Ahtopaineen nosto hukkaportin tangon avulla

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
jakob85
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: Pe Tammi 09, 2004 17:40
Paikkakunta: Köyliö

kumpaan suuntaan..

Viesti Kirjoittaja jakob85 »

Pitääkö tanko pidentää vai lyhentää??Eikö tankoa pidentämällä hukkaportti pysy kauemmin kiinni jolloin nostaa apinetakin enemmän?Ajattelin ihan piruuttani koittaa tankoviritystä.. :twisted:
Seat Cordoba TDI -03
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Re: kumpaan suuntaan..

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

jakob85 kirjoitti:Pitääkö tanko pidentää vai lyhentää??Eikö tankoa pidentämällä hukkaportti pysy kauemmin kiinni jolloin nostaa apinetakin enemmän?Ajattelin ihan piruuttani koittaa tankoviritystä.. :twisted:
tankoa lyhyemmäksi ahtopaine nousee ja tanko pidemmäksi ahtopaine laskee...
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Re: mitä ei kivaa??

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Mitä ei kivaa se teki tankovirityksen jälkeen??itse kiinnostaa vaan tuo tanko viritys, koska omaa auto ei voi lastuttaa(-91 9k 2,3T jatkuva-TCS)[/quote]





On mullakin saksan tuliainen 2.3T jatkuvalla tcs:llä ja mitä ilmeisemmin chipattu, kun dynosta löytyi 227 hp / 397 Nm.

Eli etsi lastuja vaan, kyllä niitä jostain löytynee.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
sadisti
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: Pe Tammi 16, 2004 15:05
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja sadisti »

Nyt heräs mielenkiinto.

Onko tanko säädetty kohdilleen, jos se kiinnitetty hukkaporttiin niin, ettei paina kelloa mihinkään suuntaan...Ts. jos ruuvia on vain ruuvattu tangon päässä sen verran, että se osuu kohdilleen hukkaportin tappiin? Eli painekelloon ei ole koskettu...

Jouduin nimittäin turbon vaihdon yhteydessä tekemään itse kannatinkorvan painekellolle, joten ei ole hajuakaan tangon säädöistä, mikäli ne eivät ole kohdillaan. :oops:

-juke
Maailmassa on kolmenlaisia ihmisiä: Toiset osaavat laskea ja toiset eivät.
jakob85
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: Pe Tammi 09, 2004 17:40
Paikkakunta: Köyliö

Taitaa olla aeron-boxilla..

Viesti Kirjoittaja jakob85 »

Epäilenpä, että sulla (cd 2,3T) on jokin aeron-boxi siinä..tosin saab ilmoittaa tehonsa usein alakanttiin.. :)
Seat Cordoba TDI -03
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Re: mitä ei kivaa??

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Sabo kirjoitti:On mullakin saksan tuliainen 2.3T jatkuvalla tcs:llä ja mitä ilmeisemmin chipattu, kun dynosta löytyi 227 hp / 397 Nm.

Eli etsi lastuja vaan, kyllä niitä jostain löytynee.
Taitaa olla kyseessä heitto dynamometrissä + tehtaan alunperin hieman alakanttiin ilmoittama teho.

Tehdas mittaa tehon tiettyjen normien mukaan, autoverstaiden dynamometreillä ei taas paljon standardilehtiä lueskella kun tehoja mitataan, elikkäs olosuhteet ja mittaustapa voivat kammeta lukemaa ylöspäin standardi teholukemaan nähden.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Edelleen, turvallisempi vaihtoehto "tankovitykselle" on jäykentää aktuaattoria.. joko sisäisesti(vaihtaen jäykempään) tai ulkoisesti(lisäjousi).

Lisäjousesta on ollut jo puhetta aiemminkin.. kun vaan muistaisin, että missä...

Edit: Löytyi ainakin se kuva minkä postasin.. tuosta selvinnee periaate ainakin.
Kuva
Viimeksi muokannut Myrkky, Ke Syys 29, 2004 23:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Aki Peltola #1132
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Joo, kiitän Aksu, löysit juuri sen keskustelun jota tarkoitinkin. Tietty lisäjousellakin pitää olla järki mukana, minkä verran jäykistetään aktuaattoria.

Omassa tapauksessa aletaan olla aika rajoilla.. kuulee korvin kun kone "rilahtaa" ennen paineiden laskua, APC:n rajoittama minimi, eli peruspaine on tällähaavaa 0.6bar ja maksimi ahdot 1.35bar suhteellisen luotettavan mittarin mukaan.
Rajoillaoloa pahentaa huomattavasti, että on tiedossa että "laihoilla mennään" ja pahasti sittenkin... no, sulakoon tuo 365tkm ajettu pata jos sulaa.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Re: mitä ei kivaa??

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Jussi kirjoitti:
Sabo kirjoitti:On mullakin saksan tuliainen 2.3T jatkuvalla tcs:llä ja mitä ilmeisemmin chipattu, kun dynosta löytyi 227 hp / 397 Nm.

Eli etsi lastuja vaan, kyllä niitä jostain löytynee.
Taitaa olla kyseessä heitto dynamometrissä + tehtaan alunperin hieman alakanttiin ilmoittama teho.

Tehdas mittaa tehon tiettyjen normien mukaan, autoverstaiden dynamometreillä ei taas paljon standardilehtiä lueskella kun tehoja mitataan, elikkäs olosuhteet ja mittaustapa voivat kammeta lukemaa ylöspäin standardi teholukemaan nähden.




Joo, onhan tuo Harisen dyno valkeekoskella epäpätevä paikka. Ja tuon 2.3T vakio ahdot onkin 1.3 barin korvilla...vai oliko?
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Mites matalapaine saksantuonti noin paljon ahtaa? :wink:
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
2,3T sport
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
Paikkakunta: E-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

Mimmi kirjoitti:Sulla on alakantissa, minulla kun näyttää 1,5bar. :lol:
Siis näyttäis jos ois viritetty :wink:
jakob85
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: Pe Tammi 09, 2004 17:40
Paikkakunta: Köyliö

magneettiventtiili..

Viesti Kirjoittaja jakob85 »

Onko sulla siinä magneettiventtiiliä, kun on matalapaineturbo? Eihän niissä kai pitäisi olla vakiona??Ja nyt kyllä ymmärrän, jos sun auto on lastutettu, kun se eri kuin minun auto joka on täyspaineturbo.
Seat Cordoba TDI -03
Vastaa Viestiin