900 -96 etualatukivarsi, 106tkm
900 -96 etualatukivarsi, 106tkm
Katsastuksessa ilmeni, että etujousi oli poikki, ei ilmeisesti ollut ruotsalaista terästä, svenskt stål....
Samalla voisi/pitäisi vaihtaa etualatukivarren kumiholkki, johon liittyy taaksepäin lähtevä tukivarsi. Kirjan mukaan se on puristustiukkuudella kiinni, mutta kuinka lujassa? Irtoaako kotikonstein? Uusia holkkeja on saatavana mm. Motonetissä. Kirjan mukaan saman tukivarren alakuulaniveltä ei voi vaihtaa, vaan pitäisi ostaa koko alatukivarsi, tuleeko sen mukana myös em. kumiholkki?
Samalla voisi/pitäisi vaihtaa etualatukivarren kumiholkki, johon liittyy taaksepäin lähtevä tukivarsi. Kirjan mukaan se on puristustiukkuudella kiinni, mutta kuinka lujassa? Irtoaako kotikonstein? Uusia holkkeja on saatavana mm. Motonetissä. Kirjan mukaan saman tukivarren alakuulaniveltä ei voi vaihtaa, vaan pitäisi ostaa koko alatukivarsi, tuleeko sen mukana myös em. kumiholkki?
Re: 900 -96 etualatukivarsi, 106tkm
Vanha tarvitsee noin 8-15t puristusvoiman että irtoaa. (sekä siihen sopivat palikat puristamiseen) Vaihtoehtoisesti voi viettää työkaluista riippuen 10-60min ko. puskan tuhoamiseen ruuvipenkki+pora+rauta/puukkosaha tms. yhdistelmällä.
Uuden asennuksessa tarvitaan taas prässiä, mikäli kyseessä ei ole powerflex pusla.
Uuden asennuksessa tarvitaan taas prässiä, mikäli kyseessä ei ole powerflex pusla.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: 900 -96 etualatukivarsi, 106tkm
Hauska tietää, vähemmän hauskaa että niin vaikeaa!! Kyselykierroksen jälkeen selvisi, että alkuperäisvaraosa-tukivarsi maksaa 384,- ja Motonetissä 99,00. Kierrätysosien hinta pitäisi suhteuttaa näihin sen mukaan paljonko on kuulanivelellä elinikää jäljellä.
Re: 900 -96 etualatukivarsi, 106tkm
Tulee, kannattaa vaihtaa koko tukivarsi samalla niin pääsee helpommalla.Kirjan mukaan saman tukivarren alakuulaniveltä ei voi vaihtaa, vaan pitäisi ostaa koko alatukivarsi, tuleeko sen mukana myös em. kumiholkki?
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: 900 -96 etualatukivarsi, 106tkm
Jos alkuperäinen pallonivel on hyvä niin suosittelen sen hajonneen puslan poistamista ja powerflex uretaanipuslan tilalle asentamista, useita etuja:
1) orkkis pallonivel laadukkaampi kuin tarvikkeet, tarviketukivarrella voi vaihto tulla pallonivelen väljyyden takia eteen aikaisemmin kuin 106tkm ajetulla orkkiksella
2) tulee halvemmaksikin
3) ajo-ominaisuudet paranee mutta mukavuus ei havaittavasti heikkene
Tietysti kannattaa vaihtaa molemmille puolille ne puslat samalla kertaa.
1) orkkis pallonivel laadukkaampi kuin tarvikkeet, tarviketukivarrella voi vaihto tulla pallonivelen väljyyden takia eteen aikaisemmin kuin 106tkm ajetulla orkkiksella
2) tulee halvemmaksikin
3) ajo-ominaisuudet paranee mutta mukavuus ei havaittavasti heikkene
Tietysti kannattaa vaihtaa molemmille puolille ne puslat samalla kertaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 900 -96 etualatukivarsi, 106tkm
Alkuperäisten laatu on täyttä roskaa, toinen kesti vajaat 80tkm ja toinen hieman yli 100tkm. Ajoni on pääasiassa maantieajoa >100km/päivä, joten ei luulisi paljoa niveliä rasittavan.orkkis pallonivel laadukkaampi kuin tarvikkeet
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: 900 -96 etualatukivarsi, 106tkm
Roskaahan se orkkiskin on mutta tarvike vielä enemmän.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 900 -96 etualatukivarsi, 106tkm
Puhuin tänään asiasta Hyvinkäällä GM-ammattilaisen kanssa. Sanoi että etujousen katkeaminen on aika tavallista. Varaosajousia on 2-3 valmistajalta, niistä jotkut "ruåtsalaista terästä" ja perinteisen kestäviä. Alatukivarsista sanoi että halvimmat varaosavarret kestävät vuoden tai puolitoista, Saabin omat ovat paljon parempia, mutta kalliita.
Itse ajattelen ottaa neuvosta opiksi ja ajaa sillä orkkisnivelellä ja vaihtaa vain puslan, jonka jo tilasin. Nyt pitää vain suunnitella missä puslia painellaan irti ja kiinni.
Itse ajattelen ottaa neuvosta opiksi ja ajaa sillä orkkisnivelellä ja vaihtaa vain puslan, jonka jo tilasin. Nyt pitää vain suunnitella missä puslia painellaan irti ja kiinni.
Re: 900 -96 etualatukivarsi, 106tkm
Tosiaan saattaa olla sekin, että alatukivarsiakin on ollut tehtalla myös eri alihankkijoilta.. 300tkm ajetusta -99 9-3:sta olen vaihtanut ne isot puslat uretaanisiin ja orkkispallonivelet oli vielä moitteettomat. Sen sijaan tarvikkeiden hajoamisesta on saanut liikaakin kuulla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Kaasari"
- Viestit: 42
- Liittynyt: Ke Kesä 15, 2005 22:33
- Paikkakunta: Oulu
Re: 900 -96 etualatukivarsi, 106tkm
Eipä näy orkkistukivarretkaan pitkään kestävän: omaan
NG- satkuun vaihdettiin kolarikorjauksen yhteydessä helmikuussa -09 lokasuoja, etutolppa kokonaisuudessaan ja tukivarret(ainakin alatv.). Nyt pomppasi katsastuksessa läpilöysän alapallon vuoksi. Alatukivarsi oli uusi Saab- leimalla varustettu. Reilun vuoden aikana ajoin n. 22tkm lähes täysin asvaltin päällä. Nyt alle vaihdettiin Motonetistä haettu ProPartsin tukivarsi, 99,90€. Luultavasti kestää hieman pitempään...
NG- satkuun vaihdettiin kolarikorjauksen yhteydessä helmikuussa -09 lokasuoja, etutolppa kokonaisuudessaan ja tukivarret(ainakin alatv.). Nyt pomppasi katsastuksessa läpilöysän alapallon vuoksi. Alatukivarsi oli uusi Saab- leimalla varustettu. Reilun vuoden aikana ajoin n. 22tkm lähes täysin asvaltin päällä. Nyt alle vaihdettiin Motonetistä haettu ProPartsin tukivarsi, 99,90€. Luultavasti kestää hieman pitempään...
Ajossa: OG93 3d, 2.0i -98 Green silver
ex- käyttis SAAB NG900 2.0i -96 willow green metallic
Ex-ex SAAB 90 -86
ex- käyttis SAAB NG900 2.0i -96 willow green metallic
Ex-ex SAAB 90 -86
Re: 900 -96 etualatukivarsi, 106tkm
Eikös Saab-osilla ole 2 vuoden takuu?
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
-
- "Kaasari"
- Viestit: 42
- Liittynyt: Ke Kesä 15, 2005 22:33
- Paikkakunta: Oulu
Re: 900 -96 etualatukivarsi, 106tkm
No sitten pitää reklamoida maahantuojalle, jos vaikka sais jotain hyvitystä tuosta.
Ajossa: OG93 3d, 2.0i -98 Green silver
ex- käyttis SAAB NG900 2.0i -96 willow green metallic
Ex-ex SAAB 90 -86
ex- käyttis SAAB NG900 2.0i -96 willow green metallic
Ex-ex SAAB 90 -86
-
- "Kaasari"
- Viestit: 42
- Liittynyt: Ke Kesä 15, 2005 22:33
- Paikkakunta: Oulu
Re: 900 -96 etualatukivarsi, 106tkm
Avautumista
Nyt alkaa jo hihat palamaan: alatukivarren vaihto ja etujousen asennus uudelleen ei auttanut, katsuri hylkäs nyt sillä perusteella että etutolppa on väärä(calibran?) ja siksi jousi ei istu oikein joustintukeen... nooh, menin valittamaan kolarikorjauksen 2/2009 tehneeseen korjaamoon ja auto on nyt laiton alla. Ollut tosin jo maanantaista asti. Uusi tolppa tuli ke ja oli alla samana päivänä. Pyöränkulmien säätö ei onnistunut torstaina->tolppa irti uudelleen, jotain mätää asennuksessa... Perjantaina eli tänään tuli uusi ilmoitus: pyörännapa ei istu uuden tolpan kanssa eli on väärä-> vaihdetaan. Menee alkuviikolle. Puuh... Onneksi sentään ei ole tarvinnut itse rahoja tämän takia liikutella ja sijaisauto on käytössä.
Tukivarren takuuhomma on sekin vielä selvittämättä, kunhan sen auton sais ensin takaisin...
Nyt alkaa jo hihat palamaan: alatukivarren vaihto ja etujousen asennus uudelleen ei auttanut, katsuri hylkäs nyt sillä perusteella että etutolppa on väärä(calibran?) ja siksi jousi ei istu oikein joustintukeen... nooh, menin valittamaan kolarikorjauksen 2/2009 tehneeseen korjaamoon ja auto on nyt laiton alla. Ollut tosin jo maanantaista asti. Uusi tolppa tuli ke ja oli alla samana päivänä. Pyöränkulmien säätö ei onnistunut torstaina->tolppa irti uudelleen, jotain mätää asennuksessa... Perjantaina eli tänään tuli uusi ilmoitus: pyörännapa ei istu uuden tolpan kanssa eli on väärä-> vaihdetaan. Menee alkuviikolle. Puuh... Onneksi sentään ei ole tarvinnut itse rahoja tämän takia liikutella ja sijaisauto on käytössä.
Tukivarren takuuhomma on sekin vielä selvittämättä, kunhan sen auton sais ensin takaisin...
Ajossa: OG93 3d, 2.0i -98 Green silver
ex- käyttis SAAB NG900 2.0i -96 willow green metallic
Ex-ex SAAB 90 -86
ex- käyttis SAAB NG900 2.0i -96 willow green metallic
Ex-ex SAAB 90 -86