Moottorin ripustusko petti?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Jur1
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: Ma Marras 17, 2008 14:54
Paikkakunta: Lappeenranta / Kotka

Moottorin ripustusko petti?

Viesti Kirjoittaja Jur1 »

Kiihdyttäessä kuului voimakas kolahdus jostain edestäpäin. Rullasin sitten heti tien sivuun parkkiruutuun. Moottori käy ihan normaalisti eikä näytä mitään vikakoodia, mutta vaihdekaavio on ikään kuin siirtynyt taaksepäin. Eli jos normaalisti keppi on siinä asennossa missä on, mutta nyt se on huomattavasti taaempana. Ottaa kuitenkin vaihteet sisään vähän takerrellen. Havainnoillistava kuva, mustalla siis normaali asento, punaisella nykyinen

Moottori näyttäisi olevan hieman eteenpäin kallellaan. Kuvaa siitä ei nyt ole, koska auto on korjaamon pihalla.

Liikkelle ei uskalla lähteä, sillä kun nostaa kytkintä niin juuri kun auto on lähdössä eteen päin niin kuuluu samanlainen kolahdus. Joten päätettiin sitten hinata auto korjaamolle.

Olisiko kyse nyt sitten jostain moottorin tukikumin pettämisestä? En itse ainakaan keksi muutakaan syytä. Minkälainen työ tuollaisen vaihtamisella on? Voiko samalla olla syntynyt muitakin vaurioita? Ajoin tosiaan tuon kolahduksen jälkeen vain n.50m tien sivuun, mutta voihan siinäkin ehtiä tapahtua vaikka mitä.

:cry:
I'm your turbo lover!
Ex: Ng 900SE Turbo '95
Audi Ur-S6 2,2t
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Moottorin ripustusko petti?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Eiköhän sieltä vaan hajonnut tukikumi, tuskin mitään muuta vauriota tuli, ainakaan merkittävää.

Kannattaa sitten tarkistaa samalla kaikki tukikumit ja vaihtaa, koska harvemmin siellä vain yksi on huonona. NG900/9-3 yleisimmin hajalla on takakumi ja vaihdelaatikon päässä oleva kumi.

Jos tykkää jämäkämmästä tuntumasta ja/tai jos on vakiota tehokkaampi niin takakumiksi kannattaa harkita dieselin versiota ja lootan päähän polyuretaanista (genuinesaab).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
M.J
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: To Joulu 24, 2009 12:22
Paikkakunta: Ylämaa

Re: Moottorin ripustusko petti?

Viesti Kirjoittaja M.J »

Miult oli mystisesti karannu moottorinkorvasta pultit siit moniurahihnan luona olevasta korvasta... Seurauksena oli vesipumpun pyörä otti korvalliseen kiinni ja sorvasi siitä palan pois ja ohittamaan lähtiessä tuntui reilu nykäisy kun vaihtoi pienemmälle. Mitään ei kuitenkaan ollut hajonnut vaikka autolla tuli jonkun verran ajettua kun luulona oli että tukikumit on hajalla. Ja autohan oli 900t 2.0 vm.96
900 2.0t -96
Jäsen #4593
Jur1
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: Ma Marras 17, 2008 14:54
Paikkakunta: Lappeenranta / Kotka

Re: Moottorin ripustusko petti?

Viesti Kirjoittaja Jur1 »

Vika ei ollutkaan ollut sen kummempi kuin että moottorintuen pultti oli karannut. Laitettiin uusi pultti tilalle ja toimii. Ei näyttänyt olevan sen suurempia vahinkoja. 8)
I'm your turbo lover!
Ex: Ng 900SE Turbo '95
Audi Ur-S6 2,2t
Vastaa Viestiin