miten tarkastetaan turvallisesti saako kipinää?
miten tarkastetaan turvallisesti saako kipinää?
Miten tarkastaa turvallisesti di-sytkällä
saako startatessa kipinää?
Terv Risto
saako startatessa kipinää?
Terv Risto
Hanaa hillitysti!
Re: miten tarkastetaan turvallisesti saako kipinää?
Kassu pois tulppien päältä, tyrkit kassuun tulpat,maadotat niitä(vaikka johonkin kannen reunaan tjsp.) ja käsket jonkun startata ja ihailet kipinöintiä.
Re: miten tarkastetaan turvallisesti saako kipinää?
Tuossa hommassa varovaisuus on sitten valttia koska DI-systeemissä jännitteet ovat tuhdimpia kuin perinteisissä piuhasytytyksissä, eli ei mielellään pidellä startatessa käsin kasetista kiinni, ja kun DI-systeemi sitten hoksaa ettei auto käynnistynyt, pitäisi sen suorittaa tulppien puhdistustoiminto polttamalla kipinäsarjaa muistaakseni tahdilla n. 6000/min.
Tämän jälkipolton pitäisi tapahtua epäonnistuneen käynnistyksen eli koneen mielestä myös tulppien testaamisen jälkeen n. viiden sekunnin sisällä siitä kun on päästetty virta-avain takaisin ajoasentoon, mutta kannattaa suhtautua varauksella sillä näissä vanhoissa vehkeissä ei ikinä tiedä vaikka kasetti alkaisikin surista virrat kokonaan pois käännettynäkin.
Tässä nyt ei kerrottu minkälaisesta ja minkäikäisestä Tonnarista milläkin järjestelmän kehitysasteella on kyse, mutta tuossa jotakin selostusta ainakin DI/apc:n elämästä:
http://townsendimports.com/Web/electric ... pctext.htm
Tämän jälkipolton pitäisi tapahtua epäonnistuneen käynnistyksen eli koneen mielestä myös tulppien testaamisen jälkeen n. viiden sekunnin sisällä siitä kun on päästetty virta-avain takaisin ajoasentoon, mutta kannattaa suhtautua varauksella sillä näissä vanhoissa vehkeissä ei ikinä tiedä vaikka kasetti alkaisikin surista virrat kokonaan pois käännettynäkin.
Tässä nyt ei kerrottu minkälaisesta ja minkäikäisestä Tonnarista milläkin järjestelmän kehitysasteella on kyse, mutta tuossa jotakin selostusta ainakin DI/apc:n elämästä:
http://townsendimports.com/Web/electric ... pctext.htm
Re: miten tarkastetaan turvallisesti saako kipinää?
Tässä tulpat yhdistetty toisiinsa eristeettömällä johdolla ja maadoitettu moottoriin apukäynnistyskaapeleilla.
Videopätkä kasetista ja tulpista, tuplakipinät pyörityksen ajan ja puhtaaksipoltto lopuksi:

Ko. setti on DI-88, ajalta ennen DI/APC ja Trionic.
Videopätkä kasetista ja tulpista, tuplakipinät pyörityksen ajan ja puhtaaksipoltto lopuksi:

Ko. setti on DI-88, ajalta ennen DI/APC ja Trionic.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: miten tarkastetaan turvallisesti saako kipinää?
suuret kiitokset nopeasta avusta -jälleen!
Hanaa hillitysti!
Re: mitä ihmettä...
Sain auton käymään eilen, toimi hienosti, mutta! Sammui kuin leikaten 15-20 min ajon jälkeen lennosta??? Ei siis mitään käyntioireita tai varoituksia ennen sammumista. Vilkutti yhtäkkiä check engine valoa eikä lähde käyntiin. Aamulla sitten (akkujohto irti koko yön) taasen sain käyntiin, mutta sen 15-20 min tyhjäkäynnin jälkeen sammui taasen itsekseen?? Kun annoin alkuvaiheessa vähän kaasua, ei mitään ongelmia. Bensaa pitäisi saada, koska uuden pumpun kanssa tulee kunnolla, kun testasin paluulinjasta ämpäriin. Oireili samalla lailla jo ennen pumpun vaihtoa.
Vaikuttaako lämpö releisiin ja mihin niistä? vai kampiakselin asentoanturiin?tai johonkin muuhun?
Myös käynnistysvirran kun laittaa päälle, näyttää edussa nopeasti "ERR" ja sitten jännitettä normaalisti. Autossa myös uusi akku.
Rupeaa hermot menemään,kun ei uskalla mihinkään oikein lähteä, jos saa käyntiin.
Terv Risto
Vaikuttaako lämpö releisiin ja mihin niistä? vai kampiakselin asentoanturiin?tai johonkin muuhun?
Myös käynnistysvirran kun laittaa päälle, näyttää edussa nopeasti "ERR" ja sitten jännitettä normaalisti. Autossa myös uusi akku.
Rupeaa hermot menemään,kun ei uskalla mihinkään oikein lähteä, jos saa käyntiin.
Terv Risto
Hanaa hillitysti!
Re: miten tarkastetaan turvallisesti saako kipinää?
Maalatun pinnan kautta? Eikös maadoitu mustan johtimen kautta?Mimmi kirjoitti:Muista maadoittaa myös kasetin kuori. Normaalistihan se maadoittuu kiinnitysruvien avulla.
http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Saab/1 ... /13746.pdf
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Re: miten tarkastetaan turvallisesti saako kipinää?
No miksi se kuori pitää maattaa?
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Re: miten tarkastetaan turvallisesti saako kipinää?
Terve kaikille, ja kiitokset kaikista neuvoista. Auto toimii taasen hienosti! Vika oli siis todellakin se kampiakselin asentoanturi.Oireet olivat siis seuraavat: kävi kylmänä 15 min ja meno loppui leikaten ilman mitään oiereita tai varoittelua. Käytettynä asentoanturi, johon liitin oli vain vaihdettava maksoi 25 €, joten ei paha. Hie nosti siis taasen kukkuu.
Terv Risto
Terv Risto
Hanaa hillitysti!