vetoakselin tunnelin alalevyn hitsauksessa opittua

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

vetoakselin tunnelin alalevyn hitsauksessa opittua

Viesti Kirjoittaja stara »

vanhan poistin alatukivarren pulttikuviota myöden, reunoille jätin muutaman millin sovitevaraa ja limiliitosta hitsille.
hitsasin siis koko alatukivarsien välin ja 2 eri palasta. palan mitoitin vain summittaisesti, tosin hakkasin ruustukin aukossa siihen ensin jonkinlaisen muodon, jotta sain sen asettumaan.
Ensin heppailin suoran sivun kiinni, sitten hakkasin levynpalan raakasti ylöspäin , jotta tukivarsien silmukoille tuli tarvittava tila. tässä asettumisessa auttoi oleellisesti levyyn etukäteen leikkaamani haavat, sillä nyt haavat mahdollistivat levyn muotoutumisen helpolla. nuo viilteet eli haavat olivat se oleellinen idea ja varmaan sitä voi soveltaa monessa muussakin muodokkaassa palassa, ylimääräiset viilteiden hännät sitten vain suojuksettomalla pikkulaikalla lyhentelin...
Ammattilaiset näyttää käyttävän suojuksetonta ( näkee ja sopii) pikkurälläkkää lähes kaikkeen, maalin poistoon hitsipinnalta ja sovitteluun ja lyhentelyyn eli ::. yleiskone.
OLEN SÄÄSTÄNYT LAIKAN JÄMÄT, NOISSA AHTAISSA PAIKOISSA NE OVAT HYVIÄ JA PIENI EI TAATUSTI HYPPÄÄ SILMILLE. SILMÄSUOJUSTA KÄYTÄN SILMÄLASIEN LISÄKSI LÄHES AINA, JA VARSINKIN ILMAN SUOJUSTA OLEVALLA KONEELLA.
Samalla tavalla tein etupuoliskonkin ( sovinnolla limiliitos palojen välille, vaikka olisi kyllä voinut piirroittaa sovittelun jälkeen ja irroittaa ja tehdä päittäishitsin jne..), etuliitos tosin meinasi venähtää lyhyeksi.
varoin hitsaamasta mitään pattia pulttiliitoksen reunamille, koska sehän estäisi pulttiliitosta asettumasta pohjaan ja olisi paha hioa pois, yhden nöölin jouduin meislaamaan ko. syystä. Työkaluja oli arviolta n. 100 kiloa takabaksissa ( isot karhusakset jo n. 20 kg, käsityökaluja 20, hylsyjä 10 kiintoavaimia yms 20, nesteitä ja maaleja 20 ja ne kuuluisat "eväät " 10 kg eli tasaraha), eli tuplaten laillinen määrä (50 kiloako se oli ??) ei nääs soitellen sotimaan lähdetä :lol:
Otin koko tukivarren irti, koska kaikki pultit oli irroitettu, sai hyvät tilat.
takaisin pannessa minulla oli n. 1,5 m putkenpätkä apuna, tunkkasin sillä pallonivelen alta , jolloin sain vakaajan pultit sovinnolla reikiinsä.
n. 1,0 mm peltiä käytin, vaikka olisi 1,2 mm tuolla menetelmällä sinne liki samalla vaivalla taipunut.
Eka 5 tuntia meni purussa, kaapimisissa ja kasaanpanossa ja toisena päivänä sama pura/ kokoa rumba uudelleen ja taas meni 5 tuntia yhteensä hitsailuineen, ajoissa huomioitava tää 7- kymppisen jätkän tasoituskerroin :)
Hosumalla ratsupaikkalinjalla ( vaikka ei tuossa kyllä juuri kovaa ollut ratsupaikoille ) ja 1: ssä sessiossa tehtynä olisi ollut nopeampi.
Ai niin oman aikansa otti myös tuhota suuri määrä neuvoa antavaa nestettä.....
ja leimakin tuli ilman mukinoita ( joku uudempi meltorauta siinä taas raakattiin ennen lentokonelaadun esiinmarssia) ja peräti 5 € rabattia päästömittauksista kerholaiselle :D eli 74 € netto.
jarrut ja päästöt ja iskarit oli ihan ok, (vaikka sachin pumpuissa ei ole enää suojuksistakaan kuin muisto jäljellä ), laatua on monen moista.
Viimeksi muokannut stara, Pe Huhti 30, 2010 14:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
fd9401
"Turbo"
Viestit: 236
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 23:28
Paikkakunta: Lempäälä

Re: vetoakselin tunnelin alalevyn hitsauksessa opittua

Viesti Kirjoittaja fd9401 »

Kuulostaa ihan pro hommalta, jonkun kuvankin olisit voinut ottaa ja pistää näytille...
Vastaa Viestiin