
9000 CS -92, ilmastointi vai ei?
9000 CS -92, ilmastointi vai ei?
Isäni riemuksi (vannoutunut Saabisti) olen alkanut vakavasti harkita työautoksi 9000 -sarjaa, koska niitä näkyy liikkuvan kohtuuhintaan markkinoilla. Nyt osui silmään otsikon mukainen auto, mutta koska ilmastointi olisi iiiso plussa, en ihan vielä olisi valmis kolmen tunnin ajomatkaan renkaita potkimaan. Mitä tuo CS siis pitää sisällään? Koneena 2.3 16V, onko tuossa vielä tasapainoakseliketjuongelmaa (sainpas pitkän sanan)? Ruosteet ajattelin katsella pyöränkaarista, kontin pohjasta, alustasta, ja tankin täyttöluukusta. Mitä vielä erityistä huomioitavaa? Kyseessä automaatti. Ysitonnisen tarkastuslistan jo tuossa foorumilta lukaisinkin, mutta jos jollekin tulee vielä jotain erityistä mieleen... Olisi vain vähän liian hyvää ollakseen totta; mittarissa 243000 km ja hinta, niin, se hinta, 790 e... (ettekä perkule käykö kukaan noviisisaabistin nenän edestä tuota hakemassa, jos onkin käypäinen peli
)

Re: 9000 CS -92, ilmastointi vai ei?
Autossa on ilmastointi jos auton tilaaja on ruksannut lisävarustelistasta ilmastoinnin. Tai jos joku on siihen jälkikäteen asentanut ilmastoinnin. Muussa tapauksessa ei ole ilmastointia. Ja vaikka ilmastoinnin osat olisikin autossa, voi olla remontin tarpeessa.
Turbo tuosta taitaa puuttua kun et maininnut. Tosin 2,3-moottori toimii kaupunkiajossa kivasti automaatin kanssa, mutta pidemmässä ripeässä kiihdytyksessä turbollinen on ihan eri peli.
Turbo tuosta taitaa puuttua kun et maininnut. Tosin 2,3-moottori toimii kaupunkiajossa kivasti automaatin kanssa, mutta pidemmässä ripeässä kiihdytyksessä turbollinen on ihan eri peli.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: 9000 CS -92, ilmastointi vai ei?
OK. Eli toivossa eletään... Minkälainen projekti ilmastoinnin asentaminen jälkikäteen oikein on?
Myyjä ilmoittaa tehoiksi 149 hv, eli turboton olisi. Ajo olisi kuitenkin matka-ajoa, joten tuskin tuota turbottomuutta niin huomaa. Polttoainetta 2.3 ilmeisesti vie vähemmän kuin 2.0?
Myyjä ilmoittaa tehoiksi 149 hv, eli turboton olisi. Ajo olisi kuitenkin matka-ajoa, joten tuskin tuota turbottomuutta niin huomaa. Polttoainetta 2.3 ilmeisesti vie vähemmän kuin 2.0?
Re: 9000 CS -92, ilmastointi vai ei?
Manuaali-ilmastoinnin rakentaminen on Projekti ja tonnariin kuuluvan ACC:n asentelu on tiettävästi vähän isompikin Projekti. Vaikka itse kylmästöinti olisi pimeänä, on ACC sen verran älykäs väpytin, että ite kattelisin ehdottomasti alunperin automaatti-ilmastoinnilla varustetun version.umpio kirjoitti:OK. Eli toivossa eletään... Minkälainen projekti ilmastoinnin asentaminen jälkikäteen oikein on?
Sitä turbottomuutta ei ehkä huomaa, ennenkö ahdettua kokeilee. Kyllä se ahtimen muokkaama vääntökäyrä on vaan matka-ajossakin pirun mukava, etenkin ohitustilanteessa. Riippuu tietty käyttäjästäkin (=kuskista).umpio kirjoitti:Myyjä ilmoittaa tehoiksi 149 hv, eli turboton olisi. Ajo olisi kuitenkin matka-ajoa, joten tuskin tuota turbottomuutta niin huomaa. Polttoainetta 2.3 ilmeisesti vie vähemmän kuin 2.0?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: 9000 CS -92, ilmastointi vai ei?
ihan ot, mutta pakko kysyä miksi mielestäsi tuo acc on fiksu vekotin? olen siis uusi tuttavuus 9000:sen parissa ja siksipä täälläkysellään tyhmiä...aero kirjoitti:Manuaali-ilmastoinnin rakentaminen on Projekti ja tonnariin kuuluvan ACC:n asentelu on tiettävästi vähän isompikin Projekti. Vaikka itse kylmästöinti olisi pimeänä, on ACC sen verran älykäs väpytin, että ite kattelisin ehdottomasti alunperin automaatti-ilmastoinnilla varustetun version.umpio kirjoitti:OK. Eli toivossa eletään... Minkälainen projekti ilmastoinnin asentaminen jälkikäteen oikein on?
Sitä turbottomuutta ei ehkä huomaa, ennenkö ahdettua kokeilee. Kyllä se ahtimen muokkaama vääntökäyrä on vaan matka-ajossakin pirun mukava, etenkin ohitustilanteessa. Riippuu tietty käyttäjästäkin (=kuskista).umpio kirjoitti:Myyjä ilmoittaa tehoiksi 149 hv, eli turboton olisi. Ajo olisi kuitenkin matka-ajoa, joten tuskin tuota turbottomuutta niin huomaa. Polttoainetta 2.3 ilmeisesti vie vähemmän kuin 2.0?
Re: 9000 CS -92, ilmastointi vai ei?
Minusta 9000:n ACC, automaattinen ilmastointi, on fiksu vekotin siksi, että sen toimintaan ei juuri Tarvitse puuttua. Lämpötila pysyy asetetussa miellyttävästi kesät talvet ja ilman suuntaus ja puhalluksen voimakkuus hoituu myös. Eli paneelin nappeihin ei yleensä koskea ollenkaan missään vaiheessa ajokerran aikana, olipa talvi tai kesä.
Poikkeustilanteessa, kuten esim. märät ulkovaatteet ja ulkolämpötila niin alhaalla ettei kompressori pyöri ja ikkunat pyrkii huurtumaan, saa helposti säädettyä lämpöä ja puhallusta lisää, ja paluu automatiikalle tilanteen selvittyä käy helposti.
Toki ACC on sen verran monimutkainen laite, että siihen tulee joskus vikaakin, mutta nykyään varaosiakin saa käytettynä, joten se ei ole ongelma. Pikemminkin nolon vanhanaikaista väännellä lämppärin nuppeja aina ajellessa.
Poikkeustilanteessa, kuten esim. märät ulkovaatteet ja ulkolämpötila niin alhaalla ettei kompressori pyöri ja ikkunat pyrkii huurtumaan, saa helposti säädettyä lämpöä ja puhallusta lisää, ja paluu automatiikalle tilanteen selvittyä käy helposti.
Toki ACC on sen verran monimutkainen laite, että siihen tulee joskus vikaakin, mutta nykyään varaosiakin saa käytettynä, joten se ei ole ongelma. Pikemminkin nolon vanhanaikaista väännellä lämppärin nuppeja aina ajellessa.

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: 9000 CS -92, ilmastointi vai ei?
Se suuntailee puhalluksen ja säätää puhalluslämmön sekä -voimakkuuden järkevästi, ettei itse tarvi uhrata asialle ajatusta - sen kun pyytää halutun lämpötilan ja nautiskelee. ACC myös hanskaa yllättävän hyvin tilanteen, jossa kattoluukku on auki ja viilentää sekä raikastaa ilmaa, kun pihalla on joku +10°C lämmintä. Se siis on oikeasti mukava matkakumppani.katteli kirjoitti:ihan ot, mutta pakko kysyä miksi mielestäsi tuo acc on fiksu vekotin? olen siis uusi tuttavuus 9000:sen parissa ja siksipä täälläkysellään tyhmiä...
Ja ihan kokemusperäisesti verraten: MY89 tonnarin ACC1 (eli se vanhin versio) hakkaa kesät talvet MY06 Audi A4:n automaatti-ilmastoinnin vaivatta, osittain jopa MY08 A4:n vastaavan (muilta osin tämä on aika samalla tasolla ACC1:n kanssa).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: 9000 CS -92, ilmastointi vai ei?
Etsi turbollinen yksilö...oikeesti.umpio kirjoitti:Isäni riemuksi (vannoutunut Saabisti) olen alkanut vakavasti harkita työautoksi 9000 -sarjaa, koska niitä näkyy liikkuvan kohtuuhintaan markkinoilla. Nyt osui silmään otsikon mukainen auto, mutta koska ilmastointi olisi iiiso plussa, en ihan vielä olisi valmis kolmen tunnin ajomatkaan renkaita potkimaan. Mitä tuo CS siis pitää sisällään? Koneena 2.3 16V, onko tuossa vielä tasapainoakseliketjuongelmaa (sainpas pitkän sanan)? Ruosteet ajattelin katsella pyöränkaarista, kontin pohjasta, alustasta, ja tankin täyttöluukusta. Mitä vielä erityistä huomioitavaa? Kyseessä automaatti. Ysitonnisen tarkastuslistan jo tuossa foorumilta lukaisinkin, mutta jos jollekin tulee vielä jotain erityistä mieleen... Olisi vain vähän liian hyvää ollakseen totta; mittarissa 243000 km ja hinta, niin, se hinta, 790 e... (ettekä perkule käykö kukaan noviisisaabistin nenän edestä tuota hakemassa, jos onkin käypäinen peli)

Soittelin tuon saman auton perään viime viikolla ja myyjä tiesi kertoa, että siinä on ilmeisesti joku tartuntalevy automaattilaatikosta hajalla. Oli kuulemma joku Saabimies käynyt toteamassa tilanteen. Kuuluu kuulemma jokin sivuääni. Paremmin tietävät selvittäkää. Siitä johtuu tuo halpa hinta. Autohan on siistin näköinen.
En tiedä, että mitä tuollaisen korjaaminen edes tulee maksamaan ja kuinka suuri projekti on. Isäukolle oon yrittänyt metsästää vanhan 900 tilalle vähän parempaa, mutta edullista tonnaria.

Saab 9-5 Vector 2,0T -03
Volvo V70 T4F -12
Ex: Saab 9000CS 2,0t -97
Volvo V70 T4F -12
Ex: Saab 9000CS 2,0t -97