Ohjaustehostinko rallattaa?
Re: Ohjaustehostinko rallattaa?
Omassa '03 9-3 1.8t kuului vastaava ääni useasti kylmänä käynnistettäessä. Yleensä hävisi parin sekunnin jälkeen, joskus vasta käynnistettäessä uudestaan. Sitten siitä rupesi kuulumaan aika kova pauhu kun kierrokset nousi yli 3000 ja syy oli se tasapainoakselin rattaat + ketju. Ne kun rempattiin, ei sitä ääntä ole kuulunut. Mutta en siis sano varmaksi että syy on siinä.
Re: Ohjaustehostinko rallattaa?
Talon SS eilen rallatti etenkin paikalla kääntäessä. Selvää oli, että ohjausta epäiltiin, mutta tarkkaa tietoa siitä, mistä ääni tulee ei ollut. Soitin PCS:n Rikulle. Hän sanoi, että etuiskareiden ylälaakerit ovat kuluneet, ja siihen on päivitysosat. Tämä ei ole ensimmäinen kerta ja ne on ennenkin vaihdettu eli mallikohtainen vika kait?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: Ohjaustehostinko rallattaa?
Paljonkos oli kilometrejä ajettuna yhteensä kun tuon rempan jouduit tekemään? Siksi toisekseen, minkä hintaluokan remontti tuo käytännössä sitten oli?H&M kirjoitti:Omassa '03 9-3 1.8t kuului vastaava ääni useasti kylmänä käynnistettäessä. Yleensä hävisi parin sekunnin jälkeen, joskus vasta käynnistettäessä uudestaan. Sitten siitä rupesi kuulumaan aika kova pauhu kun kierrokset nousi yli 3000 ja syy oli se tasapainoakselin rattaat + ketju. Ne kun rempattiin, ei sitä ääntä ole kuulunut. Mutta en siis sano varmaksi että syy on siinä.
#1557
2011 9-3SC 2.0T BioPower XWD
1984 99 ("pientä laittoo" = kylki sisässä)
2005 9-3SS 2.0t (ex), 1990 9000 2.0 CDTA (ex), 1981 99 (ex)
2011 9-3SC 2.0T BioPower XWD
1984 99 ("pientä laittoo" = kylki sisässä)
2005 9-3SS 2.0t (ex), 1990 9000 2.0 CDTA (ex), 1981 99 (ex)
Re: Ohjaustehostinko rallattaa?
Kilometrejä oli joku 160000. Ja tuli maksamaan 1700. Ja auto siis 1.8t 03.
Re: Ohjaustehostinko rallattaa?
Hei!
Vanha ketju johon näköjään itsekin viisastellut jotain entisen saabin aikaan.. Nyt autona vm. 06 2.0t (220tkm ajettu), jossa on tuota kuvailtua nakutusongelmaa, joka häviää (tai ainakin vähenee) rattia kääntämällä. Kylmäkäynnistyksessä kone käy oikein nätisti, ei mitään ylimääräisiä ääniä. Ensimmäisen kerran kuulin äänen kun ajoin kylmällä koneella (myös ulkona pakkasta) noin puolikilometriä ja pysähdyin - voimakas kalkatus/nakutus konehuoneesta, enemmän jakopään puolelta. Sen jälkeen ajoa n. 5 km ja ääntä ei kuulu. Ja näin siis käynyt myöhemminkin, että koneen lämmettyä ihan hetken, alkaa kalkatus, joka häviää vähän ajan päästä. Ääntä ei kuulu koskaan lämpimästä koneesta.
Selvisikö teille jotka kärsitte jostain saman kaltaisesta että mistä se johtui?
Olen itse kehitellyt teoriaa että kun kone ja lohko alkaa hieman jo lämmetä, mutta öljy vielä ei (tai se venttiilinnostin) niin venttiilinnostin jumii, mutta koko paketin lämmettyä suunnilleen samaan lämpöön, venttiilinnostin toimii. Ja ohjaustehostin kiinni nokka-akselissa, jonka kuormitus ottaisi "löysät pois" nokalta/nostimilta? Kertokaa viisaammat...
Vanha ketju johon näköjään itsekin viisastellut jotain entisen saabin aikaan.. Nyt autona vm. 06 2.0t (220tkm ajettu), jossa on tuota kuvailtua nakutusongelmaa, joka häviää (tai ainakin vähenee) rattia kääntämällä. Kylmäkäynnistyksessä kone käy oikein nätisti, ei mitään ylimääräisiä ääniä. Ensimmäisen kerran kuulin äänen kun ajoin kylmällä koneella (myös ulkona pakkasta) noin puolikilometriä ja pysähdyin - voimakas kalkatus/nakutus konehuoneesta, enemmän jakopään puolelta. Sen jälkeen ajoa n. 5 km ja ääntä ei kuulu. Ja näin siis käynyt myöhemminkin, että koneen lämmettyä ihan hetken, alkaa kalkatus, joka häviää vähän ajan päästä. Ääntä ei kuulu koskaan lämpimästä koneesta.
Selvisikö teille jotka kärsitte jostain saman kaltaisesta että mistä se johtui?
Olen itse kehitellyt teoriaa että kun kone ja lohko alkaa hieman jo lämmetä, mutta öljy vielä ei (tai se venttiilinnostin) niin venttiilinnostin jumii, mutta koko paketin lämmettyä suunnilleen samaan lämpöön, venttiilinnostin toimii. Ja ohjaustehostin kiinni nokka-akselissa, jonka kuormitus ottaisi "löysät pois" nokalta/nostimilta? Kertokaa viisaammat...
Re: Ohjaustehostinko rallattaa?
Tässä kaveri teki yhden B207 koneen jakopään ja tasapainohilut. Koneessa oli ollut melko mielenkiintoinen rallatus ja syylliseksi epäiltiin tasapainohiluja/laahainta. No jakopää tehdään samalla, kun kerran koppa avataan. Mitään mullistavaa ei vanhoista osista löytynyt, jopa tasapainoketjun laahainkin oli ehjä. Yksi merkittävä ero osissa kuitenkin oli. Tasapainoketjun käyttöratas on alunperin joku lukkoprikalla kasattu systeemi, jossa selkeät hahlot rattaan liikkumista/kääntymistä varten. Tätä ratasta emme ole vielä purkaneet, mutta uusi ratas on täysin umpijäykkä. Nyt uusilla osilla kasattuna kone on todella hiljainen, toki ketjuissakin oli varmasti venymää, mutta mitään ylilöysää ei mistään löytynyt ja kiristimetkin olivat nopealla tarkastelulla ok. Täytyy jossain vaiheessa purkaa se ratas ja tutkia tarkemmin sen toimintaperiaate.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Ohjaustehostinko rallattaa?
Se alaratas on jousikuormitteinen. Pitäisi antaa muutama aste periksi, että saa kampiakselin vääntövärähtelyä suodatettua.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Ohjaustehostinko rallattaa?
Onkohan siihen jokin hyvä syy, että GM:n tarjoama tasapainohilujen korjaussarja sisältää jäykän rattaan tuon jousitetun sijaan?
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Ohjaustehostinko rallattaa?
Neobrothersilta tuosta pyörien erosta aikanaan kysyin. Se hahlollinen on saabin oma hifistely, voi käyttää kumpaa ratasta vain. Oisko hahlomalli jääny varaosista kustannussyistä pois jos sitä ei ooppeleissa ole ollu.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Re: Ohjaustehostinko rallattaa?
Täällä kans säkättää kone kylmänä ja ääni poistuu/palaa käännettäessä ratti ääriasentoon. Tarkenmmin ottaen kylmänä moottoriäänet normaalit mutta pikkusen ajoa niin tyhjäkäynnilla säkättää jakopään kohdilta.
Saab 9-3 2.0t SE 5d -01
Saab 900i -92
Saab 9-3 SS 2.0t Vector -03
Saab 9-3 2.0 SE 5d -98
ex. Saab 9000 2.0i 16 -91
ex. Saab 900 -87
ex. Saab 900 -88
ex. Saab 99 Combi Coupé -78
Saab 900i -92
Saab 9-3 SS 2.0t Vector -03
Saab 9-3 2.0 SE 5d -98
ex. Saab 9000 2.0i 16 -91
ex. Saab 900 -87
ex. Saab 900 -88
ex. Saab 99 Combi Coupé -78
Re: Ohjaustehostinko rallattaa?
Minulla oli juurikin noin kuten kirjoitit (kts minun aiempi viesti). Tämä ominaisuus poistui jako- ja tasapainoketjurempalla. Laitoin vähän kuluja ym ylös tänne: viewtopic.php?f=15&t=164167