Viistokeula ei pysy käynnissä
Viistokeula ei pysy käynnissä
Itsellä on -88 vuotinen b202 turbo -moottorilla varustettu tonnari. 10 kilometrin ajon jälkeen moottori yhtäkkiä sammui. Sen jälkeen en ole saanut tuota käymään kuin muutaman sekunnin sykäyksien verran starttauksen jälkeen ja vain silloin tällöin.
Olen vaihtanut siitä sytytyskasetin (käytetty), tulpat, alipaineletkut, ruisku- ja siirtopumpun, polttoainesuodattimen vähän aikaisemmin, suuttimet on testattu liikkeessä, sulakkeet vaikuttivat ehjiltä, maadoitusjohdot olivat kunnolla kiinni. Jaon olen tarkistanut. Bensapainetta tuntui olevan riittävästi. Puristuksia en ole mitannut.
Ehdotuksia mikä voisi olla ongelmana?
Olen vaihtanut siitä sytytyskasetin (käytetty), tulpat, alipaineletkut, ruisku- ja siirtopumpun, polttoainesuodattimen vähän aikaisemmin, suuttimet on testattu liikkeessä, sulakkeet vaikuttivat ehjiltä, maadoitusjohdot olivat kunnolla kiinni. Jaon olen tarkistanut. Bensapainetta tuntui olevan riittävästi. Puristuksia en ole mitannut.
Ehdotuksia mikä voisi olla ongelmana?
#4776 | Saab 9000 CD 2.0T -89
Re: Viistokeula ei pysy käynnissä
Millä perusteella arvioit bensanpainetta olevan rittävästi?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Viistokeula ei pysy käynnissä
Se kuuluisa kampuran asentoanturi?
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Viistokeula ei pysy käynnissä
tuleeko kipinä? hiukan helpottaa kun ensin tutkit kummalla puolella vika on, sopassa vaisen sytytyksessä...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Re: Viistokeula ei pysy käynnissä
Sillä tavalla arvioin, että kun laitoin Biltemasta ostamani polttoainepainemittarin banjoruuviliitännällisen polttoainesuodattimesta lähtevän letkun läpi polttoaineraileen, niin hyrähti moottori käymään. Pyysin apuriani sammuttamaan moottorin koska polttoainetta ruiskiintus varsin paljon ympärille. Kun irrotin mittarin ja laitoin banjoruuvin takaisin, ei suostunut enää käynnistymään.jus kirjoitti:Millä perusteella arvioit bensanpainetta olevan rittävästi?
Painemittari antoi noin 350 mbaria paineeksi. Joka tietysti on varsin alhainen painemäärä, mutta kun asteikko yltää vain 800:n millibaariin niin en nyt tiedä onko tuollaisesta mittarista varsinaisesti mihinkään.
Kannattaako sitä tutkia sillä maagisella kylmää vettä heittämällä anturalle -konstilla?Mawerick kirjoitti:Se kuuluisa kampuran asentoanturi?
En tietenkään ole 100 % varma, jos polttoainetta ei tule tarpeeksi koska mittarini ei oikeen kolmen baariin tasoihin yllä. Kipinää tulee koska pakoputki paukkuu ja kun laitan tulpat venttiilikoppaa vasten kipinää tulee kaikista tulpista.mikkoimp kirjoitti:tuleeko kipinä? hiukan helpottaa kun ensin tutkit kummalla puolella vika on, sopassa vaisen sytytyksessä...
#4776 | Saab 9000 CD 2.0T -89
Re: Viistokeula ei pysy käynnissä
Painemittaus olisi hyvä tehdä mittarilla jossa asteikko riittää ja kytkentä niin että paine menee mittariin eikä ruiskiinnu ympärilleDJHasis kirjoitti:laitoin Biltemasta ostamani polttoainepainemittarin banjoruuviliitännällisen polttoainesuodattimesta lähtevän letkun läpi polttoaineraileen, niin hyrähti moottori käymään. Pyysin apuriani sammuttamaan moottorin koska polttoainetta ruiskiintus varsin paljon ympärille.

Tarvitset tuplapituisen banjopultin, tiivisteprikan ja laajempiskaalaisen mittarin. Kytket ne siihen suodattimelta bensakiskolle lähtevän putken kaveriksi, niin mittari näyttää bensakiskossa vallitsevan paineen. Jotain tämännäköistä:

Edes 1 bar ei riitä käynnistymiseen, saati sitten 0,35 bar.
http://www.jus.liitin.net/CD/CD_bensanpaineet.wmv Videopätkä liittyy tuolla kuvailemani vanhan pumpun paineentuotto-ongelmaan: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 96#p688996
Viimeksi muokannut jus, Ke Marras 09, 2016 20:50. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Viistokeula ei pysy käynnissä
Et sattumoisin osaisi sanoa mistä voisin hankkia kun Biltemassa ei tunnu olevan muuta kuin se mielestäni säälittävä systeemi, eikä Motonetti ei sivustollaan mainosta mitään?jus kirjoitti:Painemittaus olisi hyvä tehdä mittarilla jossa asteikko riittää ja kytkentä niin että paine menee mittariin eikä ruiskiinnu ympärilleDJHasis kirjoitti:laitoin Biltemasta ostamani polttoainepainemittarin banjoruuviliitännällisen polttoainesuodattimesta lähtevän letkun läpi polttoaineraileen, niin hyrähti moottori käymään. Pyysin apuriani sammuttamaan moottorin koska polttoainetta ruiskiintus varsin paljon ympärille.
Tarvitset tuplapituisen banjopultin, tiivisteprikan ja laajempiskaalaisen mittarin. Kytket ne siihen suodattimelta bensakiskolle lähtevän putken kaveriksi, niin mittari näyttää bensakiskossa vallitsevan paineen. Jotain tämännäköistä:
Edes 1 bar ei riitä käynnistymiseen, saati sitten 0,35 bar.
http://www.jus.liitin.net/CD/CD_bensanpaineet.wmv
Muistatko vielä mistä omasi hankit?
#4776 | Saab 9000 CD 2.0T -89
Re: Viistokeula ei pysy käynnissä
Hydraulikkaliikkeestä. Mittari maksoi ehkä 14 eur, pultti pari, letku ja nippelit pari. Periaatteessa pitäisi riittää kun vanha banjopultti suodattimen alta on mallina. Pyydät samanlaisen tuplapitkänä, siihen banjoliittimen ja siihen letkua ja mittarin
Tuo oma letkuni on tosin purkutontusta suodattimen ja bensakiskon väliltä.

Tuo oma letkuni on tosin purkutontusta suodattimen ja bensakiskon väliltä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Viistokeula ei pysy käynnissä
En ole vielä saanut tarkistettua polttoaineen painetta kun saan mittarin vasta lähiaikoina, mutta miten tuosta voi tarkistaa sytytyksen ajoituksen? Kaveri kuunteli auton käyntiä ja hänen mielestä kuulosti siltä kuin olisi liikaa ennakkoa.
#4776 | Saab 9000 CD 2.0T -89
Re: Viistokeula ei pysy käynnissä
Ei kai mitenkään. Ajoitus ei ole säädettävissä.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Viistokeula ei pysy käynnissä
Ennakko ei pitäisi olla säädettävissä, mutta jos ecu säätää sytytyksen ajoituksen pieleen niin mikä voisi sen säätää pieleen tai miten sen voisi saada korjattua?Mawerick kirjoitti:Ei kai mitenkään. Ajoitus ei ole säädettävissä.
#4776 | Saab 9000 CD 2.0T -89
Re: Viistokeula ei pysy käynnissä
Eiköhän se ole aikalailla kampuranasentoanturista kiinni.Ennakko ei pitäisi olla säädettävissä, mutta jos ecu säätää sytytyksen ajoituksen pieleen niin mikä voisi sen säätää pieleen tai miten sen voisi saada korjattua?
Re: Viistokeula ei pysy käynnissä
Ei se ennakko pielessä ole, korvakuulokaverien mielipiteet voi jättää omaan arvoonsa. Ainoa anturi joka sen käytännössä voisi sotkea on paineanturi, jos on letku irti/tukossa tmv. Käynnistyy ja käy silti sammumatta itsekseen vaikka näin olisi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Viistokeula ei pysy käynnissä
Taidat tarkoittaa ilmanmääräanturia. Otin maffin johdon irti eikä se yhtään paremmin suostu käymään.jcarlson kirjoitti:Ei se ennakko pielessä ole, korvakuulokaverien mielipiteet voi jättää omaan arvoonsa. Ainoa anturi joka sen käytännössä voisi sotkea on paineanturi, jos on letku irti/tukossa tmv. Käynnistyy ja käy silti sammumatta itsekseen vaikka näin olisi.
Eikai vaan B202:n viallinen kampiakselinasennontunnistin tai vääntynyt kaasuläpän asentotunnistimen johto voisi estää käymistä?
#4776 | Saab 9000 CD 2.0T -89
Re: Viistokeula ei pysy käynnissä
Mulla oli joskus '89 tontusta kampuran hihnapyörän pultti löysällä ja hihnapyörä pääsi pikkuisen kääntymään -> sytytyksen ajoitus muuttui kun se asentoanturin triggeripyörä on siellä hihnapyörän takana kiinni... Auto lupaili kyllä käyntiä, mutta ei lähtenyt.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366