DI-kasetti & sytytystulpat
DI-kasetti & sytytystulpat
Terve taas!
Tässä keskustelussa pitäs käsitellä DI-sytytyskasetin ja sytytystulppien yhteensopivuutta.
Mahtaako niissä olla tämän asian suhteen eroa vuosimalleissa taikka väreissä?
Itsellä on siis punainen sytytyskasetti, joka päällepäin näyttää jo tosi vanhalta.
Ajattelin tässä vaihtaa autoon tulpat. Eikös se niin ole että valmistaja suosittaa tiettyä NGK-mallia (normaali jossa yksi iso sivustatuleva elektrodi) , mutta nyt viime kesän autossa on olleet Nippon-Denson-tulpat (yksi iso U-uralla varustettu elektrodi).
Onko sytytystulppien tyypillä tosiaan merkitysti DI-kasetin kestoon?
Entä onko sytytystulppien kärkivälillä merkitystä DI-kasetin kestoon? Ilmeisesti on, näin olen kuullut täällä väitettävän. Siis että vanhat isolle kärkivälille kuluneet tulpat ovat hajottaneet kasetteja.
Täytyykö sytystystulppien tyypin olla ehdottomasti ? Eli siis sellaiset missä on vastus sisällä (resistori). Tätä vastustahan yleensä käytetään häiriönpoistoon. Mutta onko sillä kasetin keston todellakin merkitystä?
Luulisi etteivät sytytystulpat helpolla aiheuta häiriötä tuollaisessa 16-venttiilisessä koneessa, siinä on sen verran metallia (ja vielä maadoitettua) joka puolella ympärillä.
Ite aattelin että jos kokeilis jotain muitakin kuin näitä vanhantyyppisiä sytytystulppia. Varmaan NGK:ltä ja Boch:ilta löytyy jotain, ja sitten on ainakin noita Brisk-tulppia. (Bilteman Eqyuemeistä ei R-mallia taida löytyä.)
ps. Selvyyden vuoksi muut jutut voi tästä jättää pois.
Tässä keskustelussa pitäs käsitellä DI-sytytyskasetin ja sytytystulppien yhteensopivuutta.
Mahtaako niissä olla tämän asian suhteen eroa vuosimalleissa taikka väreissä?
Itsellä on siis punainen sytytyskasetti, joka päällepäin näyttää jo tosi vanhalta.
Ajattelin tässä vaihtaa autoon tulpat. Eikös se niin ole että valmistaja suosittaa tiettyä NGK-mallia (normaali jossa yksi iso sivustatuleva elektrodi) , mutta nyt viime kesän autossa on olleet Nippon-Denson-tulpat (yksi iso U-uralla varustettu elektrodi).
Onko sytytystulppien tyypillä tosiaan merkitysti DI-kasetin kestoon?
Entä onko sytytystulppien kärkivälillä merkitystä DI-kasetin kestoon? Ilmeisesti on, näin olen kuullut täällä väitettävän. Siis että vanhat isolle kärkivälille kuluneet tulpat ovat hajottaneet kasetteja.
Täytyykö sytystystulppien tyypin olla ehdottomasti ? Eli siis sellaiset missä on vastus sisällä (resistori). Tätä vastustahan yleensä käytetään häiriönpoistoon. Mutta onko sillä kasetin keston todellakin merkitystä?
Luulisi etteivät sytytystulpat helpolla aiheuta häiriötä tuollaisessa 16-venttiilisessä koneessa, siinä on sen verran metallia (ja vielä maadoitettua) joka puolella ympärillä.
Ite aattelin että jos kokeilis jotain muitakin kuin näitä vanhantyyppisiä sytytystulppia. Varmaan NGK:ltä ja Boch:ilta löytyy jotain, ja sitten on ainakin noita Brisk-tulppia. (Bilteman Eqyuemeistä ei R-mallia taida löytyä.)
ps. Selvyyden vuoksi muut jutut voi tästä jättää pois.
SAAB
Re: DI-kasetti & sytytystulpat
Syötänpä trollia työpäivän päätteeksi..
Itse pitäydyn 1.1mm välyksessä ja NGK:n BCPR7ES-tulpassa.
Kasetin keston suhteen semmoinen merkitys, että perimätiedon mukaan hajoaa heti jos on vastuksettomat tulpat. En ole viitsinyt itse kokeilla kun nuo suositellut NGKlaiset on niin halpoja.
Näin on.Ajattelin tässä vaihtaa autoon tulpat. Eikös se niin ole että valmistaja suosittaa tiettyä NGK-mallia (normaali jossa yksi iso sivustatuleva elektrodi) ,
Oho.mutta nyt viime kesän autossa on olleet Nippon-Denson-tulpat (yksi iso U-uralla varustettu elektrodi).
On.Onko sytytystulppien tyypillä tosiaan merkitysti DI-kasetin kestoon?
Näin ne väittävät. Kokeilujahan voi aina tehdä, ei se ole kuin 250e per kasetti.Entä onko sytytystulppien kärkivälillä merkitystä DI-kasetin kestoon? Ilmeisesti on, näin olen kuullut täällä väitettävän. Siis että vanhat isolle kärkivälille kuluneet tulpat ovat hajottaneet kasetteja.
Itse pitäydyn 1.1mm välyksessä ja NGK:n BCPR7ES-tulpassa.
Kun kerran DI-kasetin pohjassa on tarra, että resistor spark plugs only, niin se on mielestäni sellainen kehotus, että sinne ei saa muita ruuvata.Täytyykö sytystystulppien tyypin olla ehdottomasti ? Eli siis sellaiset missä on vastus sisällä (resistori). Tätä vastustahan yleensä käytetään häiriönpoistoon. Mutta onko sillä kasetin keston todellakin merkitystä?
Kasetin keston suhteen semmoinen merkitys, että perimätiedon mukaan hajoaa heti jos on vastuksettomat tulpat. En ole viitsinyt itse kokeilla kun nuo suositellut NGKlaiset on niin halpoja.
Jos se liittyykin siihen jännitteeseen, jonka DI-kasetti luo tulpan kärjen ja maan välille tutkaillakseen palotapahtuman ionivirtoja?Luulisi etteivät sytytystulpat helpolla aiheuta häiriötä tuollaisessa 16-venttiilisessä koneessa, siinä on sen verran metallia (ja vielä maadoitettua) joka puolella ympärillä.
Pyydä kaveria kuvaamaan videota, kun käynnistät! Tämä pitää nähdä.Ite aattelin että jos kokeilis jotain muitakin kuin näitä vanhantyyppisiä sytytystulppia. Varmaan NGK:ltä ja Boch:ilta löytyy jotain, ja sitten on ainakin noita Brisk-tulppia. (Bilteman Eqyuemeistä ei R-mallia taida löytyä.)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Re: DI-kasetti & sytytystulpat
Olipas kirjoituksessa aistittavissa ironiaa.
No siksipä täällä kyselenkin ennen kuin mitään teen.
Jaa että siellä on oikein sellainen tarrakin, ja että DI-kasetti tarkkailee palotapahtumaa.
No ainakin noi viimekesän olleet tulpat on tosiaan tota R-tyyppiä, että ilmankos se sitten toimikin.
Tässä pitää vielä lisää kysellä, mutta toisessa viestiketjussa (kun asia ei liity tähän).
No siksipä täällä kyselenkin ennen kuin mitään teen.
Jaa että siellä on oikein sellainen tarrakin, ja että DI-kasetti tarkkailee palotapahtumaa.
No ainakin noi viimekesän olleet tulpat on tosiaan tota R-tyyppiä, että ilmankos se sitten toimikin.
Tässä pitää vielä lisää kysellä, mutta toisessa viestiketjussa (kun asia ei liity tähän).
SAAB
Re: DI-kasetti & sytytystulpat
Löytyy, moiset ovat omassa tonnarissa viimeisen kymppitonnin sytyttäneet ihan ok. Tosin LPT kyseessä, joten tilanne saattaa olla eri kun enemmän ahtoja.kimmoisa kirjoitti:(Bilteman Eqyuemeistä ei R-mallia taida löytyä.)
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: DI-kasetti & sytytystulpat
Täytyy myöntää, että heräsi suuri epäilys kysymysten vilpittömyyttä kohtaan, asiasta kun on keskusteltu tälläkin foorumilla aika lailla.
Ihan vakavissaan, DI toimii hyvin sitä varten suositelluilla tulpilla ja ne ovat kaiken lisäksi halpoja, joten sen puolesta ei ole paljoa järkeä lähteä sooloilemaan.
Hinta taisi asettua pikkuisen alle viiteen euroon kappaleelta, eikä niitä tulppia niin montaa settiä tarvi vuodessa vaihtaa, että aivan oikeasti kannattaisi lähteä etsimään sitä halvinta toimivaa.
Eipä silti, ketään en halua pakottaa tuohon maagiseen BCPR7ES-11-tulppaan, joten kukin tarpokoon omia polkujaan ja toivottavasti vehkeet pysyy läjässä. Vastukselliset tulpat nyt kuitenkin kannattaa pitää, jos ei mitään muuta suositusta halua noudattaa.
Ehkä se savu ei tule välittömästi DI-kasetista vastuksettomien tulppien kanssa, mutta kyllä se kasetti siitä vaan vähän ajan päästä sitten antautuu. :-)
Ihan vakavissaan, DI toimii hyvin sitä varten suositelluilla tulpilla ja ne ovat kaiken lisäksi halpoja, joten sen puolesta ei ole paljoa järkeä lähteä sooloilemaan.
Hinta taisi asettua pikkuisen alle viiteen euroon kappaleelta, eikä niitä tulppia niin montaa settiä tarvi vuodessa vaihtaa, että aivan oikeasti kannattaisi lähteä etsimään sitä halvinta toimivaa.
Eipä silti, ketään en halua pakottaa tuohon maagiseen BCPR7ES-11-tulppaan, joten kukin tarpokoon omia polkujaan ja toivottavasti vehkeet pysyy läjässä. Vastukselliset tulpat nyt kuitenkin kannattaa pitää, jos ei mitään muuta suositusta halua noudattaa.
Ehkä se savu ei tule välittömästi DI-kasetista vastuksettomien tulppien kanssa, mutta kyllä se kasetti siitä vaan vähän ajan päästä sitten antautuu. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Re: DI-kasetti & sytytystulpat
Kyllä se kasetti 8-9tkm kesti ja edelleen sytyttää nelospyttyä satunnaisesti, vaikka yleensä ei lainkaan. Joskus nuorena ja tyhmänä tuli tuota kokeiltua, vieläpä huoltoliikkeen toimesta (vielä tyhmempänä en tajunnut hakea heiltä DI-kasetin hintaa takaisin).Jope kirjoitti:Ehkä se savu ei tule välittömästi DI-kasetista vastuksettomien tulppien kanssa, mutta kyllä se kasetti siitä vaan vähän ajan päästä sitten antautuu.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: DI-kasetti & sytytystulpat
Nyt näyttää olevan Motossa 3,50e kipale, joten melko ilmasia ovat. Vaihtokin on niin helppoa ettei sen varjolla viitti edes asennusnestettä juoda.
M97CSB234EFM57001 RE85
Re: DI-kasetti & sytytystulpat
Kuten myös. Tänään tuollaiset tuli juuri vaihdatettua öljynvaihdon yhteydessä.Jope kirjoitti: Itse pitäydyn 1.1mm välyksessä ja NGK:n BCPR7ES-tulpassa.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Re: DI-kasetti & sytytystulpat
Ok, täytyypä katella sitten niitäkin tulppia.
Mutta onkos niissä oikea kärkiväli jo valmiina? Vai tarviiko ite säätää?
En kyllä oo kattonukkaan noiden Nippon-Denson tulppien kärkiväliä.
Täällä vaan mainittiin että noi alkuperäismalliset NGK eivät muka kauaa kestä. Kuluuko ne jotenki nopeemmin kun on DI-järjestelmä? Vai johtuuko se turboahdetusta moottorista?
Ainakin vapareissa 900:ssa noi tulpat tuntu kestävän ikuisuuden. Ainakin tollaset vähän paremmat tulpat. Aattelin vaan että erooko tällänen 9000 sen asian suhteen jotenkin.
Mutta onkos niissä oikea kärkiväli jo valmiina? Vai tarviiko ite säätää?
En kyllä oo kattonukkaan noiden Nippon-Denson tulppien kärkiväliä.
Täällä vaan mainittiin että noi alkuperäismalliset NGK eivät muka kauaa kestä. Kuluuko ne jotenki nopeemmin kun on DI-järjestelmä? Vai johtuuko se turboahdetusta moottorista?
Ainakin vapareissa 900:ssa noi tulpat tuntu kestävän ikuisuuden. Ainakin tollaset vähän paremmat tulpat. Aattelin vaan että erooko tällänen 9000 sen asian suhteen jotenkin.
SAAB
Re: DI-kasetti & sytytystulpat
Ainakin noissa BCPR7ES-11 -tulpissa tuo "11" tarkoittaa juuri valmiiksi säädettyä 1,1mm kärkiväliä.kimmoisa kirjoitti:Mutta onkos niissä oikea kärkiväli jo valmiina? Vai tarviiko ite säätää?
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: DI-kasetti & sytytystulpat
Tuossakin voi säästää ja ostaa vain BCPR7ES ja laittaa itse tuon kärkivälin 1.1mm. Mutta sitä väliä ei saa muuttaa meisselillä sitä keskikärkeä vasten vaan suoraan taivuttamalla sitä sivu elektrodia. Siihenkin on olemassa oma työkalu mutta onnistuu ohutkärkisillä pihdeillä myös.Mawerick kirjoitti:Ainakin noissa BCPR7ES-11 -tulpissa tuo "11" tarkoittaa juuri valmiiksi säädettyä 1,1mm kärkiväliä.kimmoisa kirjoitti:Mutta onkos niissä oikea kärkiväli jo valmiina? Vai tarviiko ite säätää?
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Re: DI-kasetti & sytytystulpat
Todetaan vielä, että Densonkin tulppia saa pidemmällä kärkivälillä. Merkintä on -U11. Aikanaan kun myin kesähessuna varaosia, Densoa suositeltiin korvaamaan NGK kaikkiin merkkeihin. Perusteluna oli "aito" japanilaisuus. NGK siirtyi tuolloin kiinalaisten ym. alihankkijoiden käyttöön ja laatu/kestävyys heitteli. Uritettua elektrodiakin piti kehua, koska se periaatteessa pysyy paremmin puhtaana kun kone käy rikkaalla. En tiedä oliko tulpissa oikeasti muuta eroa, kuin Denson selkeästi parempi kate. Eri autoissa ja ruohonleikkurissa ovat toimineet hyvin. Viimeksi laitoin NGK:t, kun löytyi tarkempi sopivuus.
OG 9-5 2.0t -01 (KA)
# 4916
# 4916
Re: DI-kasetti & sytytystulpat
Tuliha se sieltä.... 3-6e riippuen ostopaikasta. Toisille se on raha toisille vain...Mimmi kirjoitti:Paljonko tuossa saa askartelupalkkiota?V-M kirjoitti:Tuossakin voi säästää ja ostaa vain BCPR7ES ja laittaa itse tuon kärkivälin 1.1mm.
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Re: DI-kasetti & sytytystulpat
Hintaan en ota kantaa.
Hain viimeviikolla länäristä DI-kasetin ja pyysin samalla tulpat (tietäen että motosta olis saanu halvemmalla). Ajattelin, että uusitaan uudehkot tulpat samalla uusiin, niin ei sitten tule DI-kasetin takuun kanssa ongelmia.
-logoilla koristelluissa paketeissa oli sisällä juuri nuo NGK BCPR7ES-11 tulpat.
Olisko noi ollu sen 6 euroa/kpl.
Hain viimeviikolla länäristä DI-kasetin ja pyysin samalla tulpat (tietäen että motosta olis saanu halvemmalla). Ajattelin, että uusitaan uudehkot tulpat samalla uusiin, niin ei sitten tule DI-kasetin takuun kanssa ongelmia.

Olisko noi ollu sen 6 euroa/kpl.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Re: DI-kasetti & sytytystulpat
jep. 800m etäisyyttä... kyl tuol bensat maksaa. Ja pysyy puuhaus into yllä. Motonetissä tosin eroa vain 0.1e joten jos sinne asti vaivaudun niin ostan -11Mimmi kirjoitti:Kuinka paljon kauemmas ajat hakemaan noita edullisempia tulppia?
Oletko laskenut säästön per kilometri?
malliset

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135