Tribodi ja malja

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Tartteeko tuota maljaa vaihtaessa varautua jollain tiivisteillä tai laakereilla? Tietäs sitten etukäteen kaiken tarpeellisen asennusta varten ostaa varastoon. Jahka nyt ensin se malja jostain löytyy.;)
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
Daword
"Aero"
Viestit: 345
Liittynyt: Pe Helmi 16, 2007 14:41
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja Daword »

nalleolut kirjoitti:jätä ihmeessä hakematta----- mainetta ja kunniaa roppakaupalla!

niin no ei ollut yksityinen myyjä. mainesta en tiedä?

vaikuttaapa hyvinkin että tuli hätäsesti kuitenkin tilailtua kun tuossa maljassa ja tribodissa ei välttämättä sitä vikaa ollutkaan kuten edellinen omistaja väitti.

pitäskö sitten hakee osat ja säilöön laittaa vai mitä nyt tahdot tarkoittaa?
Nyt! Saab 900i 5ov Combi Sedan vm88
-----------------------------------------------
Ennen! Saab 900 T8 ic 2d Sedan vm88
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8097
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

tarkoitti varmaan

Viesti Kirjoittaja mestari »

että kun kerran olet tilannut niin tottahan vastaat huutoosi ja haet ne sieltä matkahuollosta ja toivot että ne on oikean kokoiset.
mikä vikä siinä sit on että epäilit tripoidia ja maljaa?
mikkox9x
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Su Heinä 23, 2006 15:04
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Tribodi ja malja

Viesti Kirjoittaja mikkox9x »

Rupesi tuossa oikealta puolelta kuulumaan (melko kovaa) naputusta. Naputusta ei kuulu kiihdyttäessä, ainoastaan kytkin pohjassa, ehkä tasakaasulla ja moottorijarrutuksessakin. Vaikuttaisi että vika voisi olla sisemmässä vetonivelessä? Ratin kääntäminen ei vaikuta asiaan.

Tuosta rakenteesta, että siellä on ilmeisesti malja ja tripodi mutta minkälainen tuo rakenne on muuten, kun näyttäisi olevan holkki siinä maljassa tai muu joka liikkuu nyt edes takaisin ainakin rengas ilmassa? Toisella puolella ei liikkunut. Mikähän tuolla on vikana, meneekö koko homma vaihtoon? Vika ilmaantui melko yhtäkkiä, mutta katosi vähäksi aikaa kun oli käyttänyt rengasta ilmassa. Kuuluuko muuten sen öljyn mitä noissa maljoissa on sisällä mennä aivan juoksevan notkeaksi, kun raottaessani vetarin kumia niin tuli ulos sellaista aivan notkeaa niinkuin moottoriöljyä? Olin ajanut lyhyen lenkin.
EX 9000 CD 2.0l turbo USA -91
EX 900i 2d 8v -89
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tribodi ja malja

Viesti Kirjoittaja jus »

Maljan ulkokuori on pellistä prässätty kehys, joka voi löystyä. Erityisesti jos yksi joku tripodin rullista hukkaa neulalaakerinsa neulat.

Malja voidellaan vaseliinilla, joka läheisen pakoputken lämpövaikutuksen johdosta voi muuttua hyvinkin juoksevaksi.

Linkit malja- ja tripodikuviin tuolla: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 36#p441936
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
mikkox9x
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Su Heinä 23, 2006 15:04
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Tribodi ja malja

Viesti Kirjoittaja mikkox9x »

Uutena noita ei taida löytyä mistään oikein järkihintaan. Onkohan noita kuin montaa erinlaista, että mistä malleista osat sopii? Ei taida vm. 89 2.0l 16v vapari Tonnarista kumpikaan osa sopia?

Auto 900 8v katti vm. 89.

E: Onko muuten sisemmät (ja ulommatkin) vetarit molemmilla puolilla samanlaiset?
EX 9000 CD 2.0l turbo USA -91
EX 900i 2d 8v -89
mikkox9x
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Su Heinä 23, 2006 15:04
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Tribodi ja malja

Viesti Kirjoittaja mikkox9x »

Noita maljoja (ja tripodejakin?) on kahta erinlaista, mistä tiedän kummanlaiset tuossa on? Tätä (http://materiaalipankki.snoy.fi/fmi/xsl ... .xsl?-view) selaillessani tulin ainakin siihen tulokseen, että Tonnarista pitäisi tripodin 300592 passata sen mukaan sama melkein kaikissa noissa uudemmissa, eli voin sen ottaa varmaan sieltä.

Pitäskö sen maljan irrota ihan vaan kampeamalla irti kun irroittaa pultit laakeripesästä, jolloin malja ja se laakeriperähomma tulis ulos yhtenä kappaleena?
Varaosatonnarista yritin irroittaa vasemmalta pulelta kattoakseni passaisko satkuun (kaks palkoa näytti olevan) mutten saanut sitä liikkumaan mihinkään. Oikealla puolella Tonnarissa on ilmeisesti ainakin erinlainen ja vaikea irroitettava.
EX 9000 CD 2.0l turbo USA -91
EX 900i 2d 8v -89
Vastaa Viestiin