NG 900 Cabriolet

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Lefauki
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: To Huhti 22, 2010 22:14
Paikkakunta: Uusikaupunki

NG 900 Cabriolet

Viesti Kirjoittaja Lefauki »

Onnellisena uutena Saabin omistajana olisi liuta kysymyksiä:
Löytyykö Varsinais-Suomesta edullista Saabin korjauspajaa, jos tulee auton kanssa ongelmia? Entä rättikatto asiantuntijaa? Kattoa laskettaessa viime veto "takalipan" alle jää vetämättä ja pitää käsin auttaa, muuten laskostuu ja laskee hienosti. Onko neuvoa? Saabini on vm 1997. Kyllä on muuten myönnettävä, että Saabi antaa todella hienoa kyytiä. Jäi nuo uudehkot perheen kulkimet kirkkaasti toiseksi.
Vastauksia kiitollisena ja innolla odottaen,
Lefa
NG 900 Cabriolet
387
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: Pe Loka 21, 2005 18:00
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: NG 900 Cabriolet

Viesti Kirjoittaja 387 »

Lefauki kirjoitti:Onnellisena uutena Saabin omistajana olisi liuta kysymyksiä:
Löytyykö Varsinais-Suomesta edullista Saabin korjauspajaa, jos tulee auton kanssa ongelmia? Entä rättikatto asiantuntijaa? Kattoa laskettaessa viime veto "takalipan" alle jää vetämättä ja pitää käsin auttaa, muuten laskostuu ja laskee hienosti. Onko neuvoa? Saabini on vm 1997. Kyllä on muuten myönnettävä, että Saabi antaa todella hienoa kyytiä. Jäi nuo uudehkot perheen kulkimet kirkkaasti toiseksi.
Vastauksia kiitollisena ja innolla odottaen,
Lefa
Terve
Ilmoittaudu Mikkelin cabbe tapahtumaan siellä on asiantuntijoita paikalla.(.Heinäkuun 24-25 kalenteriin)
Hese
tami
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: To Syys 23, 2004 22:01
Paikkakunta: Heinola

Re: NG 900 Cabriolet

Viesti Kirjoittaja tami »

Tässä kun itsekkin on tuore "cabrioletisti", niin olisi katosta, tarkemmin katon tiivisteistä olisi vähän kysymyksiä.
Autoa pestäessä huomasin että molempien ovien yläreunasta, pituussuunnassa lasin puolenvälin tietämistä valuu pieni noro vettä ikkunaa pitkin. Onko kukaan noita katon reunatiivisteitä lasien kohdalta vaihdellut ? Onkohan kalliit hommata, varmaan ei tarviketiivisteitä tuohon löydä? Mistähän voisi tiivisteitä kysellä ja onko kuinka hankala homma nuo tiivisteet vaihtaa tai mahdollisesti nykyiset korjata ?
Muualta katosta en toistaiseksi vuotokohtia löytänyt.
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Re: NG 900 Cabriolet

Viesti Kirjoittaja saabracing »

joltain foorumilta löytyy avon korjaus- cd.

se olis hyvä hommata, sieltä löytyy kivasti kaikkea tietoa ja korjausneuvoja kuvien kanssa.
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: NG 900 Cabriolet

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

tami kirjoitti:Tässä kun itsekkin on tuore "cabrioletisti", niin olisi katosta, tarkemmin katon tiivisteistä olisi vähän kysymyksiä.
Autoa pestäessä huomasin että molempien ovien yläreunasta, pituussuunnassa lasin puolenvälin tietämistä valuu pieni noro vettä ikkunaa pitkin. Onko kukaan noita katon reunatiivisteitä lasien kohdalta vaihdellut ? Onkohan kalliit hommata, varmaan ei tarviketiivisteitä tuohon löydä? Mistähän voisi tiivisteitä kysellä ja onko kuinka hankala homma nuo tiivisteet vaihtaa tai mahdollisesti nykyiset korjata ?
Muualta katosta en toistaiseksi vuotokohtia löytänyt.
Nuo katon tiivisteet ovat säädettäviä, kuten lähes kaikki muutkin tiivisteet Cabrioletissa.
Avaa katto ja jätä se "pystyyn", jolloin näet pienet mutterit sivupalkin yläpuolella.
Niitä löysyttämällä saa tiivisteen liikkumaan sivusuunnassa oikeaan kohtaan.

Cabrioletissa pätee yksi sääntö, mikä pitää lompakon tukevana.
Älä uusi mitään, mikä ei oikeasti ole rikki. Kaikki varaosat maksaa 8 X normaalihinnan :lol:
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: NG 900 Cabriolet

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Niin ja noita korjausoppaita löytyy mm. minulta.
Voinen kertoa sen ihan avoimesti, koska kukaan ei noita kuitenkaan "osaa" korjata joten en vie leipää kenenkään suusta :D
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
tami
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: To Syys 23, 2004 22:01
Paikkakunta: Heinola

Re: NG 900 Cabriolet

Viesti Kirjoittaja tami »

Tuo cabin korjaus-cd tuli hommattua foorumin kautta vähän aikaa sitten.
Tuo kaikkien cabriolet-osien hinta olikin melkein arvattavissa... :)
Täytyy tutkia miten nuo tiivisteet säädellään, sekä jos saisin myös ikkunaa vaikka hieman nostettua ylöspäin. Saattaisi noilla säätämisillä pikkuvuodot poistua. Kiitoksia MacTurbo, saabracing ja valtteri. 8)
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5871
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: NG 900 Cabriolet

Viesti Kirjoittaja tturku »

Olis ng cabbe mahdollisesti kiikarissa. Mitäs kohteita pitää katsoa kriittisesti, jotta ei tule kalliita yllätyksiä? Auto on turbo automaatilla.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Re: NG 900 Cabriolet

Viesti Kirjoittaja saabracing »

ettei kylmäkäynnistyksessä pölläytä sinistä, sillon on turbon vaihto edessä. NG900:ssa korin ruosteet, ovien alareunat, takaluukun alareuna, imastointi on hyvä tsekata että pelaa, puhaltaa kylmää/kuumaa. vaihteisto vaihtaa herkästi ja pitää pykälät päällä vedätyksessä sekä tasaisesti ajettaessa.

katosta nyt ei voi muuta sanoa, kun että kokeilee pelaako jouheasti ja ilman ylimääräisiä ääniä ja ettei ole reikiä/hankaumia missään. jos on pientä alkavaa hankaumaa, niin heti selvittää mikä hankaa ja eliminoi sen :D takalasin lämmitystä on hankala testata kesällä, mut talvella se on hyvä olla :)

kattokotelosta jos kuuluu räknätystä ylös nostettaessa, niin sen pystyy korjaamaan ja jos ei kuulu, niin se kannattaa vahvistaa siitä huolimatta (haulla löytyy juttua).

äänimerkki pitäis kuulua sen jälkeen kun katto on laskettu tai nostettu onnistuneesti, tosin sen saa ohjelmoitua techillä pois.

itellä ei ollut katon kanssa muita ongelmia kuin tuo kattokotelon sähkömoottorin rungon vääntyminen.sen kun korjasin, niin iloisesti laskeutui ja nousi :) 340tkm lasissa, kun möin sen. tuohon mahtuu aika monta katon avausta ja laskua ;) sekä 3 talvea.
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2023
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: NG 900 Cabriolet

Viesti Kirjoittaja valtteri »

tturku kirjoitti:Olis ng cabbe mahdollisesti kiikarissa. Mitäs kohteita pitää katsoa kriittisesti, jotta ei tule kalliita yllätyksiä? Auto on turbo automaatilla.
Katso vaan että katto toimii.... muut viat ihan samoja kuin kovakattoisissa ja niiden korjaajia löytyy vähän joka pajalta.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
hååruoho
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: Ke Huhti 01, 2009 15:50

Re: NG 900 Cabriolet

Viesti Kirjoittaja hååruoho »

hankin oman cabbeni keväällä '09 ja mulla oli katon kanssa aivan järkyttäviä ongelmia, joihin sain paljon vinkkejä ja apujakin tän forumin kautta mutta vasta laitilassa oleva kk-autoteam sai värkin pelaamaan - osia tosin tilailtiin ameriikkaa myöten. mutta nyt toimii.

autoteamin vetäjä kyösti kuronen on tehnyt pitkän uran uudenkaupungin tehtailla ennen nykyistä yritystään, joten jäljet laitilasta johtavat suoraan sylttytehtaalle. kun hinnoittelu oli vielä järkeenkäypää ja palvelu sekä erinomaista että ystävällistä, niin ei kyllä voi muuta kuin suositella :-D

kävin muuten esittelemässä katto-ongelmaa noin kuudessa merkkihuolllossa ympäri etelä-suomea ennen kuin tämä ratkaisu löytyi, ja noista yksikään ei ymmärtänyt katon päälle ainakaan yhtään enempää kuin noista edellä puhutuista huolto/korjauskäsikirjoista saa irti... kuvailua noista ongelmista löytyy täältä forumilta, viimeinen päivitys viime vuodenvaihteelta.

juu, ja se linkki vielä: http://www.kk-autoteam.fi/

harri
9-3 cabrio '99
9-5 2.2 tid wagon '04
firenze / salo
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: NG 900 Cabriolet

Viesti Kirjoittaja karg »

hååruoho, kiitos infosta. Laitoin just menemään kyselyä Kyöstille, josko sieltä saisi apuja.
Vastaa Viestiin