestää kiertää todistetusti vaikka 9000rpm, että kovin maamoottorista ei voi puhua. Eri asia hengittääkö kansi ja nokat mutta niihinhän konstit löytyy.jakaraik kirjoitti: kestääkö saabin maamoottori kiertoo yli 6500 rpm ilman muutoksia on sitte eri asia.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: OG900 2.1i ja dyno
Hienoja autoja tuossa jcarlsonin allekirjoituksessa!
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: OG900 2.1i ja dyno
kai ne saa kierroksia kestään, mut kestääkö ilman alakerran osien tasapainotusta tai muita muutoksia? Mekaanisia muutoksia tekemällähän saa koneen ku koneen melkein kestään mitä haluaa, ideana kuitenki oli ymmärtääkseni hakea tehoa pelkällä lastutuksella.jcarlson kirjoitti:
B202 alakerta kestää kiertää todistetusti vaikka 9000rpm, että kovin maamoottorista ei voi puhua. Eri asia hengittääkö kansi ja nokat mutta niihinhän konstit löytyy.
OT: eikös SRC sarjas ollu jollain kaverilla saabin kone iskettynä escorttiin? kiinnostais tietää mikä kone se oli, SRC on siis turboton luokka.
#3506
9-5 2.3 aero wagon -06 (projektina)
9-5 2.0t BioPower -06 (kauppakassi)
Audi TT 8N Quattro -99 (Saab korvike)
900 t16 -90 (projekti), Toyota BJ-40 3.0D -80 avo (kesäauto)
BMW X3 2.0d -19 käyttis
9-5 2.3 aero wagon -06 (projektina)
9-5 2.0t BioPower -06 (kauppakassi)
Audi TT 8N Quattro -99 (Saab korvike)
900 t16 -90 (projekti), Toyota BJ-40 3.0D -80 avo (kesäauto)
BMW X3 2.0d -19 käyttis
Re: OG900 2.1i ja dyno
Vakiomännät on B202:ssa yleensä varsin hyvin painoissa, kangissa sen sijaan on ollut heittoja. Speksihän on niinkin väljä että muistaakseni 8g heitot hyväksytään. Eli kannattaahan ne tasapainottaa yksilöstä riippuen, mutta muita muutoksia alakerta ei vaadi vaikka kiertäisi 8-9k. Ne paljonpuhutut hydrauliset painimetkin kestää helposti kierroksia samaa luokkaa, venttiilijouset vaan on syytä vaihtaa samalla kun parantelee kannen virtauksia ja nokkia.
Omaa B202:sta aikoinaan tuli kierrätettyä ongelmitta 7500, tasapainotuksia en ollut tehnyt ja kannessakin oli vakiota kaikki paitsi kanavat ja seetit.
Siinä mielessä aina huvittaa kun maamoottorina puhutaan, onhan ne vakio-osat tietysti järeitä eikä mitään keveimpiä mutta niin vaan ne kiertämistäkin kestää. T5 ja T7 2-litraisissakin on kangetkin todella pitkät ja iskuhan on kaikissa Saabin koneissa varsin lyhyt, vasta 2,3 "strokerina" on iskusuhteelta lähellä monen muun merkin peruskonetta. Matalia ja keskikierroksia suosiva luonne on tehty enemmänkin ihan vaan nokka (uudemmissa)-, ahdin- ja softavalinnoilla.
Omaa B202:sta aikoinaan tuli kierrätettyä ongelmitta 7500, tasapainotuksia en ollut tehnyt ja kannessakin oli vakiota kaikki paitsi kanavat ja seetit.
Siinä mielessä aina huvittaa kun maamoottorina puhutaan, onhan ne vakio-osat tietysti järeitä eikä mitään keveimpiä mutta niin vaan ne kiertämistäkin kestää. T5 ja T7 2-litraisissakin on kangetkin todella pitkät ja iskuhan on kaikissa Saabin koneissa varsin lyhyt, vasta 2,3 "strokerina" on iskusuhteelta lähellä monen muun merkin peruskonetta. Matalia ja keskikierroksia suosiva luonne on tehty enemmänkin ihan vaan nokka (uudemmissa)-, ahdin- ja softavalinnoilla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: OG900 2.1i ja dyno
jeps, ittellä nyt ei mitään kokemusta kierrättämisestä B202 koneella yli 7000 rpm ole. Tuntuu vaan hullulta että niillä massoilla kestää jenkaa niinki ylös kuin 9k, mutta eipä ole tullu tuota Saabin iskusuhdetta sen kummemmin mietittyä vs. muut merkit. Toisaalta kai se vahvempi kanki kestää enemmän kiihtyvyyksiä kuin pykälää ohkasempi ja kampuraa ei taida saada poikki edes sahalla Eipä ole tullu asiaa sen enempää järkeiltyä. Voin siis perua puheeni maamoottoristajcarlson kirjoitti:Vakiomännät on B202:ssa yleensä varsin hyvin painoissa, kangissa sen sijaan on ollut heittoja. Speksihän on niinkin väljä että muistaakseni 8g heitot hyväksytään. Eli kannattaahan ne tasapainottaa yksilöstä riippuen, mutta muita muutoksia alakerta ei vaadi vaikka kiertäisi 8-9k. Ne paljonpuhutut hydrauliset painimetkin kestää helposti kierroksia samaa luokkaa, venttiilijouset vaan on syytä vaihtaa samalla kun parantelee kannen virtauksia ja nokkia.
Omaa B202:sta aikoinaan tuli kierrätettyä ongelmitta 7500, tasapainotuksia en ollut tehnyt ja kannessakin oli vakiota kaikki paitsi kanavat ja seetit.
Siinä mielessä aina huvittaa kun maamoottorina puhutaan, onhan ne vakio-osat tietysti järeitä eikä mitään keveimpiä mutta niin vaan ne kiertämistäkin kestää. T5 ja T7 2-litraisissakin on kangetkin todella pitkät ja iskuhan on kaikissa Saabin koneissa varsin lyhyt, vasta 2,3 "strokerina" on iskusuhteelta lähellä monen muun merkin peruskonetta. Matalia ja keskikierroksia suosiva luonne on tehty enemmänkin ihan vaan nokka (uudemmissa)-, ahdin- ja softavalinnoilla.
#3506
9-5 2.3 aero wagon -06 (projektina)
9-5 2.0t BioPower -06 (kauppakassi)
Audi TT 8N Quattro -99 (Saab korvike)
900 t16 -90 (projekti), Toyota BJ-40 3.0D -80 avo (kesäauto)
BMW X3 2.0d -19 käyttis
9-5 2.3 aero wagon -06 (projektina)
9-5 2.0t BioPower -06 (kauppakassi)
Audi TT 8N Quattro -99 (Saab korvike)
900 t16 -90 (projekti), Toyota BJ-40 3.0D -80 avo (kesäauto)
BMW X3 2.0d -19 käyttis
Re: OG900 2.1i ja dyno
Hmm mistähän tietää mikä moottorityyppi og900i -86:ssa on? B202?
Saab 9-5 -99, ex Saab 900i -86, #4929
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: OG900 2.1i ja dyno
Vuosimallista ja venttiilien määrästä. -86 iivari on ainakin tehtaalta lähtiessään pitänyt sisällään B201 moottorin. -86 turboa on saanut sekä B201 (8 valve) että B202 (16 valve) moottorilla.sero kirjoitti:Hmm mistähän tietää mikä moottorityyppi og900i -86:ssa on? B202?
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: OG900 2.1i ja dyno
Eikös se mene niin että kaikki B201:set on 8 venttiilisiä ja B202:set taas 16 venttiilisiä, oli turboa tai ei?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96