Satkuun alusta
Meikä on onnistunut ajamaan kovapintaisella soratiellä töyssyyn siten, että etupalkki kaapaisi tietä mukaan (vauhtia oli vielä tuossa vaiheessa noin 70km/h). Ainakin 900i:ssä vaikuttais että etupalkki käy melko alhaalla, kun etupään jousitusvara loppuu. Pakoputki säilyi ehjänä. Vähänkö jännitti nostaa kytkintä täräyksen jälkeen, mutta onneksi vetoa vielä löytyi.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
juu, jos on jt"3 asennettuna vähän silleen, eh, matalalle, niin se eka panta on todella alhaalla, tämä tuli manun kanssa huomattua ja korjattua uusinta katsastukseen. Ja sitten siitä keulan korkeudesta Lesjöillä ja Bilsteineillä. Itelle kävi niin, että piti muutoskatsastaa tällä viikolla toi setti ja inssi mittaili korkeudet. Yllättäen etupää oli valojen suhteen jo aika raja-arvoissa ja inssikin totesi, ettei keula sitten voi olla enää yhtään matalammalla. No eipä kyllä ole tarvettakaan enempää laskea..
KTM SD
Omassa 4d:ssä puskeminen oli myös aivan älytöntä luokkaa, välillä joutui kääntämään yli sortorajan ja siitäkös vauhti katoaa aivan tyystin. Suorilla ja nopeissa mutkissa kyllä pysyi muiden perässä sen mitä tehot antoivat myöten, mutta hitaissa ei millään, muut tulivat aina paksiin kiinni hitaissa vaikka ittellä ei meinannut rata riittää. Kantteja käytettiin surutta, alastarolla tosin.
Eikös rata-alustaan kuulu ensimmäisenä satkussa pyöränkulmien melkoinen muuttaminen, ilmeisesti casteria pitäisi lisätä melkoisesti jotta saadaan kompensoitua se, että ulompi etupyörä kaatuu alle käännettäessä, myös paikallaan. Vai mitä sanovat kisakuskit? Tämä kun on omiaan lisäämään sortoa ja siten puskemista.
Hyvät renkaat ovat tietysti asia nro 1 alustan tekemisessä, toisaalla foorumilla kehutut potenza s03:set olen kuullut mainittavan että "sairas pito" , mutta kuluvat myös sen mukaisesti, jostainhan sen pidon on tultava.
Itsellä siis alla tuo Jannen setti eli lesjöfors+sachs ja ilman vakaajia, alusta sinänsä ei ollut huono mutta ei sopinut ainakaan uniroyal rallyeiden kanssa yhteen, nuo tosin ovat turhan korkeat kun ovat kokoa 195/60/15, lisäksi h-luokkaiset joka näkyi siinä että renkaista lähti aivan poskettomia paloja radalla. Endurance-miehet ajavat saloon-luokassa contin sport-contactilla, mikä lienee myös melko hyvä nakki.
Mitäs ammattilaiset sanovat sopivista rengaspaineista, ittellä painetta oli luokkaa 2.8bar maantielämpöisenä, radalla paineita en mitannut, varmasti yli 3bar. Järkyttävien paineiden käyttö on vähän pakon sanelemaa ainakin noilla kumeilla kun muuten kaatuvat tyystin alle. Hieman vähempi tosin olisi voinut piisata.
Satkun korkeudesta sen verran että lesjöillä jää edessä semmonen ~1cm sisäänjoustovaraa ennen kuin ottaa pohjaanlyöntikumiin ellei sitä sahaa lyhyemmäksi, joten hirveästi alemmas tuskin kannattaa laskea. Ittellä kun autossa on pohjapanssari, on se aina eka mikä krapisee maahan, ottanut varmaan miljuuna kertaa kun ei aina muista varoa, muutaman kerran todella lujaa, joten on kyllä paikkansa ansainnut. En tosin ole sitä itse asentanut vaan ollut autossa jo aiemmin.
-Ville
Eikös rata-alustaan kuulu ensimmäisenä satkussa pyöränkulmien melkoinen muuttaminen, ilmeisesti casteria pitäisi lisätä melkoisesti jotta saadaan kompensoitua se, että ulompi etupyörä kaatuu alle käännettäessä, myös paikallaan. Vai mitä sanovat kisakuskit? Tämä kun on omiaan lisäämään sortoa ja siten puskemista.
Hyvät renkaat ovat tietysti asia nro 1 alustan tekemisessä, toisaalla foorumilla kehutut potenza s03:set olen kuullut mainittavan että "sairas pito" , mutta kuluvat myös sen mukaisesti, jostainhan sen pidon on tultava.
Itsellä siis alla tuo Jannen setti eli lesjöfors+sachs ja ilman vakaajia, alusta sinänsä ei ollut huono mutta ei sopinut ainakaan uniroyal rallyeiden kanssa yhteen, nuo tosin ovat turhan korkeat kun ovat kokoa 195/60/15, lisäksi h-luokkaiset joka näkyi siinä että renkaista lähti aivan poskettomia paloja radalla. Endurance-miehet ajavat saloon-luokassa contin sport-contactilla, mikä lienee myös melko hyvä nakki.
Mitäs ammattilaiset sanovat sopivista rengaspaineista, ittellä painetta oli luokkaa 2.8bar maantielämpöisenä, radalla paineita en mitannut, varmasti yli 3bar. Järkyttävien paineiden käyttö on vähän pakon sanelemaa ainakin noilla kumeilla kun muuten kaatuvat tyystin alle. Hieman vähempi tosin olisi voinut piisata.
Satkun korkeudesta sen verran että lesjöillä jää edessä semmonen ~1cm sisäänjoustovaraa ennen kuin ottaa pohjaanlyöntikumiin ellei sitä sahaa lyhyemmäksi, joten hirveästi alemmas tuskin kannattaa laskea. Ittellä kun autossa on pohjapanssari, on se aina eka mikä krapisee maahan, ottanut varmaan miljuuna kertaa kun ei aina muista varoa, muutaman kerran todella lujaa, joten on kyllä paikkansa ansainnut. En tosin ole sitä itse asentanut vaan ollut autossa jo aiemmin.
-Ville
Mulla oli sama ongelma Ahvenistolla. Autossa on aeron vakioalusta ja aivan tolkutonta puskemista esiintyi jo kävelynopeuksilla. Osasyynä oli varmaan "normaalit rengaspaineet" sekä uudet todella surkeat Nokian nre -renkaat. Edellä ajellut vihreä 95 farmari (ei siis 9-5) otti puolen kiekan kaulan joka mutkassa.TurboJanne kirjoitti:Miten saisi taittumaan mutkiin ja jopa mahdollisesti kulkemaan reippaita aikoja? Kuski pitäis varmaan eikana vaihtaa, mutta mitä mekaanisia muutoksia?
Velipojan tonnarilla samat kurvat pystyi sivaltamaan tuplanopeudella ilman minkäänlaisia ongelmia (renkaina Kumhot.)
Mun tapauksessa ongelmina olivat paskakuski (suurin ongelma), paskat renkaat ja paska auto.

GM 900 se 2.0t -97 RE85
Jäi mainitsematta tosiaan tuo suurin syy, eli kuljettan kokemuksen puute ja muutenkin surkeat ajotaidot, mutta välillä tuntui tulevan auton rajat vastaan nopeastikin, tarttis vaan tietää miten hyödyntää auton kyvyt maksimaalisesti. Jonkin verran sain jo sentään rauhoitettua ajamista sillä turha rähjääminen kaytännössä aina vain pudottaa vauhtia. Mutkia kokeilin ajaa jos vaikka millaisella tavalla, ilmeisesti aina väärin koska muut olivat pääosin nopeampia.
Vauhdista sen verran että Carina e meni aivan omia menojaan, samoin A6 2.5TDI, -98 1.6 astran kanssa mentiin samaa vauhtia ja selvästi hitaampia olivat Cordoba tdi vario ja Rekord 2.3D caravan. Tästä voinee päätellä että kuljettaja oli keskimääräistä hitaampi, vai olenko ihan hukassa auton "luontaisen" nopeuden suhteen??
-Ville
Vauhdista sen verran että Carina e meni aivan omia menojaan, samoin A6 2.5TDI, -98 1.6 astran kanssa mentiin samaa vauhtia ja selvästi hitaampia olivat Cordoba tdi vario ja Rekord 2.3D caravan. Tästä voinee päätellä että kuljettaja oli keskimääräistä hitaampi, vai olenko ihan hukassa auton "luontaisen" nopeuden suhteen??
-Ville
Tästä samasta asiasta on puhuttu ennenkin. En tahtoisi aloittaa sanoilla "mitäs mä sanoin", mutta....
Joskus muistaakseni kommentoin noista alustasarjoista ja rata-ajosta jotain, mutta se siitä.
Renkaat kuntoon.
Auto alas ja jäykäksi.
Kunnon iskarit (ei todellakaan tarvii olla säädettävät!!)
Kulmat kuntoon.
Noista se lähtee. Paska homma vaan kun kaikki vaikuttaa kaikkeen, eli mitään tarkkaa reseptiä kun ei voi antaa.
Sitten ainoa mutta onkin, että hommasta täytyis tehdä kompromissi, sillä esim ainakaan mun autolla EI VAAN VOI AJAA KADULLA!!! Toki täytyy muistaa että se onkin tehty vain radalle, joten muilla asioilla ei ole väliä kuin sillä mitä kello näyttää.
Mitä minä katselin Ahvenistolla, niin monilla sen huonon vauhdin suurin syy oli aivan kamalissa ajolinjoissa, toki sitten myös kalustossa.
Tästä vois kirjoittaa vaikka kuinka, mutta nyt täytyy mennä saunaan

Joskus muistaakseni kommentoin noista alustasarjoista ja rata-ajosta jotain, mutta se siitä.
Renkaat kuntoon.
Auto alas ja jäykäksi.
Kunnon iskarit (ei todellakaan tarvii olla säädettävät!!)
Kulmat kuntoon.
Noista se lähtee. Paska homma vaan kun kaikki vaikuttaa kaikkeen, eli mitään tarkkaa reseptiä kun ei voi antaa.
Sitten ainoa mutta onkin, että hommasta täytyis tehdä kompromissi, sillä esim ainakaan mun autolla EI VAAN VOI AJAA KADULLA!!! Toki täytyy muistaa että se onkin tehty vain radalle, joten muilla asioilla ei ole väliä kuin sillä mitä kello näyttää.
Mitä minä katselin Ahvenistolla, niin monilla sen huonon vauhdin suurin syy oli aivan kamalissa ajolinjoissa, toki sitten myös kalustossa.
Tästä vois kirjoittaa vaikka kuinka, mutta nyt täytyy mennä saunaan

- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
-
- "Aero"
- Viestit: 465
- Liittynyt: Su Helmi 22, 2004 01:50
- Paikkakunta: Turku
Joku sanoi, että kannattaisi kokeilla ilman etuvakaajaa.
Kuulemma vähentäisi aliohjautumista jonkin verran.
Onko valmiina saatavilla kenties jäykempiä jousia? Iskareitahan löytyy aika hyvin, mutta kaikki jouset tuntuu olevan aika lepsuja. Ei kai sitä jäykkyyttä uskalla pelkillä iskareillakaan tehdä, luulisi tuhoavan ne iskarit aika nopeasti jos jouset on ylilöysät?
Kuulemma vähentäisi aliohjautumista jonkin verran.
Onko valmiina saatavilla kenties jäykempiä jousia? Iskareitahan löytyy aika hyvin, mutta kaikki jouset tuntuu olevan aika lepsuja. Ei kai sitä jäykkyyttä uskalla pelkillä iskareillakaan tehdä, luulisi tuhoavan ne iskarit aika nopeasti jos jouset on ylilöysät?
Lesjöforsit ja vakaajat on aivan tarpeeksi jäykkä yhdistelmä, tai sitten aletaan tosissaan puhumaan rata-alustasta millä ei voi ajaa kadulla. Jos tuntuu löysältä niin "vika" on aika varmasti iskareissa.TurboJanne kirjoitti:Joku sanoi, että kannattaisi kokeilla ilman etuvakaajaa.
Kuulemma vähentäisi aliohjautumista jonkin verran.
Onko valmiina saatavilla kenties jäykempiä jousia? Iskareitahan löytyy aika hyvin, mutta kaikki jouset tuntuu olevan aika lepsuja. Ei kai sitä jäykkyyttä uskalla pelkillä iskareillakaan tehdä, luulisi tuhoavan ne iskarit aika nopeasti jos jouset on ylilöysät?
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
Niin eli ei paranneta etupään pitoa vaan huononnetaan takapäätä.
Mä alottaisin ihan perus lesjö+bilstein yhdistelmällä, siihen vielä vakaajat ja etupyörien kulmat kohdalleen niin on kyllä jo abt. 50 kertaa parempi kuin vakio. Enitenhän vauhtiin vaikuttaa renkaat ja pyöränkulmat, kyllä sillä voi kovaa mennä vaikka se kallistuukin..
(gti kolffi jäi mutkatiellä vakioalustaiselle + iskarit rikki 131 Fiiatille, ei ollu kolffin kuskilla kanttia. Tosin tehoetu taisi olla Fiatin puolella.) Fatti kyllä heiluu ja huojuu ja luistaa mutta mitäs sitte? Ei muutako hanaa!

Mä alottaisin ihan perus lesjö+bilstein yhdistelmällä, siihen vielä vakaajat ja etupyörien kulmat kohdalleen niin on kyllä jo abt. 50 kertaa parempi kuin vakio. Enitenhän vauhtiin vaikuttaa renkaat ja pyöränkulmat, kyllä sillä voi kovaa mennä vaikka se kallistuukin..

(gti kolffi jäi mutkatiellä vakioalustaiselle + iskarit rikki 131 Fiiatille, ei ollu kolffin kuskilla kanttia. Tosin tehoetu taisi olla Fiatin puolella.) Fatti kyllä heiluu ja huojuu ja luistaa mutta mitäs sitte? Ei muutako hanaa!

Aki Peltola #1132
Tiedoksi vaan että Vallilan takomossa tekevät jouset annettujen arvojen mukaan n. 50 eurolla/kpl.
Itse saatan teettää siellä jouset seuraavien speksien mukaan:
Etu: 500 lbs/square inch
Taka: 700 lbs/square inch
En ole vielä laskenut mitä noi tekee kg/mm2 mutta nuo ovat käsittääkseni n. 20-30% jäykemmät mitä normaalin madallussarjan jouset. Ja miksikö teen noin vaikka ajan radalla ehkä n. kerran vuodessa jos sitäkään? Noh, hinta ei ole pahimmasta päästä ja onpahan erilaiset kun muilla, ja ei ainakaan ajo-ominaisuudet kaadu jousien löysyyteen
Vielä kun tietäis mikä iskari olisi noiden kanssa hyvä. Kävisiköhän Bilstein sport?
-John
Itse saatan teettää siellä jouset seuraavien speksien mukaan:
Etu: 500 lbs/square inch
Taka: 700 lbs/square inch
En ole vielä laskenut mitä noi tekee kg/mm2 mutta nuo ovat käsittääkseni n. 20-30% jäykemmät mitä normaalin madallussarjan jouset. Ja miksikö teen noin vaikka ajan radalla ehkä n. kerran vuodessa jos sitäkään? Noh, hinta ei ole pahimmasta päästä ja onpahan erilaiset kun muilla, ja ei ainakaan ajo-ominaisuudet kaadu jousien löysyyteen

Vielä kun tietäis mikä iskari olisi noiden kanssa hyvä. Kävisiköhän Bilstein sport?
-John
Ruotsalais-japanilaista turbopoweria
Eihän asia mulle mitenkään kuulu, mutta aika hippasen verran jäykkää meinaat jos arvot pitää paikkansa (lbs per jotain).....
Kiloista olis tosiaan helpompi puhua.
Vrt http://www.rallysystems.com/jst_taulukko.htm
Ja päinvastoin kun luullaan, jäykillä jousilla VOI TODELLAKIN pilata ajo-ominaisuudet... nimenomaan kadulla.
Kaverin M3 bemariin tehtiin kunnon raha-alusta (Öhlins jne) ja kun normaalilla tiellä on enemmän tienpinnan vaihteluita kuin radalla, siitä tuli ihan karmea ajettava. Se alkoi esim menemään (pomppimaan) ihan minne sattui esim kuopissa, eli tuli jo vaaralliseksi ajaa! Liian jäykkä on liian jäykkä.
Kiloista olis tosiaan helpompi puhua.
Vrt http://www.rallysystems.com/jst_taulukko.htm
Ja päinvastoin kun luullaan, jäykillä jousilla VOI TODELLAKIN pilata ajo-ominaisuudet... nimenomaan kadulla.
Kaverin M3 bemariin tehtiin kunnon raha-alusta (Öhlins jne) ja kun normaalilla tiellä on enemmän tienpinnan vaihteluita kuin radalla, siitä tuli ihan karmea ajettava. Se alkoi esim menemään (pomppimaan) ihan minne sattui esim kuopissa, eli tuli jo vaaralliseksi ajaa! Liian jäykkä on liian jäykkä.
Viimeksi muokannut kallejh, Ke Syys 29, 2004 12:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -