Päivävalot og sport sedaniin
Päivävalot og sport sedaniin
Eli onks joku viritellyt tollasia päivävalosarjoja vanhemmanmallin ss:ään.
Niin mihin ootte ne laittanut, onko tullut kuinka hölmön näköinen? Ku monesti noi jälkiasennetut on aika tökerön näköisiä. On toki hyviäkin virityksiä tullut tuolla tiellä vastaan. Eli kuvia kehiin.
Sitten miten johtojen veto. Onko mahdollista korvata toi ajovalojen kytkimen asento missä ei mitkään valot pala, niin sillä että edessä palais päivävalot ja takana ei mitään. Ja et se toimis niin, että kun auton sammuttaa. Niin myös valot samuis..?
Niin mihin ootte ne laittanut, onko tullut kuinka hölmön näköinen? Ku monesti noi jälkiasennetut on aika tökerön näköisiä. On toki hyviäkin virityksiä tullut tuolla tiellä vastaan. Eli kuvia kehiin.
Sitten miten johtojen veto. Onko mahdollista korvata toi ajovalojen kytkimen asento missä ei mitkään valot pala, niin sillä että edessä palais päivävalot ja takana ei mitään. Ja et se toimis niin, että kun auton sammuttaa. Niin myös valot samuis..?
93 1.9 TTiD -11
93x 2.0t -10
95 2.3T Aero -00
96 super -79
#1951
93x 2.0t -10
95 2.3T Aero -00
96 super -79
#1951
Re: Päivävalot og sport sedaniin
Ei ole vastaan tullut moniakaan hyvän näköisiä päivävaloja. Mutta olisko tuo nyt kuitenkin kaikein helpoin asentaa tuohon [ - ] "viiva" -nappiin. Ainakin johdotusten osalta selviää helpommalla.
Tuohon valokytkimeen asennus ei tietääkseni kytkintä rikkomatta onnistu. Koitin itse yhdistää kaksi kytkintä saadakseni etusumuvaloille haluamani kytkimen. Eipä onnistunut. Se piirilevy vaatii vähän enenmmän kolvaajan taitoja.
Tuohon valokytkimeen asennus ei tietääkseni kytkintä rikkomatta onnistu. Koitin itse yhdistää kaksi kytkintä saadakseni etusumuvaloille haluamani kytkimen. Eipä onnistunut. Se piirilevy vaatii vähän enenmmän kolvaajan taitoja.
Ennen SAAB 90, jälkeen SAAB 9000, nyt SAAB 9-3. Noilla pääsee!
Ducati 749 Ja tällä kerkee!
Ducati 749 Ja tällä kerkee!
Re: Päivävalot og sport sedaniin
Itselläni on juuri kyseinen operaatio työn alla, eli alempaan säleikköön siististi huomivalojen asentaminen. Laitan vaikka kuvia esille, jahka saan tehtyä asennukset... Katsellaan kun kelit lämpenee ja löytyy aikaa.
Sitten itse kytkennästä, jota Mimmi on minulle selvittänyt. Eli ajovaloautomatiikka tulee olla ohjelmoituna niin, että 0-asennossa ei pala mitkään valot, 1-asennos parkit ja 2-asennossa ajovalot.
Sitten seuraavaksi etsitään moottortilan sähkökeskuksesta (se sulakerasia) virtaa, joka tulee vain auton ollessa käynnissä tai virrat päällä (+15). Itse työnsin sopivan abicoliittimen sellaiseen paikkaan, johon tuli virtaa mutta missä ei ollut sulaketta ja vedin/vedän sen huomiovalojen plussalle. Näin ollen huomiovalot saavat virtaa aina, kun avain on käännetty ON-asentoon tai auto on käynnissä.
Sitten huomiovalojen maadoitus. Se tehdään parkkipolttimon plussan kautta, eli ryöstetään parkin plussalta huomiovalojen miinukselle. Näin ollen huomiovalot maadoittuvat parkkipolttimon kautta kun parkit eivät ole päällä. Kun parkit käännetään päälle, huomiovalot sammuvat koska ne eivät pääse maadoittumaan. Ja ne LEDit eivät mene rikki eikä parkkivalojen pitäisi hehkua/välkkyä.
Omissa huomiovaloissa jotka ajattelin asentaa, on myös E-hyväksytyt parkkivalot. Eli käytännössä LEDit himmenevät. Nämä kytken siis niin, että maadoitan normaalisti maadoituspisteeseen valot, plussan otan sulakerasialta ja himmennystä/parkkivalotoimintoa varten ohjausvirran otan auton omien parkkien plussalta. Täytyy vielä vähän ihmetellä, että miltä parkit näyttävät puskurissa vai jätänkö vain huomiovalot sinne...
Sitten itse kytkennästä, jota Mimmi on minulle selvittänyt. Eli ajovaloautomatiikka tulee olla ohjelmoituna niin, että 0-asennossa ei pala mitkään valot, 1-asennos parkit ja 2-asennossa ajovalot.
Sitten seuraavaksi etsitään moottortilan sähkökeskuksesta (se sulakerasia) virtaa, joka tulee vain auton ollessa käynnissä tai virrat päällä (+15). Itse työnsin sopivan abicoliittimen sellaiseen paikkaan, johon tuli virtaa mutta missä ei ollut sulaketta ja vedin/vedän sen huomiovalojen plussalle. Näin ollen huomiovalot saavat virtaa aina, kun avain on käännetty ON-asentoon tai auto on käynnissä.
Sitten huomiovalojen maadoitus. Se tehdään parkkipolttimon plussan kautta, eli ryöstetään parkin plussalta huomiovalojen miinukselle. Näin ollen huomiovalot maadoittuvat parkkipolttimon kautta kun parkit eivät ole päällä. Kun parkit käännetään päälle, huomiovalot sammuvat koska ne eivät pääse maadoittumaan. Ja ne LEDit eivät mene rikki eikä parkkivalojen pitäisi hehkua/välkkyä.
Omissa huomiovaloissa jotka ajattelin asentaa, on myös E-hyväksytyt parkkivalot. Eli käytännössä LEDit himmenevät. Nämä kytken siis niin, että maadoitan normaalisti maadoituspisteeseen valot, plussan otan sulakerasialta ja himmennystä/parkkivalotoimintoa varten ohjausvirran otan auton omien parkkien plussalta. Täytyy vielä vähän ihmetellä, että miltä parkit näyttävät puskurissa vai jätänkö vain huomiovalot sinne...
Re: Päivävalot og sport sedaniin
Ei pitäisi ei vaan hehkuu ne. Juuri tämän ohjeen mukaan kytkin huomiovalot ja kumpikin parkki hiiluu nyt pikkuisen.eljass kirjoitti:
Sitten huomiovalojen maadoitus. Se tehdään parkkipolttimon plussan kautta, eli ryöstetään parkin plussalta huomiovalojen miinukselle. Näin ollen huomiovalot maadoittuvat parkkipolttimon kautta kun parkit eivät ole päällä. Kun parkit käännetään päälle, huomiovalot sammuvat koska ne eivät pääse maadoittumaan. Ja ne LEDit eivät mene rikki eikä parkkivalojen pitäisi hehkua/välkkyä.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: Päivävalot og sport sedaniin
Teinijen ripustuksia. Tosi lapsellisen näköisiä .No se on minun mielipide.
Re: Päivävalot og sport sedaniin
Onks noissa Saapin alkuperäisissä valoissa joku vika kun noita jälkikäteen asennettuja päivävaloja tarvitaan?
Sininen Saab 9-3, '99
Re: Päivävalot og sport sedaniin
Onko kukaan laittanut päivävalot faceliftattuun SS/SC:hen? Olisi kiva nähdä kuvia.
Kun joskus tulee mieleen kuinka turha se on kuluttaa nuo xenonit kun ajaa päivällä, varsinkin nyt kun kesä on tulossa, ja on valoisaa melkein vuorakauden ympäri.
Kun joskus tulee mieleen kuinka turha se on kuluttaa nuo xenonit kun ajaa päivällä, varsinkin nyt kun kesä on tulossa, ja on valoisaa melkein vuorakauden ympäri.
#2652 Jeep Grand Cherokee Limited -04
Re: Päivävalot og sport sedaniin
Minkähän takia nuo aurinkoa kirkkaammat päivävalot on yleensä asennettuna noin alas? Tarkoituksena lienee lienee kuitenkin parantaa ajoneuvon havaittavuutta.
Re: Päivävalot og sport sedaniin
Yksi syy lienee se, ettei noita monessakaan autossa saa huomaamattomasti (=siististi) ylemmäs asennettua. Valokuvion muoto on sellainen, että valaisevat myös ylöspäin (toisin kuin ajo- tai sumuvalot), eli asennuskorkeus ei niin paljoa näkyvyyteen vaikuta.
Kytkennöistä: Motonetin LED-sarjoissa näyttää olevan helppo kytkentätapa. Plus ja miinus vaikkapa akulta ja lisäksi ohjausjohto parkeilta tai ajovaloilta. Ohjausjohto sammuttaa valot, muuten palavat aina kun laturi lataa (jännitteen tunnistus).
Kytkennöistä: Motonetin LED-sarjoissa näyttää olevan helppo kytkentätapa. Plus ja miinus vaikkapa akulta ja lisäksi ohjausjohto parkeilta tai ajovaloilta. Ohjausjohto sammuttaa valot, muuten palavat aina kun laturi lataa (jännitteen tunnistus).
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Päivävalot og sport sedaniin
On kyllä ihme villitys tuo päivävalot. Ihan ookoo mikäli tehtaalta lähtiessä autossa on tuommoset sisäänrakennettuna ajovaloumpioon, mutta nuo jälkikäteen laitetut on kyllä toinen toistaan hirveämmän näköisiä. Näyttää vaan aikamoinen hypetys olevan menossa noiden suhteen, tulee kokoajan vastaan jos jonkunnäköistä 80-90-luku kinneriä hirveine ledi-viuhkoineen.
Sori nyt tämmöne OT vuodatus, mutta tuo nyt vaan mielestäni ilmiönä lähentelee jo jotain kromivanne-look pölykapseleita. HUH!
Sori nyt tämmöne OT vuodatus, mutta tuo nyt vaan mielestäni ilmiönä lähentelee jo jotain kromivanne-look pölykapseleita. HUH!
Saab 9-3 SS
Yamaha R1
Yamaha R1
-
- "Viggen"
- Viestit: 555
- Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
- Paikkakunta: Lemi
Re: Päivävalot og sport sedaniin
Mielestäni ihan järkevää. Säästää sekä H7 että bensaa. Ainut negative on, että niitä saatetaan väärinkäyttää liian pimeällä. Itse nettietsiskelen sumuvalon aukkoon sopivaa päivänvaloa. Ehkä järkevintä tuninkia ja edullistakin vielä.
9000 CSE 2.3 Turbo S -98
Re: Päivävalot og sport sedaniin
Pidän perusteluasi huonona.pasijalmari kirjoitti:Mielestäni ihan järkevää. Säästää sekä H7 että bensaa. Ainut negative on, että niitä saatetaan väärinkäyttää liian pimeällä. Itse nettietsiskelen sumuvalon aukkoon sopivaa päivänvaloa. Ehkä järkevintä tuninkia ja edullistakin vielä.
Monta normaalia H7 polttimoa on esim vuositasolla mennyt.
Xenon valoissa jotenkin ymmärrän asian, mutta toisaalta en.
Ensin hommataan hyvin näyttävät xnenonit ja sitten säästetään niitten käyttöä.
Ja kaiken kuukuraksi itketään miten kalliita on polttimot ja ballistit
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Re: Päivävalot og sport sedaniin
Ihan turhaanhan ne xenonit päivällä palaa, niin hyvin ne xenonit eivät kuitenkaan valaise että päivänvalolle pärjäisivät.kalle37 kirjoitti: Ensin hommataan hyvin näyttävät xnenonit ja sitten säästetään niitten käyttöä.
Jotkut pyöreät päivävalot sumareiden paikalla on omasta mielestä yleensä ihan ok-näköiset, mutta nuo ledirivistöt puskurin alla tai päällä eivät kyllä autoa ainakaan kaunista. Toki tehtävänsä yleensä hoitavat.
Viimeksi muokannut jmo, Su Huhti 25, 2010 10:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Päivävalot og sport sedaniin
Hyviä pointteja Kalle, noita sitä ittekin pohtii... !!!kalle37 kirjoitti:Pidän perusteluasi huonona.pasijalmari kirjoitti:Mielestäni ihan järkevää. Säästää sekä H7 että bensaa. Ainut negative on, että niitä saatetaan väärinkäyttää liian pimeällä. Itse nettietsiskelen sumuvalon aukkoon sopivaa päivänvaloa. Ehkä järkevintä tuninkia ja edullistakin vielä.
Monta normaalia H7 polttimoa on esim vuositasolla mennyt.
Xenon valoissa jotenkin ymmärrän asian, mutta toisaalta en.
Ensin hommataan hyvin näyttävät xnenonit ja sitten säästetään niitten käyttöä.
Ja kaiken kuukuraksi itketään miten kalliita on polttimot ja ballistit
En tosin tiedä mitä kustantaa alkuperäisten Xenonien polttaminen päivällä, aamulla, iltapäivällä, pimeellä ja yöllä per 100 tkm vs nuo tarvike-päivävalot, joten minulta puuttuu osin tietoa.
Sininen Saab 9-3, '99