
tonttu nykii
- ysitonnari93
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
- Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista
tonttu nykii
Yritin hakea etsillä vastausta ongelmaani, mutta en löytänyt toista vastaavanlaista tapausta. Eli mun 2,0i vapari tonnari vm.93 saattaa alkaa silloin tällöin nykiä kiihdytyksissa. Nyt tätä kirjoittaessa vika on uusiutunut tiheämmin. Esim. eilen aamulla töihin ajaessani tein normaalia pitemmän ajolenkin ja ajoin moottorin normaalilämpöihin. Ja auto toimi kuin kello ilman oireita. Heitin uuden ajolenkin vajaan tunnin päästä auton oltua parkissa ja siitä se nykiminen taas alkoi. Eli kun kiihdyttää normaaliin 100:en maantievauhtiin niin kone nykii 2-3 kertaa kiihdytyksen aikana joka vaihteella. Sitten taas satasen vauhtiin päästyä toimii kuin kello ongelmitta. Käynnistyy aina kuten ennenkin ja tyhjäkäynti on normaali kylmällä ja lämpöisellä koneella. Bensapumppu uusitu pari vuotta sitten. Lambda ja sytyn ohjausboksi uusittu vuoden vaihteessa, kuten myös tulpat ja virranjakajan kansi pastoria myöden mukaanlukien bensansuodatin. Nyt kun tilaamani osat tulevat, niin vaihdan myös tulpanjohdot ja itse tulpat sekä immun puolella olevan lämpöanturin. Ja ellei nämäkään toimenpiteet auta niin testaan kahta jemmassa olevaa im-mittaria. Karmee selitys tästä tuli, mutta hyviä vinkkejä otetaan vastaan 

Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003, sekä 9-3 1,9 TID 2008
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003, sekä 9-3 1,9 TID 2008
Re: tonttu nykii
Täälläkin on joskus nytkähtänyt kerran tai pari mutta ei varsinaisesti nykinyt. Tulpat pitäisi varmaan vaihtaa.
Viimeksi muokannut dj_pirtu, Ke Heinä 07, 2010 13:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nyt: korealainen...
Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
- ysitonnari93
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
- Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista
Re: tonttu nykii
Mulla ei nykimistä tapahdu kaasupohjassa, kun antaa mennä 6000 kierrokseen mutta normaali kiihdytyksessä kyllä ja vain lämpimällä koneella eikä silloinkaan aina. Ihme homma. Ei vaikuttanut tulppien vaihto mitään. Motonetin osapakettia odotellaan ja sit laitan tulpanjohdotkin uudet sekä sinisen lämpöanturin immun puolelle. Kaksi im-mittaria on jemmassa joita voi vielä kokeilla vaihtaa, mutta ellei nekään vaikuta niin sitten täytyy nostaa kädet pystyyn ja ajaa korjaamolle. Jos ne löytäis vikakoodia.
Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003, sekä 9-3 1,9 TID 2008
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003, sekä 9-3 1,9 TID 2008
Re: tonttu nykii
Jos ei nyi kaasupohjassa niin saattaa olla että käy laihalla, vika siis ilmamassamittarissa tai ilmavuodossa sen jälkeen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: tonttu nykii
Minä huomasin saabissani täsmälleen samanlaiset nykimisoireet tänään, kuin mitä on kuvattu viestiketjun ensimmäisessä viestissä!?!
Olisikohan lämpimä ja jopa helteinen kesäsää syynä tähän?
Täälläkin on vaihdettu hiljattain mm. tulpat, pyörijä, virranjakajan kansi, sytytyspääte ja bensapumppu. Ilmamassamittari voisi tietty olla syyllinen, ehjällä sitä en ole päässyt kokeilemaan vaikka mullakin on kaksi vanhaa varastossa. Ostin ne purkuautoista, mutta myyjät k*settivat, koska jos kokeilen vaihtaa niitä, niin sitten käy kuin traktori.
Pahus kun tommoiseen nykimiseen(kin) voi saabissa olla syynä lähes mikä tahansa. Lambda vissiin ei tykännyt kylmästä, sillä check engine valo paloi talvella ajoittain, mutta nyt ei enää. Ei kuitenkaan viittis alkaa summamutikassa noita kaikkia palikoita (taas) vaihtamaan, eli olisin hyvin kiitollinen jos kirjoitatte mikä ratkaisi ongelman, sitten kun se ratkeaa!
Olisikohan lämpimä ja jopa helteinen kesäsää syynä tähän?
Täälläkin on vaihdettu hiljattain mm. tulpat, pyörijä, virranjakajan kansi, sytytyspääte ja bensapumppu. Ilmamassamittari voisi tietty olla syyllinen, ehjällä sitä en ole päässyt kokeilemaan vaikka mullakin on kaksi vanhaa varastossa. Ostin ne purkuautoista, mutta myyjät k*settivat, koska jos kokeilen vaihtaa niitä, niin sitten käy kuin traktori.
Pahus kun tommoiseen nykimiseen(kin) voi saabissa olla syynä lähes mikä tahansa. Lambda vissiin ei tykännyt kylmästä, sillä check engine valo paloi talvella ajoittain, mutta nyt ei enää. Ei kuitenkaan viittis alkaa summamutikassa noita kaikkia palikoita (taas) vaihtamaan, eli olisin hyvin kiitollinen jos kirjoitatte mikä ratkaisi ongelman, sitten kun se ratkeaa!
Viimeksi muokannut Raser, Ti Touko 18, 2010 13:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
- ysitonnari93
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
- Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista
Re: tonttu nykii
Minä koetan huomenna eka töikseni niitä ilmamassamittareita ja motonetin paketin tultua pääsee tekemään lisää. Katsotaan mitä tapahtuu. Minulla ei ole check engine valo palanut kertaakaan vaikka olis varmaan pitänyt. Vaikea uskoa helteen olevan syyllinen kun oireet ilmenivät viileimmillä keleillä eka kertaa. Kyllä siinä ihmeissään on varsinkin kun on eka ruiskukoneella varustettu auto menossa.Raser kirjoitti:Minä huomasin saabissani täsmälleen samanlaiset nykimisoireet tänään, kuin mitä on kuvattu viestiketjun ensimmäisessä viestissä!?!
Olisikohan lämpimä ja jopa helteinen kesäsää syynä tähän?
Täälläkin on vaihdettu hiljattain mm. tulpat, pyörijä, virranjakajan kansi, sytytyspääte ja bensapumppu. Ilmamassamittari voisi tietty olla syyllinen, ehjällä sitä en ole päässyt kokeilemaan vaikka mullakin on kaksi vanhaa varastossa. Ostin ne purkuautoista, mutta myyjät k*settivat, koska jos kokeilen vaihtaa niitä, niin sitten käy kuin traktori.
Pahus kun tommoiseen nykimiseen(kin) voi saabissa olla syynä lähes mikä tahansa. Lampda vissiin ei tykännyt kylmästä, sillä check engine valo paloi talvella ajoittain, mutta nyt ei enää. Ei kuitenkaan viittis alkaa summamutikassa noita kaikkia palikoita (taas) vaihtamaan, eli olisin hyvin kiitollinen jos kirjoitatte mikä ratkaisi ongelman, sitten kun se ratkeaa!
Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003, sekä 9-3 1,9 TID 2008
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003, sekä 9-3 1,9 TID 2008
- ysitonnari93
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
- Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista
Re: tonttu nykii
Ei ollut vika ilmamassamittarissa, nyt sekin on testattu. Pähkäily jatkuu....................................................
Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003, sekä 9-3 1,9 TID 2008
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003, sekä 9-3 1,9 TID 2008
Re: tonttu nykii
Itse tein eilen illalla 20 kilsan lenkin kiihdytellen ja jarrutellen, eikä nykäyksen nykäystä...???ysitonnari93 kirjoitti:Ei ollut vika ilmamassamittarissa, nyt sekin on testattu. Pähkäily jatkuu....................................................
Sitä ennen katsoin ilmansuodattimen kunnon (uudenveroinen) ja kurkistin kaasuläppäkotelon sisälle (puhdas). Tarkistin tulpanjohtojen kiinnityksen (ei huomautettavaa) ja koputtelin sinne tänne kun en muutakaan keksinyt.
Voisikohan ruiskun suuttimien likaisuus tai muu toimimattomuus niissä aiheuttaa tuollaista nykimistä?
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
- ysitonnari93
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
- Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista
Re: tonttu nykii
Mulla on nyt sellainen tilanne että kun ajaa n. 10 kilsaa putkeen, niin että kone lämpenee normaali lämpöihin niin sen jälkeen alkaa se nykiminen nollasta sataan kiihdytettäessä kierroslukumittarin vihreää aluetta noudattaen kuten yleensäkin olen ajellut. Tyhjäkäynti on aina normaali moottorin lämpötilasta huolimatta samoin kuin käyntiin lähtökin. Yhden tällaisen testilenkin ajettuani kävin ruokakaupassa sammuttaen auton parkkiruutuun ja tämän jälkeen kotia päin lähdettyäni nykimishäiriö oli taas tipotiessään
Ei tullut motonetin osapakettia tänäänkään vielä että tässä kohta sekoo pää
(mutta volvoon en ala vaihtamaan vaikka ottais kuinka lujille tään vian etsiminen) 



Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003, sekä 9-3 1,9 TID 2008
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003, sekä 9-3 1,9 TID 2008
- ysitonnari93
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
- Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista
Re: tonttu nykii
Vika löytyi viimein eilen pitkän etsinnän jälkeen
Sitä etsittiin vielä toinen viikko ajamalla läppäri ja bensapainemittari autoon kiinnitettyinä, eikä väkynyt vikaa missään, kunnes viimein vaihdettiin Puola ja kas auto pelaa jälleen kuin kello
Ja nyt kun näin jälestä päin ajattelee niin ilmankos se nykiminen alkoi vasta normaalilämpöisellä moottorilla! Puolahan on kiinnitetty juuri syylärin yläpuolelle 



Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003, sekä 9-3 1,9 TID 2008
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003, sekä 9-3 1,9 TID 2008
Re: tonttu nykii
-93 tonnarissa puola
huhhuh..

huhhuh..
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
Re: tonttu nykii
Mulla nykäisee satunnaisesti ja nyt ei piiiiiiiiiiiiiiiiiiitkään aikaan ole tehnyt sitä.
Minkämerkkinen puola tuohon (93) saabbiin vaihdettiin? Onko sillä väliä jos haen Motonetista omaan autooni (-90 CD 2.0 i) minkä tahansa puolan (halvimman) mitä ne koneeltaan tarjoavat?
Onko muuten puolan vaihtamisessa jotakin mikä pitää ottaa huomioon?
Minkämerkkinen puola tuohon (93) saabbiin vaihdettiin? Onko sillä väliä jos haen Motonetista omaan autooni (-90 CD 2.0 i) minkä tahansa puolan (halvimman) mitä ne koneeltaan tarjoavat?
Onko muuten puolan vaihtamisessa jotakin mikä pitää ottaa huomioon?
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Re: tonttu nykii
eMimmi kirjoitti: Et sitten ole kuullut 2-litraisesta vaparimoottorista?

Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
- ysitonnari93
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
- Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista
Re: tonttu nykii
Siihen pistettiin ihan kokeeksi yleismallinen puola mikä on ollut pajalla testikäytössä (made in japan) ja nyt olis tarkoitus heittää sinne lähipäivinä uusi orkkiskampe varmuuden vuoksiRaser kirjoitti:Mulla nykäisee satunnaisesti ja nyt ei piiiiiiiiiiiiiiiiiiitkään aikaan ole tehnyt sitä.
Minkämerkkinen puola tuohon (93) saabbiin vaihdettiin? Onko sillä väliä jos haen Motonetista omaan autooni (-90 CD 2.0 i) minkä tahansa puolan (halvimman) mitä ne koneeltaan tarjoavat?
Onko muuten puolan vaihtamisessa jotakin mikä pitää ottaa huomioon?

Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003, sekä 9-3 1,9 TID 2008
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003, sekä 9-3 1,9 TID 2008
- ysitonnari93
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
- Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista
Re: tonttu nykii
Tää oli kyllä aika pahaMimmi kirjoitti:Et sitten ole kuullut 2-litraisesta vaparimoottorista?turkkaki kirjoitti:-93 tonnarissa puola![]()
huhhuh..



Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003, sekä 9-3 1,9 TID 2008
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003, sekä 9-3 1,9 TID 2008