Saab 96 1977
Re: Saab 96 1977
Nyt sain vaihdettua sen ruostekura nivelen parempaan, mutta äänet ja tärinä pysyivät lähes ennallaan. Huomenna on kuitenkin pakko mennä katsastamaan. Pitää illalla vaihtaa vielä se parempikin nivel jos Mestarin lähetys saapuu.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: Saab 96 1977
250 km takana. Katsastuskonttorit kiinni..
Ensimmäinen oli mennyt n.40min sitten kiinni ja toisen pihaan kaarsin 5min sulkemisajan jälkeen. Tärinäkin tuntui rauhoittuvan hiukan kun saapas sai kenkää.
Ensimmäinen oli mennyt n.40min sitten kiinni ja toisen pihaan kaarsin 5min sulkemisajan jälkeen. Tärinäkin tuntui rauhoittuvan hiukan kun saapas sai kenkää.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: Saab 96 1977
Leimattu on kehujen kera.
Jarrujen mittaus:
Vasen Oikea
1.Aks. 2,6 2,6
2.aks. 1,5 1,5
S. jar. 1.0 1.0
Kysyttiin vain että onko jarruille tehty jotain vai ajetaanko autolla päivittäin. Sanoin piruuttani että eihän saapeis tapaa mitään vikaa olla.
Jarrujen mittaus:
Vasen Oikea
1.Aks. 2,6 2,6
2.aks. 1,5 1,5
S. jar. 1.0 1.0
Kysyttiin vain että onko jarruille tehty jotain vai ajetaanko autolla päivittäin. Sanoin piruuttani että eihän saapeis tapaa mitään vikaa olla.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: Saab 96 1977
Nyt tarvitaan viisaampien neuvoja.
Molemmat vanhat ulko vetonivelet pesin ja rasvasin. ->Jyrisi veto päällä vasemmalle käännettäessä todella voimakkaasti. Tien "saumakohdista" tuntui myös pieni jyrähdys. Ilman vetoa menee kuin ilmassa.
Nyt olen hommannut toiset nivelet. Ne on pesty ja rasvattu. -> Sama jyrinä tuntuu käännettäessä ja asvaltin saumoissa. Nyt ehkä aavistuksen pienempänä, mutta yhä häiritsevänä.
Sisempiä niveliä olen tutkinut sen verran että kaikki neulat oli paikalla.
Moottorikin tuntuu olevan tukevasti kiinni. Käsin ei liiku mihinkään ja kaasua painettaessa heilahtaa vain koko auto.
Sanokaapas nyt ehdotuksia mitä seuraavaksi?
Molemmat vanhat ulko vetonivelet pesin ja rasvasin. ->Jyrisi veto päällä vasemmalle käännettäessä todella voimakkaasti. Tien "saumakohdista" tuntui myös pieni jyrähdys. Ilman vetoa menee kuin ilmassa.
Nyt olen hommannut toiset nivelet. Ne on pesty ja rasvattu. -> Sama jyrinä tuntuu käännettäessä ja asvaltin saumoissa. Nyt ehkä aavistuksen pienempänä, mutta yhä häiritsevänä.
Sisempiä niveliä olen tutkinut sen verran että kaikki neulat oli paikalla.
Moottorikin tuntuu olevan tukevasti kiinni. Käsin ei liiku mihinkään ja kaasua painettaessa heilahtaa vain koko auto.
Sanokaapas nyt ehdotuksia mitä seuraavaksi?
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Saab 96 1977
Jyrinä ja varsinkin sen kuuluminen karrettaessa tuo mieleen pyöränlaakerivian. Välystä ei välttämättä ole, mutta jotenkin tuo voisi viitata vanhoihin laakereihin.
# 419 Vesa Pohjalainen
Re: Saab 96 1977
Välystä ei tunnu ja pyörät pyörivät suht herkästi. Mutta voihan niissäkin vikaa olla. Ja helpottaisiko vedon päästäminen sitten sen verran että ääni lakkaisi?Vesa Pohjalainen kirjoitti:Jyrinä ja varsinkin sen kuuluminen karrettaessa tuo mieleen pyöränlaakerivian. Välystä ei välttämättä ole, mutta jotenkin tuo voisi viitata vanhoihin laakereihin.
Onkos laakerit minkä kokoisia? Tuskin kovin kalliita joten eipä siinä paljon köyhdy jos ne vaihtaa. Ja ovatpa sitten varmasti priimat.
E: Motonetis näytti olevan 41 eur SKF laakerit. Mikäköhän koko tuo mahtaa olla, jos kävisin hakemassa ne Varaosalinnasta. Tai voi olla että niittenkin kirjat vielä tuon löytää.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: Saab 96 1977
Laakereita mesästelty ja jopa Vuorenmaalla sanottiin että nyt ei löydy.
Eli täältä löysin numeron SKF 233200 ja tällä on etsitty Varaosalinnalta ja Vuorenmaalta.
Nyt äsken avasin vasemman navan ja otin laakerin käteen. Mitään vikaa ei käsin kopeloidessa tunnu. Pyörii herkästi ja muutenkin puhtaan oloinen.
Jospa vielä kävisi linnalla, kun tuosta saa nyt mittojen kanssa tutkia jos tärpäisi.
Jos ei osu kohdilleen niin kai ne on ostettava motonetistä rahtien kanssa, kun Oulussa näyttäisi olevan.
Eli täältä löysin numeron SKF 233200 ja tällä on etsitty Varaosalinnalta ja Vuorenmaalta.
Nyt äsken avasin vasemman navan ja otin laakerin käteen. Mitään vikaa ei käsin kopeloidessa tunnu. Pyörii herkästi ja muutenkin puhtaan oloinen.
Jospa vielä kävisi linnalla, kun tuosta saa nyt mittojen kanssa tutkia jos tärpäisi.
Jos ei osu kohdilleen niin kai ne on ostettava motonetistä rahtien kanssa, kun Oulussa näyttäisi olevan.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: Saab 96 1977
Tänään otin sisemmät vetonivelen vääntiöt irti loodasta ja se näemmä kannatti.
Pahaa kulumista ei juurikan tuntunut sormin hipelöiden, mutta pesu ja uusi rasva + puolelta toiselle vaihto vaimensi tärinän.
Koeajolenkillä kuitenkin aloin kuunnella että jokin ulistaa n70km/h jälkeen. Ääni on voinut olla ennemminkin vai voisiko vetarit nyt hiukan ulista ennenkuin tekeentyvät paikalleen.
Niitä kuviakaan en ehtinyt/ viitsinyt ottaa kun kädet oli kokoajan niin paksussa vaseliinissa.
Pahaa kulumista ei juurikan tuntunut sormin hipelöiden, mutta pesu ja uusi rasva + puolelta toiselle vaihto vaimensi tärinän.
Koeajolenkillä kuitenkin aloin kuunnella että jokin ulistaa n70km/h jälkeen. Ääni on voinut olla ennemminkin vai voisiko vetarit nyt hiukan ulista ennenkuin tekeentyvät paikalleen.
Niitä kuviakaan en ehtinyt/ viitsinyt ottaa kun kädet oli kokoajan niin paksussa vaseliinissa.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: Saab 96 1977
Vaihdelaatikon öljyt tuli vaihdettua. Pahempaakin kuraa odotin mitä sieltä nyt tuli ulos. 3 vaihteen vouvaus jäi ainakin pois ja vaihtaminen keveni jonkun verran.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: Saab 96 1977
Mitä öljyä laitoit laatikkoon. mulla olivat heliksin 10-40 onkohan tämä oikeaaA.L. kirjoitti:Vaihdelaatikon öljyt tuli vaihdettua. Pahempaakin kuraa odotin mitä sieltä nyt tuli ulos. 3 vaihteen vouvaus jäi ainakin pois ja vaihtaminen keveni jonkun verran.
Hese
Re: Saab 96 1977
Castrollin EPX 80W-90
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: Saab 96 1977
Jes. Tankkasin tänään kuupan lähes täyteen ja nyt huomasin jotta polttoaineletku kusee. Tai kusi. Laari enää puolillaan kun se on laponnut bensat pois.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: Saab 96 1977
Saako jostain/ joltain kuuppaan tankin täyttöletkun. Oli suht happaman näköinen ja onhan se jo vuotanut kun on tankannut täyteen. Ja se pienempi ilmeisesti ilmaletku oli poikki lähes kokonaan.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Saab 96 1977
Itse ostin sopivaa letkua Etolasta...A.L. kirjoitti:Saako jostain/ joltain kuuppaan tankin täyttöletkun. Oli suht happaman näköinen ja onhan se jo vuotanut kun on tankannut täyteen. Ja se pienempi ilmeisesti ilmaletku oli poikki lähes kokonaan.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: Saab 96 1977
Tänään asennettu päävirtakytkin.
Taakse tein uuden hattuhyllyn ja ruuvailin uudemmat kaiuttimet ja asentelin vahvistimen sekä soittimen. Ja nyt jos joku alkaa haukkoa henkeään niin kaikki "originaali" osat pysyi tallessa ja ehjinä. N. 10 minuutin homma vaihtaa vanha hylly paikalle, vanha radio ja kytkeä ne pelittämään.
Reviirin merkkauksen syynkin luulen löytäneeni. Viikon verran tullut ajon jälkeen auton alle kaksi öljyraitaa. Venttiilikopan tiiviteet oli molemmat poikki. Samoin imusarjan tiiviste oli nurkistaan poikki. Huomenissa tiiviste mettälle imusarja mukana työpaikalla liotusta varten.
Ja nyt kun kuupalla on ajettu n.1200km sisempien vetarien käännön jälkeen alkaa vanha tuttu tärinä palata. Olisiko jollain tuota sisempää niveltä myydä? Mieluiten vielä oikean puolen niin se tulisi tässä kulkineessa vasemmalle.
Parin sadan kilometrin päästä ylittyy 4000km rajapyykki kuupan omistajana. Yllättävän pienillä vaivoilla tuo on liikkunut. Viimeisin tonni on menty oikeastaa vain ajellen ja sieltä täältä kromiosia kiillotellen.
Kuvia olisi, mutta kuvablogi ei näköjään vieläkään toimi.
Niin ja tänään tuli nähtyä kymmenkunta ihmettelevää silmäparia sillä samassa risteyksessä oli kaksi 96 peräkkäin. V8!
Taakse tein uuden hattuhyllyn ja ruuvailin uudemmat kaiuttimet ja asentelin vahvistimen sekä soittimen. Ja nyt jos joku alkaa haukkoa henkeään niin kaikki "originaali" osat pysyi tallessa ja ehjinä. N. 10 minuutin homma vaihtaa vanha hylly paikalle, vanha radio ja kytkeä ne pelittämään.
Reviirin merkkauksen syynkin luulen löytäneeni. Viikon verran tullut ajon jälkeen auton alle kaksi öljyraitaa. Venttiilikopan tiiviteet oli molemmat poikki. Samoin imusarjan tiiviste oli nurkistaan poikki. Huomenissa tiiviste mettälle imusarja mukana työpaikalla liotusta varten.
Ja nyt kun kuupalla on ajettu n.1200km sisempien vetarien käännön jälkeen alkaa vanha tuttu tärinä palata. Olisiko jollain tuota sisempää niveltä myydä? Mieluiten vielä oikean puolen niin se tulisi tässä kulkineessa vasemmalle.
Parin sadan kilometrin päästä ylittyy 4000km rajapyykki kuupan omistajana. Yllättävän pienillä vaivoilla tuo on liikkunut. Viimeisin tonni on menty oikeastaa vain ajellen ja sieltä täältä kromiosia kiillotellen.
Kuvia olisi, mutta kuvablogi ei näköjään vieläkään toimi.
Niin ja tänään tuli nähtyä kymmenkunta ihmettelevää silmäparia sillä samassa risteyksessä oli kaksi 96 peräkkäin. V8!
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77